is het pap-rika of Paaaaprika?

Discussie in 'De lounge' gestart door Dahlia, 5 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella
    ook irri:
    de deur staat los!

en in drenthe hier BEN je iets nodig ipv dat je iets nodig hebt..

GIL!

2. wendyp

wendyp Niet meer actief

Dat wou ik dus ook zeggen.

Je zegt toch ook geen goooordijn of mooslim. Laaamp en noem maar op.

3. Foxter

Foxter Niet meer actief

Je gebruikt jouw als het een bijv naamwoord is. Bijvoorbeeld jouw fiets, jouw huis, enz.
    En je gebruikt jou, als je iemand aanduidt. Ik hou van jou, ik vind jou een ei.

Ik vind jouw ring echt lelijk maar ik wil wel trouwen met jou :D

Snappie?

4. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    #144 Nynke, 8 dec 2009
    Laatst bewerkt: 8 dec 2009
    Klingel: melden in eigen topic!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ach, die twentenaren zijn gewoon raar volk. ;) Ik moest ook erg wennen aan alle deuren en ramen die los staan.
    Maar in Drenthe zeggen ze ook ledder ipv ladder.;)

@Marijke: bedankt voor de helder uitleg.

5. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38

Thanks ik snap het helemaal..
    Nu even onthouden :D

en ooow wat zie ik een lelijke fout in mn tekst gebreukt :$
    Kan iemand me a.u.b. even een tik op mn oren geven hahaha.

6. wendyp

wendyp Niet meer actief

Hihi, kleennnggg, hier een draai om je oren ;)

Maar dat is niet de enige fout hoor. ;) Nou is niet wijd, maar wel lekker op zijn tijd. ;) Het is nu. :p

Waar ik moeite mee heb, is inderdaad het d/t verhaal. Ik snap wel word jij, jij wordt en ik word, dat begrijp ik wel. Maar bijvoorbeeld herkend of herkent enz. Dat snap ik niet zo goed.

7. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België

Oei, daar heb ik idd niet bij stilgestaan!

Dankje.:)

8. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Ik moet het nu onthouden, en dan de rest van mijn niet demente leven :p

Ach spellen is echt één van mijn goeiste vakken :p , Ik had ook altijd lage cijfers voor NL als het om de spelling ging enzo.

Maar zoals jij die d/t verhaal omschrijft heb ik dat dus ook..
    Al is het soms ook nog wel eens lastig voor me wanneer ik dt moet gebruiken.
    Een docent had ooit eens een heel verhaal op het bord geschreven over wanneer een d en wanneer een t, en dan gebruikte hij het woord "loopt". Op dat moment veel aan gehad, nu weet ik niets meer van dat verhaal.

9. wendyp

wendyp Niet meer actief

@ikdus... spelling is ook niet mijn beste vak, haha. Hoe vaak ik niet op mijn donder heb gehad van mijn moeder. Ach, dat zal mij me een worst wezen. Wezen zijn kinderen van dode mensen kreeg ik dan te horen.

Dat van dat loop inderdaad. Loop jij, jij loopt, ik loop enz.

10. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Wanneer herkend wordt gebruikt als voltooid deelwoord is het met een d. Dat is dus bijvoorbeeld wanneer je zegt: Hij heeft iemand herkend. (denk aan kofschip/fokschaap ;))
    Als je herkent gebruikt als persoonsvorm is het met een t. Hij herkent haar.

11. wendyp

wendyp Niet meer actief

Geld dat voor ieder woord? Of alleen bij herkend? Dat met dat kofschip heb ik dus echt nog nooit gesnapt, dus als iemand dat nog even zou kunnen uitleggen. Nederlandse taal voor dummies hihi.

12. Denies

Denies Lid

2 dec 2009
    63
    1
    0
    haha leuk topic zeg:) !

Ik had een vriendin uit den haag en toen kwam ik erachter dat zei veel woorden niet kende die ik gebruikte.. zoals: Kei (dat zette ik toen ovral voor, kei goed, kei lekker enz) en Houdoe (echt brabants) en dat ik iets niet op had, dat snapte ze nit want bij haar was het iets niet gegeten. En ook het woordje frommelen whaha:D

Ik hoor ook vaak mensen zeggen ik wou daarheen ipv ik wilde..
    en ik werd idd zelf ook altijd aangesproken op: 'als mij' en 'enigste' maar nu zeg ik het voortaan nooit meer fout ;)

13. MG2009

MG2009 Niet meer actief

#153 MG2009, 8 dec 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2009
    Eigenlijk geldt dat voor ieder woord.
    Hij verwent haar. Maar.. hij is verwend (door haar).
    Hij bemint haar. Zij wordt bemind.

Het kofschip is een ezelsbruggetje voor voltooid deelwoorden die geen d op het einde krijgen maar een t.
    Dat zijn de werkwoorden waarvan 'de stam' eindigt op
    K
    F
    S
    CH
    P

Dus, bijvoorbeeld bij het werkwoord 'gebruiken' eindigt de zogenaamde 'stam' op een 'k': gebruik. Het voltooid deelwoord is dan gebruikt.
    Vandaar dat je schrijft:
    Hij gebruikt dat artikel. Maar ook
    Dit artikel is gebruikt. (en dus niet gebruikd)

Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd.

14. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    behalve dat de stam van gebruiken eindigt op een 'k' (gebruiK), je schrijft per ongeluk (maar verwarrend) een 't'... :)

15. lvp

lvp Actief lid

17 okt 2009
    440
    0
    0
    Hi dames. Ik vond mijn "als het PAPrika zou zijn dan zou je het toch met 2 p's schrijven" best goed gevonden. Maar... terecht commentaar van jullie dat deze logica niet altijd opgaat!!! :D

Omdat ik het antwoord niet heb kunnen ontdekken hier in de dik 150 berichten heb ik een mail gestuurd naar de dikke van dale! In afwachting op hun antwoord ;) Hier lig ik dus wakker van he, van dit soort dingen! :p

16. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Ha, ik moest ook twee keer lezen ;). Het heeft bij mij wel even geduurd voor ik al die regeltjes doorhad. Nederlands is ook geen makkelijke taal met al die uitzonderingen op regeltjes.
    Ik kan me wel ergeren aan geboortekaartjes (of nog erger, rouwkaarten) vol fouten. Als je weet dat je Nederlands niet zo goed is, dan laat je dat toch nog door iemand controleren die daar wel verstand van heeft.

17. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Oeps, thanx! heb mn bericht ff aangepast ;)

18. MG2009

MG2009 Niet meer actief

@ lvp, op pagina 1 kun je dit vinden. Lijkt me al duidelijk toch?

19. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Haha, jij ligt er wakker van en Klingel heeft afgelopen nacht al van paprika's gedroomd, gaat lekker hier :D!
    Nog even doorgaan en we zitten straks bij Dr. Phil met rollende ogen en schuim op ons mond in de uitzending, compleet doorgedraaid.

20. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    LVP: kan je nu weer lekker slapen vannacht? ;)

Deel Deze Pagina