Mijn dochter gaat vanaf 1 oktober naar de peuterspeelzaal. op woensdag ochtend en vrijdag middag. ze heeft het naar der zin wil altijd die kant op lopen en staat iedere dag met de jas en schoenen bij de deur of het niet al tijd is om daar heen te gaan. nu hadden we gister een gesprek met peuterspeelzaal. soort evaluatie gesprek hoe het gaat enzo daar. ik kreeg daar een aantal dingen te horen.... - Ze is niet verstaanbaar volgens de leidster en moet maar op logopodi gaan. ( ze is in juli 2 geworden !! wat willen jullie nu ! dat ze meteen alles kan zeggen ofzo !! ) buren, familie, wij en vrienden en mensen op straat en in de winkels verstaan haar wel. dus ze moeten daar die proppen uit de oren halen ofzo. - ze speelt volgens de leidsters niet met de kindjes. als ze al "speelt" dan pakt ze spullen af ( ze is niet naar creche geweest en weet nog niet goed wat delen is denk daardoor) of ze duwt de kindjes. (naar mijn weten doet ze dat alleen als ze het kindje niet lief vind en dat andere kindje ook al geduwt heeft, als ze hier thuis speelt of in de speeltuin ben ik daar achter gekomen ) - ze is snel afgeleid door dingen om haar heen. als er opdrachten gegegevn worden om even aan tafel te zitten en dan een puzzel te maken of te verven. dan vind ze het na een 5 minuten niet leuk genoeg meer en ja loopt dan weg om iets anders te gaan doen. ( logisch lijkt me een kindje van 2 ken ook nog geen half uur stil zitten , tenminste niet de kindjes die ik ken hoor... ) - als er aan tafel gegeten word dan wil ze al snel weervan tafel weg ( dat merk ik thuis ook maar danz et ik haar gewoon terug. ) en dan moet ze van de peuterspeelzaal 5 minuten op een stoeltje zitten apart. en als ze opstaat en weg wil lopen nog VOOR die 5 minuten voorbij zijn. zetten ze haar weer terug op de stoel. WEER 5 minuten... terwijl ik vind 2 minuten ook lang genoeg aangezien ik de tijd aanpast aan de leeftijd. 2 min. voor 2 jaar. 3 min. voor 3 jaar.. en ze zeggen gewoon dat ze iedere keer op staat ook en dus iedere keer weer 5min. daar zit. al is dat 6 keer achterelkaar 5 min. !!! BEEEETJE overdreven vind ik.. - en ze zeggen dat emy de andere kindjes aanspoor om ook druk te worden. ( ze hadden gezegt ze speelt niet met andere kindjes hoe ken dat nu dan ?? ) Ik vind het beetje raar allemaal heb ik nu een abnormaal kind ofzo.?? want ik krijg hier beetje naar gevoel bij.dat ik het niet goed doet ofzo. dat ik niet streng genoeg ben. dat emy vervelend is. druk. en ga zo maar door... en het blijkt gewoon dat hun constant iedereen daar alle kindjes maar gewoon naar logopodi sturen. volgens mij krijgen ze daar geld voor ofzo ik weet niet. maar ik vind het persoonlijk niet nodig. wat vinden jullie is de peuterspeelzaal nu gewoon zo overdreven?? je kan toch van een kindje van 2 niet verwachten om een half uur stil te zitten aan tafel.. owhja ook nog iets schiet me nog te binnen. ze zeggen "emy is emotieloos " nou EN BEDANKT!!! ze laat niet zien dat ze blij is of het leuk vind om met iets te spelen. nou ik weeet niet maar thuis doet ze wel lachen en dansen en alles. verteld altijd dat ze leuk gespeeld heeft daar op peuterspeelzaal. en dat ze gedanst heeft met de kindjes. en als ze een puzzel maakt ja dan moet daar UITERSTE concentratie bij. dus staat haar gezicht ook ZEER serieus want ja anders lukt het niet he ( heeft ze van papa die ken ook zo kijken ) zo heel verhaal getypt sorry maar moest het even kwijt hoor. ik barste bijna hier ik ben zwaar beledigt dat ze zo over mijn kind kunnen praten.
