Is jouw reisgedrag veranderd?

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Mamafiets, 19 dec 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.358
    30.650
    113
    Vrouw
    Ik las laatst een artikel van een vrouw die in de reisbranche werkt. Zij bevestigde wat ik zelf ook al constateer. "We" reizen meer / doen meer uitstapjes dan "vroeger".

Haar beeld was (zij geeft rondleidingen in steden en bus en fietsreizen door het land als gids).
    Voor corona was het druk in de zomer. En een beetje druk in meivakantie herfstvakantie en kerstvakantie.
    De laatste paar jaar heeft ze het hele jaar door veel werk. Hoogseizoen is topdrukte rest van het jaar is druk.

Toen dacht ik. Wie zijn dan al die extra mensen? Wij gaan nu niet vaker of langer op vakantie dan 10 jaar geleden. Maar blijkbaar een hoop andere mensen wel.
    Dagtripjes doen we zelfs minder vaak (puber is minder geïnteresseerd en jongste vind het meeste te druk)

Dus ik was benieuwd. Hoe zit het bij jullie? Gaan jullie vaker weg? Besteed je ook meer? Doe je meer dagtripjes?

2. Diiba

Diiba Fanatiek lid

14 sep 2023
    1.093
    1.812
    113
    Vrouw
    Wij maken sinds een aantal jaar in het voorjaar een reis en in de zomer gaan we naar een zonnige bestemming. Verder minimaal om de maand een weekendje weg naar een stad in Europa. Dit deden we niet toen de kinderen nog klein waren. Ons reisgedrag is dus wel veranderd de laatste jaren.

3. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Wij zijn wel meer gaan vliegen dan 10 jaar geleden. Dat komt doordat de kinderen toendertijd nog erg jong waren en uren in een vliegtuig met een baby / peuter, daar begon ik niet aan (zowel niet voor mijzelf als voor de mede passagiers).

Verder doen wij de laatste jaren juist minder uitstapjes. Eerst vanwege de komst van de honden, daarna ook vanwege de voetbal en de laatste tijd omdat de pubers hier in huis liever wat minder hun vrienden doen.

Dus vakanties zijn tevens onze gezinsuitjes. Wij gaan trouwens zo'n 3 a 4 keer per jaar op vakantie. Hierbij besteden wij meer dan 10 jaar geleden, want in de afgelopen 10 jaar is sowieso alles duurder geworden. En daarbij kook ik op vakantie nooit, dus gaan we dagelijks uit eten. Maar ondertussen hebben de kinderen niet meer genoeg aan een kindermenu, dus ook dat is weer duurder geworden.
    Vakantie een luxe waar we erg van genieten, en dat we gelukkig ook kunnen betalen.

4. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.173
    4.482
    113
    veel pensionado's zijn nog erg fit en mobiel en gaan veel op reis, verre reizen, reizen met campers/caravan etc.

ik heb 28 vakantiedagen, dus ik kan niet iedere vakantie ook weg. het ene jaar gaan we wat vaker kort op vakantie het andere jaar wat verder en wat langer. meestal gaan we in de zomer vakantie, en in de meivakantie weg. soms de krokus of herfstvakantie. afhankelijk van de bestemming, en of we nog dagen daarvoor hebben.

Verder zijn mensen sowieso veel uitjes aan het ondernemen. we bezoeken massaal restaurants, pretparken en dierentuinen. op een zaterdag even uit eten gaan zonder reservering hoef je niet te proberen.

Wij reizen niet veel naar steden, kinderen vinden dat niet zo leuk.
    maar ik hoor ook wel van vriendinnen groepjes enzo die ieder half jaar ergens heen gaan.

Het is niet anders dan jaren voor COVID, ofzo. want toen maakten we onze vrije dagen ook gewoon op op vakantie.

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik denk wel dat we meer zijn gaan reizen - maar ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat tegenwoordig meer mensen werken dan vroeger. En dan heb ik het over langer geleden. In onze situatie: De kinderen zijn wat ouder, dus er is meer mogelijk en daarbij het besef dat ze 'niet lang' meer mee gaan. Verder zijn we in de loop van de jaren door groei - met name mijn man- iets meer gaan verdienen, waardoor er ook iets meer mogelijk is. Als beginner op de arbeidsmarkt met jong gezin, waren onze inkomsten nog niet zodanig dat we veel konden doen.

