Mijn schoonouders wonen erg dichtbij ons en passen regelmatig op onze dochter. Het is hun enige kleinkind enzelf hebben zij ook maar één kind. Ze zijn erg gek met haar uiteraard. Nu is het alleen zo dat ze erg snel beledigd zijn en dingen als kritiek zien welke ik zeg. Wat kan ik hiermee aan? Ben ik dan echt zo'n zeur? Ik zal wat voorbeelden noemen. Dochterlief is 1 en slaapt normaal 2 x anderhalf uur. Ze gaat nu alleen steeds in bed staan en huilen, terwijl ze wel moe is. Ik stop haar dan goed in en hou vol met terugleggen en dat ze moet slapen. Nu haalt mijn sm haar er al naar 10 min uit en heeft haar ook zo vandaag koekjes gegeven. Gevolg een vervelend kind dat over haar slaap is, want hele dag niet geslapen. Ik zei hiervan dat ze tich echt miet slapen en vertelde hoe ik dit bij haar aanpak. Ik wil dat ze nog geen/zo min mogelijk kruiden en zout eet, sm vindt dit maar lastig/raar. Van sm mag ze met haar leesbril spelen, ik wil dit niet omdat andere oma een bril draagt waar dus niet mee gespeeld mag worden. En zo zijn er nog wel wat dingetjes. Als ik er dan iets over noem. Bijv. Dat ze echt moet slapen en dat ze dan maar even 10min moet huilen en wat beter instoppen, dan ziet ze dit meteen als kritiek. Sm vindt dat in haar huis haar regels gelden. Hoe zien jullie dit? Sm is niet echt makkelijk om mee te praten.
Jouw kind, jouw regels vind ik. Als het nou heel af en toe eens zou gebeuren zou het nog niet zo erg zijn, maar als ze regelmatig oppassen dan vind ik wel dat zij zich aan bepaalde regels van jou hebben te houden. Mijn sm kan ook niet goed tegen kritiek of als iets niet gaat zoals zij dat voor ogen heeft. Als wij er dan wat van zeggen dan kruipt zij in de slachtofferrol. Echt ontzettend vervelend. Eerst vond ik haar zielig maar nu zoekt ze het maar uit. Heb jij dat misschien ook, dat je dan toch met haar te doen hebt en het daarom maar zo laat? Ik zou proberen bij je punten te blijven. Sowieso heeft niemand wat aan een kind dat vervelend is door geen slaap, ook je sm niet.
Ik zou zeggen: pick your battles. MOET echt alles op jouw manier? Dat dingen bij oma anders gaan dan thuis is toch helemaal niet erg? Ik zou alleen opmerkingen maken over dingen waarvan je kind echt last heeft. Bijvoorbeeld het slapen, geef aan dat jij de indruk hebt dat ze over haar toeren was. En als het om dingen als eten gaat, geef aan wat je niet wilt (kruiden mag een baby al meteen als er vast voedsel gegeten wordt, daar zou ik me echt niet druk over maken...suiker en zout zou ik wel iets van zeggen). En breng het op zo'n manier dat ze ook begrijpen wat er nodig is. Maar verder, gewoon accepteren dat oma de dingen anders doet dan jij. Als je de zorg voor je kind met oma deelt door kind 1 dag per week bij oma te laten, dan moet je dat ook accepteren.
Ook eens met dirksmama Mijn schoonmoeder past ook 1x pw op en ze kan gewoon geen nee tegen mijn dochter zeggen. Ze mag overal mee spelen en aankomen. Maar als ik er ben heb ik dat liever niet. Ik voel me dan verantwoordelijk dat iets kapot gaat. Ik zeg dat ook tegen mijn schoonmoeder, wat ze doet waar ik niet bij ben is niet mijn verantwoording. Maar als ik er ben vind ik wel dat het mijn verantwoording is. kinderen zijn over het algemeen flexibel genoeg om te weten dat er overal andere regels gelden. en als jij er zo mee zit moet je lekker opzoek naar andere oppas
Waar is de papa in het spel? Het is zijn moeder mosschien kan hij wel doordringen. Verder ben ik het wel.met bovenstaanden eens.
Er is een verschil tussen regels en een compleet ritme van een kind negeren. Ze slaapt 2x 1,5 uur en soms moet ze dan eventjes huilen. Dat is haar ritme, daar heeft oma zich gewoon aan te houden.Doet ze dat niet, is je kind van slag en zit jij er thuis weer mee te kijken. Daar mag je best wat van zeggen. Verder vind ik het idd een gevalletje pick your battles. De slaapjes strijd is er 1 om aan te gaan..De rest zou ik denk ik een beetje laten gaan. Opa's en oma's zijn er om de kindjes te verwennen. alhoewel...dat van die bril. Omdat je SM dat goedkeurt, levert het bij een ander misschien problemen uiteindelijk dure schade op. Daar mag je ook best even wat van zeggen.
Eens met mams136, ik vind het slaapgebeuren zeker wel iets belangrijks.. Anders zit jij de dag erna met een chagrijnig kind.. Plus dat dat voorbij gaat aan de behoeften van het kind zelf.. Dingen als koekjes e.d. zou ik me niet druk om maken..
Daarom hebben wij opa en oma nooit gevraagd als vaste oppas. Ik zeg dus: creche En anders accepteren. Niet alles, maar schrap in elk geval de helft van je ergernissen. Krijg je ook geen 'oma kan niks goed doen' relatie.
