Vk kwam 1x langs en de ha echt niet hoor! Ik heb 3x volledige kraamzorg gehad. En vooral bij de 3de heb ik echt genoten. Mijn huis was heerlijk schoon en voor mij en de baby werd goed gezorgd. En wat ik erg fijn vond was dat ik een klankbord had die niet bevooroordeeld was, zoals oma's weleens willen zijn. En ze bouwen het tegenwoordig af. Dus de eerste 3 dagen volledig en dan elke dag een uur korter. Laatste dag van 9 tot 12, bij mij. En ze was hier altijd bezig. Schoonmaken van badkamer en wc deed ze elke dag, stofzuigen om de dag, bedden verschonen 2x en dan nog de zorg voor de kleine en mij en de visite. En ze trok zich altijd discreet terug als er visite was of als ze zag dat we als gezin wat deden.
Hier is de huisarts geweest toen de beeb 3weken was. Vk in de kraamweek 3x Gewoon even informeren hoe vaak de vk komt. Ik heb een geboortekaartje naar de ha gestuurd, zodat de kleine daar net een bekend was. Daarop belde de assistente voor een afspraak.
Hier vind ik het ook verschrikkelijk om iemand zo veel uur in huis te hebben. Bij de eerste 2 heb ik volledige kraamzorg gehad. Die mensen hadden echt niks te doen bij ons en zaten dan ook vaak op de bank te theeleuten, waarop ik ze naar huis stuurde. De KV bij de 2e was zelfs een soort van beledigd dat ik de kleine man zelf als eerste in badje wilde doen. ipv dat zij het deed. Voor deze keer dus ook minimaal aangevraagd. Gewoon voor de controles, en verder niks.
Van wat ik altijd begrijp is de VK er voor jou en de kraamhulp voor je kindje, dus in die zin zou ik minimale afname wel aanraden...
Wij overwegen ook om deze keer geen kraamhulp te nemen. Mijn ervaring was de vorige keer zo vreselijk slecht, ik moet er niet aan denken om weer zo'n vrouw in huis te hebben.. Op dag 1 vertrok ze, terwijl m'n kindje bij mij in m'n armen lag. Op dag 2 arriveerde ze, terwijl m'n kindje bij mij in m'n armen lag. Niet meer dan normaal, lijkt mij. Zij heeft in het dossier opgeschreven dat het leek alsof ik de hele tijd zo was blijven zitten en dat er opgelet moest worden dat het niet obsessief werd. Echt, belachelijk! Ik vind het nog steeds vreselijk dat zíj degene is geweest die m'n zoon voor het eerst in bad heeft gedaan. Dat moment is iets voor de ouders (of in dit geval voor mij, als moeder). Ze heeft me een keer gevraagd naar m'n ex (die niets met de zwangerschap en de baby te maken wilde hebben). Ik heb gezegd dat ik het er met haar niet over wilde hebben. Zij heeft in het dossier geschreven dat we zo'n goed gesprek hebben gehad en dat ik haar zoveel verteld had. Borstvoedingsadvies van haar was gruwelijk. Ze pakte Damiën in zijn nekje vast, om hem 'op een andere manier aan te leggen', maar kneep zo hard, hij raakte er alleen maar meer overstuur van, om vervolgens helemáál niet meer te kunnen drinken. Als ze 's morgens kwam, nam ze Damiën mee naar beneden en 'moest' ik boven in bed m'n ontbijt opeten. Dat wilde ik niet, ik wilde bij m'n kindje zijn! Maar goed, dat werd natuurlijk weer als 'obsessief' gezien. Daarnaast vond ik het ook vreselijk om, als we een gebroken nacht achter de rug hadden, het ritme van de kraamzorg aan te houden. Als mijn kleintje om 8 uur een fles heeft gehad en daarna weer lekker in slaap valt, pak ik zelf ook graag nog een beetje slaap. Ik wil niet dat dat onmogelijk is omdat de kraamzorg om half 9 voor de deur staat. Maar! We overwegen ook om mijn vorige ervaring gewoon goed te bespreken met de volgende kraamhulp die hier eventueel komt. Volgens mij moet er met de meeste bovenstaande dingen wel rekening te houden zijn. Misschien heb ik het ook gewoon heel erg slecht getroffen met de vorige kraamhulp, haar acties lijken me nog steeds niet echt gebruikelijk..
