is mijn kindje langzaam? (volgens oei ik groei)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Daantje57, 4 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

adi Niet meer actief

Ik zou het boek nog eens lezen. Er staat nergens dat je kind dat 'nu zou MOETEN kunnen'.

2. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Ik weet dat ze net alles meteen meoten kunnen, je zou alleen verwachten dat het ongeveer een richtlijn is...

3. Nescio

Nescio Niet meer actief

Het zijn inderdaad indicaties die aangegeven worden. Je moet je er niet druk om maken, want iedere baby ontwikkelt zich anders.

Mijn dochter is nu acht maanden oud, maar ze doet/kan nog niet:
    -kruipen
    -tijgeren
    -zich opdrukken als ze op haar buik ligt, enz.

Maar ze kan wel:
    -heel kleine dingetjes tussen duim en wijsvinger nemen en 'bestuderen'
    -kleine speelgoedjes van de ene hand naar de andere hand overgeven
    -mama, papa en 'da' (dag) zeggen en erbij zwaaien met haar rechterhandje

4. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Hier klopt het boek wel enorm, dus hij gaat lekker niet het raam uit :p

5. adi

adi Niet meer actief

Doel van het boek zijn niet die lijstjes waar mensen telkens over vallen, maar om inzicht te geven in de ontwikkeling van de baby brain en de wijze hoe een baby de wereld beleeft. Ik had daar zeker veel aan, vooral in de moeilijke periodes.

6. adi

adi Niet meer actief

Nee, dat is het ook niet. Het geeft aan dat de baby ij n een fase is gekomen waarin ze in staat is om deze dingen te gaan ontwikkelen, in haar hoofd welteverstaan.
    Boek zegt verder niks over fysieke voorwaarden en de omgevingsfactoren. Hoe sterk een baby is bijv. En een kindje dat vroeg op de billen wordt gezet bijv heeft minder kans om snel te gaan tijgeren of kruipen dan een kindje dat de hele dag op de buik ligt..

Oei ik groei richt zich puur op de ontwikkeling van de brain en denkvermogen van een kind.

7. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Mijn dochtertje van 10 maanden kan eh... tijgeren? :p:D

8. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

23 dec 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Hier Captain Slow: met 10 maanden kon m'n zoontje net tijgeren. Met 12 maanden begon hij zich op te trekken tot staan aan de rand van de bank. Hij is nu 13 maanden en kan niet los staan, en zeker niet lopen. Ik wacht het gewoon rustig af, hij is gezond en vrolijk. Als hij 2 is kan hij vast lopen!

9. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.470
    4.921
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    volgens 'oei, ik groei' zijn volgens mij alle baby's te langzaam.
    heb het boek gelijk aan de kant gegooeid. Wat een onzin zeg!

10. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Dat is juist absoluut niet wat er in het boek staat, ze herhalen ieder hoofdstuk weer dat het mógelijke ontwikkelingen zijn, maar dat een kind nooit álle ontwikkelingen van die lijst 'kiest'. Dus een kind dat niet alles op die lijstjes doet is zeker niet langzaam maar juist volkomen normaal.

11. adi

adi Niet meer actief

Ik denk dat veel mensen dat boek als een soort checklist willen gebruiken voor wat de baby allemaal kan. Dan valt het idd tegen want dat boek is daar absoluut niet voor bedoeld.

12. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Ik heb niet alles gelezen maar wilde even zeggenndat dat boek van geen kanten klopt! De sprongen kloppen wel ongeveer maar het lijstje met wat ze daarna kunnen klopt voor geen meter. Het ene doet hij al lang en het ander nog lang niet. T is ook maar een richtlijn natuurlijk he... Ieder kindje ontwikkelt zich op zn eigen manier en t een kannde een sneller en t ander de ander. Niet druk om maken zou ik zeggen.....

Overigens staat ook wel in t boek "ingedekt" dat je kindje nog niet perse alles hoeft te kunnen etc....

Deel Deze Pagina