Hallo meiden.... heel hard advies nodig... zal even kort uitleg geven.. heb een baby van 6 maanden en werk 28 uur in de verstandelijk gehadicaptenzorg.. mijn man heeft rug en nierklachten en het is afgelopen jaar al meerdere malen voorgekomen dat hij of accut moest worden opgenomen of door zijn rug ging waardoor hij van het ene op het andere moment niet meer voor de baby kon zorgen... gelukkig is het meeste tijdens mijn verlof gebeurd....( nou ja voor hoever dat dan gelukkig is want het was heel erg zwaar voor mij ) ... maar nu is het weer gebeurd... ik heb alleen zijn moeder die mijn kindje op kan vangen als ik werk.... het gaat natuurloijk een keertje gebeuren dat dit gebeurd en dat ze er niet is of niet op kan passen en ik dus onmogelijk naar mijn werk kan.... maar ik kan josefien ook niet zomaar thuis laten.... wat moet ik nou doen? dit alvast met mijn leidinggevende overleggen? kun je daarvoor calamiteitenverlof aanvragen? hoe los je zoiets in hemelsnaam op???? in de zorg kun je gewoon niet zomaar melden dat je niet kunt komen werken? gr Jose
Ik zou dit idd even met je leidinggevende opnemen. Je werkgever mag calamiteitenverlof alleen weigeren als hij/zij kan aantonen dat het absoluut onmogelijk is.
Ja inderdaad nu al overleggen hoe het moet als het zo is. Calamiteitenverlof heb je zeker recht op want je kind kan niet alleen zijn. Dus dan moet je wel. Maar overleggen van te voren en samen tot een oplossing komen is altijd beter.
Calamiteiten verlof is volgens mij voor een dag (of twee) en dit gaat volgens mij over in zorgverlof in deze situatie....
Misschien kan je ook naar andere opvang gaan kijken? Iemand die bij jullie op die momenten kan komen, wellicht nog iets in het huishouden kan doen?? Dus die jullie op dat moment echt even ontlast. Zal niet gratis zijn, maar is wel een oplossing.
Kijk even je cao na. Volgens mij is hier ook zorgverlof van toepassing. Sterkte met alles en ik hoop dat je man er weer snel bovenop is.
Een kinderdagverblijf is als je in de zorg werkt ook niet echt een geweldige oplossing. Je kunt vaak wel 1 vaste werkdag aanvragen bij je werkgever, maar meer meestal niet. Dus dan heb je niet zoveel aan een kdv, of er moet flexibele opvang beschikbaar zijn en dat is, vooral in kleinere plaatsen, vaak geen mogelijkheid. Wat de rest al zegt, je hebt recht op calamiteiten en zorg verlof. In eerste instantie calamiteitenverlof, zodat je oppas of iets dergelijks kunt regelen. Als je geen oppas kunt vinden en je hebt wel dagen nodig dan krijg je zorgverlof. Het enige nadeel is dat je zorgverlof maximaal 2 weken aan werkuren per jaar is, de uren die je meer opneemt zijn voor eigen rekening.
Voor deze gevallen neem je eerst calamiteitenverlof op. In de tijd dat je calamiteitenverlof hebt, kun je dan bekijken hoe je eea geregeld kunt krijgen met opvang en zorg en alles. Daarbij kun je dan eventueel gebruik maken van je recht op zorgverlof. Je baas mag je dat alleen in hoogstnodige gevallen weigeren. In de zorg is dat heel lastig, maar wel het probleem van je baas... Zorg dus dat jij niet de problemen gaat oplossen die je baas heeft als jij ineens niet kunt komen werken! Dat moet hij/zij zelf doen, (hadden ze maar geen leidinggevende moeten worden ).
Bij zorgverzekering van de Friesland als je naast je basisverzekering een AV Gezin verzekering afsluit krijg je kosten vergoed voor hulp thuis wanneer 1 van de ouders in het ziekenhuis ligt... volgens mij kun je nog voor het eind van dit jaar eventueel overstappen van zorgverzekering...
Dit probleem heb ik ook gehad toen mijn gastouder ermee stopte en mijn vriend op dat moment voor een week in het buitenland zat. Ik kreeg toen 1 dag calamiteitenverlof en de rest moest ik opnemen uit mijn verlofbudget. Ik heb gevraagd of ik zorgverlof op kon nemen, maar dit kon alleen als ik moest zorgen voor een ziek kind/partner. Misschien kun je het bij je baas erop gooien dat je voor je zieke partner gaat zorgen? Je krijgt volgens mij voor zorgverlof niet 100% betaald en je hebt ook maar een bepaald aantal uren hiervoor. Misschien kun je op zoek gaan naar een gastouder? Die zijn vaak flexibeler dan hte kdv. Succes!
Aan kort zorgverlof zit ook een maximum. 2x het aantal uren dat je per week werkt per jaar. Voor wat betreft calamiteitenverlof moet je ook goed je cao nalezen. En ik bedoelde niet perse een kinderdagverblijf maar meer een soort gastouder, of een "oppas".