Nou zeg wat een reactie van de psz! Mijn zoon was ook 2 toen hij naar de psz ging en bleef dan wel zitten maar was ook weleens onverstaanbaar, speelde niet met andere kindjes en deed niet altijd wat de opdracht was. Maar dan lieten ze het ook zo. Ik was gelijk op zoek gegaan naar een ander psz! In ieder geval veel sterkte en een dikke knuffel.
Nou, ze klinkt in mijn oren als een doodnormale 2-jarige hoor Vind dat straffen ook behoorlijk zwaar...Hier moeten ze gezamelijk in de kring zitten voor drinken en een cracker en er zijn genoeg kindjes die daar moeite mee hebben. Die staan ook op of dweilen de vloer aan, maar ze worden gewoon op hun stoeltje teruggezet en de leidster gaan gewoon door met zingen of verhaaltjes vertellen. Sommige kindjes nemen ze op schoot of zetten ze op een stoeltje naast hun, zodat ze wat makkelijker in kunnen grijpen...Ze moeten het wel heeeeeeeel erg bont maken voordat ze een apparte straf krijgen. Ik heb een keer meegemaakt dat de kinderen buiten aan het spelen waren en 1 jongetje een behoorlijke dreun uitdeelde aan een ander kindje. Dat jongetje moest voor straf even naar binnen en mocht na een paar minuutjes weer meespelen, nadat de juf had uitgelegd waarom hij die straf had gekregen en dat het niet de bedoeling was dat hij andere kindjes pijn deed... En de 1 praat sneller heel erg duidelijk dan de ander..Goed dat ze erop letten, maar als jij al zegt dat je haar goed verstaat en zelfs mensen in de winkel, dan lijkt me dat ze gewoon netjes op schema loopt. Mss even overleggen bij je cb, wat hun daarvan vinden? Kun je niet eens een ochtendje meelopen op de psz, zodat je zelf kan zien hoe ze daar is? Wij mogen hier 1x in de (ongeveer) 10 weken een dagdeel meelopen als hulpmoeder. Vind ik altijd erg leuk, zo kan ik zien hoe mijn dochter het doet...
Trouwens, tot een jaar of 4 is het heel normaal dat je kindje nààst andere kindjes speelt ipv echt samen spelen...
Het klinkt een beetje als mijn kind. Mijn dochter is gisteren voor het eerst naar de psz geweest en heb toen uiteraard een soort intake gesprekje gehad. De leidster vertelde ook dat ze erg op de kinderen letten qua ontwikkeling en als ze het niet vertrouwen iemand mee laten kijken.. Dit ging met name om de taal ontwikkeling. Toen dacht ik ook, tjee... benthe is voor vreemden eigenlijk nog redelijk onverstaanbaar (is 2,5). Ik vind tegenwoordig dat ze er wel behoorlijk bovenop zitten, kinderen moeten al vanalles kunnen en als het even wat langzamer is met praten oid... hop, meteen één of andere hulpverlener erbij. Ik vind het trouwens wel erg radicaal dat ze je dochter 5 min. apart zetten omdat het van tafel wil. Maar de rest komt me erg bekend voor iig. In mijn ogen niks aparts aan dus.
