Weet niet of deze vraag hier goed staat, maar volgens mij baal ik en ik zoek even bevestiging. Ik ben na de geboorte van mijn zoon 3 dagen gaan werken ipv 4. Nu hoor ik achteraf dat ik veel beter eerst ouderschapsverlof had kunnen opnemen omdat je dan ongeveer 4 euro per uur vergoed krijgt van de belastingdienst. Dan zou me dat zeker 1000 euro gescheeld hebben. Dit is mij nooit verteld en ik wist het niet, sufferd dat ik ben........... klopt dit?? En kan ik nu nog vragen om weer terug te gaan naar 4 dagen en dan alsnog die ene dag ouderschapsverlof opnemen? Kan me trouwens niet voorstellen dat mijn baas hier mee akkoord gaat.....
Ik heb wel ouderschapsverlof genomen. Van 4 naar 3 dagen en inderdaad je krijgt dan rond de 4 euro per uur terug van de belastingdienst. Je mag ouderschapsverlof ten alle tijden opnemen tot een bepaalde leeftijd geloof ik. Mijn contract is ook niet verandert. Ik denk alleen niet dat als jou contract al verandert is dat jou baas je weer op 4 dagen gaat zetten. Kan me voorstellen dat je baalt.
Het klopt idd dat je recht hebt op ouderschapsverlofkorting. Maar die korting krijg je alleen als je ook minder bent gaan verdienen dan het jaar ervoor. Stel dat je bijvoorbeeld een leuke bonus hebt gehad, kan het zijn dat je inkomen toch hoger is dan het voorgaande jaar. Ondanks dat je minder dagen bent gaan werken. Dan krijg je die korting niet. Of het zin heeft om terug te gaan naar vier dagen en dan alsnog ouderschapsverlof opnemen weet ik niet. Als jij al een hele lange tijd 3 dagen werkt, wordt je inkomen vast niet minder. Maar het lijkt me ook sterk dat je werkgever er mee akkoord gaat. BIj heel veel werkgevers wordt je pensioen over je contracturen gereserveerd, dus ook de uren dat je eigenlijk ouderschapsverlof hebt. En deze constructie zal je werkgever vast niet leuk vinden. Ook is het niet altijd gegarandeerd dat je ouderschapsverlof krijgt. In principe heb je er recht op, maar als je werkgever kan aantonen dat het bedrijf ermee in de problemen komt oid, dan mag het geweigerd worden. Overigens zou de ouderschapsverlofkorting eruit gaan in 2012, maar dat is gelukkig nog uitgesteld. Maar het zou me niks verbazen als het dan in 2013 toch nog eruit gaat.
Grrrrrrrrrrrr, heb er gewoon buikpijn van dat ik hier vandaag pas achter kom terwijl mijn zoon al anderhalf is, bah, weg duizend euro!!!!!!!!!!!! Maar is ouderschapskorting dan iets anders dan ouderschapsverlof? Ik zal nog es even op het net kijken, maar ben bang dat ik het echt anders had aan moeten pakken, net als Kaat. Bah wat baal ik hier van
Ouderschapskorting is de korting (4 euro) die je krijg van de belastingdienst voor het ouderschapsverlof.
Ik zou het gewoon met mijn baas bespreken of je je contract weer op 4 dagen kunt zetten. Je mag tot je kind negen is (geloof ik) nog het ouderschapsverlof opnemen, maar het belastingvoordeel gaat er na 2012 af. Dus gewoon zsm met je baas praten!
ja dat klopt. Ik heb daar bij alle bij de kids gebruik van gemaakt. 10 uur per week. Toch 200 euro per maand. (iet minder) En ik heb 3 maanden volledig opgenomen. Kreeg ik toch 640 euro per maand uitbetaald door de belastingdienst...
