Ik zal het even proberen uit te leggen vanaf het begin. Iliyas is vanaf het begin een 'zorgenkindje' geweest. Veel huilen, weinig slapen, hoesten, piepen, keelontstekingen, koorts enz. Er is gedacht aan reflux, KMA, bronchitis, 'verkouden door het weer' (met andere woorden; gebruik hoestdrank, neusspray, luuf, leg een ui onder het bed en het gaat wel weer over). Reflux en KMA wordt inmiddels al niet meer naar gekeken, het schijnt bronchitis te zijn en daar hebben we pufjes voor. We lopen bij de KA ivm zijn gepiep en gehoest. De KA vind dat de pufjes die we hebben wel helpen, wij vinden van niet. Maar goed, dat terzijde. Het is een hele tijd goed gegaan. Iliyas kon gewoon doen wat hij wilde, zonder in één of andere hoestbui te belanden. Eerder was het namelijk zo dat als hij even aan het kruipen was, hij gelijk moest hoesten en daardoor dus niet meer verder kon spelen. Iliyas is altijd een ontzettend goede eter geweest. Hij wou vaak juist meer dan werd aanbevolen (en dan heb ik het over de groente en het fruit). Sinds deze week eet hij juist niet meer. Hij weigert te eten, slaat naar de lepel, zijn flesjes, waarvan hij er nog 2 krijgt, drinkt hij een paar slokjes en draait dan zijn hoofd weg. Drinken wil hij ook nauwelijks. Als ik diksap in een beker doe, drinkt hij een beetje, daarna heeft hij er genoeg van. HA maakt zich geen zorgen. 'Tis een fase. Hij gaat vanzelf wel weer eten.. '. Jaja... Dit past niet bij ons mannetje!!!! Dinsdag heeft hij koorts gehad. Hij had 39.8 en heeft eigenlijk de hele dag geslapen. Woensdag was het weer over, at weer groente, fruit en brood en speelde weer normaal. Hij was wel verkouden, maar ach, zijn zus ook. Wat wil je met die weersveranderingen? Donderdag begon hij met hoesten. Niet heel erg, pufjes gebruikten we nog steeds, dus veel meer konden we niet doen. Gisterochtend (vrijdag) werd hij wéér wakker met koorts, 40.6, weigerde weer te eten en te drinken en was helemaal uit zn hum. Deed niets anders dan jammeren. En dan het hoesten... Och och arm ventje! Hij komt niet meer bij! Het is 1 grote hoestbui waar hij in zit. Hij hoeft maar iets te bewegen en hij blijt hoesten! Dit kan toch niet goed zijn? Hij hoest alleen niet als hij slaapt. Maarja, voordat hij in slaap valt? HA gebeld, antwoord: 'Hij heeft nog maar 1 dag koorts. Dat hoesten hoort erbij. Maak je geen zorgen'. Ik mocht niet eens langskomen!!!!! Ik denk zelf aan een keelontsteking aangezien hij niet eet. Maar waar komt dat hoesten dan weg? Of zou hij er een longontsteking bij hebben? Dat kan het hoesten en de koorts verklaren.. Maar goed, ik ben geen dokter! Manlief is nog even aan het werk, daarna bel ik de HAP want ik wil gewoon dat het nagekeken wordt. Desnoods gaan ze maar een longfoto maken ofzo. We hebben nauwelijks geslapen omdat het arme ventje alleen maar blijft hoesten.. Hij eet niet, drinkt niet, wil alleen maar op de arm slapen. Ik kan wel huilen!!!!!!!!!!!
Herken het hoesten wel. Mijn zoontje begint bij iedere verkoudheid te piepen en te hoesten. Net een zeehondje zegt mijn vriend dan. Het Cb en Ha zeggen ook ach het hoort erbij zeker als ze na de opvang gaan. Wij hebben een dag Ventolin geprobeerd maar daar heeft hij helemaal niet van geslapen dus dat gebruiken wij niet meer. Tijdens het Rs seizoen met hem bij de HApost gezeten en verneveld door de KA. Dit heeft wel geholpen. voor toen. Nu alweer een loopneus, hoesten is gelukkig net weer over. Ook wij weten niet wat het is en niemand vind het schijnbaar erg genoeg om er wat aan te doen. Hij is ook al verkouden vanaf het moment dat hij met 14 dagen ontslagen is uit het zkhuis na mijn idee. Dit natuurlijk wel met tussenposen dat het goed ging. T' is een heel verhaal geworden maar lees dus even mee. Wie weet komen er bruikbare tips, Luuf, hoestdrank van VSM en neusspray kennen we ook al.
