Wie heeft er een lekker recept voor een baked alaska? En kan ik beter een creme brulee brander of de oven/grill gebruiken?
Oh ik ben er dol op! Laat bij ijssalon grote beker met verschillende smaken vullen. Dan het ijs uit de beker halen (omkiepen ) en zelfgebakken biscuit deeg als bodem en ermee bedekken (cocktailprikkers!) maar met lange vingers kan ook prima (eventueel besprekelen met grand manier of maraisquin likeur) eiwit schuim (hoeveelheid eiwit afhankelijk van grootte , mengen met wat suiker) erover, alles goed "isoleren ". Ik heb goede ervaring in oven evenals creme brulee brander - bij dit laatste wel goed afstand houden! Half eierdopje boven in met likeur. Lichten uit en aansteken maar !
Kijk eens op de website van 'Uit Pauline's keuken', haar recepten zijn altijd erg lekker. Zelf gebruik ik een cremee brule brander. Lijkt me dat het ijs smelt als je de eiwitten lang genoeg in de oven wilt hebben tot deze kleuren. Edit; Ik heb geen gril stand op mijn oven dus bij mij werkt het sowieso niet maar zie in de reactie hier boven dat het wel kan.
Nog nooit van gehoord, maar het ziet er erg lekker uit en gezellig. mij lijkt het bijvoorbeeld lekker met aardbei en pistache ijs op zelf gebakken cake maar daar moet je denk maar net van houden