Verplicht een verloskundige?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door roely, 23 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. roely

roely Lid

12 nov 2008
    41
    0
    0
    student SPW 3 Leidster Kinderopvang
    Hazerswoude
    Beste Moeders en a.s. moeders,

Momenteel ben ik 20 weken zwanger en verloopt alles zoals gewenst.
    Bloedwaarden zijn zeer goed, bloeddruk zeer goed.
    Wel gebruik ik efexor en ritalin ( concerta).
    De eerste 2 keer bij de verloskundige is alles nagekeken.
    Hartje geluisterd. Mooi constant hartritme.
    Bij de verpleegkundige ook wederom een mooi hartritme.
    Ineens word ik opgebeld door een van de verloskundigen ( praktijk) met de mededeling dat ik maar mijn ritalin zal moeten minderen of iets anders i.p.v. zou moeten nemen.
    Mijn huisarts is van mijn medicatie op de hoogte en ik ben al jaren eindelijk zeer stabiel. ( zo ook mijn lichaam, zie bloedwaarden en bloeddruk, hartslag kindje). Deze praktijk zegt de laatste verantwoording te dragen voor mijn zwangerschap. Dat begrijp ik.
    De 20 weken echo komt er op 5 januari aan, maar alsnog moest ik zelf contact zoeken met een gynaecoloog voor een onderzoek.

Ik word hier echt niet goed van.
    Zelf hebben zij mijn huisarts niet eens op de hoogte gesteld van mijn bloedwaarden en voortgang, mag ik zelf de gynaecoloog gaan benaderen, en komen ze hiermee na 6 weken de tijd te hebben gehad om onderzoek te verrichten.

Mijn vraag is:

Kan ik zelf een gynaecoloog opzoeken en de verloskundige even laten voor wat het is. Ik zal in het ziekenhuis gaan bevallen.

2. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.818
    4.057
    113
    Volgens mij kun je niet zomaar bij een gyneacoloog als de vk je niet heeft doorverwezen.

Wat voor onderzoek bedoel je bij de gyneacoloog? Voor de gewone 20weken echo is het in ieder geval normaal dat je zelf een afspraak moet maken in het ziekenhuis.

3. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Volgens mij kan je huisarts je wél doorverwijzen naar een gyn. als hij een reden heeft.
    Medicijngebruik kan volgens mij dan ook een reden daarvoor zijn! Bespreek het eens met je huisarts anders?

(Oh en inderdaad 20 wkn echo moet iedereen zelf regelen en mijn VK houdt mijn HA ook niet op de hoogte, maar nog begrijp ik je probleem hoor)

4. makey

makey Fanatiek lid

16 feb 2006
    1.999
    0
    0
    Als de verloskunidige er te weinig vanaf weet en het misschien niet aandurft met deze medicatie moet ze je gewoon doorsturen naar een gyn.

5. BeppieW

BeppieW Lid

6 mei 2008
    86
    0
    0
    Den Haag
    Hoi Roely,

Wat vervelend van je verloskundige dat ze hier nu pas mee komt.
    Ze doen er wel erg makkelijk over vind ik, 'minder maar even ofzo' zo komt het op mij over.

Mijn zus heeft tijdens haar 4 zwangerschappen anafranil/seroxat geslikt, dat is wel wat anders dan jouw medicijnen, maar door haar medicijngebruik, moest ze ook onder controle staan van de gyn.
    Dit is de eerste keer de hele zwangerschap geweest, en de tweede keer een paar maanden. De 2 zwangerschappen daarna was het niet meer nodig.

Je zou inderdaad de huisarts kunnen bellen en vragen om een verwijzing, of je belt een ziekenhuis in je buurt, en vraagt daar wat je het beste kunt doen.

Heel veel succes!

6. mona23

mona23 Niet meer actief

de huisarts mag gewoon een verwijzing geven naar de gyn, heeft hij bij mij ook gedaan.

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik dacht dat je bij chronisch medicijngebruik altijd onder behandeling van een gynecoloog moest staan?

Dit vond ik in de bijsluiter van Concerta (via de site van de fabrikant):

Zwangerschap en borstvoeding
    Concerta mag NIET worden gebruikt tijdens de zwangerschap. Als u denkt dat u of uw dochter zwanger zou kunnen zijn, meld dit dan aan uw arts voordat dit geneesmiddel wordt ingenomen.

