is lynn dan een aso/ laag geschoolde naam?

Discussie in 'Babynamen' gestart door jongmama, 22 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    En toch zijn er wel veel mensen die zo denken. En het is nu eenmaal waar dat bijv bij sollicitaties de ene naam vanwege een associatie minder snel word uitgenodigd dan bijv. een floris of fleur.

Hoe erg dat ook is, nl-ers denken in hokjes en helaas moet je daar wel rekening mee houden voor de toekomst van je kind. het zal ws. in de toekomst alleen maar erger worden.:(

ontopic. Ik vind Lynn eerder een "kak"naam dan een asonaam :)
    maar wel een moie naam!

2. adi

adi Niet meer actief

Maar dat is toch enorm afhankelijk van de mode op dat moment? Wie weet wat voor associaties mensen over 20 jaar zullen hebben met de naam Fleur?

Alsof ouders van alle Wendy's en Linda's in Nederland 30 jaar geleden uberhaupt gedacht hebben dat deze namen ooit uit de mode zullen raken. Ik had van beide 5 in mijn klas zitten, je struikelde over ze op straat.
    en dan zijn het die dezelfde vrouwen nu moeders die roepen dat een naam eindigend op A eb Y aso zijn?? Denken ze dat ook over zichzelf?

En moeder van ene Joran had bij de geboorte echt niet gedacht: goh, deze naam past echt bij een gestoorde moordenaar....

3. jongmama

jongmama Fanatiek lid

1 jun 2008
    1.476
    0
    36
    Een naam maakt een kind zeker niet socialer, maar als ik een bedrijf zou hebben en er zouden sollicitanten zijn met de naam, Fleur, Emma of Juliette zou ik deze sneller uitnodigen voor een gesprek dan een Jason, Heavenly, Destiny of Giovanni.

Tsja het is erg, maar het is wel de realiteit.

4. Maira11

Maira11 Niet meer actief

Dat is niet altijd de realiteit, er zijn gelukkig ook mensen die naar het cv en naar de kwaliteiten van iemand kijken in plaats van naar de naam. Het zegt wel wat over het bedrijf als je word afgewezen op jou naam.

Net zoals met buitenlandse namen, mijn vriend heeft de meest typische moslim naam om het maar even zo te zeggen. Hij word hartstikke makkelijk uitgenodigd op gesprek en ook aangenomen. Nog nooit heeft iemand hem geweigerd om zijn naam, nouja in ieder geval niet vaker dan ik met mijn typische Hollandse naam omdat ik misschien niet genoeg ervaring heb of aan een andere eis niet voldoe. Het gaat er uiteindelijk voor het grootste deel om hoe je jezelf neerzet.

5. sabrinab1986

sabrinab1986 Fanatiek lid

9 okt 2012
    1.180
    278
    83
    NULL
    NULL
    jeetje sorry hoor nog nooit gehoord dat de letter y bij een aso hoort mijn dochters hebben die in hun naam en de derde krijgt die er ook in.
    vind echt belachelijk die vergelijking te zielig voor woorden die dit heeft bedacht en nou gaan meiden ook nog twijfelen en vragen of dat wel kan! nou meiden verzin een leuke voor jullie kinderen wat hebben jullie nodig met een ander! hou op mensen over laaggeschoolde namen doe normaal!!!!!!!!!!!!!!!!!!

6. ik87

ik87 Bekend lid

23 apr 2013
    741
    0
    16
    Studeren en werken
    limburg
    Y in mijn naam en universitair opgeleid, zegt genoeg.

7. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    Ik denk dat je opleidingsniveau niet zo veel met aso zijn te maken heeft. er zullen ook mensen met asociaal gedrag op de uni zitten en er zijn keurige mensen met alleen een vmbo diploma
    het heeft meer met milieu dan opleiding te maken, al hebben die vaak wel met elkaar te maken.

het is heel makkelijk om te zeggen ik heb een hbo opleiding dus ben niet asociaal maar zo werkt het niet. het gaat om je gedrag en je omgeving en daar horen vaak bepaalde namen bij.(nu toevallig vaak met een y vroeger wat dat een a)

8. adi

adi Niet meer actief

er zijn inderdaad ondernemers zoals jij, maar besef je dat dat veel meer over jou zegt? Als jij zo in het leven staat breng je jouw normen en waarden over op jouw kinderen. en wat voor naam jij ze gegeven hebt, met zo'n wereldbeeld maak je geen sociale mensen van ze.

Overigens heb ik zelf een zeer aparte naam (die je eerder zou verwachten in een Bond film), en heb in mijn loopbaan (2 Hbo studies en 1 universiteit) gelukkig nog nooit meegemaakt dat iemand me niet uitnodigt op basis van de naam. In hoge segment firma's worden gelukkig dat soort vooroordelen niet snel meer gemaakt, en kijkt men naar datgene wat je als werknemer kunt toevoegen aan de organisatie.

