M'n zoontje (5 jaar), is ziek en heeft koorts. Ik heb m om 19 uur een zetpil gegeven en net kreeg hij een koortstuip. Hij schreeuwde het uit en was heel bang. Schrok me rot en hebben de huisarts gebeld. Hebben jullie dit ook weleens meegemaakt? Ben me echt rotgeschrokken...
Ja toen ons kindje een baby was. Super eng om mee te maken. Dus snap heel Goed dat je geschrokken bent. Beterschap voor je zoontje.
Was hij nog wel bij bewustzijn? Wat zei de huisarts? Toen onze dochter iets ouder dan 1 jaar was kreeg ze ook ineens een koortsstuip. Haar ogen rolden weg en ze werd paars en begon heel erg te shaken (net als een epileptische aanval). Was ook niet bij bewustzijn. Wij hebben toen gelijk 112 gebeld en ze kwamen heel snel. Gelukkig begon ze toen ineens te kreunen en kwam weer bij bewustzijn. Ze hebben haar toen een spuit gegeven waardoor ze helemaal ontspande en toen heeft ze heel lang geslapen. Ik had geen idee dat een koortsstuip zo eng kon zijn. Het schijnt helemaal niet gevaarlijk te zijn, maar als je geen idee hebt is het zo eng. We dachten echt dat ze doodging. Gelukkig heeft ze het daarna nooit meer gehad. Ik zou het nu nog heel eng vinden als het weer gebeurt, maar weet dan wel wat we moeten doen. Beterschap met je zoontje, hoe gaat het nu?
o jeetje! zodra ik het woordje koortsstuip zie krijg ik alweer de rillingen. ik kan er helaas ook over mee praten. onze dochter heeft het vorig jaar rond deze tijd ook gehad. had al weken koorts maar ik werd niet gehoord bij de huisarts. na een bezoek of vier doorgestuurd naar kinderarts, ook daar was het steeds gewoon griep of iets dergelijks en werden we naar huis gestuurd. tot mijn dochter op een zondagnacht compleet uitgedroogd en met bijna 42 graden koorts op de eerste hulp belandde. de dag erna mocht ze even uit bed en bij mama op schoot. ze kreeg toen een koorststuip. ze begon eerst te schokken en verloor het bewustzijn. ik ben de gang opgerend en heb geschreeuwd. ze kreeg meteen een spuit diazepam en het duurde voor mijn gevoel enorm lang voor ze bij kwam. nog altijd ben ik enorm bang bij koorts/verhoging. ik denk dat we getraumatiseerd zijn door dit gebeuren. heel heel veel sterkte.
Mijn dochtertje heeft dit vorig jaar gehad toen ik haar, omdat ze ziek was, wat extra drinken wilde geven. Ze viel weg en begon te stokken met haar ademhaling en te schudden ûen werd grauw. Gelukkig ooit wel eens gehoord van n koortsstuip, maar het was echt vreselijk. We hebben nu een zetpil mee gekregen mocht ze het nog een keer krijgen en na 5 min nog niet bij bewustzijn is.
Wij hebben inmiddels 14 stuipen doorgemaakt, van korte tot lange van heftige tot lichte.. Het is en blijft eng! Twee maanden geleden nog 112 gebeld omdat ze heel grauw werd en dat we dat ook nog nooit hadden gezien... We hebben stesolid (soort valium) in huis voor het geval ze er niet zelf uitkomt, pas twee keer toegediend want de meeste keren kwam ze er zelf uit.. Ik heb veel grijze haren bijgekregen het laatste jaar Heel veel beterschap!!
@boxertjes die angst gaat niet weg onze dochter heeft nu ook weer koorts, wordt weer een slapeloze nacht hier...
Jeetje dat klinkt heftig zeg... Hij heeft gelukkig goed geslapen en nu gaat het wel. Vooral omdat hij zo hard krijste en zo bang was, leek echt op de excorsist. Vond het zo zielig.......
