Vandaag moest ik het woord cakeje schrijven (dus een kleine cake ). Schrijf je cake-je of cakeje of is het heel wat anders? Ik vond het zo'n raar woord toen ik het schreef.
Ik heb even gegoogled en volgens het "Genootschap Onze Taal" is het cakeje, dus zonder streepje (Cakeje?).
toch kijk ik raar tegen het woord aan haha. Het zal ongetwijfelt goed zijn, maar het leest toch beetje maf.
En dit heb ik dus echt wel drie keer moeten lezen voordat ik zag wat er nou echt stond!! Cakeje?? Staat raar maar klopt wel. Vaag!!
ziet er inderdaad heel gek uit! hihi! alles wat niet eindigt op een U of een Y krijgt de '(t)je' er onverbiddellijk tegenaan geplakt als ik me goed herinner. baby'tje, haiku'tje, blablatje..
heb tijdje terug een opfriscursus gehad en toen hadden we het ook over engelse werkwoorden die in het NL's ook worden gebruikt gedeleted enzo, brrrrrrrr kreeg er ook de rillingen van hihi
Waarom is het trouwens appeltaart en niet zoals pannenkoeken met meervoud zeg maar? of is dat omdat het mv van appel, appelS is?
@blackeye: omdat appel zowel als appelEN als als appelS kan qua meervoud. of zoiets, er ging een laatje in mijn hoofd open met wat oude maar volgens mij incomplete kennis! over gedeleted, mag je buitenlandse woorden die echt ingeburgerd zijn niet op zijn NL verbuigen dan? @c10: ja gek he. maar ongetwijfelt is dan weer met een D! morgen dicteeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee! leuk!
hmmmmmmmmm over dat gedeleted dat is op zijn NL's, hij deletet (teg.tijd), hij deletete (verl. tijd) maar heb er gewoon zo'n schijthekel aan (of is het scheithekel?) gebruik gewoon de nederlandse woorden zoals verwijderen! hahah *edit* oeps is dus gedeletet! hahha
Volgens mij is dat weer een andere regel, bijvoorbeeld secretaresse kun je in meervoud als secretaresses en secretaressen schrijven (net als die aardappelen en aardappels). In dit geval komt er dan als je een secretaressediploma hebt ofzo geen n tussen, omdat je het op twee manieren kunt schrijven. Zoiets. Haha, maar ik ben ook diep aan het grabbelen en graaien in mijn hersenpan, dus wie weet klopt er ondertussen ook geen hol meer van . Volgens mij is pannenkoek ook alweer veranderd en mag het ondertussen weer op beide manieren. Aangezien je een pannenkoek in 1 of 2 pannen kunt klaarmaken, haha, ligt er maar aan hoeveel pannenkoeken je maakt. En dan heb je weer zonneschijn zonder n, omdat er maar 1 zon is. Ach, ik weet het ook niet meer.
nou, ook dat hoeft van mij niet! maareh, deletete, das toch ook een debiel woord?? @ikdus: is t nu typed of typet? ik heb een read/writersblock gekregen door al deze spellingskwesties!
hij typt tegenwoordige tijd hij typte verleden tijd ja vond dat deletete ook verschrikkelijk gewoon nederlandse woorden gebruiken dus ipv typen, tikken
Ok, dan is het bij deze volgens een nieuwe uitzonderingsregel blabatje. Wat ik me wel altijd afvraag (nu we het toch over verkleinwoordjes hebben) is waar die p nou toch vandaan komt bij boompje en zoompje (ziet er ook raar uit als je het leest...). En waarom het dan niet lampje is maar lammetje. Of zou dat met a versus aa te maken hebben? Is het gamepje en zeempje? Dan heb ik namelijk net ontdekt dat er bij een lange klant (aa oo ee) en een m er 'pje' achter komt, en bij een korte klank en een m komt er 'metje' achter.. Ja! Kommetje, sommetje, remmetje, maar ook roompje en raampje!
u heeft uw eigen antwoord al gegeven! 10 punten!! denk dat het met het uitspreken te maken heeft. doe je het raamje open veroorzaakt verwarring, vandaar de P? maar waarom dan geen K? of S? is de P de makkelijkst tussenfrommelbare letter dan?