Ik zou bijna spijt krijgen dat ik Jelina Jelina genoemd heb. Wat voor versies ik er al allemaal op heb gekregen... Jelina spreek je uit als Djelina. Maar mensen noemen haar Sjelina, Jelena, Selina. Hoe vaak ik ook zeg dat het uitgesproken wordt met een d-klank, ze blijven het verkeerd uitspreken. Had ik dan toch de D ervoor moeten geven bij het aanmelden bij de gemeente. Vooral de mensen met een kunstgebit, maar dat kan ik wel begrijpen Hoe zouden jullie Jelina uitspreken? Grrrr. Sorry, moest er even uit hoor.
eerlijk gezegd zou ik het gewoon op zijn nederland uitspreken als ik het zo zie staan. Je-li-na Maar nu je hebt uitgelegt hoe het moet vind ik het geen moeilijk naam. Djelina is alleen de begin klank die je een beetje moet aanpassen dat is alles...snap niet dat mensen dat niet kunnen....Wij zijn daar ook een beetje bang voor bij onze naam.
Ik zou gewoon Jelina zeggen, sorry! Het is gewoon een naam die je op meerdere manieren uit kan spreken; djelienaa (wat het dus moet zijn), jeeeelienaa en zjeeelienaa zouden ook kunnen.. Maar meid, trek het je niet aan. Namen worden ALTIJD verkeerd gespeld en ALTIJD verkeerd uitgesproken. En dan niet alleen als ze zo 'moeilijk' (lees: niet-doorsnee) zijn als de namen van jouw (en mijn!) meisje(s), maar ook de meest logische en zelfs populaire namen van dit moment. Want is het nu Djessie of Jessuh als een kindje Jesse heet? Spellen en verbeteren moet bijna iedereen.. Who cares!
Ja, maar als jullie mij horen zeggen dat ze Jelina heet, uitgesproken door mij als Djelina. En dan nog sjelina of iets anders noemen, kan ik mij storen. Sorry. Maar als mensen in eerste instantie als ze haar naam lezen het zullen uitspreken hoe het er staat maakt me dat niet uit. Maar ik heb het hier over naaste familie wat het gewoon niet goed uitspreekt.
Ja, als jij niet in geschreven woord maar in gesproken woord vertelt hoe ze heet, lijkt het mij ook dat ze het goed zouden moeten zeggen ja.. Maar dan nog, laat het toch gaan meissie, ik negeer het tegenwoordig al........ Mijn schoonmoeder zegt nog steeds steevast jassieraa tegen Yashyra en mijn schoonzusjes zeggen nog steeds naajissaa tegen Naeyyssa.. Mensen die de namen enkel kennen van lezen neem ik dat niet kwalijk, maar van hen vind ik het gewoon vervelend. Ik blijf ze gewoon verbeteren, boos worden heeft toch geen zin...........
ik had het altijd al als Djelina gelezen bij jou. Denk dat het komt dat ik maar 20 km van je vandaan woon en hier toch voornamelijk vaker de D ervoor word uitgesproken
Ik las het in eerste instantie zoals je het schrijft. Maar als jij zegt dat je het uitspreekt als Djelina dan is dat naar mijn mening meteen duidelijk hoor!
Ik dacht eigenlijk altijd dat je het uitsprak als Jee-lie-naa maar nu je zegt dat het met Dj is zeg ik owja, dat kan ook! Maar gewoon mensen die je kent daar snap ik niet van dat ze jullie uitspraak niet overnemen. Maar bijvoorbeeld iemand die de naam alleen kent van lezen kan er niks aan doen natuurlijk.
Ik dacht altijd dat je 't uitsprak als ju-li-na zeg maar. Maargoed, als je dan hoort dat 't Djelina is, zou ik het in het vervolg wel gewoon zo uitspreken.
zo kan ik me irriteren dat mensen steeds een C in haar naam schrijven.. terwil het zelfs in me msn naam voor gekauwd staat.. ik spreek het ook uit als: jeliena maar weet het nu
Dan zal het toch aan de mensen liggen denk ik.... Willen het misschien niet goed uitspreken... Ik laat het maar gaan, maar Roy en ik blijven ze verbeteren. En de mensen die het dus steevast verkeerd uitspreken zijn mijn ouders en andere familieleden.
Maar sprak laatst nog met een nichtje van me, en bij haar dochtertje wordt het ook fout gezegd door dezelfde mensen. Bij haar is het Yediah. Wordt uitgesproken als Djudaya maar ze zeggen sjudaajaa
Van papier zou ik ook Jelina zeggen, zonder D, maar als ik de uitspraak eenmaal een keer gehoord heb zou ik het op de goede manier uitspreken hoor! Vind het ook apart dat mensen het toch verkeerd blijven doen. Maar wat ik zeggen wilde: geen spijt krijgen, je meisje heeft een prachtnaam!
Daar moet ik altijd om lachen. Er zijn mensen die een naam gewoon niet kunnen uitspreken. Je zou het bijna "dommig" kunnen noemen. Ik snap dat dus ook niet. De ex van een vriendin kon haar naam niet eens goed uitspreken, Zelfs haar eigen vriend dus.
Ach mijn dochter heet Amanthis en dat spreek je als AmEnthis......iedereen zegt stevast AmAnthis, behalve als ik het 10 keer gezegd heb....alhoewel mijn dochter nu zelf al zegt dat ze AmEnthis heet en geen AmAnthis
Och.... ik heb in mijn leven al zo verschrikkelijk veel varriaties op mijn naam gehoord, dat ben ik onderhand wel gewend. Maar het blijft idd wonderlijk dat bekende mensen nog steeds je naam verkeerd uitspreken. Of mensen 6x op een avond vragen naar je naam... vermoeiend is dat. Ik heb daarom altijd gezegd, dat ik dit mijn kinderen niet wil aandoen en ze een normaal uit te spreken naam wil geven. Ik heb mijn ouders ook wel eens gevraagd waarom ze in godsnaam deze naam bedacht hebben... Ik had trouwens Jelina met een J uitgesproken. Gek eigenlijk, want wanneer ik bijv. de naam Jamie lees, zou ik hem wel uitspreken als Djamie.
Ik zou ook Jee-lie-na gezegd hebben, omdat ik het geen engels-ogende naam vind (de DJ-klank associeer ik met Engelse namen, maar daarbij zou de e en de i ook anders uitspreken, vandaar dat ik uitging van Jee-lie-na). Maar... als je het een keer goed gehoord hebt, is het heel vervelend als mensen dat niet oppikken, dat snap ik. Zeker als het familie is! Jammer, maar je kan er weinig aan veranderen... Zelfs met simpele namen komt dat voor (ik ken iemand die Ruben heet, wordt door zijn oom altijd verkeerd uitgesproken). Ennuh... het is goed dat je het niet als djelina hebt gespeld, want ik vind niks zo lelijk als Dj aan het begin van een naam!