Na bijzondere uitslag vlokkentest nu ook vruchtwaterpunctie: ben ik nou de enige?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Elmootje, 24 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elmootje

Elmootje Lid

16 feb 2009
    90
    0
    0
    Beste allemaal,

Na een slechte uitslag van de combinatietest heb ik onlangs een vlokkentest laten doen. Het goede nieuws was dat het kindje geen trisomie 13, 18 of 21 heeft. Maar er was wel een extra chromosoom 16 gevonden bij de snelle test. Dit kan duiden op een mozaiekpatroon bij het kindje, maar deze rare cellen kunnen ook alleen in de moederkoek zitten en niet in het kindje. Uit de uitgebreide uitslag bleek vervolgens dat er in de andere onderzochte cellen dit extra chromosoom niet is gevonden. Nu moet ik een vruchtwaterpunctie laten doen om nog meer cellen te kunnen onderzoeken en zo meer zekerheid te krijgen.

Deze uitslag komt niet vaak voor, maar ik vroeg me toch af of er misschien iemand is die ook zoiets heeft meegemaakt en hoe dat dan is afgelopen. Ik weet wel dat dat niet zoveel zegt over mijn situatie, maar toch.

Groetjes,
    Elmootje

2. marloes t

marloes t Lid

2 okt 2009
    55
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb hier totaal geen ervaring mee en nog nooit eerder gehoord!! Succes

3. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Ken dit ook nief, dat is natuurlijk niet wat je wil horen maar wilde je sterkte wensen, zoveel spanning dit soort dingen ...

4. Hoi Elmootje,
    Wat een onzekerheid nu. Ik zie in je onderschrift dat je eerder een kindje bent verloren. Daardoor is de angst nu misschien nog wat groter.

Ik weet dat dit zeldzaam is. Een volledige trisomie 16 komt wel veel voor, dat veroorzaakt bijna altijd een miskraam. Ik vind het wel positief dat in de andere cellen de extra chromosoom niet is teruggevonden. Maar verder kan ik er helaas niks over zeggen, je kindje kan helemaal gezond zijn, of een ongevaarlijk mozaiek maar ook een mozaiek die een ziekte veroorzaakt. Op internet is er wel het eea in het engels over te vinden.
    Zag jullie kindje er verder wel goed uit op de echo? Lees wel dat de uitslag van de combinatietest niet zo goed was maar door welke factor voornamelijk?

Veel sterkte in deze waarschijnlijk zenuwslopende periode en ik hoop op een goede afloop voor jullie.

5. Elmootje

Elmootje Lid

16 feb 2009
    90
    0
    0
    Dank voor de reacties.

@Babyengel: ik heb inderdaad een paar engelstalige sites gevonden waar wel wat heldere info op staat. Niet dat ik daar erg blij van wordt. Het komt inderdaad maar zelden voor. Afgelopen week hebben we begrepen dat dit valt in de categorie 'gewoon pech'. Dit heeft helemaal niets te maken met de chromosoomafwijking die mijn eerste kindje had (waarbij een erfelijke factor meegespeeld heeft). Dat vind ik wel heel zuur.

Op de echo zag alles er nog goed uit. De verhoogde kansen uit de combinatietest kwamen voort uit mijn bloedwaarden.
    Dat ik eerder een kindje heb verloren helpt verder ook niet echt om erg veel vertrouwen te hebben in een goede afloop. We wachten het maar even af nog.

6. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

11 sep 2009
    1.018
    0
    0
    wat moet het wachten vreselijk voor je zijn, zeker nog zo dubbel na wat jullie al meegemaakt hebben...
    wij wachten hier op dinsdag, dan krijgen we de uitslag van de vlokkentest. Kans op down is 1op50....echo was "goed" maar bloeduitslagen zijn dus afwijkend...
    wachten is vreselijk....vreselijk...
    hoe kom jij je tijd door?
    hoelang moet je wachten op de vruchtwaterpunctie?
    sterkte.

Deel Deze Pagina