Nou moet ik zeggen dat ik als Nederlands niet de moedertaal is een stuk vergevingsgezinder ben. Het is nogal wat om alles uit je hoofd te leren of het nu mannelijk vrouwelijk of onzijdig is. Natuurlijk is er dat stemmetje in mijn hoofd (nee hoor ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig ) dat dan roept DE koe, maar bij een onbekend iemand zou ik het niet zo snel verbeteren. Als ik namelijk Duits of Frans spreek (dat komt niet vaak voor), dan mix ik ook alle der,den, das en dié door elkaar en le en la gaat ook niet altijd 100% goed. Wat ik heel erg vind is als er in officiële stukken grove fouten staan. Een tijd geleden hing er een aankondiging in de bus van "de dienstregeling word verandert". Aaaaaaaargh! Nou had ik geen zwarte marker bij me, maar anders...
Je hebt gelijk hoor, ik ben er gewoon heel irritant in maar het gaat op automatische piloot. Ik ben er wel meer op gaan letten, zeker bij vreemden. Want het is idd (huh-huh) nogal wat om je een vreemde taal eigen te maken en zeker zo'n moeilijke taal als de onze. Overigens spreekt mijn moeder echt supergoed Nederlands, met een charmant accentje
Wat een grappig topic. Hoewel ik zelf ook echt regelmatig fouten maak in de spelling (die ik later terugzie en me dan erg schaam) kan ik er ook totaal niet tegen als andere mensen fouten maken. Nog een woord waar ik me kapot aan erger; Euries i.p.v. Euro's.
Och ja, ik zie het wel eens in folders zo staan, dus het gaat nog regelmatig fout. Gewoon naar ons luisteren, niet naar voelboekjes . Sinaasappel is ook zo'n woord, veel mensen schrijven sinasappel.
Er zat een keer een kaart bij de Viva waarmee je iemand een verassing cadeau kon geven, heb ik maar niet gedaan Ik heb zelf grote moeite met spelling en d/t maar kan me toch ergeren aan fouten van anderen (vooral me fiets, enigste, dat zijn geen spelfouten maar gewoon fouten).
Fijn, ik ben niet de enige. Ik krijg mepneigingen van vanielje. Van medalje ook, trouwens. En pappa schrijf ik dus met twee p's.
Ehm het zijn ook geen euro's maar gewoon Euro. 5 euro. En je kunt je ook niet aan iets irriteren. Sorry. Ik schrijf op forum vaak snel dus er zit soms wel eens een d/t fout of iets dergelijks tussen, ben zelf dus ook zeker niet perfect.
En ik kreeg een keer een verjaardagskaart waarop stond: je krijgt nog een verassing. Haha en bedankt! Nu al gecremeerd worden?
Hier ook !!! D/T heb ik ook problemen mee en met jou en jouw ook, ik heb werkelijk geen idee wanneer ik nou jouw moet gebruiken. Maar oh oh enigste, ik irriteer me daar heel erg aan. Al zeg ik het zelf soms ook, komt omdat iedereen het tegenwoordig zegt :x En als men zegt "als jou", dan zeg ik meteen dan jij. Dan kijken ze me nog dom aan van waar heb jij het nou weer over En dit heeft dan weinig met spelling te maken, maar ik vind het ook vervelend als men geen leestekens gebreukt. Gebruik het desnoods op verkeerde plekken zoals ik dat doe, maar doe het tenminste. Dan kan ik het verhaal volgen. En ja let niet op mijn spelling ik heb vast 100 fouten erin zitten, ben beter in praten dan spellen 8)
Mee eens, zoals ik al eerder in dit topic heb geschreven; bij woorden als 'korter', 'papa' en 'popje' (en nog tig andere) worden de klinkers ook met een korte klank uitgesproken, terwijl er ook geen dubbele (dezelfde dus) medeklinker achter staat.
En wat dachten jullie van het woord 'beterder'? Boekje van Paulien ook gelezen. Leuk! Ik hou wel van zulke dingen.
Je zegt toch ook paplepel en geen paaplepel, dat schrijf je ook niet als papplepel . Oh ja, medailje...ieuw! Mijn schoonfamilie zegt ook een footuil (fauteuil). Design spreken ze ook heel raar uit, désin. Schiet me er nog eentje te binnen, data's!
Maar Lucia dat komt omdat het Franse leenwoorden zijn (papa en mama) en daarvoor gelden de Nederlandse regels niet.
Ik heb een eindje terug in dit topic 'n link gegeven waar staat dat 'papa en mama' ook als 'pappa en mamma' geschreven mogen worden, ook volgens de DvD. Ze worden namelijk niet meer gezien als leenwoorden, schijnt. Woorden als fauteuil wel, dus daarvan is 't logisch dat je 't op z'n Frans uitspreekt. Maar paplepel is inderdaad een goed voorbeeld van geen dubbele medeklinker en wel 'n a-klankt. Het is inderdaad geen papplepel... En gelukkig maar, want 't ziet er bizar uit, hahaha!