Ik was een mierenneuker, maar mijn Nederlands is de afgelopen drie jaar erg verslechterd. Daarvoor moest het voor mijn werk wel perfect zijn, nu niet meer. Ik merk dat ik veel vaker na moet denken over hoe ik iets moet schrijven. Dan en als, jij en jou, jou en jouw en wel of niet een t vind ik niet moeilijk. Trouwens, ik werkte hiervoor in een academisch ziekenhuis en die sollicitatiebrieven die ik kreeg waren om te janken. Allemaal mensen met een hoge opleiding, maar ik kon gemiddeld wel 5 fouten uit hun brieven halen. Het leuke is dan dat ze op hun C.V. zetten dat hun Nederlands uitmuntend is .
Nog 1 dan die ik hier op ZP heel vaak zie: bekkens (as in: meervoud) terwijl bekken in de zin van bekkeninstabiliteit e.d. toch echt enkelvoud is. Wat je vaak ziet is: ik heb pijn aan mijn bekkens, of mijn bekken zijn instabiel. Brrrr.
Haha, dit is helemaal mijn topic hoor! Nog meer taalzeikers! Ik gruwel vooral van hun hebben en de verschrikkelijke MSN-taal.
@mamasu: heh huh die van bekkens kende ik niet? komt misschien omdat ik me (ja me! ) nog niet beweeg in het zwangerendeel? @MG: HAAI! leuk he, taalzeiken. maar het is natuurlijk wel zo dat het wel een ander verhaal is voor mensen die bijvoorbeeld dyslexie hebben. over dyslexie gesproken, hebben jullie ook van die woorden die je er goed gespeld zo raar, fout, uit vindt zien? lexie...
Kennen jullie trouwens het boek 'Taal is zeg maar echt mijn ding' van Paulien Cornelisse? Echt geweldig! Zo herkenbaar! Dit is de link van bol.com: bol.com | Taal is zeg maar echt mijn ding, Paulien Cornelisse | Boeken (Nederlands)
@ Klingel, haaaaiii! Dyslexie (hmm.. dat is wel een moeilijk woord ) is inderdaad een heel ander verhaal.
@MG: ik heb m hier liggen, ik vind m zeker grappig maar ik werd er niet zo wild van als (ja als! ) ik verwacht had, misschien te hoge verwachtingen na een hilarisch optreden bij de wereld draait door.
Heb het niet gezien bij DWDD, maar ik vond het boek echt heel erg goed. Bijvoorbeeld het stukje over 'zeg maar', dat wanneer iemand dat zegt, je diegene na gaat zeggen. Hij: Ik hou zeg maar van zwarte koffie Ik: van zwarte koffie Het staat nu heel stom zoals ik het opschrijf, maar ik lag echt compleet in een deuk, als je zoiets consequent gaat doen, word (ja met een d) je helemaal gek!
Goh, zeg ik het toch goed ( paprika ) Ooit ( lang, lang geleden ) schreef iemand op zwpagina 'Wordtel' ipv wortel. Ik heb daar zo om gelachen.
Oh ja en ik lees ook vaak slabber, terwijl het een slab is, slabber bestaat niet. Net als kado, vind ik ook zo irritant. Die wordtel is leuk!
Wordtel? Wij kregen van de week het boekje van de kerstmarkt in het stadje in de brievenbus en daarin stond serieus het woord: Avondtuur ???!!!! Ik denk dat dat een avontuur in de avond is ofzo?!
Bestaat slabber niet? Ik heb een voelboekje voor de kleine en daarin staat: slabber! Echt waar! Ik zou het zelf trouwens nooit gezegd hebben en vind het vreemd staan... Verder zie ik werkelijk al mijn taalergernissen hier voorbij komen, haha: d of t of dt, hun en zij, jou en jouw, doen in combinatie met ander werkwoord, gruwel... Het enigste (huh-huh) waar ik niet altijd heel veel problemen mee heb is msn-taal omdat ik dat soms zelf ook bezig: ff, idd, iig. Lekker lui. Maar het moet wel begrijpelijk zijn want ik ben al een ouwe lul natuurlijk, kan het allemaal niet bijhouden, haha! Ik heb een buitenlandse moeder en die gebruikte altijd de lidwoorden (en daarmee ook de aanwijzend voornaamwoorden) verkeerd: het koe, de horloge, enz. Dus ik verbeter altijd automatisch mensen als z iets verkeerd zeggen, heel eh... irri.... En wat dachten jullie van..... zoals mijn man altijd zegt: ik doe mijn sjaal AAN, ik heb mijn horloge AAN, muts AAN. Ik BLIJF hem verbeteren maar hij snapt het niet. Verschrikkelijk!