Vanmorgen met mijn zoon van 4,5 jaar naar de KNO-arts geweest. Nu blijkt dus dat de keel- en neus amandellen eruit moeten en hij moet buisjes (alles in 1 keer). Nu moet ik hem gaan voorbereiden op deze ingreep. Wie heeft deze ervaring al een keer gehad? Zijn er boeken die je kunnen helpen met het geven van uitleg aan je kind etc, etc.
Colin moet binnenkort ook,(keel/neus amandelen, geen buisjes) die hebben we alleen vertelt dat de dokter zijn keel gaat beter maken, dat hij dan naar het ziekenhuis gaat met papa en mama, dan met pap naar de dokter toe gaat papa helpen hem te gaan slapen, gaat de dokter hem beter maken en dan is daarna als hij wakker word mama bij hem en doet zijn keel auw. dan krijgt hij drinken en ijsjes en mag hij als hij naar huis gaat lekker op de bank met een dekentje en in het ziekenhuis krijgt hij dan een ballon. daar vroeg hij zelf om vorige keer en heb ik gezegd nu niet maar als jij naar het ziekenhuis moet omdat de dokter je keel beter gaat maken dan krijg jij een ballon. Ik ga dit nog een aantal x herhalen en ga hem express geen boekjes laten zien. Hij weet wel hoe een ziekenhuis eruit ziet, vanwege mijn opname's en zijn zusjes opname, hij vind het dan ook absoluut niet vervelend om heen te gaan. het is eerder jippie ikke moet naar de dokter.. gek kind, dus dat ligt dan misschien wel wat anders. ik wil er niet teveel nadruk op leggen, wel vertellen en dan gewoon doen, maar jah colin is bijna 3 en jouw zoon 4,5 en misschien een heel ander karakter. Als jij denkt dat het voor hem helpt om echt een goed idee te hebben hoe en wat, zou ik de kinderafd. gewoon even bellen en vragen of jullie even mogen komen kijken, vaak hebben ze daar ook wel plaatsjes boeken voor kindjes die opgenomen worden.
als het goed is krijg je vanuit het ziekenhuis een voorbereidingscursus. daarna mag je mee in de ok. er is ook een uitleg voor de kinderen bij. ik zou voorlopig niet teveel nadruk erop leggen. vlak voordat je de oproep krijgt is tijd zat. anders blaas je het alleen maar steeds verder op.
ik zou het vooral heel simpel houden, zodat ie wel weet wat hem te wachten staat, maar zich er niet druk om gaat maken. gebruik eventueel een teddybeer, lievelingsknuffel oid en doe bij de beer voor wat er gaat gebeuren, dus dat beer een zere keel heeft, dat de dokter in zn keel gaat kijken enz. en dat hij een kapje op moet dat geen pijn doet, maar een beetje gek ruikt. dat ie dan gaat slapen en als ie wakker wordt, dat mama er dan weer is om hem te knuffelen evt. een dokterskoffertje aanschaffen en hem op jou laten oefenen? dat hij de dokter is
Wij hebben bij operaties (ze heeft er meerdere ondergaan) gezegd dat ze naar de slaapdokter ging. Deze geeft een kapje op je mond (net als de puf, dus dat kent ze) waar een beetje slaap gas in zit en dan ga je slapen en lekker dromen. Als je dan slaapt haalt de keeldokter de zieke balletjes uit je keel zodat je niet meer zo vaak keelpijn hebt en ziek bent. Als je dan wakker word is mama in de zaal en mag je lekker bij mama liggen. Je keel doet dan wel een beetje pijn maar als je goed drinkt en ijsjes eet is dat ook zo weer over. Oh en haar knuf mocht mee op de OK. (hier ook altijd een cadeau na afloop)
Ik heb boekjes gekocht ter voorbereiding, bijvoorbeeld Lucas en de slaapdokter. En ik heb ook toen ik in het ziekenhuis was ter voorbereiding wat foto's genomen en daar zelf een boekje van gemaakt. Dus vanaf het vertrek thuis (wat nemen we mee) t/m thuiskomst. Heeft bij mijn zoontje heel goed geholpen, die houdt niet van verrassingne. Wel eerlijk zijn trouwens, dus gewoon zeggen dat het waarschijnlijk (een beetje) pijn gaat doen maar dat je daar zetpilletjes/tabletjes voor krijgt. Maar niet té vroeg mee beginnen anders wordt het té spannend. Succes!
Ik zou ong 3 dagen van te voren beginnen met uitleggen. Op die leeftijd misschien zelfs eerder. Paar keer op een simpele en duidelijke manier uitleggen wat er gaat gebeuren, stap voor stap. Hij is groot genoeg om dat te begrijpen hoor. Als je straks een gesprek krijgt bij de anesthesie en de opname formulieren moet invullen krijg je van het ziekenhuis een boekje als voorbereiding voor kinderen. Die gaat over de opname.
ja bij ons wel, pas na die cursus (lees informatiemiddag met ouders en kindjes) ben je bevoegd om mee te gaan naar de ok. zonder die deelname aan die middag kwam je de ok niet in.misschien is dat inmiddels afgeschaft dat weet ik niet.