een aantal vragen over borstvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Ivystoeter, 1 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ivystoeter

Ivystoeter Fanatiek lid

4 nov 2013
    1.683
    0
    0
    Cassiere in een supermarkt
    Nieuwegein
    Ik ben nu 26 weken zwanger van ons tweede kindje.
    Onze eerste dochter heb ik 2,5week live gevoed en daarna heb ik bijna 10 weken fulltime gekolfd.
    Bij deze baby wil ik toch echt weer proberen borstvoeding te geven en het liefste natuurlijk zo lang als mogelijk live voeden.
    Nu heb ik een aantal vragen over borstvoeding die ik bij ons eerste kindje nooit echt goed beantwoord heb kunnen krijgen.

* ik wil geen menselijke speen zijn (hoe voorkom ik dit?)
    * bied je elke voeding 1 of 2 borsten aan? En hoe pak je dit het beste aan?
    * hoelang duurt een voedin gemiddeld? (Mag/kan je tussentijds 'afbreken')
    * hoeveel tijd moet/hoort er gemiddeld tussen een voeding?
    * kindje wel of geen speen aanbieden?
    * wanneer ga je oefenen met een fles?
    * hoe kun je het makkelijkste voeden in het openbaar? (Met onze eerste dochter nooit gedaan)
    * ik wil niet samen in 1 bed slapen met het kindje, maar ben wel bang om tijdens de nachtvoedingen in slaap te vallen
    * vanaf wanneer kan ik gaan nakolven om een voorraadje aan te leggen? (Bij onze eerste dochter had ik met het fulltime kolven soms wel bijna een liter per dag wat ik kon invriezen, er kwam enorm veel uit mijn borsten)
    * hoeveel melk geef je per keer mee aan de oppas?

Sorry voor de vele vragen en dingen waar ik nu mee zit wat betreft borstvoeding.
    Maar ik hoop dat iemand hiermee kan helpen.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Goed dat je nu nadenkt over je vragen die na vorige keer nog niet beantwoord waren.
    Ik zal proberen hier op te antwoorden hieronder:

* ik wil geen menselijke speen zijn (hoe voorkom ik dit?)
    Wanneer je kindje een goede, effectieve voeding heeft gehad zal het misschien nog wel even willen tutten, maar doorgaans zelf loslaten na een goede voeding. Het kan wel zijn dat kindjes extra willen zuigen wanneer ze niet lekker in hun vel zitten, iets onder de leden hebben, pijn ervaren. Dan brengt zuigen tot rust. Kindjes weten niet van het bestaan van een speen, dus zoeken dit bij hun moeder. Wanneer je zegt ik wil geen menselijke speen zijn, dan klinkt het alsof je kindje de hele dag aan de borst wil. Vaak ook niet zelf loslaat na een voeding. Dit kan betekenen dat de voedingen niet effectief gingen. Omdat je kindje misschien in slaap viel, of nog niet sterk genoeg was om een hele voeding in een keer tot zich te nemen. Bijvoorbeeld na infectie, bij vroeggeboorte etc. In een normale situatie gaan we er van uit dat kindjes niet de hele dag willen tutten, al is het in het begin wel heel zinnig natuurlijk om je kindje de borst te bieden als het zoekt.

* bied je elke voeding 1 of 2 borsten aan? En hoe pak je dit het beste aan?
    Je gaat uit van beide borsten tijdens een voeding in het begin. Je start met 1 kant. Wanneer je kindje niet meer echt drinkt, of de pauzes duren langer dan het drinken op zich haal je je kindje af en laat het even bijkomen. In het begin kun je ook verschonen. Nu bied je de andere kant aan voor als je kindje nog wat wil drinken. Kindjes kunnen geen, 1 slok, of nog 10 minuten drinken. Alles is goed. De volgende voeding start je dan aan die kant. (in principe de kant waar het minst gedronken is start je de volgende voeding)

* hoelang duurt een voedin gemiddeld? (Mag/kan je tussentijds 'afbreken')
    In het begin zou je met een half uur plus verschonen uit moeten komen. Tussentijds afbreken om te stoppen met voeden doe je wanneer je kindje niet echt meer doordrinkt maar je niet zeker bent dat het een goede voeding heeft gehad.(en dus snel weer zal komen) Je breekt dan af om te zien of je kindje even bijkomt en weer wil aanhappen.

* hoeveel tijd moet/hoort er gemiddeld tussen een voeding?
    Alles tussen anderhalf tot 3 uur in het begin. Later kunnen tijden meer schommelen

* kindje wel of geen speen aanbieden?
    Ik zou in het begin kijken of het wel nodig is. niet nodig? dan niet aanbieden. Vaak is aanbieden om in slaap te vallen de enige reden. Als je een speen biedt om voeding uit te stellen is dat niet zo handig voor productie van je melk en voor wat je kindje nodig heeft.

* wanneer ga je oefenen met een fles?
    Als voeden goed gaat zonder problemen kun je een flesje gaan geven met een week of 4

* hoe kun je het makkelijkste voeden in het openbaar? (Met onze eerste dochter nooit gedaan)
    Zorgen dat jullie het samen goed kunnen zonder te veel gehannes, dan niet te lang wachten (als je heel lang wacht is het vaak onrustiger drinken) en dan een rustig plekje opzoeken en voeden maar.

* ik wil niet samen in 1 bed slapen met het kindje, maar ben wel bang om tijdens de nachtvoedingen in slaap te vallen
    De meeste ouders doezelen wel eens weg tijdens het voeden. Wanneer je kindje veilig ligt (niet kan vallen, niet klem kan raken tussen bed, muur, matrassen, niet onder dekbed kan komen...en jullie drinken, roken niet en hebben geen last van overgewicht hoeft het geen probleem te zijn. Overweeg wat veiliger is: overeind zitten op een stoel? als je daar in slaap valt valt je kindje misschien meer dan wanneer je op bed ligt....Houd je kindje dicht bij je, in haar bedje naast jouw bed bijvoorbeeld. Of in een co-sleeper (die schijn je ook al te kunnen huren)

* vanaf wanneer kan ik gaan nakolven om een voorraadje aan te leggen? (Bij onze eerste dochter had ik met het fulltime kolven soms wel bijna een liter per dag wat ik kon invriezen, er kwam enorm veel uit mijn borsten)
    Dat zou ik ook pas gaan doen op het moment dat je met flesje gaat starten. Dus met een week of 3-4. Eerst de boel maar eens op de rit!

* hoeveel melk geef je per keer mee aan de oppas?
    Ligt er aan hoe je kindje groeit op dat moment. Er is een rekensom van 150 keer het gewicht in kilo's. Dat delen door aantal voedingen en dat is bij benadering wat je kindje kan drinken. Sommigen drinken meer, sommigen weer minder. Even aftasten dus. Vraag t.z.t. ook bij het consultatiebureau!

Tip: leg het nummer van een lactatiekundige vast in je telefoon vast: heb je vragen de eerste weken dan hoef je niet lang te zoeken. Ook zou je een afspraak voor je gaat bevallen kunnen maken en alles doorspreken. Zij kan je precies helpen met wat je wel en niet wil en je zorgen wegnemen. Ook zou je een afsrpraak kunnen maken voor begeleiding voor en na de kraamweek.

Succes!

Deel Deze Pagina