Is jullie zomervakantie al goedgekeurd of gokken jullie dat?

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door me1989, 14 feb 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier wordt het in overleg met elkaar bepaald, meestal al ergens in november /december. In januari wordt het dan officieel aangevraagd. Hier 2 mensen met kinderen die op school zitten. Ivm nieuwe mensen was het bij ons wel een uitdaging ivm de mei en zomervakantie, dus nu als een speer de nieuwe mensen inwerken en dan gaat het wel lukken. Wij zijn met 7 man en er zijn er minimaal 3 (heel soms lukt het met 2) per dag nodig. Maar met 1 persoon langdurig in de ziektewet, 1 met zwangerschapsverlof en 2 nieuwe die nog niet alles weten, is het dus best krap. Op onze afdeling duurt het ongeveer een jaar voordat je compleet ingewerkt bent. Maakt het werk heel leuk en afwisselend maar dus wel vervelend met nieuwe mensen 'even snel' inwerken.

2. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.800
    1.618
    113
    Man en ik bepalen het zelf dus dat is makkelijk. Maar onze medewerkers hebben ook gewoon de vrijheid om het zelf in te delen. Vanwege de verdeling wel/geen kinderen lost het zichzelf meestal wel op. En anders draaien we halve kracht of zijn gewoon dicht.

Sado vindt dit leuk.
  3. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik vind het sowieso belachelijk dat het antwoord zolang duurt…

Officieel hebben ze 2 weken de tijd, reageren ze niet binnen die 2 weken staat jouw vakantie eigenlijk gewoon vast.

4. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.884
    5.830
    113
    Vrouw
    Mijn man vraagt al sinds november aan zijn baas wanneer hij zijn vakantie wil, zodat man de andere 3 weken kan nemen, en ik dat aan mijn werk kan doorgeven. Hij heeft nog geen antwoord gehad.
    Ik heb op mijn werk ook nog niet echt wat gehoord over vakanties doorgeven. Volgens mij zijn er collega’s bij die altijd heel vroeg zijn.

5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.181
    16.515
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier op het werk is iedere vakantieaanvraag al een gedoe, denk aan gruwelijk personeelstekort en allen met schoolgaande kinderen.
    Voorgaande jaren mochten we geen overlap hebben wat dus inhoudt dat er op iedere dag minstens 1 vaste collega zit. Hier zijn we vanaf gestapt want was in de praktijk niet meer rond te krijgen. We doen het nu onderling met de collega's en hebben dan minstens een week overlap en dan vragen we waarneming aan, is niet anders. Lichtpuntje is dat we nu eindelijk een collega hebben weten te vinden met volwassen kinderen en die niet meer afhankelijk is van de schoolvakanties.
    Ons plan leggen we natuurlijk wel voor aan de manager, die snapt inmiddels ook wel dat het geen doen meer is om het anders te doen.

6. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.700
    2.382
    113
    Hier had ik dat eerst ook met mijn vorige directe collega. Wij beginnen in oktober-november na te denken over waar we heen willen en als we iets vinden wat we leuk vinden, dan willen we dat ook vastleggen. Zij wilde dan nog niet over de zomervakantie nadenken. Ik had dan ook zoiets van je hoeft toch ook helemaal niets te boeken als jij dat nog niet wil. Maar wat is het probleem met wel vast afspreken wie welke weken neemt?

Mijn huidige directe collega heeft geen kinderen en wil juist niet in schoolvakanties op vakantie. Dus ik kan kiezen wat ik doe. Uiteraard overleg we wel altijd even met elkaar of het oké is. En tot voor kort vroegen we dan ook nog even aan onze 2 leidinggevenden of zij ook akkoord waren. Maar laatst hebben zij aangegeven dat ze dat onzin vinden. Zolang wij samen afstemmen, is het akkoord. Ze vertrouwen ons dat we geen vrij nemen als het niet kan. En tussen kerst en oud & nieuw zijn we altijd samen vrij, dan is toch bijna iedereen vrij bij ons.

