is kraamzorg verplicht

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door michelleee, 18 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Zeker bij borstvoeding kan ik je adviseren wel kraamzorg te nemen ! Buiten voor de controles van jou en je kindje maar ook lekker om even wat begeleiding te hebben en lekker een dutje te doen :)

2. Blackey

Blackey Actief lid

2 dec 2012
    242
    0
    0
    NULL
    Limburg
    Verplichten kunnen ze je helemaal niks.....
    maar of het zo verstandig is, is een tweede.
    Vond het wel lekker dat iemand anders even een was in de machine gooide, beneden stofzuigde en dat soort dingetjes, werd je toch even uit handen genomen..

3. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Er zijn wel verloskundigepraktijken die het verplichten dus dat kan je dan beter wel even overleggen.

Ik ben erg gesteld op mijn pricacy, maar ik moet er niet aan denken straks geen kraamzorg te hebben, iemand die alles uit kan leggen, mee denkt, helpt met kleine dingetjes, gastvrouw is en zorgt dat ik in een schoon bed lig en naar een schoon toilet kan.
    Mijn man is straks ook wel thuis maar ik denk dat die hele kraamweek voor hem minstens zo intens is als voor mij en hij ook zijn rust goed kan gebruiken om er nadat de kraamzorg vertrekt zo goed mogelijk voor ons te zijn.

4. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Ik ben in verwachting van mijn eerste en ben ook erg op mijn privacy gesteld.
    Hou er niet van om een vreemde in me huis te hebben maar ik neem zeker kraamzorg.
    Mijn moeder neemt 3 weken vrij en de kraamzorg komt voor 3 uur per dag.
    Mijn rede was omdat ik BV wil geven en natuurlijk ivm de nazorg voor mijn zoontje en ik zit met veel vragen in mijn hoofd waar zij mij antwoord op kan geven.

5. L0nneke

L0nneke Fanatiek lid

21 dec 2009
    4.971
    432
    83
    Nederland
    Kraamhulp in huis is in eerste instantie vreemd. Vond het ook gek bij de eerste, maar het is o zo fijn! Om eerlijk te zijn kijk ik er nu al naar uit dat mijn huishouden en zorg weer voor een week zo goed als wordt overgenomen;)

6. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Dat is niet zo, al schijnen veel mensen dat te denken. Wanneer je je besluit aan te melden dàn ben je verplicht minimaal 3 uur af te nemen maar het aanmelden zelf is niet verplicht.

Kraamzorg is NIET verplicht al heeft je vk het liever wel. Helemaal bij een thuisbevalling.
    Ik heb geen kraamzorg gehad deze keer. Bewust. Ik voel er weinig voor een vreemde die deel uitmaakt van een van de meest bijzondere en intieme momenten in je leven.

7. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Na een bevalling van 20 uur, een operatie omdat je placenta niet goed meekomt, meer dan een liter bloedverlies en hechtingen, was ik maar wat blij dat de kraamzorg er was na 3 dagen ziekenhuis :D
    Ik kon de eerste dagen niet op mijn benen staan.
    De tweede keer had ik een dysmatuur kindje en was het erg fijn dat er nog iemand meekeek en de temperatuur en voeding van ons kind controleerde.

Ik hoop voor je op een droombevalling en een kerngezond kind, maar het kan wel eens anders lopen ;)

8. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Waarom zou je het niet willen? Jij en je partner weten alles van pasgeborenen baby,s? Hoe je aan moet leggen, wat je moet doen bij geel worden van het baby,tje? Hoe je het beste kan badderen, inbakeren, aanleggen? Je hoeft niks te weten over evt flesvoeding, hoeveelheid, slapen, navelstompje? Je kijkt er naar uit om de dag na de bevalling alles zelf weer te moeten doen? Zelf eten koken, wassen ,strijken, wc,douche schoonmaken, of je man wil dit heel graag doen? Je wilt zelf voor de visite zorgen, beschuit met muisjes smeren, koffie, thee zetten,boodschappen doen? Of "mag" je partner dit allemaal doen? Die hoeft niet te genieten van al het moois? En misschien beval je wel met een keizersnee, geloof me, dat kan.. Als je al deze vragen met "ja" hebt beantwoord, dan hoef je geen kraamzorg..:D

En nee, ik ben geen kraamhulp, maar ik begrijp nooit waarom mensen dit niet willen.. "mijn man kan het ook allemaal wel doen".. Net of mag hij niet genieten van het kleine mensje, hij wordt direct weer aan het werk gezet..

9. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Lieverd dit is je 9e kind geweest , is wel wat anders als een eerste :p

10. Roz

Roz Niet meer actief

Ik ben twee weken terug bevallen van ons tweede kindje. Ik heb dit keer ook gekozen voor geen kraamzorg. Na de eerste (thuis)bevalling verliep alles gelukkig zonder problemen en ik voelde me zo ontzettend bezwaard om onze was en troep op te laten ruimen door een ander. Dit keer, met het vertrouwen dat alles weer goed zou gaan, heb ik alleen de verplichte partusassistentie gedaan. De verloskundigen waren er niet zo blij mee vooraf, maar moesten wel akkoord gaan (aangezien ze je niet kunnen verplichten). Hoewel het achteraf gezien bij de eerste ook niet nodig was, zou ik bij je eerste kindje voor de zekerheid toch kraamzorg nemen 'voor het geval dat' want je weet natuurlijk nooit hoe het zal lopen en misschien ervaar je het wel positief.

11. firstone

firstone Bekend lid

27 apr 2009
    664
    0
    0
    Drenthe
    Je kunt het ook zien als een paar extra handen die je dan erg goed kunt gebruiken. Je kunt aangeven wat ze wel en niet mag en er op die manier een positieve draai aangeven. Ik vind het heerlijk om me die week te laten vertroetelen en je huis is nog eens lekkker schoon en fris, je bed en al je was! Ik verheug me er al op!
    En als je niet zo goed ter been bent, is het ook reuze handig!

12. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik werk als relatiebeheerder bij een grote kraamzorgorganisatie en weet dat, hoewel kraamzorg niet verplicht is, de verloskundigen in ons werkgebied hun handen van je aftrekken als je geen kraamzorg neemt.
    Zij willen niet de verantwoordelijkheid voor je kraambed nemen als er geen professionele zorg in huis is.
    Om een goed beeld te krijgen van de gezondheid van moeder en baby en begeleiding van de voeding, is 3 uur zorg per dag echt wel noodzakelijk (behalve als het je 9e kindje is natuurlijk;), maar juist dan zou ik het hééééérlijk vinden om 1 week even "vrij af"te hebben!).

13. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Het is volgens mij niet verplicht (de eerste 5 uur wel volgens mij) Ik wilde het eigenlijk ook helemaal niet. Uiteindelijk ben ik zo blij dat ik de volle 47 uur heb genomen. Je onderschat hoe zwaar het is na de bevalling en hoe graag je een paar uurtjes ongestoord kunt slapen.

14. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Je kunt er niks van zeggen voor je het hebt meegemaakt. Een geboorte is zo heftig, zelfs als het goed gaat. Als je een zware bevalling hebt kun je daarna echt niet zonder kraamhulp.

Vriendin van mij was er zonder kraam niet meer geweest. Ze kreeg ineens hoge koorts, de ha zei "pak maar paracetamol" (idioot!!!!) de kraamhulp belde de spoedpost die haar met gillende sirenes over liet brengen. Kraamvrouwenkoorts, een mega infectie in haar bm! En dat kan fataal zijn.

Die kraamhulpen zijn er niet om je te pesten, ze helpen je op weg.

15. Linana

Linana Niet meer actief

Anders neem je de minimale uren en wanneer je er na een uurtje genoeg van hebt, kan je haar gewoon weer "wegsturen"
    De uren moet ze wel schrijven, dat is dan wel verplicht, maar ze hoeft ze echt niet vol te maken hoor.

Ik heb dit ook gedaan en het was geen enkel probleem.
    Ook dit keer neem ik wel de minimale uren, ondanks dat ik er geen behoefte aan heb (familie zat om mij heen), maar goed, je weetaar nooit ;)

16. lilmomo

lilmomo Fanatiek lid

14 apr 2006
    1.202
    0
    0
    Kindje kosten eenmaal geld.....dus de zorg er voor ook!
    Geloof me dat geld leg je er wel voor in en als het niets is stuur je ze gewoon naar huis. En bel je het bureau op dat je het niet ziet zitten.

