Ik heb er verder ook geen verstand van hoor. Mijn vriend zegt ook dat het bij hem niet klopt. https://haveibeenpwned.com Dit is ook een checksite. Die van de opening had ik van rtl boulevard.
Ja bij mij de ene ook. Kwamen 2 beginletters uit die ik nog nooit gebruikt heb. Mijn andere mail was onbekend.
Die van mij schijnt ook gehackt, maar toch heb ik m’n twijfels. De eerste karakters van het wachtwoord die worden getoond is namelijk nooit onderdeel van een wachtwoord van mij geweest. Dus...
Bijzonder, ik weet vrijwel zeker dat één van mijn e-mailadressen ooit is gehackt, namelijk het adres dat ik gebruikte voor mijn website. Het programma dat ik gebruikte om te uploaden had een lek. Ik kreeg toen gelijk bericht van mijn webhost dat ze verdachte activiteit op mijn domein hadden gezien en of ik dat betreffende programma toevallig gebruikte. Zij hebben toen het e.e.a. in orde gemaakt en ik moest uiteraard het wachtwoord veranderen. Toch krijg ik zelfs op dat e-mailadres geen 'hit'. Bij beide zoekpagina's niet. Als ik zoek op het domeinnaam van mijn werk, krijg ik bij de ene pagina wel een hit (één collega die toevallig niet meer voor ons werkt, dus dat adres wordt al niet meer gebruikt,) Op de andere site krijg ik voor datzelfde adres geen melding. Dat je er niet op staat, is dus zeker geen garantie dat er nooit iets gelekt is. Overigens hoeft er niet altijd het echte wachtwoord van je mail gelekt te zijn. Vaak gebruik je bij sites je emailadres als inlognaam. Maar als je dan gewoon voor die site een ander wachtwoord gebruikt dan voor het daadwerkelijke e-mailadres kunnen ze met die combinatie dus wel inloggen op die site, maar niet op je e-mail. Het advies is voor elke site een ander wachtwoord. Maar dat is, vind ik, geen doen. Ik heb dus "clubjes" gemaakt met hetzelfde wachtwoord. Dan hoef je er maar een paar te onthouden. * wachtwoord werkmail en intranet * andere sites die te maken hebben met mijn werk * wachtwoord privémail * wachtwoord voor webwinkels, marktplaats e.d. * wachtwoord voor 'hobby' sites (pinterest, zwangerschapspagina e.d.) * wachtwoord voor sites waarop ik inlog voor de kinderen (bibliotheek, mijnschoolinfo, BSO e.d.) * wachtwoord voor alles wat te maken heeft met mijn website Een aantal wachtwoorden gebruik ik dus voor meerdere dingen. Daar heb ik gewoon op de computer een lijstje van. Daar staat niet het echte wachtwoord op, maar een geheugensteuntje. En dan een lijst met sites waarvoor ik dat wachtwoord gebruik. Als ik dan ééns in de zoveel tijd een wachtwoord verander, log ik meteen op al die site uit dat 'clubje' in en verander overal het wachtwoord zodat het weer hetzelfde is. Ook als ik melding zou krijgen dat één van die sites een datalek heeft gehad, hoef ik alleen van die groep het wachtwoord te veranderen. In alle eerlijkheid: de wachtwoorden voor minder belangrijke dingen (webwinkels en hobbysites) lijken vaak behoorlijk op elkaar en verander ik niet zo vaak. Sites die te maken hebben met mijn werk (gevoelige gegevens) pas ik wel geregeld aan. En dat zijn dan ook moeilijkere wachtwoorden. Daarvoor gebruik ik trouwens een online wachtwoord checker. En om het te kunnen onthouden, denk ik vaak aan een zin en gebruik ik daar de eerste letter van. Bijvoorbeeld: ZP=1hgs@hN! Alleen zo'n reeks tekens is lastig te onthouden, vind ik. Ik heb daar in ieder geval niet het juiste brein voor. Maar ZwangerschapsPagina is een hele gave site op het Net! is wel iets dat ik makkelijk kan onthouden. En in het begin moet ik dan weer even nadenken. Maar na een week typ ik het automatisch in. Als geheugensteun gebruik ik dan bijvoorbeeld alleen maar "zwangerschap" of "wat is een gave site?" ofzo. Dat is dan voor mij wel weer genoeg om dat wachtwoord weer te weten.