Man zijn werk wordt niet overgenomen als hij vrij heeft, dus hij plant wat ons uitkomt. Luxe dus. Nu heeft onze oudste echter een bijbaantje en begonnen ze daar laatst moeilijk te doen toen ze vrij vroeg voor de voorjaarsvakantie en ze aangaf dat dat al geboekt was. Ze mocht geen vakantie boeken voordat ze vrij had gekregen. Tja, die was al lang en breed geboekt voordat ze daar kwam werken, net als de meivakantie en zomervakantie. Dat is dan toch niet anders? Nu daarom ook allemaal goedgekeurd, maar er werd wel aangegeven dat ze volgend jaar zomer pas in de loop van januari te horen krijgt of haar zomervakantie wordt goedgekeurd en dan niet voor die tijd mag boeken. Dus dan zouden wij op het bijbaantje van dochter moeten wachten voor we kunnen boeken, terwijl we zelf voor werk niet zo lang hoeven te wachten. Gaan we dus niet doen. Als ze dan tegen die tijd lastig doen, zoekt ze maar een ander baantje tegen die zomer.

7. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    We overleggen onderling met elkaar. Hebben een klein team (5) en komt altijd wel goed uit. Minimale bezetting is 2. Mocht er een dag maar 1 collega zijn dan is er altijd wel iemand die even op z’n vrije dag wil/kan bijspringen en die pakt z’n uren later weer terug.

Meestal weten we van elkaar wel in welke periodes men vrij wil.

8. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    via de FNV site:

Als je op vakantie wilt, dan moet je dit schriftelijk aanvragen bij je werkgever. Je laat weten wanneer en hoe lang je op vakantie wilt. Je werkgever heeft twee weken de tijd om je aanvraag goed te keuren.

In sommige situaties mag je werkgever jouw vakantieaanvraag weigeren. Hij mag alleen weigeren als het bedrijf door jouw verlof in grote problemen komt. Hij altijd goede redenen geven voor zijn weigering. Doet hij dat niet? Vraag dan schriftelijk om uitleg.

Je baas heeft twee weken de tijd om jouw vakantieaanvraag te weigeren. Weigert hij je vakantie meer dan 2 weken na jouw aanvraag? Dan mag je gewoon op vakantie in de periode die je hebt aangevraagd.

Het kan voorkomen dat je werkgever jouw al goedgekeurde vakantie intrekt. Dit mag als het bedrijf door jouw verlof in grote problemen komt. Heb je al een vakantie geboekt en moet je toch komen werken? Dan kan je werkgever opdraaien voor de kosten die je al gemaakt hebt.

Met andere woorden doen ze er langer over dan 2 weken dan kan je gewoon boeken. Of je zin hebt om die discussie te voeren is een ander verhaal. Hier zijn ze bij mijn vriend ook altijd laks. En boek ik pas als we echt akkoord hebben, maar ik laat hem na die 2 weken al zeuren bij de planner zodat we het zeker weten.

9. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.546
    2.016
    113
    Wij moesten het met onze groep afstemmen. Liefst geen overlap. We zitten met 4 collega's op de groep en ik ben de enige met schoolgaand kind. Mondeling is het akkoord maar op papier nog st3eds niks goedgekeurd. We hebben een nieuwe lm die morgen start. Maar heb de vakantie allang geboekt

10. susanne85

susanne85 VIP lid

13 aug 2007
    9.807
    866
    113
    Noord Holland
    Hier op t werk moeten ik en mijn ander 2 teamleiders 1 jan de voorkeur doorgegeven hebben. Eind jan de andere collega's om zo snel mogelijk de vakantie goed gekeurd te krijgen. T duurt langer als 2 weken maar daar heb ik vrede mee omdat we eind jan kunnen boeken.

11. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.695
    4.304
    113
    noord holland
    Dat laatste ja! :roflmao:.
    Scholieren gaan nou eenmaal met hun ouders mee óf gaan zelf maar dan hangt t vaak af van een groepje vrienden, ook niet veel keuze dus.
    Dat ze hun vakantie door moeten geven die snap ik. Maar denken dat je hem ook af kan keuren is wel erg bijzonder :roflmao:, inderdaad dan zoek je wel een ander baantje.

12. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Ik heb mijn leidinggevende aangesproken en inmiddels mogen boeken:), voor dit blijft bij ons een jaarlijks terugkerend probleem.

13. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.700
    2.382
    113
    Ja toch? En als je dan niet uitkomt, dan zoek je er vakantiehulpen bij, gewoon puur voor de vakantieperiode. Zo ging dat vroeger bij onze bijbaantjes ook.

Wij gaan straks gewoon boeken wanneer het ons uitkomt. Dan kan ze haar vakantieaanvraag doorgeven en zien we wel hoe het uitpakt.

14. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.818
    18.533
    113
    Vrouw
    Ivm boeken en vroegboekkorting vind ik het wel fijn om het zo vroeg mogelijk akkoord te krijgen. Bij ons lag de datum in oktober, dat vond de meerderheid wat overdreven vroeg.. nu is het maart geworden. Nouja als ze dan daarna pas de aanvragen gaan beoordelen, loop je de eventuele vroegboekkorting mis en campings e.d. zitten echt al snel volgeboekt vind ik.
    Nu heb ik het geluk dat ik maar met 1 vaste collega hoef af te stemmen en diegene heeft geen schoolgaande kinderen dus gaat altijd buitenom de schoolvakanties weg.

15. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.818
    18.533
    113
    Vrouw
    M'n man heeft zo ook al een paar vrije dagen 'geclaimed'. Dan staan ze raar te kijken wanneer hij daadwerkelijk vrij neemt, terwijl hij het zelfs nog benoemd heeft na z'n aanvraag, maar ze zijn gewoon super laks daar. Ik geef hem groot gelijk. Moeten de zaken maar op orde zijn.

16. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Werk in de zorg dus in dec al aanvragen. Hier begin feb nu na overleg en diverse schuivingen is de vakantie planning rond.

Te laat volgens cao. Maar blij dat t weer gelukt is. Elk jaar drama hier. 80% vraagt zelfde weken aan. Elk jaar de vraag wie wilt schuiven..
    Andere vakanties is nooit zo'n probleem maar de zomer is drama.

17. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.181
    6.578
    113
    @wendy339, is het dan niet een idee dat jullie de zomervakantie opdelen in 2 delen: de eerste 3 weken en de laatste 3 weken? Dat jullie om en om in de periode van eerste voorkeur mogen gaan?

Ik heb nu een nieuwe collega. Onze vakantieplanning was rond en zij gaf haar wensen door: 4 weken, de 4 middelste ook nog. Nou, 4 is bij ons al uitzonderlijk. Nu is er toch gehoor gegeven aan haar wens, maar dan hebben wij het in de zomer wel flink druk daardoor.

18. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Dat is ook de bedoeling. Maar ieder mag eerst aanvragen naar wens en daarna moet er geschoven worden. En met jaarlijks wel ander personeel dat erbij komt en weg gaat is naar vorig jaar kijken mbt schuiven niet altijd mogelijk. Kleiner team dus komt dan alsnog vaak op dezelfde neer. En dan moet er ook nog juiste verdeling vd niveaus zijn en contract uren. Kortom elk jaar een puzzel en geen snelle goedkeuring.

4 weken middenin de zomer zou hier niet zomaar kunnen. Hopelijk bij jou collega iets 1 maligs.

19. Momisake

Momisake Fanatiek lid

27 jul 2010
    1.641
    173
    63
    Vrouw
    Ik heb 1 collega die ook schoolgaande kinderen heeft en meerdere weekendhulpen die in de zomer vrij nemen. Meestal lukt het in ons team prima om het rond te krijgen. Dit jaar heb ik al op tijd voor 1 week toestemming gekregen om te boeken. De andere vakantiedagen zijn gisteren goedgekeurd. Volgend jaar willen we in de zomer een verre reis maken en al doorgegeven dat ik dan 4 weken vakantie op zal nemen.

20. lindajl

lindajl Fanatiek lid

25 jan 2016
    1.914
    1.505
    113
    Vrouw
    Wij hebben al geboekt. 2 weken Oostenrijk. Zoveel zin in.
    Wij kunnen vaak pas eind december of januari boeken, omdat ik dan pas weer of mijn vakantie is goedgekeurd.

Deel Deze Pagina