Is mijn peuterspeelzaal nou zo raar?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Warboel, 20 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.992
    4.008
    113
    Ik ben met je eens dat een peuterspeelzaal niet voor ALLE kinderen onmisbaar is, maar wel voor alle kinderen zinvol of gewoonweg leuk.

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Bijna alle kinderen :) Sommige kinderen vinden het echt heel vreselijk en dan is het geen ramp als die nog even mogen wachten voor ze de structuur van het schoolse ingaan :)

En klopt hoor, dan is het voor de meeste kinderen leuk. Zinvol, dat ligt er wat mij betreft dus echt aan wat je verder allemaal hebt in je omgeving EN hoe goed (of slecht) de PSZ is. Voor ons zou het echt totaal niets toevoegen op wat ze allemaal al meemaakt en aangeboden krijgt dus :)

Daarbij: het is idd pokkeduur. Dus voor iets dat enkel 'leuk' is, stuur ik mijn kind er dan niet heen.
    En hier nog extra argument: ik werk onregelmatig. PSZ is op vaste dagen. Zou niet graag zien dat ik dan net moet werken op de dagen dat dochterlief vrij zou zijn van de psz.

3. penseel

penseel Niet meer actief

T.s is de peuterspeelzaal bij jou ook een soort voorschool met veel kinderen van verschillende culturen?
    Want dat zou een reden kunnen zijn om de kinderen iets beter te volgen.

Peuterspeelzaal persoonlijk dochter is op het kdv geweest daar heeft ze dingen geleerd die ik haar niet KON bieden ze heeft er echt iets aan gehad.

Zoon is naar een peuterspeelzaal gegaan en ook hij vond het altijd reuze gezellig.

4. Amaranth

Amaranth Niet meer actief

#24 Amaranth, 20 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 mei 2015
    Precies dit dus.. voor ons was er het 1e half jaar ook echt een leuke sfeer, toen werd alles omgegooid, leidsters ontslagen, dochter bleef als enige over zonder achterstand (wij betaalden dus de volle pond, 300 euro..bizar) en de leidsters die er nog liepen keken elke week een beetje meer zuur. Inderdaad ook steeds vragenlijsten mee met weet ik veel wat.. Ik had ook niet echt het idee dat onze dochter het nog erg naar haar zin had, ze zat steeds in een andere groep met een andere juf. Het was gewoon echt chaos daar.

Dus hebben we haar de laatste 7 maanden voordat ze naar school ging lekker thuis gehouden :) Thuis was het iig voor haar zinvoller, en het leuke zochten we zelf wel op.

5. Manoya

Manoya Niet meer actief

In veel gemeentes zijn ze bezig met hoe ze ouderbetrokkenheid kunnen vergroten en in enkele gemeentes is dit al op de proef. Ik begreep inderdaad dat dit ingaat houden dat ouders een soort van huiswerk mee zullen krijgen.

Verder mbt tot opleidingsniveau is naar mijn weten heel normaal dat ze daar naar vragen..

6. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.029
    5.244
    113
    Dit soort dingen komen steeds meer bij peuterspeelzalen. De reden daarvoor is dat de meeste psz (in tegenstelling tot vroeger) een bepaalde doelgroep aantrekken. Er zitten maar zelden kinderen van werkende ouders. Die gaan immers naar een kinderdagverblijf (een psz is maar zelden te combineren met een baan). Ook krijgt een psz subsidie van de gemeente en is het verbonden aan het consultatiebureau/GGZ etc.

De peuterspeelzaal trekt (anders dan vroeger) veel kinderen met achterstanden. Kinderen met taalproblemen, sociale indicaties en buitenlandse achtergronden. De gemeenten zijn verplicht die achterstanden zo vroeg mogelijk in te lopen, problemen op te sporen (vandaar die vragenlijsten) en ouders voor te bereiden op school en de Nederlandse situatie. Ook krijgen kinderen met problemen of een niet-Nederlandse ouder(s) een indicatie voor veel dagdelen en gaan ze voor op "normale"kinderen (die op de wachtlijst komen). Deze kinderen zijn oververtegenwoordigd op de peuterspeelzaal. De leidsters spelen in op de doelgroep en moeten hun programma aanpassen. Als jouw kind gemiddeld is (dus zonder problemen) kan ik mij voorstellen dat je daar niet op zit te wachten.