Ik had in 2010 ook kraamzorg en moest toen 3,90 per uur zelf betalen. Keizersnee gehad en al maar ik vond het maar niets dat er een vreemde in huis was. Ze kwam de maandag en ze zei gelijk tegen mij ja vrijdag komt er iemand anders want ik vertrek op vakantie. Ik zo ja maar vrijdag hoeft er niet nog eens iemand anders te komen. Ze kwam ook gewoon netjes 3 uur per dag en als ik het beu was stuurde ik haar gewoon heel beleefd weg.

Maar heb er hoe dan ook dat ik me ongemakkelijk voelde er super veel aan gehad. Kwa controles maar ook met de hielprik etc.

Ik weet in ieder geval dat ik deze keer niet zo koppig moet zijn en het gewoon over me heen moet laten komen want je moet eenmaal GENIETEN van je kraamtijd en daar zijn hun ook voor om bij te helpen.

Tip: Ik heb een gezinnenpakket bij cz nu en moet dus helemaal niets betalen wordt allemaal vergoed. Misschien bij jou verzekering ook in de optie?

17. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.561
    1.863
    113
    Vrouw
    Zou gewoon het minimale aan uren vragen. Maar voor het zelfde geldt heb je een zware bevalling.(Wat niet te hopen is natuurlijk ;)) Dan is het toch wel lekker dat er iemand voor jou, je kindje en je huis kan zorgen.

Ik heb ook een heleboel van mijn kraamverzorgster geleerd, en heb ook een mooie kraamtijd gehad!

18. mams1

mams1 Fanatiek lid

16 okt 2013
    3.121
    800
    113
    Hahaha wacht maar tot je bevallen bent :p

19. Linana

Linana Niet meer actief

Beetje bijzondere opmerking, aangezien echt niet iedereen behoefte heeft aan kraamzorg.
    Ik heb echt geen makkelijke bevalling gehad en had daarna nog een dikke week last van mijn hechtingen, maar ik had het zonder haar ook prima "overleefd"

Niet iedereen ziet het als een fijne bijkomstigheid dat er 8 dagen lang iemand over de vloer komt. Ik vind het nogal raar om te denken dat iedereen dit fijn moet vinden, iedereen is immers anders.

Ik vond het geen donder aan en had echt een topmens over de vloer. Dus het had niks met de persoon zelf te maken, maar gewoon dat hele gebeuren.
    Gewoon doen waar jij je goed bij voelt :)

20. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Ik had bij mijn eerste wel kraamhulp en vond het vreselijk..
    Mijn 2de had 7 weken in het ziekenhuis gelegen, had daarna wel recht op couveuse nazorg... Maar niet gedaan...
    Bij mijn derde was ik heel stellig, ik wilde geen kraamhulp! Mijn moeder zou een week komen van 8 tot 4... en die zou de oudste dan van en naar school brengen.. Beetje aanrommelen in huis e.d... Heerlijk...
    Heb netjes geïnformeerd, kraamhulp was niet verplicht... Ook aangegeven bij verloskundige.. Was geen probleem...
    Uiteindelijk na de bevalling was mn dochtertje erg klein en groeide niet goed, bij ontslag uit het ziekenhuis gaf de verloskundige aan dat de groei goed gecontroleerd moest worden en daarom wilde ze wel graag dagelijkse kraamhulp...
    Uiteindelijk is er 4 dagen lang iedere ochtend om half 10 iemand geweest om mn dochtertje te wegen... was een half uurtje per dag... meer dan voldoende!

Mijn idee is gewoon niet doen als je het niet wilt... het is JOUW kraamtijd! Daar moet je van genieten, en als je dat niet kunt met vreemde in je huis, moet je dat gewoon niet doen...
    Verloskundige komen ook paar keer in je kraamweek langs, die controleren ook je babytje, huisarts komt op kraambezoek controleert je babytje..
    Dus er is genoeg controle hoor, en met vragen kun je altijd verloskundige bellen of ze extra langs kan komen...

Deel Deze Pagina