Is mijn dochter te zwaar/lang?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door sharon123, 12 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sharon123

sharon123 Lid

18 feb 2009
    20
    0
    0
    Hallo,

Mijn dochter is nu 4 maanden en 10 dagen oud. Ze was bij de geboorte vrij lang (niet gemeten dus weet het niet precies) en woog 4225 gram.Ik maak me best wel zorgen dat ze te groot en zwaar is. Met 4 weken was ze 59 cm en 4920 gram, met 8 weken 62 cm en 5970 gram en met 3 maanden 65 cm en 7320.

Ik moet as woensdag weer naar het cb maar weet nu al dt ze weer enorm gegroeit is. Het cb zegt dat het niet uit maakt maar ik lees nergens dat baby's en zeker meisjes zo groot zijn!

Het zit ook niet echt in de familie mijn vriend is 1.75 en ik ben 1.68.
    Niet superklein maar ook niet zo groot! Als baby waren wij rond die tijd stukken kleiner.
    Moet ik mij zorgen gaan maken over een groeistoornis ofzo? Of zou het nog stoppen> Hoop dat jullie tips hebben want wil er wel op tijd bijzijn als er echt iets niet klopt en van het cb heb ik niet echt een hoge pet op.... vast bedankt!

2. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik zou me echt geen zorgen maken. fynn was 3390gram bij de geboorte en groeide de eerste 4 maanden door naar 7 kilo daarna kreeg hij een dip (bv) en is hij naar de middelijn gegaan nu is hij nog 8 kilo en 70 cm bij 8 maanden dus dat is netjes

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.195
    35.901
    113
    Hier een nog groter meisje hoor en maak me absoluut geen zorgen. Je dochtertje is lang, maar grote kans dat dat nog goed bijtrekt.

Mijn dochtertje was 56 cm en 4990 gram bij de geboorte. Ze is nog niet weer gemeten, maar weegt nu al 6 kilo. Mijn zoontje was even groot en lang en heeft eigenlijk tot 2 jaar toe ook op het bovenste lijntje gezeten, maar je ziet dat hij nu een beetje naar beneden gaat, naar het gemiddelde dus.

Mijn man is 190 en ik ben 176, wel iets groter dus, maar ook niet heel lang. Wat ik denk is dat het dus, net als bij mijn zoontje, wel een beetje bijtrekt.

Maak je vooral niet te druk, zolang jij je kindje niet overvoert zal het echt niet zo'n vaart lopen. (dus max 1 liter fv en borstvoeding onbeperkt he.)Komt goed meid, ze wordt heus geen 2 meter hoor!

4. Elin78

Elin78 Fanatiek lid

5 sep 2008
    1.520
    0
    0
    Mijn zoontje groeide ook heel hard de eerste maanden en is nu met 9 maanden 9 kg en 74 cm en dat is qua gewicht de middelijn en qua lengte iets erboven.
    Ik schrok toen ook weleens, vooral de eerste maanden groeide hij explosief, ga bv.

5. Mammie van Roy

Mammie van Roy Fanatiek lid

8 jul 2009
    1.445
    0
    0
    Mijn zoontje was iets lichter dan jouw dochter bij de geboorte, maar zat daarna ongeveer op dezelfde lijn met zijn groei.
    Hij was met 8,5 maand 75 cm en 9,5 kilo. Ook een erg grote jongen dus. Ik denk niet dat het heel veel uitmaakt. Ook niet bij een meisje. Ze groeien tot een jaar heel hard en daarna veel minder.
    Mijn broertje was vroeger heel klein (tot een jaar of 4) en ze zeiden toen ook dat hij nooit groter dan 1.58 zou worden. Mijn broer is nu 1.88 dus ze kunnen er niks van zeggen. Toen niet en nu ook niet volgens mij.
    Ik denk dat je je nu nog nergens druk over hoeft te maken. Pas als ze zo door blijft groeien wel.

6. sharon123

sharon123 Lid

18 feb 2009
    20
    0
    0
    Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben! :) Word soms best onzeker door de reactie's in mijn omgeving en ze wordt altijd wel een maand of 8 geschat.

Ik hoop niet dat ik haar te veel eten geef maar ze kan echt niet met minder en heb zelfs nu nog wel eens het idee dat ze nog honger heeft. Ze krijgt nu:

5x per dag een fles 200 ml met 6 schepjes
    (Waarvan de laatste met een eetlepel rijstebloem)
    en een half potje fruithap om 0.00 s'ochtends.

De fles gaat altijd helemaal leeg en ze spuugt nooit wat terug.