Verder verwachten ze ook meer ouderbetrokkenheid omdat er (over het algemeen) minder kinderen komen uit gezinnen waar beide ouders werken. Van ouder(s) die thuis zijn verwachten ze dat ze meer tijd hebben voor dit soort zaken.

7. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Ik snap inderdaad dat het vanuit dat oogpunt bekeken wordt, maar zelfs de niet-werkende ouders hebben bijvoorbeeld tijdens deze 3 uurtjes een sport die ze beoefenen, of het huishouden, de boodschappen. Enzovoorts.

Nu werk ik bijvoorbeeld vanuit huis.

Mijn zoon is inderdaad vanuit mezelf op de peuterspeelzaal gegaan. Niet omdat hij een achterstand heeft, maar omdat ik het belangrijk vond dat hij lekkere omgaan met andere kinderen (delen, spelen, etc.) Wij wonen zelf in een appartement en hij is binnen mijn familie de enige met zijn leeftijd (3.5).

Dus ik zit er dus inderdaad, vanuit mezelf, totaal niet op te wachten en als er problemen met hem zijn op de peuterspeelzaal, verwacht ik ook dat ik daar over wordt ingelicht. Dit is overigens niet het geval, dus dat zal dan ook wel niet :p.

Maar goed... Nog vier maanden en dan zijn we er vanaf. Dan gaat hij naar de basisschool. Waar ze overigens niet zo neuzen als ze op de psz doen :p.

8. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.839
    3.630
    113
    Ik herken het gelukkig niet, lijkt me zwaar irritant. Bij onze psz bestaat de ouderbetrokkenheid uit:

- 10 a 15 minuutjes inlooptijd bij het brengen, als er iets is kun je dat dan met de leidsters bespreken
    - voor iedere vakantie mogen de ouders op de laatste speelochtend een kwartier eerder komen ophalen en dan worden er in de kring samen liedjes gezongen, meestal aansluitend op het thema.
    - een keer per 2 maanden een nieuwsbrief via email met leuke weetjes, terugblik op het vorige thema, uitleg nieuwe thema, hierop aansluitende boekentips en leuke anekdotes, quotes en foto's uit de groepen.
    - intakegesprek bij eerste speelochtend, evaluatie na 3 maanden en evaluatie vlak voor de 4e verjaardag.
    - ouders mogen aanwezig zijn bij trakteren

Maaaarrrr. Een van de leidsters gaf onlangs aan dat er nogal wat zaken gaan veranderen en dat er van hen verwacht gaat worden dat de psz een steeds meer schoolse functie krijgt. Zij was daar absoluut niet blij mee.

9. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.745
    1.073
    113
    Herken er niks van..
    thema's wisselen hier en worden gewoon kenbaar gemaakt door mijn zoon zelf of door de thema tafel. Alleen vaste evaluatie 2xper jaa. Soms een brief met info over vieringen, vraag om iets voor een thema en dat is het.

10. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Hier doet de psz alles zelf en als je wil, mag je op een bijzondere dag (bv juffendag) helpen. Verder mag je je kind afzetten en weglopen of nog een half uur blijven. Heel ongedwongen allemaal. Als je wilt mag je 1X per jaar naar het 10 minuten gesprek komen, wat iedereen volgens mij ook doet.

Bij het ophalen worden kort eventuele bijzonderheden benoemd. Ik ben echt zeer tevreden. Ik hoef niet van minuut tot minuut te weten wat ze doen. En vragenlijsten? Daar doen ze niet aan.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Goh ik heb toch al wat jaartjes ervaring in het opvangen van kinderen, maar bij de meeste hbo'ers/wo'ers is hun kennis van de Nederlandse taal echt om te janken..kunnen ze dat toch beter leren van deze mbo'er.;)
    Weet niet wat dat voor onderzoek is geweest maar het zal wel een hoop onzin geweest zijn als dat de conclusie was. Want ook mijn kinderen hebben een hoogopgeleide vader die absoluut niet foutloos Nederlands kan en dan druk ik mij nog zacht uit. Gelukkig maar dat ze nog een MBO moeder hebben die daar wel heel goed in is...wat overigens niet haar niveau hoeft te zijn..maar wel het opleidingsniveau kan zijn om een beroep uit te kunnen oefenen waar haar hart ligt. Want met de HBO versie had dat nl nooit gekund.
    Beetje kansloze opmerking weer.

Ts, ze verwachten idd wel veel. Hier wel gewoon de dagelijkse inloop, dat vind ik alleen maar fijn! Dat thema bespreken is hier nooit, maar dat zou ik 1x per maand wel voldoende vinden. De info uitwisseling met het cb is hier ook en ik heb daar gewoon toestemming voor gegeven, maakt mij niet uit hoor.

