Hypnobirthing: kan iedereen dit? En cursus of niet?

Discussie in 'De bevalling' gestart door whitequeen, 26 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. whitequeen

9 jan 2011
    81
    0
    0
    amsterdam
    Hai dames,
    Ik ben zwanger van mijn tweede en wil heel graag een natuurlijke bevalling op een zo rustig mogelijke manier. Bij mijn eerste (begon als waterbevalling thuis) duurde het erg lang (23 uur) met helse pijn vanaf zo'n 4 cm, ze bleek een sterrenkijkertje waardoor ik al heel snel persdrang had, en dat moest zien te onderdrukken. Waarschijnlijk heb ik ongewild alles afgesloten, want de ontsluiting zette vervolgens op een gegeven moment niet meer verder door dan 6 cm waarna ik in het ziekenhuis ben ingeleid met ruggenprik en al. Op dat moment wilde ik niets liever, maar achteraf heb ik er spijt van dat ik niets van de verdere bevalling heb gemerkt en niet meteen natuurlijke moedergevoelens ontwikkelde. Ook heb ik het gevoel dat mijn dochter er heel erg wazig van werd (haar apgarscores waren laag terwijl daar nu gelukkig niets meer van te merken is). Dat wil ik bij de tweede dus helemaal anders doen.
    Nu ben ik het boek Hypnobirthing van Marie Mongan aan het lezen en allemaal filmpjes aan het bekijken, en doe trouw elke avond en soms ook 's middags mijn ontspanningsoefeningen. Ik val altijd meteen in slaap dus ontspannen ZONDER pijn gaat goed :)

Aan vrouwen die ervaring met deze methode hebben (positief of minder positief) heb ik twee vragen.

Ik vraag me namelijk af of deze methode voor iedereen is weggelegd. Ik geloof dat dit kan, dat (sommige) mensen hier heel veel baat bij hebben en zonder de methode een andere (pijnlijkere) bevalling hadden gehad. Maar kan iedereen dit leren? Zijn de vrouwen wiens verhalen ik lees niet van zichzelf al heel relaxed en ontspannen? Ik ben een wetenschapper en altijd skeptisch, vooral over mezelf. Ik moet dus flink op mezelf leren vertrouwen en dat kan ik momenteel nog niet zo goed... Bovendien ben ik vreselijk bang om de controle te verliezen. En mijn pijntolerantie is erg laag waardoor ik al snel door de pijn ben afgeleid (ik zat een paar dagen geleden in het vliegtuig en krijg dan altijd vreselijke oorpijn, nu probeerde ik dat met diepe ademhaling weg te zuchten, hielp wel een beetje maar ik bleef denken aan de pijn, ik kan dan aan niets anders meer denken, en dat had ik ook tijdens mijn bevalling)

Dus eigenlijk is mijn vraag: zijn de vrouwen die baat bij deze methode hebben gehad, niet van zichzelf al zelfverzekerd met een goed vertrouwen in hun eigen lichaam? Of zijn er onder jullie ook vrouwen die echt opzagen tegen de bevalling, angst hadden de controle te verliezen, of heel lage pijngrens, en door deze methode hun lichaam zijn gaan vertrouwen en de pijn de baas konden?

En mijn tweede vraag: is zo'n cursus dan zinvol om je dat vertrouwen te leren? Is er wel genoeg ruimte voor individuele benadering?

Oh en dan misschien ook nog dit: welke cursus heb je gedaan?

Ben benieuwd naar jullie HB ervaringen!

2. Sarah82x

Sarah82x Actief lid

2 mrt 2014
    310
    0
    16
    Hallo!!

Toevallig ben ik vanavond bij een kennis geweest om meer informatie te krijgen over hypnobirthing. Zij is april vorig jaar bevallen volgens de hypnobirthing-methode. Ik was al enthousiast maar nu weet ik zeker dat ik dit wil gaan doen!!
    Ik heb net de cursusleider die zij gehad hebben een mailtje gestuurd.