Shaddixxx dat lijkt me een verschrikkelijke kv! Ik zou zo iemand allang de deur hebben uitgezet mijn huis, mijn kind, mijn regels! Controles ala maar dominante gedrag vertonen zo iemand kan van mij buiten blijven.. Ik heb zelf niet gekozen voor kraam zorg want in het ziekenhuis waar ik ga bevallen heb je ook een kraamhotel. Het is heel erg leuk en jij en de baby worden 24 uur in de gaten gehouden. Een kraamhotel is ook om even op rust te komen. Manlief kan lekker blijven overnachten. Dat vond ik wel zo handig.. ook is voor mij het voordeel dat ik even op adem kan kan komen want we hebben een ontzettend grote familie. Beval je vandaag en ga je morgen naar huis dan staat er die dag een heel familie voor de deur... en dat dagenlang. Dat is normaal in onze cultuur enne eerlijk heb ik daar niet zoveel zin in als ik pas bevallen ben en goed rust nodig heb!
Bij de eerste hebben we de kraamhulp na 2 dagen weggestuurd, vond het vreselijk. Bij de andere 2 ook geen kraamhulp genomen. Verloskundige kwam de eerste 3 dagen dagelijks langs (15 minuten) en daarna om de 2 dagen. En nee, ik heb geen makkelijke bevallingen gehad (36 uur, 27uur en 19 uur) maar ik doe het zelf allemaal wel. Bovendien hadden wij ook niet te maken met kraamvisite (ja opa's en oma's maar die weten zelf waar alles staat) dus daar hoefde ze ook niet voor te komen. Bij de eerste woonden we op een superkleine flat, 1 slaapkamer en een kleine woonkamer, wat moest dat mens daar de hele dag doen? Nee ik ben blij dat we er voor gekozen hebben het niet meer te doen, mocht er hier onverhoopt ooit nog een kindje komen is dat ook echt zonder kraamhulp
waarom zou je het niet doen, TS, heb je al mer kids (heb niet alles bijgelezen) Maar ik vond het heerlijk! ze wast, vouwt op, zet koffie etc... daar heb je de eerste paar dagen echt zelf geen zin in!! en ik wou ook niet 24/7 mijn moeder/smoeder in huis hebben........................... daar zou ik gekker van worden dan van de kraamhulp!! (ik heb supergoede band met beide moeders hoor, maar niet 24/7)
Ohhhh ik dacht precies hetzelfde als jij, maar wat heb ik zitten janken toen ze weg ging! 2x per dag deed ze controles bij mij (stand vd baarmoeder, temperatuur, pols, hechtingen). Ze poetste elke dag de badkamer, slaapkamer en verschoonde de lakens (ivm hygiëne, veel bloed vloeien en stolsels zo groot als tennisballen wil je dit echt wel). Ze verzorgde de gasten en stuurde ze ook weg toen ze zag dat het me teveel werd. Nu zei mijn vriend toen ik nog zwanger was ook dat hij wel het huishouden etc kon doen, maar geloof me wat was hij blij dat dat niet hoefde. De week na de bevalling is meestal zo overweldigend en vermoeiend en alles is nieuw.
Bij mijn 3de had ik ook geen kraamhulp. Maar echt ideaal was het niet. Vond de kraamtijden met kraamhulp toch net wat "specialer". Buiten het feit om dat je hulp krijgt, heeft het ook wat bijzonders. Zeker als je een leuke KV in huis hebt. Voor deze zwangerschap heb ik het minimale afgenomen.
Misschien heb je nog wat aan dit topic: http://www.zwangerschapspagina.nl/kraamtijd/500938-kraamhulp-verplicht.html Heb slechts 1 opmerking/tip: ga er alsjeblieft niet van uit dat je schoonmoeder/moeder wel kan helpen. Zij zijn vaak ook (over)enthousiast en zullen jouw grenzen en die van je kindje misschien niet in de gaten hebben. Dat ze maar bij je blijven terwijl je eigenlijk even moet slapen. Ook hebben ze vaak achterhaalde ideeën over wat hoort en wat veilig is. Zoals ik vroeger in mijn wiegje werd gelegd bijvoorbeeld... dat mag tegenwoordig echt niet meer. Ik hou ook niet van vreemde mensen in mijn huis maar denk dat ik tegen die tijd toch heel blij ben dat iemand om mij en de baby denkt en me wat handige dingetjes kan leren, vooral als er wat (opstart)probleempjes zijn.
