Beste verloskundige, Ik heb het gevoel dat ik de laatste tijd heel erg overspannen ben. Ik kan niets meer hebben van anderen, en soms ben ik uren aan het huilen. Het is dat ik enorm (geestelijk) vermoeid ben. Dat komt omdat ik zoveel dingen aan mijn hoofd heb. Zo heb ik best veel stress door mijn studie. Ook doet mijn zoontje van twee enorm dwars. Hij zit in de peuterpuberteit fase, maar het is bij hem wel heel extreem allemaal. Mijn moeder past 1 of 2 dagen op maar verder heb ik geen oppas. Verder heb ik heel vaak ruzie met mijn man de laatste tijd, maar dat komt ook omdat ik al mijn frustaties op hem afreageer. Hij begrijpt gewoon niet dat ik enorm depressief ben en weet niet hoe hij ermee moet omgaan. Dat vergroot mijn stress ook. Kortom, ben enorm overspannen en depressief. Eigenlijk speelt dit alles sinds het begin van de zwangerschap al, maar het wordt steeds erger omdat ik me lichamelijk ook steeds zwakker voel (door mijn buik en zwangerschapsklachten). Voor mezelf maak ik me niet echt druk maar wel om het kindje in mijn buik. Heeft mijn overspannenheid veel gevolgen voor haar gezondheid, want dat moet ik er echt niet bij hebben. Het overgrote deel van een dag ben ik gewoon relax en rustig maar zo tegen de avond als het moeilijke gedrag van mijn zoontje mij teveel wordt dan voel ik me enorm overspannen. Ik reageer het af op me man en hij weer op mij. Ik voel dan een enorme hoofdpijn, sneller ademhalen, al mijn spieren gespannen enz. Echt zware overspannenheidsklachten dus. Dit gaat weer over als mijn zoontje op bed ligt. Ik heb het dus niet de hele dag door. Sorry voor dit lange verhaal, maar het voelt wel opluchtend als ikhet zo vertel. Ik hoop dat het ook niet zo erg is voor mijn kindje dat ik me zo voel. Bij mijn eerste zwangerschap had ik dit totaal niet. Ik was heel relax want ik had toen ook geen enorm dwarse peutertje om op te passen. Nu is het allemaal 5 x zo zwaar
Hallo, Bespreek dit met je huisarts en eigen verloskundige ook zodat ze je er misschien bij kunnen helpen. Jouw klachten hebben geen invloed op die kleine. Het is wel belangrijk om het te bespreken met je verloskundige e/o huisarts want je hebt grotere kans in deze toestand om een postnatale depressie te ontwikkelen. Groetjes Ineke