Maar hier is het dus vooral een mentaal ding: We worden ouder, nú is het moment en als het financieel dan kan - dan moeten we het ook maar doen. Misschien speelt de politieke onrust ook onbewust wel mee.

6. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.791
    9.309
    113
    Gelderland
    Ik merk het wel om me heen en voel de drang zelf ook. Ik denk dat social media hierin ook een groot aandeel heeft. Je ziet iets en je wilt er ook graag een keer naar toe.. ik denk dat veel mensen daar wel gevoelig voor zijn.

Wij reizen meer dan 5 jaar geleden maar dat komt omdat ons besteedbare budget veel groter is.
    Nu ligt alles weer even op zijn gat omdat we én een pup hebben én 2 pubers die niks meer willen. Als we over 3 jaar hetzelfde budget hebben en de pubers alleen thuis kunnen blijven gaan we los met uitjes/stedentripjes en vakanties :D ik kan niet wachten!

7. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.146
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier juist minder, maar dat komt omdat het allemaal veel duurder is geworden. Vliegen in de zomer kunnen we eigenlijk niet meer betalen, dus nu met de auto naar een camping. Voorheen gingen we tussendoor nog weleens naar Landal of CP. Dat hebben we dit jaar niet gedaan. In juni wel weer, maar dan geen hoogseizoen, dus goedkoper. Tja, we verdienen niet slecht, maar daardoor amper tegemoetkoming zoals kgb of toeslagen, maar ondertussen wordt alles wel duurder. Daarbij zat vriend edn groot deel dit jaar in de ziektewet, waardoor er bijna 450 euro netto minder binnenkwam. Dus tja, op gegeven moment is het geld op.

8. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.358
    30.650
    113
    Vrouw
    Wij zijn wel meer gaan uitgeven aan vakanties. Maar niet luxer vaker of langer weg. Grotere uitgaven is alleen omdat alles duurder is :|

We gaan in de zomervakantie meestal 3 weken en dan nog een week in de voorjaars of mei-vakantie.
    Afgelopen jaar voor het eerst apart van elkaar in de herfstvakantie, gezien de verschillende behoeftes van de kinderen.

Komend jaar tussen Hemelvaart en Pinksteren Alpe d'huZes deels vakantie, deels actieweek en beklimming.
    En 2 weken in de zomer.
    En nog een korte trip waarbij we weer apart gaan. Maar nog geen idee wat en wanneer precies. Herfst of voorjaar 2026

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.804
    5.941
    113
    Vrouw
    #9 Zoe123, 19 dec 2024
    Laatst bewerkt: 19 dec 2024
    Voor corona gingen we regelmatig bijvoorbeeld in de herfst en meivakantie een midweekje weg, in Nederland
    En dan in de zomervakantie de langere vakantie
    Dat is nu niet meer mogelijk, ik red dat financieel niet.
    Dus wij gaan 1 x per jaar op vakantie, in de zomervakantie.
    Erg jammer.
    Ik hoor de meeste mensen om me heen toch meerdere vakanties plannen, en weekendjes weg.

10. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.992
    2.694
    113
    Vrouw
    Ik ben altijd veel weggeweest. Nu met een jong gezin eigenlijk elke schoolvakantie sowieso wel weg. Variërend van 3 weken in de zomer tot een nachtje hotel in de kerstvakantie. We vliegen wel bewust minder vanwege het klimaat. In m’n studententijd ging ik rustig 10x per jaar op stedentrip met het vliegtuig.

11. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.857
    5.118
    113
    Home
    Wij gaan 2 weken zomervakantie buitenland
    Weekendje weg voorjaar
    Weekendje weg najaar

sowieso is het lastig voor ons om mei en herfstvakantie vrij te krijgen ivm werk
    We krijgen hier nooit vrij

Wel gaan we regelmatig dagjes weg maar een dagje weg met 5 personen inclusief benzine en parkeren is echt veel te duur en ik snap dat niet iedereen dat kan

12. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.283
    1.305
    113
    Vrouw
    Goede vraag. Wij gaan niet perse meer op vakantie (we gaan op zomervakantie, en 2x per jaar een weekend weg met gezin) verder ga ik ook wel 2 keer per jaar zelf met vriendinnen weg. Wij vliegen niet (deed ik vroeger wel meer)