Ik ben wel benieuwd hoe moeders dat doen met meerdere kinderen en zonder kraamhulp? Ik krijg deze keer weer een kz en zal waarschijnlijk 2 dagen in het ziekenhuis blijven, wanneer ik thuis kom moet mijn man weer werken. Ik zou echt niet weten hoe ik het zou moeten doen zonder kraamhulp!
Emma86, natuurlijk mag je zelf weten hoe je je kind neerlegt alleen zijn er nu wel andere richtlijnen dan vroeger. Ik houd me daar ook niet altijd aan hoor (hier slapen ze bijv na de kraamweek altijd op hun buik).
Uiteraard moet je ook je gevoel volgen. Maar zo las ik ook van iemand dat haar (schoon)ouders een beetje rum op het speentje aanraden als ze veel huilen of niet willen slapen.... Ik merk ook wel eens aan opmerkingen van mijn (schoon)moeder dat ze bepaalde dingen gewoon niet weten. Mijn moeder heeft bijvoorbeeld geen flauw idee wat foliumzuur is. Nee, doe mij dan die kraamzorg maar
Mijn ervaring met kraamhulp is ook niet goed. Ik had expres al maar 3 uur per dag (ik woon klein). Kraamhulp deed eigenlijk niks, alleen mij 2 minuten controleren en de rest van de 3 uur zat ze maar thee te drinken. Voelde ook geen klik, zij was al wat ouder. Ze was wel aardig, daar niet van. Er is meerdere keren over ontstoken hechtingen heengekeken, uiteindelijk heb ik deze er zelf maar uitgeknipt. De borstvoeding liep niet goed, maar zij vond dat mijn zoontje er goed en tevreden uitzag. Dat bleek dus niet te zijn en hij moest aan het eind van de kraamweek met 'spoed' naar het ziekenhuis, omdat hij te geel zag door te weinig drinken. Daar is hij een paar dagen gebleven. T'is dat de verloskundige het was opgevallen, wie weet wat er anders gebeurd was. Jammer dat kraamzorg niet 1 uurtje per dag kan, maar op deze manier zie ik nog een keer kraamzorg niet zitten. Ben me er wel van bewust dat het enorm verschilt door de persoon die je treft.
Vervelend dat je zo'n ervaring hebt gehad.. Je mag ook om een andere hulp vragen hoor is vaak binnen een dag geregeld
Nou, nou, nou,... Zooo dramatisch is het toch ook weer niet? Ik heb geen kraamhulp gehad hoor. Hier is dat gewoonweg niet. Ik denk dat het een kwestie van gewoontes is. In NDL is het normaal dat je dit kan nemen, in andere landen niet (zelfs niet met een thuisbevalling). Leren in bad doen? Dat leer je van je moeder. Leren inbakeren? Dat leer je van de verpleegster als je op wekelijkse controle gaat. Of op cursus tijdens de zwangerschap. Voedingen, flesvoeding, borstvoeding, etc. Al bovenstaande vragen, dat alles leer je van je (hier in Spanje) je pediater en/of pediatrisch verpleegster. Maar vooral van je moeder en schoonmoeder. Voor controles ga je naar de dichtstbijzijnde gynaecoloog of ziekenhuis. Ik bedoel maar dat als TS vraagt of het verplicht is men gewoon op de vraag moet antwoorden: Neen, het is niet wettelijk verplicht. Als TS het nu niet wil is dat toch haar goed recht? Dames die stellig zeggen dat kraamzorg noodzakelijk is moeten zich dan eens afvragen hoe ze het in de rest van de wereld zonder stellen...
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik weet wel dat sommige verloskundigen het wel verplichten. En anders willen ze niet de eindverantwoordelijkheid nemen. Dit vind ik op zich wel logisch. Persoonlijk was ik blij met de kraamhulp, ook al was het maar 3 uurtjes per dag