Hier gebeurde het op kdv... Net toen ik wat later thuis was dan anders. Heel lang getwijfeld of ik nou blij moest zijn dat ik iets later was.. (En het dus niet zelf gezien heb maar pas toen ze alweer redelijk bij was) of dat ik er bij had moeten zijn als moeder zijnde... Ben daar nog steeds niet helemaal uit Dan had ik midden op straat gestaan met m'n kind..... Nu lag, Nouja.. Voordat het gebeurde zat ze op de grond te spelen.. Veilige omgeving en alles.. Ergste was een heftig geschrokken kdv-juf die enigszins in paniek raakte en even niet meer kon nadenken. (Gelukkig zijn ze dan met z'n 2-en...) Maar durf niet te garanderen dat ik anders had gereageerd als ik er naast had gestaan. En dat terwijl iedereen vind dat ik zo cool bleef... Complimenten en alles. Ik dacht enkel maar.. Als ik beweeg val ik om, dat kan nu echt niet en de ambulancemedewerker weet wat hij doet.. En dat dan in een soort van eeuwigdurende mantra.... In werkelijkheid heeft hij d'r vooral onderzocht en kan dat nooit heel lang geduurd hebben.
Ja een poos geleden. Mijn dochtertje van 3 ging op de grond liggen en zei: "ik heb buikpijn" Ik leg haar op de bank en ze vraagt om een deken. Ga naar boven om een deken te halen,(had nog niet door dat ze koorts had) leg de deken over haar heen. Ze kijkt me aan draait haar ogen weg. En weg was ze. Doodeng! even later komt ze bij en mompelt iets overstaanbaars. Valt in slaap en was niet wakker te krijgen. Bij HA geweest en bleek een stuip te zijn. Nu elke keer als ze niet lekker is ben ik bang voor een stuip. Maar gelukkig is het nog niet weer voorgekomen.
@shanandoa: hier was ze voor de stuip ook absoluut niet ziek. Maar volgens onze huisarts is de kans dat het gebeurd als ze al ziek zijn en al koorts hebben kleiner. Omdat het gaat om het temperatuurverschil. En als je dus al flinke koorts hebt.. Is de kans dat het ineens heel hard en behoorlijk er omhoog schiet kleiner.... Ben er hier niet echt bang meer voor... Maar ik heb het wel altijd achter in m'n hoofd als ze koortsig is. Gelukkig bleef het hier ook bij 1 keertje.. Dat was wat mij betreft meeeer dan voldoende Ze is daarna ook een week lang goed ziek geweest trouwens... Echt een week lang lamlendig op de bank liggen gloeien. Zelfs met PCM kwam d'r temperatuur nauwelijks onder de 40 graden. En daarna was het net zo snel over al shet was gekomen. Van 40 graden naar d'r eigen vertrouwde 36 graden in een dag tijd.
@ sandraske: ik kom je inderdaad vaker tegen bij topics over stuipen. maar 14 keer, jeetje wat afschuwelijk. nee ik geloof inderdaad dat het nooit went. ik denk er ook nog vaak aan en bij koorts breekt de paniek meteen uit. wij hebben ook stesolid in huis dat we moeten toedienen. ook als mijn dochter verhoging krijgt of koorts beginnen wij standaard met om de vier uur een zetpil pcm. dit blijven we drie dagen door doen. ook al is de koorts weg. dit op advies van de KA.
@ saskia: mijn dochter had al twee maanden koorts. bleek een nierbekkenontsteking te hebben die ze over het hoofd hebben gezien. dus of dat opgaat dat het niet vaak voorkomt als er al koorts is weet ik niet. mijn dochter had op dat moment al dagen 42 graden koorts. ons is trouwens verteld dat een koortsstuip voorkomt tot de leeftijd van zes jaar. daarna niet meer.
Wij hebben hetzelfde advies inderdaad. Bij onze dochter krijgen we soms alleen niet de koorts omlaag met alleen pcm dus we hebben ook diclonfinac in huis voor het geval dat.. Wij hebben gewoon de pech dat ze er vaak meerdere in één koortsperiode krijgt.
Ik las net dat iemand had geschreven dat het geen kwaad kan als kinderen een koortstuip hebben...Nu wil ik niemand shockeren maar mijn zusje heeft toen ze 1 jaar was een koortsstuip gehad en die duurde zo lang dat ze nu licht verstandelijk beperkt is.. (het is wel 30 jaar geleden gebeurd dus de med wetenschap is ongetwijfeld verbetert)
Ja, je kunt zuurstoftekort krijgen in een extreem geval, dat heb ik ook wel gehoord. Ik heb het als kind veel gehad rond mijn tweede verjaardag, er zelfs voor in het zh gelegen om te onderzoeken wat de oorzaak was. Ik heb de universiteit nog gehaald en met mijn iq is niet zoveel aan de hand gelukkig Dus het hoeft absoluut niet schadelijk te zijn.