Hoelang borstvoeding en waarom?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Daantje57, 7 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Hallo allemaal,

Mijn zoontje is nu 10,5 week oud en krijgt volledige borstvoeding. Dat gaat goed dus ik denk dat ik er voorlopig nog wel even mee doorga.

Nu vroeg ik me af. Hoe lang geven jullie borstvoeding en waarom?

2. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.357
    16.755
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ons dochtertje is bijna 6 weken en krijgt ook volledige BV.Zij is ons derde kindje en ik ging er wel vrij sceptisch in temeer omdat de vorige 2 keren niet goed gingen.Gelukkig gaat het deze keer erg goed.Ik vind het wel belangrijk temeer omdat ons oudste kind een zgn eczeemkind is en er wordt immers beweerd dat wanneer je BV geeft de kans op allergieen verminderd zouden worden.Of dit nu allemaal waar is weet ik niet haha.Momenteel heb ik wel last van pijn bij het voeden ivm vermoedelijk spruw en ik hoop hier wel snel vanaf te komen.Ik wil sowieso tot 4 mnd blijven voeden en dan langzaam gaan afbouwen.Ik hoef pas te gaan werken wanneer de baby ruim 5 mnd is en dan wil ik wel stoppen met de BV.Ik zie het niet zitten om op mijn werk te gaan kolven maar je weet natuurlijk niet hoe ik er tegen die tijd over denk.Voorlopig vind ik het heerlijk om te doen en dat ze er ook zo fantastisch op groeit.Dat geeft toch wel een trots gevoel.Het enige nadeel vind ik wel dat je enorm gebonden bent en ze helemaal afhankelijk van mij is en je niet eens tegen een ander kan zeggen dat hij een flesje kan geven maar ik heb het er graag voor over moet ik zeggen.

gr Ingrid.

3. Gelukkig11

Gelukkig11 Niet meer actief

Hier krijgt zoon afgekolfde melk en kolf ik dus fulltime. Voor mij is de 9 maandengrens heilig. Zie ook de link waarom. Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Motivatie - Wat als ik wil stoppen met borstvoeding geven?

Het grappig is dat ik over die 9 maandengrens in een boek had gelezen, maar de link bevestigde mij alleen maar om het vol te houden. Natuurlijk is het maar theorie, moet de praktijk het nog uitwijzen en wie zegt dat het allemaal aan mm ligt? Maar goed niet geschoten is altijd mis, vandaar dat ik die grens maar aanhoud.

Zoon is nu 9,5 maand en ik ben nu rustig aan het afbouwen. Ik heb 1 geluk en dat is dat ik momenteel de griep heb, mijn productie is nu ruk en heb dan ook geen schuldgevoelens over het stoppen. Het lijkt wel of het zo hoort te zijn.
    Wanneer alles uit de vriezer ook is opgesoupeerd, verwacht ik dat hij met 10 maanden uiteindelijk helemaal van mm af is.

4. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik geef nu ruim 6 maanden en ik ga zeker door tot een jaar. Mijn meisje weigert de fles en heeft een koemelk allergie, dus de enige andere optie is een fles pepti opdringen, en dat zou echt drama worden. Dus dit is goed voor nu, wilde sowieso graag lang voeden!! Met een jaar wil ik wel graag over naar 2 voedingen, hopelijk kan ze dan uit een beker kan drinken.

Verder vind ik de voordelen van bv zo groot, dat ik me niet kan voorstellen dat iemand dat niet zou willen voor z'n kindje!

5. zwiep

zwiep Actief lid

9 jul 2008
    419
    0
    16
    Amsterdam
    IK heb mijn zoon 11 maanden, volledig bv gegeven. Na 9 maanden wilde hij niet meer aan de borst en toen heb ik nog 2 maanden gekolfd. Mijn dochter krijgt nu ook alweer bijna 6 maanden bv, begin deze week met groentehapjes.

@gelukkig11: leuk artikel en dat steunt mij inderdaad ook om nog lang niet te stoppen en in iedergeval wil ik tot 1 jaar voeden en dan kijk ik wel verder.

6. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ik heb mijn dochter 2,5 jaar bv gegeven. Gewoon omdat het na de eerste opstartproblemen (hyperlactatie, spruw, kloven, verstopte melkkliertjes) altijd heel makkelijk is geweest en ik zag niet in waarom ik met zoiets goeds zou stoppen. (en zij heeft het er altijd enorm goed op gedaan, die opstartproblemen waren voornamelijk voor mij vervelend, maar dat vond ik zelf geen argument)
    Uiteindelijk is ze er zelf mee gestopt.

7. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Hier heb ik altijd grenzeloos respect voor, ik heb het nooit goed gekund, kolven. Goed man!

8. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Ik had mij voorgenomen om minste drie maanden bv te geven en dan te zien hoe het ging. Ik heb gekozen voor bv omdat het gewoon goed voor der is en wij geloven heilig in dat het ook enorm goed is voor de hechting.