Het cb zegt dat ze minstens 1 meter 80 gaat worden. Mij maakt het niet uit maar zou het vervelend vinden voor haar als ze straks idd 2 meter word en ik had er iets aan kunnen doen.

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat lijkt op het lijstje van mijn zoon. Alleen jou kleintje was bij de geboorte wat zwaarder. En even iets langer.
    Hier ook gemiddelde ouders (171 en 180).
    Ik was 6 pond bij mijn geboorte, mijn jochie bijna 8!
    En mijn vriend zat zijn hele jeugd onder het lijntje bij het CB.

Mijn zoon was wel een stevig jochie, zelfs een poosje met het gewicht boven de curve gezeten. Maar dat is nu helemaal bijgetrokken. Hij was vooral rond het half jaar erg zwaar voor zijn lengte. Zodra hij meer ging bewegen. En zeker sinds hij loopt gaat het gewicht helemaal niet zo hard meer. Zijn lengte gaat wel netjes vooruit. En nu is hij helemaal in verhouding en ergens op +0,5. Dus niet uitzonderlijk dik/lang.

Ons CB deed ook helemaal niet moeilijk over die getallen. Zolang het kind verder gezond is, en normaal eten krijgt, dan is het gewoon de groei. En het meeste trekt wel weer bij als ze gaan bewegen.
    En ik dacht dat kindje pas rond de 2-4 jaar hun "kinderbouw" krijgen. Daarvoor volgen ze soms hele gekke lijntjes..

Mocht ze inderdaad uitzonderlijk groot worden, dan wordt dat ook pas later onderzocht met behulp van rontgenfoto's. Dacht op de basisschoolleeftijd, maar voor de puberteit. Maar je kindje wordt dan ook nog in de gaten gehouden door de schoolarts in groep 2 en 7. Dus genoeg momenten om later nog in te grijpen.

8. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Mijn dochter was flink bij geboorte(5120 &56 cm)
    Met 12 weken was ze 6500 gram en 62 cm.

Met 5 maand schoot ze buiten de curve (8350 gram en 67.5 cm maar sindsdien is de groei behoorlijk afgeremd.
    Ze zat bij 9 maand op de +1 lijn qua gewicht (9560) en qua lengte ook volgens mij(72cm)
    Inmiddels is ze 10 maand en behoorlijk afgevallen door ziek zijn, maar zou me niet zo'n zorgen maken.
    De kinderarts vertelde me dat kindjes ergens in het eerste levensjaar hun eigen curve gaan opzoeken, en zolang er sprake is van een mooie lijn is er niets aan de hand:)

9. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Aan de lengte kun je zelf sowieso niks doen hoor! Dat is genetisch bepaald en daar kan geen mens iets aan veranderen als je de natuur zijn gang laat gaan. Het kan ook zomaar ineens minder snel gaan met groeien en in het begin is het helemaal niet raar als ze 1 kilo per maand groeien. En straks als ze gaat kruipen/lopen, dan wordt het gewicht meestal minder, of groeit minder snel....

10. lovelyengeltje

lovelyengeltje Fanatiek lid

8 jul 2008
    2.561
    0
    0
    Friesland
    mijn dochtertje is volgens het cb ook te zwaar.
    toen ze bijna 7 maand oud was was ze bijna 9,5 kg en 71,5 cm
    in 2 weken was ze 650 gram gegroeid.
    maar ze zit nog steeds onder de bovenste lijn.
    nu was ze in een week 50 gram afgevallen.
    maar ze krijgt alleen bv, fruithapje en 's avonds kommetje warm eten.
    meer niet.
    dus ik vind dat het cb niet moet zeuren.
    oh ja en ik mn mannetje zijn allebei 1,82/1,83 m

11. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik zou me geen zorgen maken hoor! Aan lengte doe je niet zoveel en dat gewicht... dat kruipt / loopt ze er straks wel weer af! CB houden de groeicurve wel bij en zien dan vanzelf of het nog binnen de perken blijft. Sowieso met 7 maanden buigt de curve ligt af en groeit het allemaal niet meer zo hard. Als ze gezond is en vrolijk is dan moet je maar schijt hebben aan de opmerkingen!

12. nikster

nikster Fanatiek lid

26 sep 2006
    1.434
    0
    0
    Studente, bijnbaan: caissiere
    Enschede
    Hej hej.....

Ik heb de andere reacties niet gelezen maar ik zou me er niet te druk om maken! Mijn dochter was ook groot en flink bij de geboorte en zit nu nog steeds met haar lengte en gewicht op de 2 plus lijn.
    Ze kan zo groot blijven maar het kan op een gegeven moment ook gaan stabiliseren.