Het is belangrijk dat u of uw dochter NIET zwanger wordt zolang Concerta wordt ingenomen, omdat dit geneesmiddel afwijkingen kan veroorzaken bij de ongeboren baby.

Als u of uw dochter al menstrueert, of daarmee begint nadat met de behandeling is begonnen, moet een betrouwbaar anticonceptiemiddel worden gebruikt bij seksuele activiteit.

Vrouwen die borstvoeding geven mogen Concerta niet gebruiken, aangezien niet bekend is of dit in de moedermelk terechtkomt.

Ik vind dat je een heel oplettende verloskundige hebt, daar mag je blij mee zijn!

8. inkidinkidoe

23 nov 2008
    66
    0
    0
    Juf
    Linne
    Nou ik vind dat je erg fel bent hoor... Ten eerste heeft de ts het over Ritalin niet over concerta. In dit hele topic is dit geneesmiddel nog niet aan de orde geweest. en daarbij, mocht concerta dezelfde werkzame stoffen bevatten, van vind ik deze verloskundige ALLES BEHALVE OPLETTEND! Ze is namelijk al bijna 20 weken zwanger en die afwijkingen die hier beschreven staan, zijn dus vanaf het begin al mogelijk... Dus oplettend... niet dus...

Wat ik zou doen is met je huisarts even om de tafel gaan zitten en je door laten verwijzen naar een gynacoloog die verstand van zaken heeft. zoals je zelf aangeeft ben je het vertrouwen in de verloskundige kwijt en dat is zowieso een slechte zaak. Je bent inderdaad niet de enige met medicijnen, dus ze weten best wat wel en wat niet kan.

9. zogelukkig

Tsjongejonge, WIE is er nu fel en kan er bovendien niet lezen? :confused:

De verloskundige heeft geen medicijnen gestudeerd en eigenlijk had de huisarts dus aan de bel moeten trekken, maar ze heeft dus wel een oplettende verloskundige, wat je van de huisarts niet kan zeggen! Beter laat dan nooit, want het middel kan echt beter niet genomen worden tijdens zwangerschap!

10. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Ik weet niets over Ritalin mar wel over Efexor die mocht ik niet gebruiken tijdens de zwangerschap dus moest ik over op fluvoxamine, en die werkte nog veel beter ook uiteindelijk (efexor was ik soms net zo'n junk bij haha) je kan via je huisarts ook naar de gyn, gewoon even overleggen met hem..succes!

11. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ik zou je verhaal bij je verloskundige neerleggen en ook zeggen dat je graag over wil naar een gynaecoloog.
    Waarschijnlijk zul je ivm medicijngebruik toch onder begeleiding van ee gynaecoloog moeten bevallen.

Dat sommigen hierboven nu zeggen de huisarts had dit moeten zien en / of de verloskundige kan ik mij in vinden. Maar eerlijk gezegd vind ik dat Ts zelf (ze is 26 jaar) ook al in het begin van de zwangerschap had kunnen navragen betreft haar medicijnen. Ook zij is hier verantwoordelijk voor. Medicijn gebruik en zwangerschap......dan wil je toch weten of het mag?

Kwebbel

12. Amfy

Amfy Niet meer actief

daar ben ik het idd mee eens.nog steeds lees ik alle bijsluiters al gekruik ik de medicijnen al 7 jaar.dit doe ik onder het mom van het zou maar veranderd zijn.

tuurlijk had de ha dit moeten zien maar ja je hebt ook ge eigen verantwoording de vk heeft ookgeen weet van medicijnen die leren daar niet voor ik vind het juist goed dat ze het toch nog heeft nagekeken dit hoeft ze niet te doen dat is taak vaan de ha.daarbij is het trouwens normaal dat de vk geen bloed uitslagen doorgeeft aan de ha.de vk laat het prikken voor haar eigen beeld over de zwangerschap en niet voor de ha.

13. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    helemaal mee eens VOORDAT ik uberhaupt de pil liet staan was ik al aan een "veilige" medicijn voor de vrucht en kreeg ik speciale prikken om mijn gezondheid op maximaal te hebben (verhoogde kans miskraam / misvormingen door B12 en foliu,zuur tekort) ook een stukje verantwoordelijkheid van je zelf natuurlijk alhoewel bij een intake hier duidelijk naar gevraagd had moeten worden..

