Beginnen met hardlopen (tijdens IUI): ja of nee?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Nina Sanders, 25 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Ik heb de knoop door gehakt. Na 2 jaar op mijn reet (tot 32 wk zwangerschap intensief gefitnesst) is het klaar. Ik wil weer af en toe wat gaan doen. Ik doe nu thuis soms ook wat oefeningen met gewichtjes maar ik ben echt toe aan dat fitte gevoel dat ik voorheen kreeg na het sporten. Naar de sportschool toe gaan etc. is iets wat nu niet zo past in mijn leven dus ik wil het hardlopen een kans gaan geven. Hier ben je geen 2u mee kwijt en kun je eigenlijk altijd overal doen. Nu vraag ik me af of het verstandig is daar nu mee te beginnen. Zeker omdat ik deze week mijn derde iui verwacht.
    Ik principe kan het toch geen kwaad als je echt alles heel slakkerig opbouwt? Anders zou het betekenen dat ik pas na een nieuwe zwangerschap iets kan gaan doen.
    En ja wandelen met mijn kind en man is fijn maar ik wil gewoon even dat momentje voor mezelf. Muziek in, even van de wereld zijn, daarna weer lekker thuis komen en de volgende dag kapot gaan van de spierpijn. Dáár doe ik het voor haha.

Stresskipje vindt dit leuk.
  2. Miaauw

Miaauw Niet meer actief

Ik zou niet weten waarom niet? Je kan prima gewoon sporten hoor tijdens iui. Of denk je dat het negatief zal zijn voor de behandeling? Denk dat wat ontspanning juist goed is.

3. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Ja nou meer omdat ze toch altijd zeggen dat beginnen met sporten (dus van niks naar wel) niet zo heel verstandig is? En dan vooral ook hardlopen? Waarschijnlijk ben ik na 2 km al kapot..

4. JosjeM

JosjeM VIP lid

4 jun 2017
    10.888
    9.664
    113
    Vrouw
    Je kan ook een lekker stuk stevig gaan wandelen, vooral met dit weer, heerlijk! Minder belastend voor je knieën en ook wat minder intensief ineens.

5. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Ja dat is wel zo.
    Of gewoon echt afwisselen. 2 min rennen, 2 min lopen etc etc.
    Er zijn online best wel wat schema's te vinden denk ik. Ik moet een excuus hebben om mijn veel te dure (online bestelde) Nikes natuurlijk wel echt te dragen ;)

Suuster en Hakoek vinden dit leuk.
  6. meisje1977

meisje1977 VIP lid

1 mrt 2013
    8.108
    472
    83
    Hardlopen moet je echt opbouwen. Dus lijkt mij dat het geen kwaad kan. De eerste 3 aankomende weken loop je nog geen marathon

Nina Sanders vindt dit leuk.
  7. Miaauw

Miaauw Niet meer actief

Wat ze onder mijn reactie al zeiden, je moet het wel opbouwen natuurlijk, maar dat lijkt me logisch

8. MaritS

MaritS Actief lid

5 dec 2015
    469
    398
    63
    Hier beetje zelfde verhaal. Vorige zwangerschap tot 35 weken 4x per week in de sportschool en daarna niks. Toen k weer zwanger wilde worden meteen aangemeld bij een sportschool. Was in een keer zwanger, dus toch combinatie van zwanger en beginnen met sporten. Voel mn grenzen best goed aan, als je daar op let denk ik niet dat t kwaad kan. Lichamelijke inspanning is voor de meeste mensen gewoon gezond!

9. MFE

MFE Actief lid

23 mei 2016
    396
    207
    43
    Hi,

Ik ben zelf behoorlijk fanatiek qua hardlopen en wij zijn sinds kort bezig voor nummer 2. Ik heb zelf al e.a. opgezocht over zwanger worden/zijn en hardlopen. Ik lees nergens dat het negatief van invloed zou zijn op het zwanger worden. Verder is het advies om het niet te gaan oppakken tijdens een zwangerschap. Ik denk zelf dat als je het slakkerig oppakt dat echt heel goed voor je zou zijn. Voor mij is hardlopen echt een moment voor mezelf en ik kan me ook niet voorstellen dat ik niet zou doen. Succes met eerste km's!

10. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Gewoon doen, en natuurlijk opbouwen. Sporten is juist heel goed. (juist bij een eventuele zwangerschap) en ik duim me kapot dat jij de volgende bent met een knaltest (L)

11. Hakoek

Hakoek Bekend lid

20 jun 2013
    760
    768
    93
    Hahaha, moest erg lachen om je opmerking dat je een reden moet hebben om die veel te dure schoenen ook echt te gaan gebruiken. Ken ik ergens van...

Ik heb altijd fanatiek hard gelopen, tot 2 jaar geleden een enkelblessure roet in het eten gooide. Tot op heden kan ik het nog steeds niet. Moet een operatie ondergaan en dan zou ik het wel weer mogen proberen, maar daar zitten nogal wat haken en ogen aan. Maar genoeg over mij!

