Tandjespijn en niet eten/drinken

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lentekriebel, 15 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Zoonlief heeft al 4 tanden (onderste 2 snijtanden en bovenin alleen de twee tandjes ernaast). Gisteravond was ie jengelig en greep ie steeds naar z'n wang/oor. Vannacht vrij goed geslapen en vanaf vanochtend was het weer 'raak': jengelig en grijpen naar z'n wang en oor.
    Ook tijdens zijn slaapjes vandaag huilde hij even ineens, maar sliep wel meteen door.

Ik geef alleen nog 's ochtends de borst, dus ik kan dan niet meten hoeveel hij drinkt. Maar meestal is dat 's ochtends bijna niets.
    Rond 10 uur wilde hij geen fles en heeft ie maar een paar stukjes fruit gehad (normaal eet ie met gemak 2 hele stuks fruit op).
    Om 12 uur nog maar weer een keer de fles geprobeerd, weer bijna niets. Het broodje ging gelukkig wel goed naar binnen. Dan maar een beetje water bij gegeven voor het vocht.
    Rond 3 uur weer de fles geprobeerd, wederom bijna niets. Dan maar fruithapje uit een potje (helft maar op) en weer een beetje water.
    Bij het avondeten weer eerst een fles geprobeerd, bijna niets. Zelfs z'n groentehap wilde hij niet hebben na een paar hapjes (gaat normaal ook helemaal op) en ook z'n yoghurt ging maar voor de helft op. Dan maar weer wat water voor het vocht.

Normaal krijgt hij rond 19.00 de fles. Maar we waren een dagje weg en kwamen pas om 20.30 uur thuis. In de auto heeft ie lekker liggen slapen en we wilden hem eigenlijk over leggen in bed, maar hij werd wakker. Dus toch maar even gewassen, fles (70 cc gedronken) en weer in bed.

Ik neem aan dat dit eetgedrag met z'n tandjes heeft te maken (heeft verder geen verhoging). Dus ik had al geprobeerd om de fles iets kouder te laten worden omdat me dat iets fijner lijkt met zere tandjes, maar dan nog wil ie hem niet hebben. Ook Dentinox gesmeerd vandaag...

Hoe lang zal hij dit volhouden? Hij heeft gelukkig een beetje reserve (+1 lijn), maar ik ben zo bang dat ie te weinig vocht binnenkrijgt. Als ik een ruwe schatting moet maken, heeft ie vandaag 200 ml melk binnen gehad en 70 ml water. Veel te weinig volgens mij.

Tips?

2. miss84

miss84 Bekend lid

2 okt 2013
    943
    0
    0
    NULL
    NULL
    ze moeten minimaal 500 cc binnen krijgen werd mij vertelt voor het cb.
    Als je kindje maar plasluiers heeft.
    Weet je zeker dat het geen oorpijn is?
    Dan is slikken ook niet fijn.

Sterkte ermee en als je twijfelt gewoon ff laten checken bij de huisarts of je kindje niet uitgedroogd is.

3. Lentekriebel

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Bij mijn cb zeiden ze inderdaad ook rond de 600.

Ik moet morgen zelf werken, maar heb net de oppas (mijn vader) even ingelicht en gevraagd of hij mij rond het middaguur wil bellen of zoontje nog steeds naar z'n oor/wang grijpt. Dan bel ik de ha even om oorontsteking uit te sluiten en kan ik het meteen met haar over de vochtinname beginnen. Denk dat er een bezoekje ha in zit.

De plasluiers waren vandaag 'zo zo'. Geen hele dikke, maar ook geen droge luiers. Huilen ging nog gepaard met traantjes en kwijlen kan ie ook nog volop. Ik hoop voor het arme mannetje dat het snel over is.

4. MissyC

MissyC Fanatiek lid

5 dec 2013
    1.098
    8
    38
    Hier net zo.
    Zo zielig aangezien ze de 6e ziekte heeft en 4 voortandjes door krijgt.
    Hier zijn het niet de oortjes. Die zijn nog gecheckt vrijdag.
    Wellicht kun je een zetpil geven? Heb haar net een zetpil gegeven en op bed gelegd. Sterkte ermee!

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Qua vocht moeten ze de helft hebben van wat ze normaal drinken. Als dat normaal dus een liter is, dan dus 500 cc, maar als je kindje normaal minder drinkt, mag je daarvan de helft gewoon aanhouden, met wel een minimum van 400 cc per dag, meen ik zo uit m'n hoofd.
    Fruit mag je 1 op 1 voor vocht rekenen en groente voor de helft.