Kwa slapen zou ik voet bij stuk houden, als jij weet dat ze eerst even huilt en dan pas slaapt moet oma dit ook doen punt uit, ritme van het kindje is belangrijk, Kwa koekjes zou ik wat losser worden, opa en oma verwennen nou eenmaal. Onze kinderen krijgen bij opa en oma ook veel meer als thuis zo heeft ze en x met mijn stiefvader oliebollen als ontbijt gegeten en daarna netjes een broodje.. Prima :d Verwennerij hoort erbij.. Die bril is denk ik een kwestie van aanleren dat dat bij de ene oma dus wel mag en bij de andere niet.. Kindjes hebben dat best snel door
Wat fijn dat je schoonouders vaak op haar passen en dat ze zo klaarstaan voor jullie. Ik kan ook geen kritiek op mijn sm geven, want ze wuift alles wat ik zeg gewoon weg haha.. dus dat heb ik opgegeven (net als de rest van de familie ). Ik schrijf wat ik wil in een oppasboekje en hoop er dan het beste van Mijn schoonmoeder heeft 3 kinderen opgevoed, dus heb er eigenlijk wel vertrouwen in dat ze weten wat ze doen. Mijn dochter is vandaag 10 maanden, en slaat vaak een slaapje over op een dag. Misschien heeft jouw kindje ook een slaapje minder nodig? Verder probeer je op de positieve dingen te richten, scheelt een hoop 'energie'
Ook eens met Dirksmama. Oma is oma en geen betaalde oppas. Als je dit niet uit handen kunt geven is het beter om naar een andere opvangvorm te zoeken,creche,gastouder oid. Natuurlijk moet het niet de spuigaten uitlopen maar ik denk dat je het allemaal groter maakt dan dat het werkelijk is. Dit is dus ook weer een van de redenen dat ik geen familie wil hebben om als oppas te fungeren. Het kan wel maar dan moet je wel accepteren dat oma ook graag oma wil zijn en niet een boze oppas die haar kleinkind in bed moet laten huilen. Ik kan me overigens best voorstellen dat ze daar moeite mee heeft. Ik zou er eerlijk gezegd ook niet van gecharmeerd zijn dat mocht ik later op één van mijn kleinkinderen passen dat er continue een schoondochter staat te klagen over alles wat wel niet goed en slecht is. Laat het een beetje los en anders andere opvang regelen.
Thnx voor jullie reacties. Dochter gaat al 3 dagen naar de gastouder/opvang. Sm past alleen incidenteel op, wat nog best regelmatig voorkomt. Ik ga mijn best doen het meer los te laten. Alhoewel het slapen mij echt dwars zit. Ze is een kind wat erg veel slaap nodig heeft. Ze had gisteren dan ook knalrode wangen en oren toen ik haar ophaalde en was totaal over haar slaap. Vannacht nog een paar keer gillend wakker geworden en vandaag en enorm duf kind met dikke ogen en een kort lontje.
Je mag best jouw manier uitleggen, maar als jullie ervoor kiezen om schoonouders op te laten passen, dan kun je niet verwachten dat zij alles precies zo doen zoals jij dat wilt. Je zult moeten schipperen, en je verwachtingen bij moeten stellen, en als dit niet lukt dan zul je voor andere opvang moeten gaan zorgen. Mijn dochter kon soms ook moeilijk in slaap komen, en ik had hiervoor ook mijn eigen "manier" ontwikkeld. Als ik de meiden dan naar mijn ouders bracht, dan legde ik natuurlijk wel uit hoe ze dit het beste aan konden pakken. Soms vertelde mijn moeder ook dat ze mijn dochter uit bed had gehaald omdat ze zo moest huilen. Tsja, ik kan me dat goed voorstellen hoor, en ik legde mij daar gewoon bij neer, ondanks dat ik wist dat als ze het anders aanpakte mijn dochter wel nog wat langer had geslapen. Gewoon niet te zwaar tillen aan sommige dingen, en er lekker van genieten dat je dochter en schoonouders plezier met elkaar hebben. En bedenk jezelf even dat zij ook een kind hebben opgevoed, en dus ook ervaring hebben. Dat hou ik mezelf altijd voor als ze bij mijn schoonouders zijn, want zij hebben tenslotte ook 4 kinderen opgevoed.
Incidenteel wat minder slaap overleeft zij ook hoor. En bedenk jezelf ook dat kinderen heel erg reageren op jouw gemoedstoestand, ze voelen je haarfijn aan.
Ze is een jaar geweest. Van af een jaar gaan kinderen naar een slaap per dag in plaats van 2. Heb je liever dat ze getroost word of ze ze laten huilen?? Ik zou het wel weten hoor liever troosten. Je kunt ook aannemen dat je dochter misschien gaat veranderen wat betreft slapen. Verder lees ik geen grote problemen. suiker/zout zou je het nog over kunnen hebben. Maar na 1 jaar mag al wat meer. Geef dan zelf gemaakt eten mee weet je dat je veilig zit.
Oma's huis, oma's regels. Mijn moeder is hetzelfde als ik en wij hebben dus nooit mot over wat dan ook tijdens oppassen. Schoonouders zijn juist tegenovergestelde van mij. Die passen dus ook nooit op, tenzij het voor een uurtje ofzo is. Kinderen voelen zich ook niet op hun gemak daar zonder 1 van de ouders erbij. Verder prima band hoor, je moet elkaar gewoon accepteren. Ik zou het loslaten. 's Avonds lekker vroeg naar bed laten gaan, meer kun je niet doen.