ruggeprik

Discussie in 'De bevalling' gestart door Rosao, 27 dec 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hoi,

Ik heb bij mijn bevalling een ruggeprik gehad, maar ben er niet wild van. De pijn van de weeen kwam er al snel doorheen (rugweeen). Verder hebben ze hem uitgezet bij 10cm ontsluiting, toen voelde ik dus alles weer, om te wachten op persdrang/persweeen. Helaas kwamen die niet, toen hebben ze me 4 uur laten wachten! In die periode had ik dus zeer pijnlijke rugweeen waar ze niets meer tegen deden, terwijl ik daar dus die ruggeprik voor had gekregen. Na die 4 uur hadden ze zoiets van dat ik het zelf maar moest proberen om mijn kindje eruit te krijgen (wel met hulp van een vacuumpomp), dus zonder persweeen.
    Is het nou normaal dat ze je zo lang laten wachten? Hoe is het bij jullie gegaan met de ruggeprik? Ik voelde me redelijk in de steek gelaten en onbegrepen! Was ook redelijk uitgeput want ik was al bezig sinds de vorige avond (om 5 uur maandagavond ging de ruggeprik uit en ik had al weeen sinds zondagavond).

Groetjes Rosa

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.284
    36.148
    113
    Dat is idd erg raar. Ik voelde met de ruggeprik nog wel weeën maar geen pijn meer. Ze hebben ze wel uitgezet voor de persweeën, maar die kwamen bij mij ook niet op gang. Na anderhalf uur persen bleek de kleine nog niet voldoende ingedaald en heb ik een keizersnede gehad. Dat ze je zolang hebben laten wachten slaat natuurlijk helemaal nergens op.

3. Bibiche

Bibiche Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    ik vind het ook vreemd dat ze je zo lang hebben laten zitten. Ik heb ook ruggeprik gehad en ze hebben het ook uitgezet maar ik had geen persdrang. Na 1,5 uur persen uiteindelijk met vacuum gehaald, ik mocht er niet langer overdoen omdat het niet zo goed is voor de baby.

4. Chantal87

Chantal87 Fanatiek lid

2 apr 2006
    3.727
    0
    0
    Ik heb ook een ruggeprik gehad en ik heb geen wee meer gevoeld terwijl ik daarvoor ook rugweeen
    had .
    bij 10cm ging die inderdaad uit anders voel je geen
    persdrang binnen 10 minuten is Belle geboren.

5. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    wel een ruggeprik gehad, maar hij werkte helemaal niet. ook niet heel even of een klein beetje.
    alleen 1 been was verdoofd, voor de rest voelde ik alle weeen nog.
    erg fijn als je al uren rugweeen hebt en je denkt dat je eindelijk een beetje van de pijn af bent.

joyce

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Dat had ik ook, ik voelde het even een half uurtje allemaal wat minder, maar toen kwam alles er weer doorheen. Mijn weeën namen er juist weer door af, dus spoten ze er een weeënopwekkend goedje bij. Daarna werd het helemaal stopgezet, met alle bijbehorende pijn en had ik persweeën. Ik mocht alleen niet persen, omdat die verpleegster dat niet mocht toestaan in haar eentje en die arts had een ander geval, dus heb ik bijna een uur moeten liggen kronkelen om mijn kind binnen te houden. Heb wel alles bij elkaar gescholden en geroepen of die arts nog eens kwam.
    Maar het kan ook anders. Een vriendin van me kreeg helemaal van het begin tot het eind een ruggenprik, die heeft echt niets van pijn gevoeld.

7. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ik heb er ook een gehad, maar niet omdat het niet meer ging, maar omdat ik geen ontsluiting kreeg. Na die prik had ik binnen een uur volledige ontsluiting, en ik heb de weeen niet gevoeld. Ons meisje haar hartslag kelderde echter ineens, dus de verdoving is wel uitgezet, maar toen ik weer wat ging voelen hadden ze haar al gehaald met de vacuumpomp. Ik vond het een goede verdoving, en mocht het nodig zijn, dan wil ik het bij een volgende bevalling weer. In tegenstelling tot die prikken in je been, nubeine zeiden ze dat het was. Daar moest ik echt gigantisch van spugen en ik leek wel stoned.

