Is het nou zo bijzonder?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door saartje1982, 3 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

2 mrt 2012
    1.324
    0
    0
    Ik krijg de laatste tijd zo vaak te horen:
    "Geef je nog STEEDS borstvoeding?"

Ons zoontje is nog geen 6 maanden oud. En ja, soms vind ik het wel lastig, die borstvoeding, kolven op het werk, nooit eens ongepland een avondje weg, altijd nadenken bij een wijntje. Maar ons mannetje is nog zo klein. En borstvoeding is toch het beste wat ik hem kan geven. En zo fijn, zeker 's-avonds. Lekker half in slaap vallen aan de borst, en dan dommelend in bed leggen, waar kan ik zo van genieten.

We blijven het dus NOG maar even doen, hihi!

2. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Dochter van ruim 5 maanden en vandaag vroeg de assistente van de huisarts of ik er nog lang van plan was om mee door te gaan want hoe oud was ze nu?
    Overigens geen oordeel in negatieve of positieve zin maar uit de rest van het gesprek bleek in eerste instantie wel dat ze iets verbaasd was.
    Toen ik uitlegde dat het goed gaat en dat ik hoop nog even door te mogen gaan begreep ze het wel en vond ze dat eigenlijk wel heel logisch (kreeg ook een recept voor syntocinon neusspray zonder dat ik zelf de dokter heb gesproken).

Vorige week op een verjaardag kreeg ik de vraag van een mama van 2 kindjes of ze nog een fles kreeg voor we gingen slapen en hoe het ging met fruithapjes. Was ook zeer verbaasd dat ze beide niet kreeg. Even later begreep ze door iets dat mijn man zei dat ze nog exclusief borstvoeding krijgt en toen was de verbazing nog groter, aan die mogelijkheid had ze niet gedacht.

Maar de moeders van de zwangerschapsgym waar ik nog contact mee heb, geven allemaal nog borstvoeding :).

Wij gaan ook nog even door :).

3. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

11 feb 2012
    1.947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Herkenning! Hier wordt ook met verbazing gekeken. En ik ben van plan om nog wel even door te gaan! :D

We zijn net 1 week gestart met bijvoeding a la rapley maar bv blijft hoofdmenu. Heerlijk toch?
    Ik geniet er echt van. Tuurlijk is het soms vermoeiend, zwaar en even niet handig. Maar dat kan fv toch ook zijn. Die 6 maanden zijn echt voorbij gevlogen, ik plak er nog wel minimaal 6 aan vast hoop ik.

Trots op mezelf :)

4. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Tja, ik geloof dat de statistieken zeggen dat met 6 maanden 15-20% van babies nog BV krijgt, terwijl in de kraamtijd 85% ermee begint. Dus in die zin is het 'bijzonder', maar eerlijk gezegd vind ik het ook heel normaal... ;)

Die vragen zul je de komende tijd nog wel veel vaker horen, maar als je echt lang gaat voeden (zoals ik deed en nu ook weer van plan ben), dan vragen ze niet meer. Dan gaan ze er gewoon vanuit dat je allang gestopt bent :p en meestal liet ik mensen dan maar gewoon in die veronderstelling... :cool:

5. Antra

Antra Niet meer actief

Valt idd heel erg op dat mensen het na een maand of zes beginnen te vragen.

M'n zoontje is ruim tweeënhalf en krijgt nog steeds BV, sinds een halfjaartje ofzo zijn mensen gestopt met het vragen.

Zei altijd : het advies is tot twee jaar en daarna zolang moeder en kind het nog fijn vinden en dat vinden wij.

6. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    haha.. ik heb een tijdje geleden een toppic geopend met de exacte titel: geef je nou nog steeds bv? ... Heel herkenbaar dus!

7. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Ik loop er al een poos mee te stoeien, maar toch weiger ik te stoppen... Ik krijg vaak de vraag waarom ik doorga ondanks de strubbelingen. Het is doorbijten, maar het is zo fijn en goed dat het me het gevecht meer dan waard is. Als ze zich daarnaast hebben neergelegd gaan ze door op:'maar je houdt wel een max van 6 maanden aan toch?!'...
    Nou, dat zie ik dan wel weer... We gaan momenteel eigenlijk wel weer hartstikke lekker, dus voorlopig geen einde in zicht wat mij betreft!

8. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    Toevallig vertelde ik pas nog dat mijn kindje (10 maanden) niet uit een fles drinkt (als antwoord op de vraag of ze 's ochtends pap krijgt) Daarop werd verbaasd gereageert hoe ze dat dan doet.. nou uhhh.. uit de boob he :D

9. n1986

n1986 Actief lid

30 jul 2012
    455
    0
    16
    Werken in de kinderopvang
    Gelderland
    Ik werk op een kinderdagverblijf en moet zeggen dat in de 4 jaar dat ik er werk dat er misschien 5 of 6 kindjes zijn die borstvoeding hebben gehad.
    Kan natuurlijk zijn dat ze de eerste weken voordat ze bij ons kwamen wel borstvoeding hebben gehad.
    Dus ik vind het best bijzonder dat jullie het zo lang geven.
    Ik nu bijna 5 weken en hoop er net zo lang mee door te gaan als jullie! :)

10. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

2 mrt 2012
    1.324
    0
    0
    Nou, volgens mij mogen wij dus wel een beetje trots zijn op onze 6 maanden :)

Ik had altijd gedacht dat als ik 6 maanden red ben ik blij. Nu gaan wij binnenkort op vakantie en daar is bv toch wel heel makkelijk. Geen gezeul met flesjes op de camping. Als we terug komen is ons zoontje 7 maanden. Dan wil ik overdag gaan afbouwen. Het kolven op mijn werk ben ik nu wel zat :) En daarna kijk ik wel hoe het loopt met de ochtend- en avondvoeding.
    Voorlopig geniet ik er nog even van.

11. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik weet toen mijn dochter voor eerst naar kdv ging, had er 1 andere kleine baby ook BV. Na een maandje of zo was ze de enige... Heb de begeleidsters ook veel moeten uitleggen e.d. ze waren het idd niet gewend. Ik vermoed dat ik wel een flinke indruk heb gemaakt, want ik heb tot 14 maanden gekolfd en ook dus tot die tijd melk meegebracht ;). Vooral het concept dat ze de moedermelk gewoon koud uit een bekertje mochten geven was even wennen voor ze, ha ha!

12. Black Roses

Black Roses Niet meer actief

Tja.... tot ze d'r eigen biefstuk kan bakken ;)

Quote van een kennis maar ik vind hem mooi.

13. Zweden

Zweden Bekend lid

14 nov 2011
    711
    79
    28
    Heel herkenbaar! Ik geloof dat het voor de leidsters echt bijzonder is dat ik nog steeds elke kdv-dag een flesje meegeef. Heb aan elke leidster apart moeten uitleggen dat mijn dochter die gewoon uit een tuitbeker drinkt en dat ze er ook best een drupje yoghurt doorheen mogen doen (dochter drinkt het liefst alleen borstvoeding uit de borst, zoals het ook hoort natuurlijk :D, ze vind mijn melk uit iets anders dan de borst maar gek, haha!). Als het niet zo naar borstvoeding smaakt drinkt ze het zo op!
    Ik ben er trots op dat ik nog steeds voed en vertel het gewoon als het zo uitkomt. Ik hoop toch meer moeders te inspireren!

