Ik weet dat ze net alles meteen meoten kunnen, je zou alleen verwachten dat het ongeveer een richtlijn is...
Het zijn inderdaad indicaties die aangegeven worden. Je moet je er niet druk om maken, want iedere baby ontwikkelt zich anders. Mijn dochter is nu acht maanden oud, maar ze doet/kan nog niet: -kruipen -tijgeren -zich opdrukken als ze op haar buik ligt, enz. Maar ze kan wel: -heel kleine dingetjes tussen duim en wijsvinger nemen en 'bestuderen' -kleine speelgoedjes van de ene hand naar de andere hand overgeven -mama, papa en 'da' (dag) zeggen en erbij zwaaien met haar rechterhandje
Doel van het boek zijn niet die lijstjes waar mensen telkens over vallen, maar om inzicht te geven in de ontwikkeling van de baby brain en de wijze hoe een baby de wereld beleeft. Ik had daar zeker veel aan, vooral in de moeilijke periodes.
Nee, dat is het ook niet. Het geeft aan dat de baby ij n een fase is gekomen waarin ze in staat is om deze dingen te gaan ontwikkelen, in haar hoofd welteverstaan. Boek zegt verder niks over fysieke voorwaarden en de omgevingsfactoren. Hoe sterk een baby is bijv. En een kindje dat vroeg op de billen wordt gezet bijv heeft minder kans om snel te gaan tijgeren of kruipen dan een kindje dat de hele dag op de buik ligt.. Oei ik groei richt zich puur op de ontwikkeling van de brain en denkvermogen van een kind.
Hier Captain Slow: met 10 maanden kon m'n zoontje net tijgeren. Met 12 maanden begon hij zich op te trekken tot staan aan de rand van de bank. Hij is nu 13 maanden en kan niet los staan, en zeker niet lopen. Ik wacht het gewoon rustig af, hij is gezond en vrolijk. Als hij 2 is kan hij vast lopen!
volgens 'oei, ik groei' zijn volgens mij alle baby's te langzaam. heb het boek gelijk aan de kant gegooeid. Wat een onzin zeg!
Dat is juist absoluut niet wat er in het boek staat, ze herhalen ieder hoofdstuk weer dat het mógelijke ontwikkelingen zijn, maar dat een kind nooit álle ontwikkelingen van die lijst 'kiest'. Dus een kind dat niet alles op die lijstjes doet is zeker niet langzaam maar juist volkomen normaal.
Ik denk dat veel mensen dat boek als een soort checklist willen gebruiken voor wat de baby allemaal kan. Dan valt het idd tegen want dat boek is daar absoluut niet voor bedoeld.
Ik heb niet alles gelezen maar wilde even zeggenndat dat boek van geen kanten klopt! De sprongen kloppen wel ongeveer maar het lijstje met wat ze daarna kunnen klopt voor geen meter. Het ene doet hij al lang en het ander nog lang niet. T is ook maar een richtlijn natuurlijk he... Ieder kindje ontwikkelt zich op zn eigen manier en t een kannde een sneller en t ander de ander. Niet druk om maken zou ik zeggen..... Overigens staat ook wel in t boek "ingedekt" dat je kindje nog niet perse alles hoeft te kunnen etc....