9. Missy79

Missy79 Actief lid

11 feb 2010
    449
    0
    0
    Mensen hebben niet alleen een beeld bij een naam wat ze hoe bizar ook associëren met "aso" of "laag sociaal" dit heeft men ook zodra je verteld dat je bijv 5 Kids hebt!!!
    "Zal er vast een zooi zijn??" "Aso lui" etc
    Vraag mij dan af of je dan ook stilstaat bij de naam??
    Natuurlijk mag een ieder een mening geven gekke is alleen als men er tegenin gaat je dan eigenlijk niet zou moeten meelezen of gewoon je snuit moet houden...
    Kortom mijn punt men (VER)OORDEELT altijd wel!!!
    Leven en laten leven is mijn motto en als iemand een naam voor zijn of haar kindje mooi vind wat boeit het wat de rest vh forum bijv ervan vind???
    Ik kies toch echt de naam zelf en ga zeer zeker niet vragen wat een ander ervan vind

10. ik87

ik87 Bekend lid

23 apr 2013
    741
    0
    16
    Studeren en werken
    limburg
    helemaal mee eens, de topicstarter vroeg echter of het een aso / laag geschoolde naam is. Mijn reactie had dan ook betrekking op dat laatste. Bedoelde met mijn reactie dus maar dat je naam helemaal niets wil zeggen.

11. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Er wordt ook niet gezegd dat je rekening moet houden met anderen als je de naam voor je kindje kiest maar in het ene "milieu" worden nu eenmaal andere namen gekozen dan in het andere..
    Het maakt mij niets uit of iemand zijn/haar kindje Shaniqua of Regillio noemt maar ik vind het bijvoorbeeld voor mijn gezin geen passende naam.

12. pinter

pinter Fanatiek lid

9 jan 2010
    4.015
    1
    36
    noord limburg

Ik heb nog nooit zo'n onzin als dit gelezen hoor...sorry!

13. pinter

pinter Fanatiek lid

9 jan 2010
    4.015
    1
    36
    noord limburg
    Het is toch van de zotte dat je een naam van je toekomstig kind eerst moet afwegen of het wel of niet aso is,kom op waar zijn we mee bezig!
    Een naam maakt iemand zijn karakter niet hoor....

14. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Klopt,de naam maakt het karakter niet maar de afkomst en het sociaal milieu vaak (uitzonderingen daargelaten) wel en daar zit nu het verschil.

15. justxme

justxme Bekend lid

27 mrt 2013
    671
    0
    0
    Nouja aso..
    Ik denk dat je even moet bedenken hoe het zou zijn als je kind volwassen is en hoe het dan zou klinken.
    Zoals Jongmama al zei is de harde waarheid, hoe onzinnig en oneerlijk ook, dat mensen bij een naam vaak een plaatje voor zich zien. Een echte hollandse naam doet mensen bijv denken aan een nuchtere hollander.
    Nu hou ik helemaal niet van hollandse namen dus ja:p

Lynn vind ik trouwens een prachtige naam!
    Als het een meisje wordt, staat die bij mij zeker op de lijst!

16. Missprincesa

Missprincesa Bekend lid

12 feb 2013
    848
    0
    0
    NULL
    NULL
    Niet helemaal mee eens, maar afkomst, milieu en land bepalen wel voor een deel de naam die je aan een kind mee geeft. Daar komen ook bepaalde associaties vandaan, positief dan wel negatief.
    Dat speelt vooral als je een persoon nog helemaal niet kent of net kent.

Ik denk eigenlijk dat iedereen dat wel heeft, al zal het niet bij iedereen in dezelfde mate zijn en zijn de associaties al helemaal niet hetzelfde.

Als ik bijv. de naam Mohammed hoor, dan denk ik echt niet aan een doorsnee Nederlands gezin. Hoewel het natuurlijk heel goed mogelijk is dat Henk en Ingrid Mohammed gewoon zo'n mooie naam vonden.

Ik ken trouwens weinig (geen) mensen die zichzelf als aso bestempelen.

17. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    precies. het is niet leuk maar de naam destiny geeft mensen vaak een andere indruk dan florine. ik denk dat het wel goed is om daar reking mee te houden. Ik zou niet willen dat mijn kind daardoor op voor hand al benadeeld zou kunnen worden, dus kies ik liever voor een veiligere naam om het zo maar te zeggen.

maar gelukkig leven we nog steeds in een vrij land en mogen we de naam kiezen die we zelf mooi vinden (al weet ik zeker dan sommige mensen een naam voor een baby kiezen en vergeten dat die ooit volwassen word, maar dat terzijde)

Je zult maar in ijsland wonen en moeten kiezen uit de door de regering bepaalde namen lijst. das ook niks an.

18. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Kan je crap vinden maar het is wel een feit...

19. Goo

Goo Bekend lid

24 jan 2013
    791
    0
    16
    Het is een leuke naam!! :D

20. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Lynn is geen aso naam. Wist niet dat er zo'n onderzoek geweest is. Mijn dochter heet Lizzy. Mijn naam eindigt ook op Y. Ik vind dat juist chique staan? Nee ik ben gewoon een goed geschoolde tandartsassistente. Niks mis mee. Wat een onzin zeg! Je kunt iemand niet beoordelen op de naam al snap ik wel dat het gebeurt... :/

Deel Deze Pagina