14. zogelukkig

Uiteraard! En het stukje wat ik gekopieerd heb, is gewoon de bijsluiter, die zit er niet voor niets bij hè? ;)

15. inkidinkidoe

23 nov 2008
    66
    0
    0
    Juf
    Linne
    @Zogelukkig: Sorry mijn fout, had inderdaad beter moeten kijken... :oops:

Ik zou dan ook zeker niet langer wachten en met de huisarts om de tafel gaan om advies. Want hier is dus duidelijk iets fout gegaan...

16. roely

roely Lid

12 nov 2008
    41
    0
    0
    Hazerswoude
    Toen k zwanger was heb ik meteen de huisarts gevraagt naar de medicatie. Dus die eigen verantwoording heb ik volledig op mij genomen.

17. roely

roely Lid

12 nov 2008
    41
    0
    0
    Hazerswoude
    Damens damens damens... Zoals ik al zei "ik heb meteen navraag gedaan bij bhuisarts en bij de arts in het ziekenhuis.

Zolang die mij kunnen vertellen dat he prima gaat en is dat ik die medicatie gebruik ga ik erniet vanuit dat een verloskundige ineens geiten wollen sokken gaat breiden.

Ik heb inmiddels overlegd en de gynaecoloog wordt mijn behandelend arts.

bedankt voor de reacties......

18. zogelukkig

Maar ben je dan niet bang voor deze teksten inde bijsluiter?

Concerta mag NIET worden gebruikt tijdens de zwangerschap. Als u denkt dat u of uw dochter zwanger zou kunnen zijn, meld dit dan aan uw arts voordat dit geneesmiddel wordt ingenomen.

Het is belangrijk dat u of uw dochter NIET zwanger wordt zolang Concerta wordt ingenomen, omdat dit geneesmiddel afwijkingen kan veroorzaken bij de ongeboren baby.

Die zal wel niet voor niets zijn toch?

En hoe kan je huisarts nou zien of het goed gaat met de foetus?

Heb je je SEO al gehad?

19. Meris

Meris Fanatiek lid

14 jun 2008
    3.355
    1
    0
    Roely fijn dat je nu onder begeleiding komt van de gyn.
    Er wordt wel erg hard gereageerd door anderen zeg..
    Een hele fijne en gezonde zwangerschap gewenst, voor jou en de kleine!

20. roely

roely Lid

12 nov 2008
    41
    0
    0
    Hazerswoude

Dit zal de enige keer zijn dat ik op een dergelijke reactie de tijd neem om te reageren...

De stof amfetamine/methylfenidaat zit zowel in ritalin als concerta.
    Concerta is de vertraagde afgifte van de ritalin die in de meeste gevallen na 1,5 uur zijn hoogtepunt bereikt en na 3 uur uit het bloed is verdwenen.

Beide dezelfde stoffen met een andere werking qua TIJD.

Vanwege het ontbreken van gegevens wordt het gebruik van methylfenidaat tijdens zwangerschap afgeraden, tenzij indien strikt noodzakelijk. ( natuurlijk gebruik ik dit niet in uiterste noodzaak) :(
    Indien u tijdens het gebruik van ritalin/concerta zwanger wilt worden of bent, informeer uw arts. uw ARTS zal bepalen of u in uw geval ritalin/concerta mag blijven gebruiken. ( natuurlijk is mijn arts zeer onervaren en heeft me gewoon maar wat verteld, ach meid, neem het maar gewoon, we zien wel) :( :confused:

Oh en wat betreft de borstvoeding, die mag ik inderdaad niet geven.

;) ;)

Maar wees niet bevreesd ik zal er alles aan doen om mijn band met mijn kindje te versterken.
    :)

Mensen kunnen inderdaad hard reageren.
    Helaas is dit vaak uit onwetendheid.
    Ik neem het ook niemand kwalijk.
    Al neem ik niet de moeite om op elke reactie een reactie te geven.

;)

Tevens een overzicht van mijn bloedwaarden en bloeddruk/uitslagen hartfilmpje....

HbsAg: Negatief
    Lues: Negatief
    HIV: Negatief
    Irr.Antistoffen: Negatief
    HB: 8.0
    MCV: 90
    Glucose: 5.4

Hartslag : 155 slagen p.m

Bloeddruk: 120/70 ( gemiddeld)

Ondanks al die vervelende medicatie zo gezond? :confused:
    Misschien een positieve instelling in het leven, of wel een gezond eetpatroon ;)

Deel Deze Pagina