Ik heb van de week een inwendige echo laten maken ivm buikklachten. Hierbij is een cyste gevonden van 38mm op mijn linkereierstok. Op de uitdraai staat cyste van 38mm. laag echogene wat gespikkelde inhoud, een echodens structuur in de wand van 5mm. Heeft iemand enig idee wat dit betekent of om wat voor soort cyste dit kan gaan?
Wat zei de echoscopist? De meeste cystes zijn follikelcystes. Het blaasje waar je ei uit komt vult zich met vocht en vormt dan een cyste. Deze zien er zwart uit op de echo als teken van vocht. Is niet ernstig maar kan wel pijnlijk zijn. Meestal verdwijnen deze cystes vanzelf.
Ze zei niet zoveel... baarmoeder en rechtereierstok waren goed links een cyste. Volgens de huisarts kon er wat vocht of bloed in zitten. maar bloed of vocht is toch wel een verschil? Bij bloed denk ik aan endometriose.
Kan een persisterende follikel zijn. Veel meiden krijgen weleens last ervan. Een persisterende follikel krijg je als je eisprong hapert, je follikel verandert dan in een cyste en verdwijnt weer bij je volgende cyclus. Zolang je ze niet elke ronde hebt (zoals ik) is er nog weinig aan de hand.
Hier ook vrij vaak kleine cystes gehad, verdwijnen meestal vanzelf weer. De arts vertelde mij destijds dat het overgrote deel van de vrouwen wel eens een cyste heeft maar hier niets van merkt. Een chocoladecyste (Endometriose) herkennen ze wel op de echo volgens mij. De structuur is dan anders en deze zijn over het algemeen groter/groeien sneller. Hier overigens wel Endometriose maar de cystes hadden daar niets mee te maken.
Oké. nee niet direct. Wij zouden graag nog een kindje willen zijn nu 2,5 jaar bezig. wat op zich helemaal niet raar hoeft te zijn, kinderen krijg je tenslotte niet op bestelling, maar het is wel fijn om te weten of er wel of geen belemmerende factoren zijn. Ik ben naar de huisarts geweest ivm een pijntje die ik altijd aan mijn eisprong heb gelinkt maar die ik nu op meerdere dagen van de maand begin te voelen. 2,5 jaar bezig + pijntjes eierstokken en nu een cyste, laten mij twijfelen of alles wel goed zit...