Maar we doen wel erg veel dagtripjes. Ik vind thuiszitten zelf niet leuk, ben echt geen huismus :roflmao: en ik houd van erop uit gaan. Museumkaart en gaan (maar ook gewoon kerstmarkten, bos, etc etc hoor) en dat is wel vaker sinds we kinderen hebben dan toen ik geen kinderen had 10 jaar geleden. Maar toen had ik ook minder geld te besteden dan nu en deed ij andere dingen :roflmao:

13. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.801
    4.183
    113
    We gaan minder dagjes weg naar pretparken, dierentuinen etc.nu de kinderen ouder worden
    Zonder kinderen reisde we veel, lang en ver. Sinds de kinderen vnml in europa en veelal op camping maar wel alleen de zomer.
    5 jaar terug kochten we een vouwwagen waardoor onze 3 a 4 weken zomervakantie veel goedkoper werd.
    Sindsdien gaan we de voorjaarsvakantie altijd naar een huisje, Pinksteren en hemelvaart op een camping, de mei vakantie 2 weken italie, zomer 3 weken in europa en de herfstvakantie met het vliegtuig een stedentrip.Dit alles als gezin.
    Afgelopen jaar in juni ook met dochter een week turkije geweest en dat staat volgend jaar weer op de planning.
    Hiernaast doen man en ik altijd 1x per jaar stedentrip en man en zoon ook.
    Verder beide los van elkaar nog 1x per jaar met vrienden een buitenland trip.
    Al met al reizen we veel dus , vele malen meer dan vroeger

14. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.283
    1.305
    113
    Vrouw
    Dit idee heb jk ook wel. Ik voel dat zelf namelijk ook. Nu ben ik nog fit en heb ik het geld..en willen de kinderen nog mee..

Athina vindt dit leuk.
  15. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

3 jul 2014
    2.073
    1.566
    113
    In het verleden deed ik veel aan hardloopwedstrijden door het hele land mee, dan maakte ik er vaak een weekendje weg van of zo. Dat doe ik nu minder omdat ik nu eigenlijk onzin vind om heel veel km’s te rijden voor een wedstrijd. Wat dat betreft zoek ik net nu wat dichter bij huis.

Echt op vakantie gaan. Dit jaar en komend jaar geef ik er inderdaad meer geld aan uit en ga ik dus ook echt ver weg op vakantie. Komt ook doordat als je kijkt wat een huisje/appartement in Nederland kost qua huur dan sla je ook achterover. Ging normaal gesproken voor een redelijk bedrag in september naar Vlieland. Maar die prijzen zijn echt flink gestegen. Dus dan ga je toch al wat sneller kijken wat een vakantie verder weg kost. Maar ik ga daar dus zeker geen jaarlijkse gewoonte van maken. Mede ook vanwege milieutechnische redenen.
    En als er dan nog extra vakanties bijkomen in het jaar, dan zal dit binnen Nederland zijn en dan ook nog buiten vakantieperiodes om.

16. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.628
    5.656
    113
    Ja wij zijn meer gaan reizen deden we al wel maar minder uitgebreid. Nu gaat het financieel heel goed en worden de reizen verder en duurder. Bijv 2 x naar Amerika in korte tijd. Daarnaast paar keer per jaar op vakantie nog in europa of Nederland. Wij vinden reizen en op vakantie gaan heel belangrijk. Belangrijker dan een volle kledingkast of altijd uit eten. En ik zie ook veel filmpjes met plekken waar ik heel graag heen wil dat helpt ook niet mee haha.

weekendjes weg of hotels ook regelmatig net als dagjes uit.

17. Consuminderma

Consuminderma Bekend lid

27 apr 2024
    869
    599
    93
    #17 Consuminderma, 20 dec 2024
    Laatst bewerkt: 20 dec 2024
    Wij juist veel minder. Zowel reizen als dagjes uit en uit eten gaan.
    Tot 20 jaar geleden gingen we de hele wereld over samen. Toen oudste er was vaak ook wel minstens 3 a 4 vakanties per jaar, ook 4x flinke rondreizen door de VS gemaakt.
    Sinds 10 jaar is dat heel veel minder geworden, jongste kwam, we gingen verhuizen, corona kwam, gezondheidsproblemen, een hond die niemand wil missen en het is gewoon niet leuk meer zo duur.
    Oudste gaat af en toe zelf op reis en doet wel dagtrips maar vask wel buiten de gebaarpaden. Jongste heeft er weinig behoefte aan, die had deze zomer tijdens 1 nachtje Avifauna al heimwee:roflmao: Hij houdt ook niet van drukte dus vroeg laatst of we een keer op een studiedag naar een bepaald museum konden gaan.
    Paar jaar geleden wel een abonnement op de Efteling gehad, daar hebben we erg van genoten maar dat zien we nu door gezondheidsproblemen en de toenemende drukte ook niet meer zitten.
    Uit eten doen we ook heel veel minder puur door de prijzen.
    Aan ons ligt het dus niet deze veranderende trend. Nu hebben we in het verleden ook erg veel gezien en gedaan en dat maakt dat ik een hoop dingen ook niet meer de moeite waard vind tegen de huidige prijzen.