Die kennis is zelf de cursus gaan doen omdat haar eerst bevalling niet helemaal prettig was verlopen. De andere twee stellen die de cursus ook deden hadden een traumatische eerste bevalling gehad en hadden schrik voor de bevalling die ging komen, vandaar hun keuze voor hypnobirthing.
    Ik denk dat juist als je van nature geen rust hebt dit iets voor je is!!
    Wat ik van haar hoorde is de cursus ook heel fijn. Zij hadden een cursus van 4 avonden. Alle 4 samen met de partner. Het voordeel van een cursus boven alleen lezen is (wat ik uit haar verhaal opmaak) dat je veel extra informatie en tips krijgt. Daarnaast wordt het een gezamenlijk proces omdat je partner ook mee doet. Hij zal je ondersteunen bij de bevalling, wat vooral fijn is als jij iets wilt. Hij zal je helpen om je geboorteplan uit te voeren.

Wat goed dat je al zo actief bezig bent! Hoe ver ben je? Ik pas 16 weken dus tijd genoeg ;)

Ben benieuwd of er meer mensen reageren, vooral mensen die er al ervaring mee hebben. Ik vond het vanavond in ieder geval heel prettig, fijn om persoonlijke ervaringen te horen!

3. Sarah82x

Sarah82x Actief lid

2 mrt 2014
    310
    0
    16
    O, ik zie nu dat we maar één dag schelen, wat leuk!!! ;)

4. Sarah82x

Sarah82x Actief lid

2 mrt 2014
    310
    0
    16
    Jammer dat je niet meer reageert ;)
    Heb je al mee info kunnen vinden?

5. suuuus

suuuus Actief lid

21 dec 2010
    244
    2
    18
    Ik heb nu 2 hypnobirthing bevallingen achter de rug, beide erg snel en ontspannen verlopen ondanks dat het inleidingen waren. Ik denk niet dat ik van nature super relaxt ben, kan me best wel zorgen maken maar door de technieken van de hypnobirthing kon ik me erg goed ontspannen tijdens de bevallingen. Mijn tweede bevalling van vorige week woensdag, duurde vanaf het vliezen breken 1.5 uur, ik wist wel van mijn eerste bevalling dat het snel zou kunnen gaan maar ik had dit dus niet zo verwacht omdat mijn moeder juist hele lange problematische bevallingen had. Ik heb veel geoefend met de ademhalingstechnieken uit het boekje, ik heb ook voor de bevalling acupunctuur gehad omdat de boel week te maken, ik wiat al van te voren dat ik waarschijnlijk weer een inleiding zou krijgen. Ik heb ook de CD van mucha mama besteld om te oefenen, was ook wel fijn maar tijdens de bevalling zelf heb ik de CD niet gebruikt, mijn man heeft tijdens de bevalling continue mijn voeten gemasseerd en tijdens de weeeen de drukpunten tegen pijn. Kortom mij is het uitstekend bevallen.

6. Evira

Evira Fanatiek lid

18 feb 2011
    1.533
    0
    0
    Ik ben bezig in het boek en twijfel over een cursus. Het klinkt allemaal mooi! Hoop dat ik het kan!

7. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik ben 3 weken terug bevallen in bad :)
    Had van te voren de regenboogontspanning cd en het boek (engelse! )
    Ik vond het erg zweverig zeker na mijn eerste horrorbevalling, er stond letterlijk in het boek bevallen doet geen zeer ik dacht echt fuck you bevallen doet wel zeer ! Maar naarmate ik vorderde begon ik het echt te geloven, ik merkte ook echt als ik een dag niet had gelezen of geoefend werd ik onrustig en zenuwachtig voor de bevalling.
    Uiteindelijk deed het pijn, heeel veel pijn maar heb ik wel kunnen ademen, raakte ik niet in paniek en duurde het maar 5 uurtjes ipv de 26 uur platgespoten bij de eerste. Ik zou wel een cursus aanraden, ik denk dat ik niet voldoende heb gehad alleen een boek en cd..

8. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik raad de cursus erbij zeker aan! Het voegt echt wat toe, vooral ook voor je partner en wegens het delen van ervaringen.

Voor mij heeft het vooral de angst voor de bevalling weggenomen. Ik had er echt zin in. Ook hebben de ademhalingstechnieken ervoor gezorgd dat ik de ontsluiting in 4 uur bij elkaar heb geademd. Wel deed het heus wel pijn allemaal, maar ik ervoer dat echt als 'deze wee brengt mijn kindje een stapje dichterbij'. Helaas kreeg ik geen persdrang, dus eindige ik alsnog in het ziekenhuis. Maar ook dat heb ik heel alert en zonder angst of paniek ervaren.

Het is dat ik bewust heb gekozen voor 1 kindje, anders zou ik een volgende keer zeker opnieuw voor hypnobirthing kiezen.

9. Sarah82x

Sarah82x Actief lid

2 mrt 2014
    310
    0
    16
    Bij wie heb je de cursus gedaan MissBlossom?
    Ik merk dat veel cursusleiders nogal "zweverig" overkomen

10. Mayfair

Mayfair Actief lid

31 okt 2010
    235
    0
    0
    NULL
    Spijkenisse
    Wat leuk om jullie ervaringen te lezen.
    welke boeken/cd's hebben jullie dan gebruikt of raden jullie aan?
    Ik heb het een beetje laat ontdekt om nog op cursus te gaan maar het lijkt me zo fijn om deze keer toe te kunnen passen!

11. pline

pline Actief lid

25 dec 2012
    472
    108
    43
    NULL
    Hallo! Ik denk persoonlijk dat iedereen dit achter deze benadering staat dit kan leren. Ik ben zelf ook wetenschapper, sceptisch en heb/had weinig zelfvertrouwen. Nét daarom ben ik de boeken gaan lezen en een cursus gevolgd. Ik vond het boek "Mindful birthing" van Nancy Bardacke persoonlijk beter dan het originele hypnobirthing book.
    Ben trouwens ook een controle-freak, zo wilde ik heel graag een natuurlijke bevalling maar ik denk niet dat ik het zonder voorbereiding had aangekund. Mijn bevalling heeft zo'n 12 uur geduurd, maar het leek veel minder lang. Ik ben pas na 9 uur arbeid (hypnobirthing in combinatie met geboorteTENS, had op voorhand mijn hypnobirthing technieken ook met de TENS geoefend) naar het geboortecentrum gegaan en ben daar in bad bevallen.

Ik heb mijn cursus samen met ML in Engeland gevolgd (waar ik woon, The Mindful Mamma Hypnobirthing Classes), en deze was eigenlijk - tot mijn verbazing - heel erg wetenschappelijk onderbouwd, helemaal niet zweverig of zo. Er is nu een boek uit http://www.amazon.co.uk/Mindful-Hypnobirthing-mindfulness-techniques-confident/dp/0091954592/ref=tmm_pap_title_0?ie=UTF8&qid=1384428935&sr=8-4

Laat maar weten als je specifieke vragen hebt!

12. Femke86

Femke86 Bekend lid

15 feb 2014
    590
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb het boek en de cd ook in huis, na mijn aanmelding voor de cursus.
    In november ga ik van mijn eerste kindje bevallen en ik denk dat ik wel veel steun zal hebben aan de hele methode.
    Van wat ik tot nu toe heb gelezen en gehoord spreekt het me wel aan.
    Ik geloof zeker dat het positieve invloed zal hebben op een bevalling.

Vorig jaar was ik aan het twijfelen of ik het wel aandurfde, een kindje.
    Mijn man en ik willen graag kinderen en ik was op dat moment niet zwanger, maar omdat het ineens zo 'echt' wordt begon ik toch te twijfelen.
    Met name over de bevalling. Ik kom uit een groot gezin en ben de oudste, dus voor baby's en kinderen zorgen was het probleem niet.
    Heel toevallig sprak ik toen een vrouw die ik tegenkwam bij een cursus voor mijn werk. Ik legde haar mijn twijfels voor en zij wees mij op hypnobirthing.
    Ze zei tegen mij dat zij de geboorte van haar drie kinderen als iets heel moois had ervaren.

Gesterkt door haar verhaal heb ik me verdiept in de methode en hoop ik vanaf augustus ook de cursus te volgen.
    Ik ben benieuwd!

13. Beepje

Beepje Fanatiek lid

14 feb 2013
    2.310
    9
    38
    Ik ga morgen starten met een cursus, mede omdat ik ook bang aangelegd ben. Ik hoop dat dit mij ook gaat lukken en kan pas later mijn ervaring hierin delen.

Deel Deze Pagina