Onze zoon is 10 maanden en een heel makkelijk tevreden kindje. Hij eet heel goed, groeit en ontwikkelt goed en is vrolijk. Overdag en 's avonds heeft hij ongeveer een regelmatig ritme. Hij slaapt 's morgen een uur en 's middags twee uur (ongeveer). Hij gaat om 19.30 naar bed en slaapt altijd binnen een half uur. Maar daarna verschilt de tijd van wakker worden van 22.00 tot 7.15 uur de volgende morgen. Er is geen pijl op te trekken.Hij valt dan alleen weer in slaap als hij een fles krijgt. 's Morgens is dit uiteraard normaal; dan krijgt hij ocerigens pap. Maar wat is nu het beste om te doen 's nachts? Ik hoor en lees overal dat het beter is om dan geen fles te geven in verband met gewenning. Maar hij is echt nergens anders tevreden mee. - Hij krijgt overdag voldoende binnen. We hebben ook weleens geprobeerd om overdag minder te geven, omdat we dachten dat zijn darmen misschien onrustig waren. Maar hij wil echt zoveel eten. - Als we water geven, drinkt hij zo een fles van 120 cc water leeg en is niet tevreden. - Tot 2 maanden geleden hielp het om hem bij ons in bed te leggen, maar nu niet meer. - Elke 5 min. gaan kijken werkt averechts: hij raakt dan helemaal overstuur omdat we steeds weer weggaan. - Even afwachten helpt soms, maar meestal gaat het jengelen over in huilen. - Als ik hem wel een fles geef, slaapt hij daarna direct weer verder. Maar de vraag is dus: is dit verstandig? En wie heeft er nog ervaringen of tips?
Ik heb mijn zoontje lang, tot 14 mnd nog heel vaak een fles gegeven, of ik nam hem in bed dat werkte hier wel. Hij was tot 15 mnd een hele slechte slaper en ik was allang blij als hij na de fles weer ging slapen. Nu slaapt hij door. Ik denk als hij het nodig heeft prima. Gewoon doen waar je je goed bij voelt.
Krijgt hij ook nog iets te eten/drinken voor het slapen gaan? Onze dochter kreeg tot 11 maanden nog een fles van 180 ml(de enige fles op de dag overigens; 's ochtends at ze brood) vlak voor het slapen gaan, daarna over gegaan op een halve beker warme gewone melk voor het slapen en dat krijgt ze nu nog(bijna 18 maanden oud). Geen idee of het voor jullie helpt.. En anders zou ik gewoon 's nachts nog even een flesje geven, misschien kun je wel qua hoeveelheid afbouwen? Nu geef je bijvoorbeeld 150 ml en volgende week 130 ml en die week daarop 100 ml etc. Lukt dat niet dan probeer je het over een tijdje nog eens, misschien heeft hij het echt nog even nodig. En nachtrust is voor jullie allebei ook belangrijk Succes in ieder geval!
Wat eet hij overdag allemaal? Als ze overdag genoeg binnen krijgen slapen ze normaal gezien wel door, maar het kan ook zijn dat hij echt nog behoefte heeft aan een fles natuurlijk. Dan zou ik die ook gewoon geven, als hij dan lekker verder slaapt
Als al het andere niet werkt gewoon de fles geven. Je kunt proberen deze steeds kleiner te maken en ook meer verdunnen. Onze dochter eet overdag ook meer dan voldoende maar wil nog altijd nog een slokje rond 22.00 uur. Deze laatste fles heb ik langzaam verkleind en verdund naar 80ml+2 schepjes. Heel soms komt ze snachts ook en dan geef ik zo'n zelfde hoeveelheid. Werkt prima. Ga binnenkort nog proberen deze naar 60+1 te verlagen, kijken of ze dat ook accepteert Maar als jouw mannetje nog steeds een volledige fles wil, zal hij het wel nodig hebben... Hij is tenslotte nog 'maar' 10 maanden. Succes
Dochterlief slaapt overdag ook redelijk in de avond valt ze op schoot in slaap en kan ik haar rustig wegleggen. Om 22.30 nog een nachtfles van 180ml wat ze al slapend opdrinkt en dan komt ze ergens tussen 4.00-6.00 weer.
ik denk dat hij overdag niet voldoende binnen krijgt. Je kunt ook de laatste fles zwaar maken met wat granenpap. Geef om 19:15 in bed die zware fles.