Ik zie overigens wel dat de markt volledig veranderd is. Voorbeeld: ik ben de afgelopen 30 jaar 18x in Praag geweest. Vijftien jaar geleden stond ik daar op eerste kerstdag met de oudste op een lege besneeuwde Karelsbrug. Deze week heb ik verschillende filmpjes gezien van mensen die daar wonen van overvolle bruggen en pleinen. Zelf de afgelopen jaren ook steeds meer drukte gesignaleerd. We hebben er veel mooie en fijne herinneringen liggen maar op deze manier voel ik geen enkele behoefte om terug te gaan.

Ook in Amsterdam bijvoorbeeld is de binnenstad steeds vaker overspoeld door toeristen, gewoon het hele jaar door, niet alleen in vakantieperiodes of weekenden. Oudste studeert er en heeft vrienden in winkels werken daar en even een paar boekwinkels in of ergens wat drinken na schooltijd deed ze alleen de eerste weken want het is gewoon niet leuk meer hoe vol alles is.

18. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.180
    6.578
    113
    Sinds we kinderen hebben vliegen we niet meer. Deels omdat ik het niet nodig vind om met kinderen zo ver weg te gaan en deels duurzaamheid.

We hebben ook niet zoveel vakantiedagen. Kunnen wel bijkopen, maar dan vind ik de vakantie wel duur worden. We kunnen het prima betalen, maar ik vind het gewoon niet nodig om duizenden euro's voor een paar weken plezier uit te geven.

Wij gaan in de meivakantie een midweekje. Ik vind het fijn om de weekenden voor thuis te hebben. Dat is ook de reden dat ik weekendjes weg eigenlijk helemaal niet fijn vind: ik kom een dag tekort in mijn weekend :D In de zomer gaan we 2 weken. Prima lengte, ik vind het ook fijn om nog een weekje thuis te zijn.

19. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Wij hielden altijd al van reizen, maar nu we ouder worden en het financieel erg goed hebben, binden we het ook fijn om onze dochter de wereld te kunnen laten zien. We doen alle verschillende vakanties, vorig jaar mei zaten we in NewYork, in de zomer in Spanje, maar we hebben bijvoorbeeld ook CP Port Zelande gedaan. Bijna elke schoolvakantie gaan we weg (nu de kerstvakantie niet voor het eerst, omdat ik dan weer geen €1700 (!!) uit wil geven aan CenterParcs!). Wat we wel gaan doen weten we nog niet, er zijn genoeg leuke dingen te doen.
    Dagjes weg doen wij ook regelmatig, maar dat is wel minder geworden. Dochter hockeyt, dus de zaterdag is gevuld en dan een zondagje lekker niets is ook erg fijn.

Wij geven inderdaad veel geld uit aan dit soort dingen, maar wij zijn niet materialistisch, geven niet veel uit aan alcohol of uit eten oid. Mijn vriendin gaat elk jaar in de kerstvakantie naar Curaçao of Bonaire, gaat daar bijna elke dag uit eten. Van wat die vakantie kost kunnen wij bijna al onze vakanties betalen.

20. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Wij reizen meer dan “voor corona” , maar ongeveer evenveel als toen we nog geen kinderen hadden. We hebben het financieel beter gekregen, ik hoef niet meer te mantelzorgen voor mijn ouders, reizen met hele kleine kinderen vind ik heel stressvol.
    Wij doen nu inderdaad ook minder uitstapjes in de weekends, omdat de kinderen druk zijn met sporten en huiswerk en ze dat soort uitstapjes minder leuk vinden. Dus dat geld gaat zitten in vakanties.

Ik koop altijd 2 weken vakantiedagen extra , vroeger moest ik die opmaken aan dingen regelen voor mn ouders, dagen opvangen als er een kind ziek was. Maar tegenwoordig blijven die 2 weken echt over voor extra vakantie. Heerlijk!

Athina vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina