Is het nu echt zo lastig om te doen?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Floor32, Apr 3, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Floor32

Floor32 Fanatiek lid

Sep 18, 2012
    2,188
    150
    63
    Ik vroeg me iets af en misschien kunnen jullie mij helpen.
    Ik heb altijd al graag borstvoeding willen geven, maar zou ook wel willen dat de vader ook een keer een fles kan geven.
    Dus dacht ik altijd, ik doe gewoon meteen kolven en borst. Nu hoor ik van mensen dat het niet kan, met redenen:
    - niet goed om kindje borst en fles te geven
    - borstvoeding zou terug lopen

Hoe kijken jullie daarna? Het lijkt me dat het allemaal wel zou kunnen. Zou het echt niet leuk vinden als vader nooit een fles zou kunnen geven en of ik niet weg zou kunnen een paar uur.

2. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

Jun 1, 2011
    3,016
    2
    38
    Je kunt prima borstvoeding uit de borst geven en ook kolven en dan via de fles. Echter is wel het advies de borstvoeding eerst goed op gang te laten komen, dus direct na de geboorte zou ik dan niet doen (tenzij daar andere redenen voor zijn). Je moet er wel rekening mee houden dat de voeding die je uit de fles geeft, wel gekolfd wordt, je moet niet een voeding laten vervallen. Dan heb je het risico dat de borstvoeding terug gaat lopen.
    Het is sowieso het advies bij BV om binnen de eerste 4-6 weken ook BV uit de fles te geven, dit om zoveel mogelijk te voorkomen dat t kindje de fles gaat weigeren.

Enne..... BV is echt niet moeilijk hoor..... Als je ervoor wil gaan, is het prima te doen en kan je ook best de deur uit zonder je kleintje. Met kleintje de deur uit is ook makkelijk, luiers mee, kleintje mee en gaan! Niet nadenken over voedingen, flesjes/ poeder/ opwarmen.....

3. EDMJ

EDMJ Lid

Mar 17, 2014
    52
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk niet dat dit kwaad kan. De eerste dagen gaf ik ook borstvoeding, maar het deed zoveel pijn (we kregen haar lastig aangelegd, en heel mijn tepels gingen kapot om het zo maar te zeggen). Ben na een aantal dagen gaan kolven. Helaas een rot investering, aangezien het gewoon niet wilde lopen bij mij. Ben weken bezig geweest, en had dan in 3 dagen nog niet 1 flesje vol. Wij waren dus al lang bezig met poedermelk.
    Nu bij de tweede ga ik niet eens meer denken aan bv en kolven, het heeft me de vorige keer teveel energie en tijd gekost. Ik was de hele dag bezig met kolven, eten geven, kolven, eten geven. Had ook een zware bevalling gehad, dus het werd me op den duur te veel. Toen hebben ze me aangeraden er gewoon mee te stoppen, omdat het niet meer te doen was voor me.
    Zou het nog niet kopen als ik van jou was, mocht het niet lukken, is het sonde van de investering die je doet. Mocht de bv al direct goed lopen, dan kun je er met je kraamhulp eens over praten en dan heb je er nog altijd zo een gehaald.

4. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    De eerste weken is dat nog niet zo'n goed idee. Ivm tepel-speen verwarring en lastiger om op elkaar ingespeeld te raken. Maar vanaf 4 tot 6 weken is het een goed idee om regelmatig te oefenen met een flesje en kolven.
    Bij de oudste is mijn man minder gaan werken en ging ik elke maandagmiddag heerlijk alleen op een terrasje een boek lezen. Mijn man was dan een aantal uur alleen met kind en gaf dan indien nodig een flesje en ik kolfde dan als ik weer terugkwam. Dat was vanaf een week of 5. Toen ik ging werken was de kleine goed gewend aan de fles en ik goed gewend aan tijd zonder kind. Ik ben zelfs een weekend weggeweest zonder problemen. Het vraagt soms wat meer geplan, maar bv is geen reden om aan huis gekluisterd te hoeven zitten.

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,820
    5,956
    113
    Female
    Jammer!
    Geen kind hetzelfde, geen borstvoedingsperiode hetzelfde..

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,820
    5,956
    113
    Female
    Vanaf 4 weken kan je gaan oefenen met een flesje.Voorwaarde is wel dat de voedingen aan de borst goed lopen.
    Het beste moment om een flesje te geven is overdag.In de avonduren zal je kindje waarschijnlijk graag willen clusteren, het is belangrijk voor je productie dat je daar in mee gaat.

Voor de rest:kolven geeft vrijheid! Ik ging regelmatig lekker met vriendinnen lunchen, kolf in de tas en de hort op.

7. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,847
    19,216
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik zou inderdaad eerst even een week of drie borstvoeding geven en dan pas nadenken over het aanschaffen van een kolf. Zonde van het geld inderdaad als je hem vervolgens niet zou gebruiken. En die eerste weken kun je toch beter bv op gang laten komen. Dat is trouwens voor veel vrouwen ook een periode dat je toch niet zo nodig uitgebreid op pas hoeft.

Vraag eens hoe je man hier in staat. Iedere man is anders, maar mijn man heeft het echt niet gemist om de eerste weken nog geen fles te geven. Er waren genoeg andere dingen die hij kon doen. Bij beide kinderen was hij in het begin degene die de jongens in bad deed. Ook luiers verschonen, lekker knuffelen enzovoorts. Hij vind het geven van een flesje ook 'wel leuk' hoor, maar niet leuker of meer bijzonder dan andere dingen die hij met onze zoons kon doen op die leeftijd.

Wees niet bang dat je met borstvoeding nooit weg kunt. Zodra je zin krijgt om eens zonder baby op pad te gaan, is de borstvoeding vaak al op gang en hapt de baby goed. Dan kun je zonder bezwaar eens kolven en de fles laten geven. Ik ga aanstaande zaterdag (zoontje is nu vier maanden) pas voor het eerst echt een hele dag weg. Het nadeel van bv vind ik, dat ik dan tussendoor wel twee keer even moet kolven omdat ik anders 'ploftieten' krijg. Maar ik ben de afgelopen maanden al regelmatig voor een paar uurtjes weg geweest hoor. (sport, kapper, even de stad in e.d.) dan kolf ik 's ochtends al, want dan heb je de meeste melk. Meestal leg ik dan vlak voor vertrek nog even aan en dan kan ik gerust een uurtje of drie wegblijven zonder dat ik tussendoor hoef te kolven.

Aan de ene kant is dat misschien 'lastiger' (iets meer planning) dan wanneer je kunstvoeding gebruikt. Alleen gaat dat, zelfs als ik weer drie dagen inde week werk, maar bij een klein deel van de voedingen het geval dat ik even moet moet 'regelen'. Alle andere voedingen is het geven van borstvoeding (als het eenmaal loopt) juist minder 'gedoe' dan het geven van de fles. Dus wat dat betreft weegt het wel tegen elkaar op.

8. Floor32

Floor32 Fanatiek lid

Sep 18, 2012
    2,188
    150
    63
    Kijk op deze reactie's zat ik te hopen. Had al zo'n vermoeden. Kan toch bijna niet anders dan dat dat kan. Natuurlijk zal de fles wennen zijn, maar er wordt zoveel wennen in het leven, dan zal de fles nog het minste probleem zijn.

Het lijkt me idd ook verstandig om eerst de borstvoeding opgang te laten komen. Hoop echt dat het bij mij lukt. (zo niet dan jammer hoor) maar wil het wel graag proberen.

9. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,847
    19,216
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    @Floor: Dat is een prima instelling. Zo stond ik er bij de eerste ook in. Uiteindelijk 1,5 jaar gevoed. Als je me dat van te voren had verteld, had ik je voor gek verklaard. Maar na de eerste opstartproblemen (het is vaak even 1-2 maanden investeren) liep het gewoon zo makkelijk en fijn allemaal.
    Met de jongste loopt het nu ook weer goed en komen we weer in de fase dat hij tijdens het voeden naar me opkijkt, handje op de borst legt en soms zo heerlijk lacht. Dan wordt het weer echt leuk.

In het begin: gewoon over je heen laten komen ook al denk je misschien wat drinkt hij vaaaaak! En verdiep je er even in hoe een baby goed aanhapt, dat voorkomt veel problemen.

10. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Tupp ja dat omschrijf je heel goed!

11. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Bij de eerste liep bv meteen goed. Ik ben toen va 3 weken elke dag een flesje van kolven. Dan kon papa na het werk lekker flesje geven en had ik even afstand na een dag met de baby. Ik was toen fulltime mama. Dat ging perfect.

Bij deze liep het wat moeilijker. In het begin fulltime gekolfd omdat hij niet goed kon aan happen. Inmiddels heb ik hem met tepelhoedje aan de borst. Kolven doe ik nu vooral op het werk. Hij krijgt fles op kdv en borst thuis. En in het weekend ook dagelijks een flesje van papa om de melk vers te houden.

12. Marpunt

Marpunt Actief lid

Jun 26, 2013
    252
    1
    0
    NULL
    NULL
    Je hebt al goede reacties gekregen, maar ik wil er nog ff aan toevoegen dat het elke dag (en nacht ) weer heerlijk gezellige momenten zijn en hoe bijzonder is het gevoel om je baby te kunnen voeden net het beste dat er id ( en het is altijd op de goede temperatuur ;) )

Share This Page