HELP!! Mijn bv loopt terug aan 1 kant

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Marloes89, 31 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marloes89

Marloes89 Actief lid

13 sep 2013
    235
    0
    0
    Thuiszorg
    Almelo, Overijssel
    Hallo,
    Ik ben twee weken geleden bevallen en tot gisteren is het altijd meer dan goed gegaan met borstvoeding.Tot ik gister ineens merkte dat de linkerkant terug loopt.Ik ben erg bang dat ik straks geen bv meer kan geven. Is dit normaal en wat kan ik doen.Hij drinkt altijd om de vier uur 1kant ongeveer 10 - 15 min.Ik hoop dat iemand hier een verklaring voor heeft.

Groetjes marloes

2. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Kan je iets meer vertellen?
    Drinkt hij om de 4 uur maar 1 kant?
    Waarom maar 1 kant? Of lees ik verkeerd en bied je beide borsten aan?
    Komt hij zelf om de 4 uur of houd jij er 4 uur tussen? Oftewel voed je op verzoek?

Als jij op verzoek voed en beide kanten aanbied en hem het liefst even vaker aanlegt als je denkt dat het terugloopt, dan zal het wel goed komen denk ik.

Persoonlijk vind ik om de 4 uur erg weinig voor zo'n jong kindje en zeker als hij dan ook nog eens maar 1 kant krijgt en zo kort. Dit hangt er natuurlijk ook wel vanaf of jij dit zo bepaald of jouw kindje.

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.822
    5.957
    113
    Vrouw
    #3 Zoe123, 31 mrt 2014
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2014
    Om de 4 uur 1 kant dat zou betekenen dat je op 6 voedingen per dag zit.
    Maar aangezien je kindje maar 1 borst per keer drinkt, zou dit betekenen dat je borsten maar 3 x per 24 uur leeggemaakt worden.
    Dit is echt veel en veel te weinig!
    Voor een pasgeborene moet je eigenlijk uitgaan van ergens tussen de 7-12 voedingen per 24 uur...
    Borstvoeding werkt op een vraag-aanbod principe.
    Dus als jouw borsten maar zo weinig gestimuleerd worden, zal jouw productie niet goed op gang komen. En het resultaat is : te weinig melk. Niet omdat er iets mis is met jouw borsten, maar gewoon omdat et zo nu eenmaal werkt.

Het maakt in dit stadium eigenlijk niet uit of je op het verzoek van je kindje geeft of op eigen verzoek, op deze termijn kan je er eigenlijk niet meer dan 3 uur tussen laten. Dus overdag toch gewoon wakker maken. En dan is het ook beter om beide borsten aan te bieden. Borst 1 laten drinken, totdat je merkt dat het drinken stopt en het sabbelen is. Dan even boeren, of verschonen, en dan als toetje 2e borst aanbieden.

Het is wellicht niet leuk om te horen, maar op deze manier zal je waarschijnlijk snel droog staan.
    En dat is helemaal niet nodig.
    Je kindje veel bij je houden, heel goed op de eerst hongersignalen letten, en niet meer dan 3 uur tussen de voedingen laten.
    Dan komt het wel goed! De oplossing is eigenlijk heel eenvoudig.

Deze artikelen zijn interessant voor je om te lezen:
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kraamtijd - Borstvoeding, de eerste dagen: gaat het goed?

Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Melkproductie - Melkproductie: hoe werkt het?

4. Marloes89

Marloes89 Actief lid

13 sep 2013
    235
    0
    0
    Thuiszorg
    Almelo, Overijssel
    Ik geef een borst omdat hy daarna in slaap valt of spuugd en gewoon vol zit. En ik voed op verzoek om de vier uur omdat de kraam me dit heeft geadviseerd. Hy is al 5 kilo geweest vandaar. Als hy eerder wakker word dan na 4 uur, krijgt hoj natuurlijk eerder voeding

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.822
    5.957
    113
    Vrouw
    #5 Zoe123, 3 apr 2014
    Laatst bewerkt: 3 apr 2014
    Treurig maar waar:de kraamhulp...vaak niet al te kundig in het geven van adviezen op het gebied van borstvoeding.
    Een pasgeborene om de 4 uur voeden is nou niet bv-vriendelijk te noemen.