n4th4li3 ja ik denk eerlijk gezegt ook dat ik een andere ga zoeken aangezien andere het ook al aankaarten van ze zijn wel behoorlijk streng voor 2 jarige. ok je moet zeker wel regels hebben anders dan lopen ze gewoon over je heen. maar bij emy werkt het tegen eigenlijk want dan denkt ze alleen maar ik ga nu al helemaal niet meer luisteren ik vind je jullie niet lief ! nu laatst merkte ik wel dat ze wel zin heeft om daar heen te gaan. dat ze iedere dag ook vraagt van kom gaan we naar peuterspeelzaal. maar als ze er eenmaal is dat ik daar op de bank moet gaan zitten en dat ze dan wel speelt met de kindjes. maar zodra ik zeg van mama moet weg nu hoor dan kom ik je zo weer halen. dan zie je der humeur eigenlijk beetje omslaan. dat ze het niet leuk vind. maar ze heeft echt vanaf het begin nog niet gehuilt maar ik denk dat als kerstvakantie zo is geweest en ze moet daar weer heen dat dat wel gaat gebeuren daar ken ik haar wel goed van hoe ze reageert op dingen. loetje ja ik dacht toch zeker wel dat ze normaal is zoals andere kindjes. want de kindjes die ik ken zijn allemaal wel actief. en dat is emy ook zeker. sommige mensen kunnen daar tegen en andere niet. die willen meteen dat een kindje gelijk doet wat ze vragen. dat het stil blijft zitten en nergens aan komt. ik wist niet wat ik hoorde toen ze zei dat de straf 5 minuten was... en dat als ze er weer af ging gewoon die 5 minuten opnieuw in gingen. ok straf stoeltje zou kunnen maar niet als ze niet aan tafel wil gaan zitten .. en doe dan 2 minuten. en alleen als er geslagen, geschopt of iets ergs gebeurt.. eerst bleef ze altijd netjes aan tafel zitten met eten. maar nu sinds ze daar heen is gegaan is alles veranderd aan haar. ze wil niet in de avond aan tafel zitten met eten. durf niet eens meer naar een restaurant want dan weet ik niet wat ik moet doen als ze een scene maakt en gaat schreeuwen en huilen in de zaak.. dankje voor je advies zou het zeker eens aan CB kunnen vragen. laatst zeiden ze namelijk nog van GOH ken jij al van zulk moeilijke woorden ( afstandbediening , computerscherm , toetsenbord . enz.. ) en dat ze zo voor liep op haar spraak en alles. misschien dat ik hun maandag toch eventjes ga opbellen om een gesprek te krijgen daar over psz. en ontwikkeling en alles van haar. naar mijn weten gaat alles prima. vind het al zo snel gaan allemaal. volgens mij hebben ze datniet hulpmoeder enzo.. misschien eens vragen of dat mogenlijk is dat ik ook eens zie hoe alles loopt daar hoe hun reageren. owh hey dat wist ik ook niet dat ze tot 4 jaar nog niet echt MET elkaar spelen maar meer naast elkaar. dus het is eigenlijk helemaal niet abnormaal. mamamuts ja ik vind goed dat ze kijken naar hoe ontwikkeling loopt enzo. maar ik weet dat er een dietiste van ggd daar heen komt eens in de zoveel tijd om te kijken hoe de kindjes eten enzo. wijkverpleging komt daar ook nog eens regelmatig. en nog meer van die mensen dat ik denk van HALLO die kindjes komen alleen nog maar gewoon spelen en dat moeten ze nog leren samen spelen/werken. daarvoor is psz toch of heb ik dat verkeerd?? ze houden je ook zooo erg in de gate gewoon overal. hoe je je eigen voelt. hoe de relatie is met me vriend. en hoe hij met emy om gaat. en hoe de financiele gebeuren zit aangezien we in de bijstand zitten ( wat ik niet leuk vind hoor, maar we redden het nog wel ) maar waarom ze daar met hun neus in gaan zitten. en niet alleen bij psz maar bij CB ook. ok je hebt gekke die de kinderen verwaarlozen en weet ik veel niet wat je ziet genoeg verhalen hier ook op het forum over baby's uit ramen. ( zeer schokkend ) maar als ik hulp nodig heb en ik zit niet lekker in me vel dan geef ik dat zelf wel aan. heb ik hun niet bij nodig. vind dat ze dat niet hoeven weten hoe de relatie tussen met vriend en mij is. en financieel gezien hebben hun niks mee te maken. maar dat is helemaal off topic natuurlijk maar moest ik wel even kwijt. lucht wel even op zo praten met jullie. want ik werd al woest alleen al bij het idee gewoon. hoe hun doen tegenover mijn dochter. en de opmerking dat ze emotieloos is is mij helemaal te ver! bah word gewoon weer boos.