Klinkt misschien gek maar heeft hij geen last van zijn neusamandel. Heb je daar al na laten kijken als die vergroot is kan die in het keeltje hangen en dan gaan ze ook hoesten. Mijn advies is eigenlijk laat je door verwijzen naar een kno-arts en eventuweel zijn neusamadel weg laten halen scheelt ook weer keel ontstekingen. Mijn oudste zoon had ook veel hoestbuien en vond ventoline niet helpen heb er jaren mee getopt ook met oorontstekingen en in eens dacht ik he kno-arts en ja wel neusamdel oren en keel amandelen heb ik ook gelijk laten doen daar na bijna nooit meer last gehad van hoesten en oorontstekingen. Dus naar de kno arts zou ik zeggen.
Hey meiden. Even vanaf mijn foon. Vanmiddag naar de HAP geweest en zoals ik al had gedacht, kon ze niets vinden. Voor de zekerheid heeft ze ons doorgestuurd naar de dienstdoende KA. Ook zij kon niets bijzonders vinden. Wel vond ze dat hij erg benauwd was en we kregen het over de medicatie wat hij krijgt. Nu bleek dat wij het helemaal verkeerd gebruikten!! We hebben 2 soorten. 1 is Ventolin om zijn longen te verwijden (?) en 2 is een pufje die juist de bescherming geeft dat hij niet meer benauwd wordt. De Ventolin moeten we dus langzamerhand weer afbouwen, maar die andere moeten we dus blijven gebruiken! Maar dat is ons niet verteld door onze eigen KA! Eij hadden juist begrepen dat we de 2e moesten afbouwen en de Ventolin moesten blijven gebruiken.. Vind je het gek dat hij nooit van die hoest afkomt? 10 mei moeten we weer naar onze eigen KA en dan ga ik het ook nog wel even aankaarten.. We hebben nu een heel schema meegekregen met hoevaak we het per dag moeten gaan geven en hoe en wanneer afbouwen.
@pnirmal: mijn zwager heeft dat idd ook gehad toen hij dreumes was dus ik hou het zeker in mijn achterhoofd. Als mijn arme ventje nu nog 1x een ontsteking krijgt waar dan ook, eis ik idd dat we worden verwezen naar een KNO-arts..
o o ja dat klopt van die pufjes. Ik heb namelijk astma. Je hebt ventolin, die blauwe. Die gebruik je als je ineens meer benauwd bent en moet hoesten (door de prikkel die je steeds krijgt, een hoestprikkel). De andere puf is de langwerkende en die zorgt ervoor dat je langdurig beschermd bent en dan gebruik je dus de ventolin voor als het een keertje meer benauwd is, die heeft een kortdurende en directe werking. Ventolin werkt heel erg op het hartje (versnelt het ritme) dus let er mee op.
@Loe: Het is eigenlijk geen Ventolin, maar Aerosol.. Volgens de KA heeft het dezelfde werking.. Ik zeg alleen dat et ventolin is omdat ik op de een of andere manier Aerosol niet kan onthouden.. Heb het nu toevallig voor me haha! Op het afbouwschema staat ook Ventolin en Aerosol. Even een kleine update: Iliyas heeft de hele nacht doorgeslapen! Heb hem niet 1x horen jammeren, zo moe was hij. Hij werd om half 8 wakker en heeft zonder enige moeite zijn hele fles achterelkaar leeggedronken.. Wat een honger had dat mannetje zeg! Hij hoest nog wel, maar is al veel actiever vergeleken met afgelopen dagen. Heerlijk!!! Vandaag 6x puffen, morgen 4x.. Hopelijk wordt het gauw minder!
Miireii: hoe heet dit pufje tegen het hoesten zeg maar. Ventolin hebben wij toen ook gehad tegen het hoesten maar daar heeft hij dus niet van geslapen maar dat snap ik nu ook wel als dit de longetjes verwijd. Doet toch zeer zou je denken. Moet do. naar het cb bij de arts toevallig ga ik het daar eens aankaarten.
tjah in principe heeft het dezelfde werking als Ventolin, dus als hij van ventolin niet slaapt, denk ik dat die andere ook niet werkt. maar er zit iig de stof Salbutamol in. dat maakt de longen ook wijder. en die heb je ook nog weer in verschillende soorten. zo heb ik de extra fijne. daar zijn de salbutamol deeltjes heel klein zodat het zich wat beter verspreidt.
meis wij hebben het ook gehad met ons zoontje wij hebben hem laten helpen aan zijn neusamandelen en ik moet zeggen het hoesten is minder geworden ook hebben wij nu een drankje gekregen tegen antiallergieen en hij is helemaal van et hoesten af bij ons is het vermoeden dat hij allergisch is we moeten in mei terug komen om te kijken waarh ij allergisch voor is
@Sweetlady: thanks! Maar ik heb echt niet het idee dat hij ergens allergisch voor is. Het lijkt veel te veel op bronchitis nu. Maar ik hou alles open hoor! Thanks voor je reactie.