Nou val jullie lastig today haha.. Maar ik ben opzoek naar een succes recept waar je inplaats van boter vegatabl oil gebruikt! Ik heb in huis sowieso: Eieren Melk Suiker Bloem Vegatabl oil Bakpoeder Normaal maak ik mijn cake met roomboter, of margarine, of half/half.. Maar ik heb nog steeds geen fijne luchtige cake gevonden met vegatabl oil.. Iemand een idee! Ik heb gegoogled, maar ben daar snel mee opgehouden omdat ik gwn een boerencake idee wil, en niet al die poespas.. Daarbij is mijn internetverbinding ontzettend traag en duurt het 'eeuwen' om uberhaupt google te openen en dan nog te zoeken haha.. Kortom!
Ik heb een lekker recept van een nichtje uit Turkije. Begin van de middag ben ik thuis dan zal ik het ff posten
Komt ie, hopelijk heb je alles in huis. Je kan natuurlijk ook het cacaopoeder weglaten en er een gewone cake van maken. Doordat er relatief veel melk in gaat is ie echt heerlijk 'moist' en zeker niet droog (vaak met zelfgebakken cake vind ik). Sütlü kakolu kek 3 eieren 2 waterglazen suiker 2 waterglazen melk 1 waterglas olie 3 waterglazen meel ½ waterglas cacaopoeder 1 zakje bakpoeder 1 zakje vanillesuiker Eieren en suiker samen mixen, dan de overige ingrediënten toevoegen. Bakken op 175 graden. Indien gewenst kan van dit recept ook marmercake worden gemaakt; in dat geval het cacaopoeder aan de helft van het beslag toevoegen.
Precies wat ik zocht! Thank you very much heerlijk! Had dit nog niet gezien en vandaag een ander recept geprobeerd, ook erg lekker maar hij bleef plakken aan mijn (nieuwe) blik ondanks insmeren, jammer genoeg! Dus morgen poging 2 met dit recept! Heb alles, cacoa idem, maar die laat ik denk ik weg! Nogmaals bedankt Eylem!!
Ik weeg gewoon de olie af i.p.v. de boter en gebruik mijn gewone botercake recept (50 gram vet/suiker/bloem per ei, plus vanille of citroenschil, zout en bakpoeder). Lukt prima.
Hangt er van af met welke vegetable oil je wil bakken. Ik heb regelmatig carrot cake gebakken met maisolie. Héél erg lekker. (Honderden recepten op Google). Voor de luchtigheid maakt het volgens mij niet uit of je olie of boter gebruikt. Die krijg je door zelfrijzend bakmeel te gebruiken (of normale bloem met toevoeging van bakpoeder/gist/bicarb of soda)...
Dat is niet waar. Een traditioneel cakerecept heeft geen bakpoeder of zelfrijzend bakmeel nodig, juist door het gebruik van (room)boter. Je moet de boter langdurig mixen, daardoor komen er hele kleine luchtbelletjes in de boter. Bij verhitting in de oven worden die groter en daardoor wordt de cake luchtiger.
Ah, OK. Weer iets geleerd. Ik weet dat bij bladerdeeg de boter voor de luchtigheid zorgt (maak het ook regelmatig zelf), maar daar is het juist van belang dat de boter 'uitgerold' wordt tussen het deeg, zonder de 2 te mixen. Ik wist niet dat boter bij een gemixt beslag ook de rijzende (of 'luchtgevende') factor kon zijn... Bedankt voor de uitleg...