Wat jij voor ogen hebt met een psz heb je helemaal goed. Ze komen daar om te spelen en kleine sociale vaardigheden aan te leren, meer niet. De rest is voor later, als ze naar school gaan. Natuurlijk is het goed dat ze de ontwikkeling in de gaten houden en als ze het niet vertrouwen, dit overleggen met de ouders. Maar wat jij allemaal verteld vind ik ècht te ver gaan....Een straf van 5 minuten, die elke keer opnieuw ingaat als je kindje zich daar niet aan houdt, is echt buiten proporties en ik zou daar ook zeker niet mee akkoord gaan... Dat je kindje wat "lastiger" wordt (gezien je tafelverhaal) sinds ze naar de psz gaat klinkt overigens wel bekend hoor..Ze zien toch ook dingen van andere kinderen, die ze gaan immiteren en dat kan vaak wel voor onbekende taferelen thuis zorgen. Belangrijk om je eigen regels te maken en daaraan vast te houden, zodat het duidelijk is wat thuis wel en/of niet mag...
Nou is ook wat!! Lekker laten spelen zou ik zeggen. Ze is net 2, ik heb altijd begrepen dat ze dan nog helemaal niet samen kunnen spelen. Praten komt toch ook goed. Een jaar geleden praatte Jasmijn ook niet goed, nu is dat al een stuk beter. Hier vertelde ze dat Jasmijn naar de plusgroep moest, want ze was alleen maar aan het spelen. Tja ze is drie, vergeef het haar dat ze kind wil zijn. Ben hier later met de leidster op teruggekomen en gevraagd wat ze nu precies bedoelde. Toen werd het me duidelijk dat ze het zo niet bedoeld had en dat ze meer een Jasmijn wilde prikkelen met dingen vor 3-jarigen. Ze doet het dan ook supergoed en zijn er dus weer zorgen minder. Je gaat toch denken dat je kind afwijkt van het "gemiddelde". Ik wens je veel succes en laat je niet gek maken!!
loetje ja dacht dat ik al gek was met mijn 2min. aangezien ze nog maar 2 jaar is. en dan 2 min. op een stoel is al lang genoeg. en daarna komt ze altijd sorry zeggen. dus ze begrijpt het wel. want ze verteld ook dan wat ze verkeerd heeft gedaan. maar die 5 min. volgens mij vergeet ze alweer wat ze gedaan heeft als ze die kindjes wel ziet spelen en doen en ze daar op die stoel moet blijven zitten. en dan ook weer opnieuw op die stoel gezet word en die 5 min. weer opnieuw in gaat dan word ze alleen maar lastiger. omdat ze het niet begrijpt. kirst jij zeg ook dus het zelfde dat ze nog niet samen kunnen spelen eigenlijk.. ik denk toch maar eens dat ik maandag even bel voor een afspraakje nog. dat we het er nog eens over gaan hebben. want familie zegt het zelfde dat het wat extreem is allemaal in straf en waar ze MOET zijn in de ontwikkeling , ik heb haar juist naar psz gedaan zodat ze kan LEREN om ook met kindjes te spelen, beetje sociaal zijn en dat ze ook luisterd naar andere mensen dan alleen papa, mama en opa's en oma's. dankjewel allemaal nog eens voor de antwoorden!! allemaal erg lief dat jullie de tijd hebben genomen om mijn ellelange verhalen aan te horen.
Wij krijgen ook vaak te horen dat onze zoon druk is en zich niet goed kan concentreren en impulsief is...ik vind dat best lastig en trek het mezelf soms best aan..maar ja hij is ook net 3 geworden dus vind het ook zo moeilijk te beoordelen ze zijn bijna allemaal druk op die leeftijd en thuis kan hij zo een tijd alleen spelen..of tv kijken..maar als moeder wordt je er soms zo onzeker van! Zijn er meer moeders die vaak klachten te horen krijgen op de peuterspeelzaal???
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het afgelopen is. Heb je nog gesprek gehad met de leidsters? Mijn dochter ging ook op die leeftijd naar psz en die lieten ze gewoon haar gang gaan. Als ze geen zin had in kleuren, dan niet, dan ging ze wat anders doen. Ze werd helemaal niet gedwongen ofzo om mee te doen. In het begin vroeg ik nog, heeft ze geen werkjes? Nee, ze had er geen zin in. Ow, was mijn reactie en de juf zei, dat komt allemaal wel. Ze moeten het nog leren. Ze ging heel vaak haar eigen gang en soms speelde ze weer met kindjes. Geen probleem vonden de juffen. Ze had een keer een invaljuf en die zette haar buiten de kring. Tjee, die andere juffen waren zwaar verontwaardigd, dat ze dat deed, want mijn dochter was nog jong en moest zulke dingen nog leren. Kreeg gelijk alles uitgelegd en als ze er last van kreeg, dat ik het dan moest zeggen. Ze is nu 3 1/2 jaar en deze dingen zie je niet meer. Ze doet nu gewoon mee, snapt alles en zeker als er iemand stout is geweest of als de juf heeft gedreigd met het blauwe strafstoeltje. Zo zie je maar, dat het heel normaal is, wat jouw dochter doet en ik zou het niet accepteren, dat ze steeds straf krijgt. Hebben jullie niet iets van een ouderraad van al die psz bij elkaar? Misschien dat je daar eens je verhaal kwijt kunt.
er zijn meerdere moeders ja die een beetje raar vinden dat er zo bovenop gezeten word, met logopodi enzo. en ja dat kindjes druk zijn dat zijn ze allemaal wel eens. en ze zijn nog jong dus laat ze lekker he. ik heb gesproken met een andere medewerker dan waar ikeen gesprek mee heb gehad. ze vond het heel normaal dat me dochter nog niet al te duidelijk praat, omdat ze ook nog zo jong is. en dat komt vanzelf wel allemaal zei ze. en dat ze niet blijft zitten met eten, ook dit moet ze leren omdat ze zoveel ziet om zich heen wil ze alles in ene keer doen en daarom ook druk en gaat ze van der stoel af. heel normaal vind ze dat maar ook dat komt dus vanzelf. dus eigenlijk zegt die medewerker eigenlijk dat er niks aan de hand is. en dat ze zal kijken met de tijd hoe lang ze op die stoel zit. en 5 minuten vond ze zelf ook te lang. en zou het ook bespreken met de andere. en dat spelen met kindjes. ze zei ook van ogh dat moet ze ook nog leren. dat kunnen kindjes niet in ene keer. als ze thuis hebben gespeeld altijd met mama of papa. en met nu een klein broertje. en afentoe maar ergens anders met kindjes. ja dat kunnen ze niet in ene goed. en spelen daardoor ook liever zelf met de spulletjes dan dat ze delen met andere. dus eigenlijk is het best goed gelopen. heb met de kerstviering geholpen daar met broodjes smeren enzo. en koffie en thee zetten voor de ouders. en heb gezien hoe ze aan het spelen was met de kindjes ( heel normaal dus gewoon ) en ook duidelijk te verstaan door andere ouders. en constant lachen . dus volgens mij had die leidster een beetje de pik op iedereen die dag ofzo met de gesprekken en met verkeerde been uit bed gestapt. ik kaart het ook nog eventjes aan na de kerstvakantie is dat. bij de oudercommisie. ik zit daar sinds kort bij ook omdat ik daar meer bij betrokken wil worden. misschien is het een idee om een soort enquette te maken OVER de indrukken wat het psz maakt. en hoe ze de leidsters vinden en ruimte voor verbeteringen daar. ik zal het eens allemaal opschrijven. dankjewel iedereen voor de reacties en de tijd voor mijn verhalen te lezen.