14. Kara

Kara Fanatiek lid

2 dec 2010
    3.037
    15
    38
    Randstad
    volgens mij halen jullie ook precies aan wat er vaak niet goed gaat in de maatschappij: men is het gewoon niet gewend, en de massa is gewend dat bv niet per se de meest gangbare manier is, dus is het bijzonder.
    dit soort bewegingen zie je natuurlijk met heel veel dingen terug: doe maar wat de massa doet, dan zal het wel goed zijn!
    en ik doe er net zo hard aan mee: om eerlijk te zijn zie ik mezelf niet voeden tot mijn dochter ouder is dan 1,5 jaar of iets in die richting. dan wordt het toch anders op een of andere manier. en dat is helemaal (ben ik me bewust van) door hoe de massa er op reageert en denkt! erg eigenlijk he.

hier zijn we ook zo'n beetje de enige op het kdv die bv meegeeft. en ik merk dat er in mijn omgeving ook steeds vaker de vraag langs komt: 'nog steeds??'

en om antwoord te geven op de topictitel: nee, ik vind het eigenlijk helemaal niet bijzonder dat dit zo gaat. ik ben wel trots op het feit dat het ons is gelukt en mijn dochter zo goed groeit om iets wat mijn lichaam voor haar maakt!

ik denk, en hoop, dat wanneer 'wij' (alle bv-moeders) hier over blijven praten zonder schaamte, we veel mensen kunnen inspireren en er aan bijdragen dat het veel normaler wordt! ik merk dat dat ook wel een beetje een missie is voor me. dus ik grijp graag gelegenheden aan om erover te vertellen en te laten zien dat het heel goed te combineren is, ook met ons westerse leven.

dus: ga zo door bv-mama's!

zo! dat moest er even uit geloof ik :)

15. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik ga morgenochtend naar de huisarts om hulp te vragen omdat ik gewoon niet voldoende maak. Ik heb de oudste tot 9 maanden volledig bv gegeven en daarna nog een maand of 2 parttime. Ik was vastbesloten dat deze keer nog langer te doen, maar ik ben nu bang dat ik volgende week niet haal. Ik vind dat dus tegennatuurlijker. Ik vind echt dat de mens gewoon een zoogdier is en dat fv abnormaal is. Ik zit op zich in een omgeving waar bv de norm is, maar alleen als het loopt. Igv teruglopende productie is de norm wel om gewoon fv te gaan geven. Daar loop ik nu dus tegenaan terwijl ik juist steun nodig heb ipv het makkelijke alternatief.
    Gelukkig staan mijn man en beste vriendin volledig achter me, anders zou ik het echt heel moeilijk hebben.

16. Ellen1989

Ellen1989 Bekend lid

21 dec 2009
    636
    265
    63
    Vrouw
    Militair
    Tilburg
    Ik hoop het deze keer ook weer zo lang vol te kunnen houden (bij de eerste anderhalf jaar). Ben militair, dus moet over een tijdje weer mee op oefeningen, hopelijk lukt het dan allemaal met kolven.
    Ik heb het geluk dat ik op het kdv live kan voeden als ik aan het werk ben.
    Mij is bij de eerste ook heel vaak gevraagd ' nu nog steeds'. Maar wel meer positieve dan negatieve reacties.

17. dekilene

dekilene Niet meer actief

Ik geef nog steeds borstvoeding
    Zoontjelief en ik genieten nog steeds. :)

18. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Hier geen verbazing, mensen verwachten inmiddels niet anders ;)
    (of misschien ben ik er gewoon minder mee bezig, je moet eens weten hoe mense reageren als ze erachter komen dat je een kind van 18 maanden voedt *grijns*)

19. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

11 feb 2012
    1.947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    helemaal mee eens! :D

Ik werk 3 dagen in de week (ik ben manager), sport 2 keer in de week, heb een druk sociaal leven en ik geef bv (op verzoek, circa 8x). Goed te combineren in dit westerse leven :p
    Veel mensen vragen aan me of fv niet veel makkelijker zou zijn, dat zl misschien dan gaat doorslapen etc.
    Maar fv is geen garantie op doorslapen en bv is veel makkelijker. En ik geniet zo van die mooie momenten!
    Ik hoop nog lang door te kunnen gaan.

20. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Hier was zoonlief ook de enige op het KDV die BV kreeg en wisten ze er ook de ballen van, dus ws ook de enige in lange tijd.

Zonder mensen aan te vallen (zal het maar even zeggen... ;):D) vind ik het wel een beetje triest... :cool:

Deel Deze Pagina