Als jij je productie goed wil houden is om de 3 uur aanbieden overdag toch wel een must. Je legt daarmee een goede basis voor later.
    S'nachts kan je wel gewoon kijken wanneer hij komt!

Wat betreft je vraag aan de LK: je kindje wil clusteren s'avonds....
    Dit is heel normaal gedrag. Het doel is jouw productie een boost geven,en natuurlijk lekker bij mama zijn.
    Als je gaat bijvoeden,verstoor je dit proces.
    Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk: dvd op, kop thee, lekker samen op de bank.
    Clusteren duurt een tijdje,het hoort er bij.

6. ijsje82

ijsje82 Actief lid

8 jan 2014
    470
    3
    18
    Ik heb ook een poosje gehad dat aan 1 kant de voeding terugliep. Ik voede wel met beide borsten en deed dan ipv elke voeding de laatste borst eerst aanbieden eerst met de teruglopende borst beginnen. Dat 2 voedinfen achter elkaar en dan de 3e voeding weer met de andere kant beginnen en dan weer 2 x met de terug lopende kant. Na een paar dagen ging het toen weer beter. Maar ik weet niet of dat de juiste oplossing is. Ik deed eigenlijk maar wat om te proberen die ene kant weer meer te laten produceren. En in jou geval is het weer anders omdat je maar 1 borst per keer voed

7. Marloes89

Marloes89 Actief lid

13 sep 2013
    235
    0
    0
    Thuiszorg
    Almelo, Overijssel
    Maar omdat hy wil clusteren is het savonds voor de nacht op. Ik probeer nu overdag watte kolfen voor savonds als het niet meer lukt na het clusteren. Wat hy nou regelmatig doet na 5minuten zuigt hy niet meer maar sabbelt en schud heel druk met zn hoofd. Hy word dan ook boos en gaat huilen Ik weet niet of hy dit doet omdat er niks meer uitkomt of omdat hy niet meer wil

8. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Wil hij niet drinken als je hem om de drie uur wakker maakt??
    Hier zorg ik er in ieder geval ook voor dat hij overdag om de drie uur drinkt, zodat hij 's nachts de langere ruk kan maken.
    Als ik hem verschoon wordt hij wel wakker genoeg om te drinken en dan drinkt hij 1 kant met soms nog een toetje aan de andere kant.
    De volgende voeding begin ik dan weer aan de 'toetjeskant'...
    's Nachts meldt hij zich dan meestal om de 3-4 uur!

Of tussendoor verschonen dat hij per voeding wel twee kanten drinkt??? Of pikt hij dat niet?

9. Marloes89

Marloes89 Actief lid

13 sep 2013
    235
    0
    0
    Thuiszorg
    Almelo, Overijssel
    Hij wil wel drinken als ik hem wakker maak om de drie uur maar de kraam en het consultatie bureau hebben me dit afgeraden omdat ik zulke vette voeding heb en omdat mn zoontje na twee weken al 5, 4 kilo weegt. Hy heeft het gewoon niet nodig zeggen ze. Ik kolf nu wat vaker en vries het in voor nood gevallen zodat mn borsten toch regelmatig geleegd worden.

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Gewicht is nu echt niet belangrijk (mijn zoontje groeide heeeel erg hard maar dat mag met bv en dat gaat vanzelf normaliseren).
    Lekker om de 3 uur voeding gaan geven tussen 7:00 - 23:00 en daarna wanneer hij zelf komt.
    Kolven zou ik even laten.. laat hem het maar even zelf regelen.

11. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Naar het gewicht moet je gewoon helemaal niet kijken nu!
    Want op deze manier help je ook je productie fors naar beneden als je nog maar zo kort voedt...
    Dat gewicht komt vanzelf wel goed wat Cygnet zegt!

12. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

17 jul 2012
    804
    0
    0
    04:13.... leuk he zp tijdens de nachtvoeding ;)

13. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Haha inderdaad! Moet toch iets midden in de nacht...:D

Deel Deze Pagina