Ik zou zeggen zolang het cb en geen ernst in ziet en het een vrolijk, alert en gezond meiske is zelf ook niet doen!

13. Macdee

Macdee Bekend lid

23 mrt 2008
    755
    1
    0
    Ons mannetje is ook groot/zwaar. Hij is volgende week 8 maanden en weegt nu al 9,5 kg. Maar hij is ook wel lang, het is dus geen propje om te zien.
    Maar liever een baby die iets te zwaar is, dan een baby die te licht is en niet wil eten. Dan ben je verder van huis!

14. Momae

Momae Actief lid

26 sep 2008
    411
    0
    0
    Wijchen
    Ik zou me geen zorgen maken hoor, helemaal niet als lengte en gewicht aardig in evenwicht zijn (dat kan ik zo niet zien en weet ik ook niet meer precies).
    De schoolarts heeft mijn ouders toen ik een jaar of 5 was (gok ik uit de verhalen) ooit voorgesteld om mijn bovenbenen in te korten, omdat ik anders te lang zou worden, richting de twee meter. Mijn ouders voelden er niks voor, helemaal toen mijn oom, kinderarts, zei dat een snelle groei in de familie zat. De huisarts heeft wel een botmeting laten doen toen ik een jaar of 10 was, maar er was niks om je zorgen over te maken: ik ben 'maar' 1,80 m geworden. Het kan dus ook gewoon aan de genen liggen :)

15. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Mijn dochter is nu ook 3 maanden en 65 cm. Gewicht was 14 pond. De eerste 2 jaar kunnen ze er niks over zeggen hoe lang of hoe zwaar een kind uiteindelijk wordt. Mijn dochter is toevallig lang en zwaar geboren dus logisch dat ze nu ook langer en zwaarder is dan andere kindjes. Toch kan het over 2 jaar zo zijn dat onze meisjes friemeltjes blijken te zijn en de kleintjes van nu ineens heel hard zijn gaan groeien. Ik zou me niet te veel zorgen maken. Zolang ze maar gezond is, toch?

16. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Hier ook best een flinkerd!
    Ze was met 3,5 maand 65,5 cm en 7600 gram.
    Ze krijgt alleen melk en drinkt maar zo'n 800cc per dag. Niks aan te doen dus! Zolang ze vrolijk is en zich goed ontwikkeld zou ik me geen zorgen maken hoor :)

17. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ons ventje was met 5 maanden 70 cm. en 9 kilo.
    Hij is dus stevig en lang, op de curve in evenwicht, hij heeft ook geen buik of vetrollen. Hij heeft er wel uitgezien als een Michelin-poppetje, maar dat is nu helemaal weg.

Ik geef borstvoeding, 4 of 5x per dag en er is nog nooit iemand geweest die hem te groot of te zwaar vond.

Ik ben erg trots op mijn "Hollands Welvaren" die 3 weken te vroeg ter wereld kwam!

18. ynnel1

ynnel1 Actief lid

27 mei 2008
    251
    0
    0
    Kapster
    Hier ook hoor.......

Gebootegewicht was 4620gr
    1e keer cb: 57 cm en 5120gr (3 en halve week)
    2e keer cb: 62cm en 6480gr (8 en halve week)
    3e keer cb: 67 cm en 7780gr (14 en halve week)
    4e keer cb: 69 cm en 8820 gr ( 4 maanden)
    5e keer cb: 72.5 cm en 9400gr (6 maanden)

Natuurlijk is het een flinke meid maar ze is niet dik om te zien en d'r gewicht zit op de bovenste lijn er d'r lengte er net iets boven....... Dat is natuurlijk ook belangrijk hé of gewicht en lengte in evenwicht zijn!!!!!!!!!

19. dianevz1983

3 mrt 2009
    54
    0
    0
    kraamverzorgende
    Veenendaal
    nou hier ook een flink mannetje hoor!
    Bij de geboorte was hij 4320 en ong 56cm, en nu met 4
    Maanden,toevallig vandaag bij het consultatieburo geweest, is hij 70cm en 7250 gr. Maar hij is absoluut niet dik ofzo! zit wel iets boven de lijn kwa lengte,maar idd daar doe je niks aan! verder doet hij alles prima! wel 5 voedingen p.d van 210cc, maar dat is al een x 4x geweest, beetje afhankelijk wel of niet doorslapen...
    dus maak je niet druk!

Deel Deze Pagina