Ik heb, ooit toen ik begon, in een schema van 12 weken opgebouwd naar 5 km hardlopen. Ik had nogal wat muscle memory en dat zal jij ook wel hebben, en ook je conditie zal snel weer opgebouwd zijn.
    Houd er wel rekening mee dat hardlopen echt een andere manier van belasting van je lichaam is dan gewichten en cardio in de sportschool.
    Maar.....
    IK
    VOND
    HET
    HEERLIJK

Verstand op nul, gaan. En als ik nu naar buiten kijken dan baal ik zo... Maar het is precies wat je zegt, het kan altijd en overal en ook 'even tussendoor'. Kind op bed, jij hijst je in je sportkleding (met die kekke schoentjes :roflmao::roflmao::roflmao:), en tegen de tijd dat je partner eindelijk op de bank zit heb jij je 30 minuten gelopen :thumup:

Ik zou gewoon beginnen, rustig opbouwen (zoals je al aangeeft) en niet over je grenzen gaan. Zodra je een positieve test in je handen hebt kan je in overleg met je gynaecoloog.
    Succes! :thumup:

12. dame82

dame82 Fanatiek lid

29 sep 2014
    2.660
    957
    113
    Gewoon doen! Ik was bezig met IVF en vond het ergens ook spannend om te beginnen met hardlopen. Ik ben een beginners clinic gaan volgen en vlak daarna bleek ik (eindelijk) zwanger. Wil niet zeggen dat hardlopen je zwanger maakt, maar de ontspanning en betere doorbloeding kunnen zeker geen kwaad.

13. Dubbelfriss

Dubbelfriss Bekend lid

14 jul 2017
    582
    130
    43
    Vrouw
    Hi. weet niet hoe t met iui, maar ik ben bij mn eerste natuurlijk zwanger geworden icm hardlopen. Rende toen circa 3 x pw 10 km. Moet wel zeggen dat ik sneller moe was in de eerste weken. Ben halverwege t tweede trimester ook gestopt met hardlopen ivm bekken klachten, ben toen over gegaan op fitness. Maar zoals anderen al zeggen, kan echt geen kwaad als je maar naar je lichaam luistert. Succes x

14. Signum

Signum Actief lid

21 jan 2019
    121
    45
    28
    Vrouw
    Bij ons werd geadviseerd het niet te doen omdat ik allang niet meer hard gelopen had...

15. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Gewoon rustig opbouwen, dan is het helemaal prima. Op zichzelf levert hardlopen geen enkel risico op bij prille zwangerschappen (het is geen kickboksen ofzo) en voor zwanger worden is fit zijn alleen maar goed. Al die extra doorbloeding (Y) Je loopt volgens mij alleen risico's op minder vruchtbaarheid als je zo hard sport dat je cyclus ervan in de war raakt. Maar dan moet je je lijf echt als topatleet belasten en/of een heel laag vetpercentage hebben. Als je maar heel rustig opbouwt en niet over je grenzen gaat, is er volgens mij echt niks aan de hand. (de spierpijn kun je wellicht beter eerst opzoeken met lange wandeltochten idd ;)).

16. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Ik ben dus gegaan 1x nou man man man.. NA 4 MINUTEN RENNEN WAS IK AL KAPOT. Is toch niet normaal.
    Ik heb maar wat gedaan: 4 min rennen, 2 min wandelen, en dat 4x.
    Heb 4 dagen spierpijn gehad...

Rosa5 en Louise11110 vinden dit leuk.
  17. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.354
    271
    83
    Vrouw
    Goed dat je bent begonnen!

Verschrikkelijk is dat hè, die spierpijn? Ik heb fases waarbij ik het hardlopen weer oppak. Dan na die eerste keer... óveral pijn! Gelukkig doet alleen de eerste keer het meeste pijn.

Misschien een tip om rustiger aan op te bouwen? Dus volgende keer 5 km lang 3 min hardlopen, 1 min wandelen. Als je merkt dat dat heel makkelijk gaat, over op 4 min hardlopen, 1 min wandelen en zo vervolgens steeds een minuut erbij als je eraan toe bent. Het maakt echt niet uit dat je niet zo lang kan hardlopen, als je maar in beweging bent.

18. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Er zijn volgens mij online allerlei schema's te vinden met hoe je het beste op kunt bouwen. Ik heb dat nooit rustig gedaan, maar heb daardoor wel mijn knie verzwakt. Domdomdom! Volgens mij maken heel veel mensen die fout. Dus ik probeer het echt altijd heel hard te adviseren :D

19. Springboon

Springboon VIP lid

9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    probeer de 5K app (android) eens..
    die geeft mooi een heel rustig opbouwschema aan, en tijdens het hardlopen ook middels pueptoon dat je moet hardlopen of wandelen.
    Zo bouw je in 10-12 weken je conditie op dat je 5km. kan harlopen in 30min.
    Maar wel erg gecontroleerd. Is dan 3/4x in de week en de andere dagen js het spieren echt even tot rust laten komen

20. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Bedoel je dan 5 km in totaal lopen (dus rennen en lopen tussentijds)?
    Dsu 3 min rennen, 1 min wandelen, 3 min rennen, 1 min wandelen etc. net zolang je aan de vijf km zit?
    Want in 3 min rennen ren ik denk ik een paar meter ;)

Deel Deze Pagina