Goede morgen allemaal, Vanochtend ben ik er achter gekomen dat ik zwanger ben van de 3e (een mooie kadotje) Maar ik ben bang dat ik zo'n mega probleem heb. Bij de eerste 2 ben ik ruim van te voren begonnen met foliumzuur te slikken en alles wat niet gegeten en gedronken mocht worden heb ik niet gedaan. Nu ben ik (denk ik 4/5 weken) zwanger en heb gisteren en vorige week gerookte zalm op en carpaccio gegeten En afgelopen maandag een röntgen gehad bij de tandarts Ik ben nu zo bang dat dat schade heeft gehad..... Heeft iemand misschien enige ervaring hiermee... Gr Ramona
Die carpaccio en zalm komen waarschijnlijk wel goed, niet elke lichting bevat immers de schadelijke bacteriën, meestal is er niets mis mee, en dan kan het ook geen kwaad voor de zwangerschap. Röntgen is natuurlijk niet goed, maar het effect van 1 röntgenfoto is beperkt. Vrouwen die tegen ernstige medische problemen aanlopen tijdens de zwangerschap moeten wel vaker een röntgenfoto ondergaan, soms zelfs een ct-scan (nog schadelijker). Hierbij geldt; hoe meer straling, hoe slechter. 1 foto heeft waarschijnlijk niet zoveel effect. De precieze termijn icm de foto weet ik niet, wat dat betekent, of het misschien extra effect kan hebben als het vruchtje zich nog zo enorm ontwikkelt als in de prille zwangerschap. Ik vermoed dat je daar wel studies over kan vinden via google of anders google scholar (wetenschappelijke artikelen database). (ps, lees nu wat preciezer, de foto is ook nog alleen maar bij de tandarts, maakt hij dat met zon dingetje waar je op moet bijten? Die zijn namelijk behoorlijk nauwkeurig en je kaak is best een eind van je baarmoeder af....)
Over het eten zou ik me niet zo'n zorgen maken. Die foto is ook geen probleem. Het folium zuur kun je niet terug draaien,maar wel vandaag mee beginnen! Je kunt het niet veranderen en hebt het al helemaal niet expres gedaan dus ik zou het proberen naast je neer te leggen. Wel zou ik het melden bij de vk, zodat ze weten dat je de eerste weken geen folium zuur hebt genomen. Gefeliciteerd en geniet!
Gefeliciteerd met je zwangerschap!!! Ik zou me er niet zo druk om maken......bij mijn vorige zwangerschap kon ik niks binnen houden en dus ook geen foliumzuur / vitamines. Dat was volgens de gyn niet zo een groot probleem.... deze zwangerschap was ook onverwacht en heb ik ook de eerste 7 wkn geen foliumzuur gehad en daarna ook niet regelmatig omdat ik weer niks binnen kon houden. Het eten zal zo vroeg in de zwangerschap ook geen kwaad kunnen. En de röntgenfoto zou ik me ook geen zorgen om maken. Het was niet gericht op je buik en de straling is tegenwoordig zo minimaal.....Ik had een ct-scan gehad terwijl ik niet wist dat ik zwanger was. De gyn vertelde toen dat de straling tegenwoordig zo weinig is dat een keer een röntgenfoto geen kwaad moet kunnen. Wel heb ik ipv een normale 20wkn echo een uitgebreidere gehad, mss dat je dat ook zal krijgen. Hoop dat ik je een beetje gerust kan stellen....bespreek het met de VK en het zal zeker goed komen.
Hier nog eentje die bij de tandarts rondliep en niet wist dat ze zwanger was.... Foto's laten maken van de kaken, onder narcose behandeld en pijnstillers en antibiotica gehad. Pas 10 dagen na de narcose behandeling kwam ik erachter dat ik zwanger ben..........euhhhh en nu? Niks aan het handje gelukkig De vrucht was toen nog te klein om schade op te lopen.....he wat een geruststelling!! En gisteren de bevestiging gehad dat alles prima in orde is met ons zoontje Niet te druk maken erom en nu dus beginnen met de foliumzuur, mijn vk vond het geen probleem als ik maar begonnen ben vanaf het moment dat ik de positieve test in handen had. Want hoe moeten zwangeren die per ongeluk zwanger geraakt zijn het anders doen?
Bij mijn eerste zwangerschap ben ik ook pas na 6 weken foliumzuur gaan slikken. Mijn vk zei toen dat dat geen probleem was. Je moet je er vooral niet te druk over maken.
Ik snap je bezorgdheid helemaal hoor. Maar vergeet niet dat vroeger alles kon en dat je tegenwoordig bijna niks meer mag. De kans is wel heel klein dat er iets mis is gegaan hoor. Er zijn zoveel vrouwen die erop los leven en zwanger bleken te zijn. Kan gebeuren meid en vanaf nu keurig alles laten staan wat tegenwoordig verboden wordt.
Ik snap je bezorgdheid helemaal hoor. Maar vergeet niet dat vroeger alles kon en dat je tegenwoordig bijna niks meer mag. De kans is wel heel klein dat er iets mis is gegaan hoor. Er zijn zoveel vrouwen die erop los leven en zwanger bleken te zijn. Kan gebeuren meid en vanaf nu keurig alles laten staan wat tegenwoordig verboden wordt. Oh en gefeliciteerd trouwens, wat een cadeautje!
Ik wist pas met 6 weken dat ik zwanger was en heb ook nog vanalles gegeten wat eigenlijk niet mocht tot die tijd (gelukkig drink ik sowieso geen alcohol). Ook slikte ik medicijnen die je niet mag hebben tijdens de zwangerschap. Van de huisarts toen andere gekregen. Als je zelf niet ziek bent geworden van het eten zou ik me daar geen zorgen over maken. De foliumzuur kun je nu nog mee beginnen, heb ik toen ook gedaan, en dat is ook alleen voor extra hulp, niet per se een noodzaak. En die foto's zijn van je kaak, dus dat is ook niet zo erg. Bij mij is er tot nu toe op 2 echo's geen enkele afwijking gevonden, dus voorlopig zou ik me geen zorgen maken.
weetje hoeveel vrpuwen er pas achter komen dat ze zwanger zijn nadat ze hun menstruatie hebben gemist..en dan na een week ofzo pas gaan denken aan een testje doen...die hebben ook geen foliumzuur genomen..sommige zelfs gerookt en gedronken....en hebben in de meeste gevallen gewoon een gezond kindje op de sereld gezet... in het begin is t vaak nog vrij onschadelijk. maar nu je het weet gewoon de foliumzuur slikken en op je voeding letten.. komt allemaal goed...en gefeliciteerd natuurlijk.