8. Dushi

Dushi Niet meer actief

Vervelend zeg!

heb je nog een nagesprek met je verloskundige? Bij een ruggenprik neemt de gynecoloog het over, maar je kunt wel aan de verloskundige vragen waarom ze dit gedaan hebben.

Ik heb aan een inleidmiddel gelegen en heb een ruggenprik gehad. Ook ik had geen persweeën. Zodoende hebben ze me op een normale wee laten persen. Binnen 15 minuten was het gebeurd.

Groetjes,
    Danielle

9. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Heb nu zowel bij de gyn als bij de vk een afsluitend gesprek, weet nog niet of ik ze allebei laat doorgaan. Wil inderdaad nog wel weten waarom ze zo lang gewacht hebben!
    Tijdens de bevalling zeiden ze steeds dat het standaard was dat er zo lang gewacht werd. Maar uiteindelijk namen de weeen zelfs af (ik was echt uitgeput) ondanks een wee-opwekker. Toen mocht ik ook persen op een normale wee.

Uiteindelijk hebben ze volgens mij echt veel te lang gewacht, toen de vliezen werden doorgeprikt was het vruchtwater nl helder, maar toen mijn kindje geboren werd was het helemaal groen!

10. bonnievdakker

bonnievdakker Fanatiek lid

10 jan 2007
    1.081
    0
    0
    Kleuterjuf
    Sassenheim
    Wat raar dat ze je zo lang hebben laten wachten. Volgens mij hadden ze het gewoon druk en zijn ze je een beetje vergeten! Zou het wel navragen als ik jou was. Ik heb een betere ervaring met de ruggenprik. de weeen waren niet helemaal weg, maar het was gewoon goed te doen door die ruggenprik. Ik had al bijna 50 uur gedaan over 3 cm en nadat ik de ruggenprik en weeopwekkers heb gekregen had ik binnen 3 uur volledige ontsluiting. Nadat ze het uitgezet hebben kreeg ik binnen 10 min heftige persweeen en Tijn is ee half uur daarna geboren. Zelf vermoed ik dat de dosering bij mij niet al te hoog is geweest aangezien ik de weeen nog gewoon voelde en de persweeen zo snel op gang kwamen.

11. Monica87

Monica87 Lid

7 jan 2008
    62
    0
    0
    moeder
    soest
    hey hey,
    mijn bevalling duurde 36 uur en 32 minuten..
    ik kreeg om half 12 me ruggeprik toen had ik 2 cm ontsluiting en om half 2 werd mijn engeltje geboren..
    ik voelde wel de weeen maar geen pijn..
    ook de pijn van persweeen heb ik niet gevoeld en binnen 7 min persweeen was ze er uit..
    ik was zo moe en kapot voor mij was de rggeprik dus juist een opluchting.

wel hebben ze me 34 uur laten wachten om hem te geven dat is weer minder!

12. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    helaas is het in nederland normaal om de ruggenprik uit te zetten zodra je volledige ontsluiting hebt. best vreemd op zich, want in het buitenland is dat niet standaard.
    ik heb zelf ook een ruggenprik gehad en de verloskundige vertelde me dat het uuuren kan duren voor je persdrang krijgt.
    ik heb zelf gelukkig niet de ervaring dat het zo lang duurt voor er persween kwamen, maar ik vond het wel een verschrikking dat ze de ruggenprik op het eind uitzetten.
    bij mijn komende bevalling is het de bedoeling dat hij aan blijft staan en ik zeker een half uur de kans krijg om op eigen kracht te persen MET ruggenprik, pas als dat niet gaat zetten ze hem uit. volgens de verloskundige die ik gesproken heb hierover bij het nagesprek over mijn 1e bevalling zei hij dat de kans groot is dat het bij de 2e prima gaat met ruggenprik, je lijf heeft het al eens gedaan en je weet zelf ook wat je doen moet.
    overigens, als deze verloskundige mijn bevalling gedaan had, had ik ook bij de 1e al mogen persen MET ruggenprik, woedend was ik toen ik dat hoorde!
    hij vertelde dat veel verloskundigen simpelweg geen ervaring en weinig kennis hebben van persen met ruggenprik en daarom hem standaard maar uitzetten, dit is in het buitenland heel anders.
    helaas ben je dus overgeleverd aan de kennis en kunde van de dienstdoende verloskundige :(

13. MamaDenise

MamaDenise Fanatiek lid

21 jan 2006
    3.478
    1
    0
    Oosterhout(nb)
    Mijn ervaring met de ruggenprik was niet slecht!
    Voelde amper wat van het zetten van de ruggenprik.
    Had bij 3cm al een flinke weeënstorm en kon niks meer.
    Ja huilen....en ik huil niet gauw bij pijn maar was al 13 uur bezig om 3cm te krijgen en nachten amper geslapen :rolleyes: (uitgeput denk ik)
    Toen de ruggenprik gezet werd voelde ik het nog wel maar veel lichter en kon gewoon liggen.
    Moest wel puffen van de weeën ondanks de ruggenprik maar het was zoveel dragelijker!
    Bij de 8cm kwam het in alle hevigheid terug en de ruggenprik stond al op de hoogste stand.
    Ze hebben m toen uitgezet en weeën opwekker gegeven(hiep hoi :) )
    Toen moest ik het op eigen kracht weer doen maar ging prima gelukkig.
    Ik zat zo op de 10cm ontsluiting en moest persen.
    Alleen had ik niet geneg kracht en mn benen voelden aan als spaghettie haha en kon niet genoeg kracht zetten om Lieve er alleen uit te krijgen.
    Dus ook de vaciumpomp werd erbij gehaald en toen was ze er na 3x persen!
    Ik ben erg goed begeleid tijdens en na de ruggenprik gelukkig.
    Vind het wel erg lang dat ze jou 4 uur lang hebben laten wachten!
    Kan me voorstellen dat je je in de steek gelaten voelde.
    Dat zou ik ook hebben.
    Naar mijn idee is het ook geen gang van zaken dat ze je zo lang hebben laten zitten!

14. Linneke

Linneke Actief lid

28 dec 2006
    352
    0
    0
    Friesland
    Bij mij ging het erg goed met de ruggenprik!
    M'n weeén begonnen om 12 uur 's nachts en om uun uu of één 's middags was ik helemaal kapot en konde (rug)weeën bijna niet meer opvangen!Had zo'n pijn dat ik een ruggeprik moest, viel bijna flauw van de pijn.. Ik mocht de prik, máár.... Moest wachten tot de anestesisth uit zn andere operatie was....... tsssssssss moest ik nog 2 úren wachten.. en dat duurt lang, hoor!
    Maar die prik was heerlijk, ze gaven hem in een wee, dus voelde hem amper en daarna dede de weeën eerst nog erg pijn en ik duwde mijzelf omhoog op bed en de zuster zei: kan jij je benen nog bewegen? (ik zette me af en trok mn knieén wat op) oh dan moet de ruggeprik omhoog! Daarna kon ik de weeën nog wel voelen maar kon ze heel makkleijk wegzuchten en tussen de weeén door sliep ik zelfs steeds even (paar minuutjes, maar toch.. kom je weer wat op kracht voor de persweeën)