Wat ik hier altijd doe, is kort voor het drinken dentinox smeren. Dentinox bevat lidocaine en dat is een kortdurende pijnstiller, dus voor de echte tandenpijn doet het weinig. Juist daarom wat mij betreft zeer geschikt om voor de eetmomenten aan even de pijn te verminderen, zodat ze vervolgens wel goed eten/drinken.
    En dan verder vooral een zetpil geven, als de last zo groot is dat hij er zo slecht van eet en drinkt.

6. Lentekriebel

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    MissyC. Aan die zetpil zat ik gister ook te denken (wij nemen immers ook een pcm als we ergens pijn hebben), maar heb het toch maar niet gedaan.

Rozemarijke. Bedankt voor je tips qua fruit en groente, dat wist ik niet. Nu kwijlt hij bij het fruit de helft er minimaal uit...haha.

Gelukkig ging het eten vandaag prima! Hij heeft redelijk wat kv gedronken, 2 stukken fruit, 1 broodje, normale portie avondhap, flink wat water tussendoor. Dus weer als vanouds, gelukkig. Ook geen gehuil, gejengel of grijpen naar z'n oortje.
    Ik kan alleen nog niet zien of voelen dat er een tandje door is gekomen... Zal het dan toch 'vals alarm' zijn geweest?

7. Liedx

Liedx Fanatiek lid

11 mrt 2013
    1.890
    404
    83
    Nederland
    Mijn meisje van 9,5 maand oud had precies hetzelfde t/m gisteren ongeveer. Haar eerste tandje komt nu net door. Ik was donderdag naar de huisarts geweest toen het al zo'n 6 dagen zo was. Hij had haar gecontroleerd en zei dat er geen uitdrogingsverschijnselen waren en ik me dus nog geen zorgen hoefde te maken.

Baby's moeten minimaal 500ml vocht per dag binnenkrijgen. Als het een paar dagen iets minder is is dat niet meteen een probleem maar als het langer duurt wel.
    Gelukkig dat het wat beter met hem gaat!

8. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Hoi! wat vervelend he, die tandjes, en zo zielig als ze zo'n pijn hebben!
    Onze dochter is 10 maand, heeft 2 onderste snijtanden, 2 bovenste snijtanden bijna helemaal door en boven 2 hoektandjes. Maar nu komen er onder ook tanden door, naast haar snijtanden, en miss zelfs kiesjes. Ze at altijd brood tussen de middag(met fles melk), die boterham ging er in als koek, maar sinds een week of 2 dus niet meer, ze krijgt nu tijdelijk weer een papfles. Brood lust ze wel, dat is niet het probleem, want als ze brood krijgt wil ze het graag opeten maar ze maakt soort van proppen en spuugt het weer uit, zelfs kleine stukjes. Voor de rest eet en drinkt ze goed. Het zal wel weer goedkomen met brood eten smiddags.

9. Lentekriebel

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Het is idd heel sneu...
    Vooral als je weet dat ze het zo lekker vinden, maar blijkbaar doet het pijn oid. Een paar hapjes en dan is het over...

Vandaag nog even naar het cb geweest voor zo'n tussencontrole.
    Ik heb altijd volledige bv gegeven en dat was ik al een beetje aan het afbouwen, maar nu hij tandjes krijgt en er lol in heeft om mama te bijten, wordt het voor mij best pijnlijk soms. Dus ik heb heel geleidelijk afgebouwd.
    Maar ik heb helemaal geen ervaring met kv.
    Bij de vorige controle (6 mnd) zij de arts dat hij 600 ml naast de bijvoeding moest hebben. Dus daar streefde ik altijd naar, maar mijn zoontje wil gewoon niet altijd drinken. Dus ik maakte me een beetje zorgen om de hoeveelheid wat hij binnenkreeg.
    Vandaag weer even voorgelegd, maar het blijkt niet zo heel erg te zijn als we niet aan de 500 of 600 zitten. Hij groeit nog steeds goed, hij heeft goede plasluiers en is wakker en alert.
    Dus vooral op de warme dagen dan maar wat meer water als hij geen fles wil drinken...

Oh...en nog steeds geen spoor van een nieuw tandje... Hij heeft nu 2 middelste snijtandjes onder en 2 zij-snijtandjes boven (of zijn dat de hoektandjes?).

Deel Deze Pagina