Nu is ze vijf maanden en ben ik begonnen met langzaam af te bouwen. Ik vind het mooi geweest voor nu en het kolven is bij mij altijd stroef gegaan. Dus heb ik besloten te stoppen

9. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Hier nu 8 maanden bv en we gaan gewoon door zolang het zo goed gaat en makkelijk is. Ik moet nu nog niet denken aan stoppen, de voedingsmomenten zijn altijd zo fijn.

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.874
    19.319
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze zoon heeft ruim 1,5 jaar bv gehad. Dat zou ik vooraf nooit gedacht hebben, trouwens. Maar het ging goed, 't is gezond en ze hebben toch zuivel nodig. Dus tja. Het ging vanzelf.
    Ik ben na meer dan een jaar wel wat gaan afbouwen. Onze zoon bleef erg lang om nachtvoedingen vragen en dat was ik wel zat, om heel eerlijk te zijn. Ook overdag vond ik 'gewoon' vaste voeding ook wel voorrang kregen boven moedermelk. De laatste maanden kreeg hij alleen nog een ochtendvoeding (in bed voor het ontbijt) en een avondvoeding, een uurtje voordat hij naar bed ging.
    Hij ging hier zelfs steeds minder om vragen, ik moest hem ervoor roepen. Dus toen ben ik daarmee gestopt en zo is hij er uiteindelijk zelf mee gestopt.

11. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Julia en Jasmijn beide een jaar. Jasmijn "krijgt" nog nachtvoeding (bv) maar overdag niet meer.

12. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    ik zie steeds geen reden om te stoppen, maar wel reden om door te gaan..

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

3,5 jaar. Waarom niet?

14. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Morgen al 9 maanden! Mijn eerste "doel" was 6 maanden, maar het gaat zo fijn... Ik zou het nu echt voor geen goud willen missen! Ik ga zeker door tot hij een jaar is en daarna zie ik het wel. We willen wel een keer een tweede dus ik hoop niet dat de bv dat tegen houdt.

15. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Bij de eerste zag ik wel waar het schip strandde en hoopte minstens een half jaar te kunnen voeden. Toen ze een half jaar was liep het zo lekker en stond het me zo tegen om opeens poeder uit een pak te gaan geven dat ik besloot om het jaar vol te maken en verder maar te zien hoe het liep.
    Toen ze een maand of 11 was begon ik te merken dat zij er wel een beetje klaar mee was, ze was druk bezig met leren lopen en had geen rust meer in d'r reet om aan de tiet te hangen. Ik was klaar met kolven en had al besloten om dat niet meer te doen na haar 1e verjaardag, wilde ze nog live bij me drinken als ik thuis was, prima en de vriezervoorraad maakten we ook nog gewoon op als ik aan het werk was. De laatste weken hebben we gebruikt om een beetje af te bouwen, ze dronk toen nog maar 3x per dag, en haar voorzichtig aan (volle)koemelk te laten wennen. Dat ging prima en ik geloof dat ze 1 of 2 weken na haar 1e verjaardag voor het laatst nog es gedronken heeft, toen was het klaar en daar hadden we allebei vrede mee.

Nu voed ik een tweeling van 7 weken, dat gaat weer als een trein dus ik hoop weer op minimaal een half en hopelijk weer een heel jaar. Na een jaar stop ik hoe dan ook weer met kolven want dat vind ik dus echt helemaal niks (tenzij ze geen koemelk verdragen, ik kolf liever dan dat ik kunstvoeding geef....daar heb ik dus echt helemaal niks mee, hier dus ook geen peutermelk voor de oudste)

16. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Dochter wordt over anderhalve maand 2 en ze drinkt nog graag bij me. Ze mag stoppen wanneer ze wil.

17. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Oudste 23 maanden, die is zelf gestopt al kwam dat wel door de zwangerschap.
    Jongste mag het waarschijnlijk ook zelf bepalen. Hopelijk wel minimaal 2 jaar.

18. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Die kende ik nog niet..
    Hier nu bijna 8 maanden bv, en ik ben nog niet van plan te stoppen. Wel ga ik over een maandje de voedingen tussen 8 en 5 afbouwen, einde voed/kolfrecht, maar ik vind het ook wel prima.. ik kolf namelijk in onze koffiepauze (dus maak eigenlijk geen gebruik van het kolfrecht, maar dat is mijn eigen keuze) en mis op die manier toch wel veel sociaal contact. En tot wanneer ik dan blijf voeden.. zal denk ik ook samenhangen met mijn cyclus, want een wens voor een 2e is er zeker!

19. MamavanDaan

MamavanDaan Bekend lid

27 sep 2009
    811
    141
    43
    Achterhoek
    Zoon heeft 9,5 maand bij mij gedronken, kleine zus drinkt nu 6 weken bij mij en ik hoop dat we nog even doorgaan. Het liefste net als broer 9 maanden.

20. Taliada

Taliada Actief lid

29 mei 2012
    366
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik voed Liam nog steeds. 1e doel was om 6 maanden te voeden. Dat gingzo goed dat we nog even doorgaan tot max een jaar. Hij krijgtoverdag nog 4 voedingen Ben wel bezig om dat naar 3 te krijgen.

Deel Deze Pagina