Tot ik ineens gigantisch naar de wc moest (persdrang bleek... ja, 1e he!)
    en toen had ik ook best wel weer pijn hoor,. bij de weeën. Ik was echt blij dat ik persen mocht en eindelijk zèlf wat kon doen, al m'n krachten gebruikt om te persen en dat deed wel pijn, maar het hielp dat ik zo mocht persen! net of ik tegen de pijn vocht! Paar persen en ons kleine uk lag op mn buik! Ze moest wel naar d ekinderafdeling en ik zou even douchen en de zuster zei: ik haal even spullen, dus ik zou uit bed om vast naard e douche te gaan, ja wist ik veel; kletterde zo op de grond, had dus totaal nog geen gevoel in mn benen.. Moest in rolstoel naar de douche!

Bij de 2e een keizersnee... Dit vond ik achteraf toch het fijnste! Het minste pijn en achteraf voor mezelf erg vervelend maar die rugweeën van voor de ruggeprik die vergeet ik never nooit niet weer en daar zie ik nu ook ontzettend tegen op!
    Hoop zelfs stiekum dat mn kindje weer in een stuit ligt en weer een KS moet!

Hoop dat je wat mee rduidelijkheid in je gesprek krijgt / hebt gehad?

Laat je dat nog even weten waarom je zolang moest wachten!?

15. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Wat vervelend dat je zo'n nare ervaring hebt gehad :(
    Ik hoop dat het na gesprek wat opheledering zal geven.

Ikzelf heb ook een ruggeprik gehad. Ik begon zondagnacht te rommelen om 12 uur. Maandagochtend rond 6 werden de weeen sterker, ik was toen dus al een hele nacht op. Maandagavond om 9 uur had ik echter pas 1,5 cm ontsluiting en wel al uren weeen om de 3 tot 5 minuten :confused:

Na een helse nacht in het ziekenhuis waar ik uiteindelijk 2,5 uur geslapen heb op een prik (weet de naam van de pijnstilling niet meer, maar het is zo'n prik in je been), een slaapmiddel en paracetamol, omdat ik echt wat kracht op moest doen en er 's nachts geen anesthesisten aanwezig zijn. :(

De volgense ochten rond 8.30 uur eindelijk een ruggeprik gekregen en op de terugweg van de anesthesie naar de verloskamer had ik al persdrang. Uiteindleijk mocht ik om 12 uur persen. En dinsdag om 12.22 uur is mijn zoontje geboren.

Na de ruggeprik, waar ik overigens niets van voelde want had continu weeen doordat ze me aan het infuus met opwekkers hadden gelegd, werd mijn rug helemaal warm en de pijn was direct weg.

De weeen en de persweeen voelde ik echter heel erg goed, alleen de scherpe pijn was weg en ik kon gewoon praten etc.

16. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hoi,
    Nog bedankt voor alle reacties! Ben vorige week voor de nacontrole bij de vk geweest en heb hier ook aangegeven wat er gebeurd is. Ze vond het eigenlijk helemaal niet raar en kon er niet zo veel meer over zeggen dan dat wat haar betreft een normale gang van zaken is bij een ruggeprik.
    Heb ook verteld dat ik het er wel moeilijk mee had dat ik een ruggeprik voor pijnlijke rugweeen krijg en dat ze die dan later uitzetten en ik alsnog 4 uur met die vreselijke pijn zit! Kon ze ook niets op zeggen.....

Iemand hier zei al dat ze me waarschijnlijk ook een beetje vergeten waren, dat klopt waarschijnlijk wel. Het was namelijk heel erg druk die dag. Was ook zo met het douchen en naar zaal gaan. Ik ben om half 10 bevallen en kon pas om een uur of 1 douchen en naar zaal. Ik lag daar pas om 2 uur oid.

Nou ja, inmiddels zijn we alweer 8 weken verder (wat gaat de tijd snel zeg!) dus kan het nu wel wat meer achter me laten. Denk alleen niet dat ik nog snel een tweede neem! :)

Groetjes Rosa

Deel Deze Pagina