Maar het is toch ook zo dat je weer de uren moet gaan werken waarvoor je ouderschapsverlofverlof aanvraagt? Dus als je eerder 4 dagen hebt gewerkt en daarna terug gaat naar 3 dagen,mag je volgens mij niet voor 4 dagen ouderschapsverlof aanvragen,tenzij je wel weer 4 dagen gaat werken
Hier kwam ik er ook na een jaar achter dat ik beter voor een gedeelte ouderschapsverlof had kunnen opnemen. Ik weet namelijk vrijwel zeker dat ik mijn ouderschapsverlof toch niet op zal maken.. (of 1 van onze kindjes zou ziek worden oid). Nu vertel ik dus tegen iedereen in mijn omgeving die zwanger is en eventueel parttime wil gaan werken dat ze dan hiervoor kunnen kiezen. Helaas heeft het in mijn geval geen zin om weer terug te gaan naar bv. 28/32 uur. Je krijgt namelijk alleen een vergoeding van de belastingdienst als je in het jaar dat je ouderschapsverlof hebt opgenomen ook daadwerkelijk minder hebt verdiend als het jaar voordat je ouderschapsverlof hebt opgenomen. Ik werk nu 24 uur, en het zou alleen nog van nut zijn als ik (tijdelijk) 20 uur ga werken (met ouderschapsverlof dus..).
sam32 nee dat is alleen zo bij bepaalde beroepen die betaald (bijv 70%) ouderschapsverlof krijgen. Voor de regering maakt dit niks uit.
bubbel je kan toch ook lekker 3 maanden in de zomer vrijnemen bijvoorbeeld? Als je toch betaald ouderschapsverlof krijgt? en daarna gewoon weer je uren?
Bij ons is ouderschapsverlof onbetaald. Het enige financiele voordeel is dus die van de belastingdienst. Anders had ik em zeker opgenomen. Maar 3 maanden geen loon is hier geen optie, haha. Misschien voor de toekomst 2 weekjes in de zomervakantie, zodat we geen vakantieopvang nodig hebben voor onze kinderen.
bubbel wettelijk gezien moeten de perioden van ouderschapsverlof minimaal 4 weken duren volgens mij. En je mag ook max zoveel keer per kind gebruik er van maken (3 of 6 hangt van je werkgever af)
Maar dan had ik achteraf gewoon op papier 4 dagen willen blijven staan + ouderschapsverlof voor 1 dag en dan na het jaar ouderschapsverlof gewoon naar 3 dagen per week gaan lijkt me......of denk ik nu krom?
Mijn situatie is precies zoals jij bubbel, echt balen hoor. Ik wilde nl toch sowieso al een dag minder gaan werken, maar als ik dit van tevoren geweten had, dan was het dus eerst 1 dag ouderschapsverlof geweest. En in de zomer gewoon een maand niet werken is niet het zelfde inderdaad, zo weinig loon is dan geen optie. En als ik het direct gedaan had, was die 4 euro gewoon een leuk extraatje geweest, maar nu krijg je sowieso maar uitbetaald voor 3 ipv 4. Echt balen. Ik zou dus eerst weer een jaartje veel moeten gaan werken omdat het anders niet uitkomt met het loon van het jaar ervoor (wat dus duidelijk minder moet zijn). Bah bah bah................was jij er ook niet even ziek van?? Misschien moet ik me niet zo aanstellen maar het scheelt gewoon zeker 1000 euro achteraf en dat is veel geld. En ik wil helemaal niet nog minder geld binnen laten stromen, dus bijv. 2 dagen gaan werken en 1 dag ouderschapsverlof om er toch gebruik van te maken..............
sneeuw, bel morgen de belastingdienst even. Ik weet nog wel dat ik in het eerste jaar een teruggang in loon aan moest geven, maar ik heb nu al 2 belastingjaren ouderschapsverlof opgenomen en vorig jaar dus ook gewoon geld er van terug gekregen, ondanks dat ik geen teruggang in loon had. Ik weet niet precies hoe het zit want ik doe al 2 jaar mijn eigen aangifte niet meer, maar bel ze morgen even of het nog steeds loont.