12. Joycey

Joycey Niet meer actief

Hier gaat ons kereltje gewoon niet naar de PSZ. Hij heeft een gastouder waarbij hij speelt met leeftijdsgenootjes (0-4 jaar oud) en leert hij geregeld omgaan met anderen. Daar krijgt hij in principe ook het lespakket van een PSZ (hele gemotiveerde goede gastouder die exact een PSZ nadoet). Verder heeft hij een speelgroepje met 10 kindjes van zijn leeftijd en heeft hij nog een andere gastouder met heel veel verschillende kindjes (flexibele opvang). Er is niets wat een PSZ zou kunnen toevoegen. Het zou zelfs meer narigheid opleveren wbt het rooster. Ik kan niet garanderen dat hij gehaald/gebracht kan worden elke week op die dag en dat tijdstip.

Mijn partner is ook niet naar een PSZ gegaan. Ik wel. En als je mij vraagt wie van ons twee het meest 'normaal' is en beter in de groep ligt, zou ik toch echt voor hem gaan :p

13. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier ook ongeveer zo. Alles mag, niets moet. Hele prettige sfeer, wat oudere leidsters die duidelijk veel ervaring hebben en heel leuk met de kinderen bezig zijn. Mijn oudste ging en mijn jongste gaat er met heel veel plezier naartoe. Ik vind een peuterspeelzaal, mits goed opgezet en uitgevoerd natuurlijk, wel degelijk iets significants bijdragen voor peuters wat op andere plekken (kdv daargelaten) niet zo goed kan worden geimiteerd. Maar dat is een beslissing die ieder voor zich mag nemen.

14. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Ik ben inderdaad helemaal VOOR de dagelijkse inloop. Maandelijks een themabespreking vind ik ook doodnormaal. Daar heb ik ook echt geen problemen mee.

Er zullen ook best moeders zijn op de peuterspeelzaal die er compleet geen problemen mee hebben, maar ik houd persoonlijk zelf niet van dat 'gemoet' en verplichtingen. Maar misschien komt dat omdat ik (op de uurtjes psz na) al hele dagen met mijn kind doorbreng. Wij hebben soms eerder behoefte aan wat tijd zonder elkaar :p en daar denkt mijn zoon ook zo over volgens mij, haha.

En wat het CB betreft... Ik heb er zelf niet echt zeer goede ervaringen mee. Althans: ik heb het niet zo op iemand die mijn kind éénmaal per jaar ziet en na 10 seconden al een vermoeden ADHD'er op mijn bord gooit :D.

Als ze info willen uitwisselen. Dan met mijn huisarts. Van hem kan ik oprecht zeggen dat hij hem 'kent'.

15. misa

misa Niet meer actief

Ik heb alleen de openingspost gelezen. Maar ik vind dat ook veel te veel. Het is geen school, waar je je kind heel wat uren achterlaat.
    Hier was er ook te vaak wat, wat betekend dat de jongste toch echt op een andere psz gaat starten dan haar broer.
    Ik ben dmv mijn baan als gastouder altijd bij de kinderen. Mijn doel van een psz is dus dat de kinderen niet bij mij zijn. En zich ook kunnen ontwikkelen zonder mij. Dus van die 5 uur in de week naar de psz, wil ik niet ook nog eens aanwezig zijn op de psz. Of dat andere ouders er steeds zijn.

Ik heb dit ook aangekaart, maar zij en het hoofdkantoor vinden het allemaal normaal. Prima en tot ziens...! ;)

16. raspberry

Er zijn natuurlijk altijd mbo-ers die de nederlandse taal wel goed beheersen en hbo-ers die dat niet doen. Maar over het algemeen spreken hbo-ers de taal toch echt beter dan mbo-ers.
    Dus dat kun je kansloos vinden, maar dit was toch best een grootschalig onderzoek, dat dus concludeerde dat VVE op PSZ redelijk onzinnig was, als leidsters de taal niet eens goed beheersten...

17. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

Oh ik herken dat gelukkig niet onze psz is super. E leert er echt super veel en vooral ontwikkelen zonder het toeziend oog van mama.

Bij ons zouden er ook meer oudermomenten moeten zijn maar de leidsters vinden dat onzin. Een keer in de maand is er een activiteit. En elke dag is er aan het begin of einde tijd voor een praatje.

18. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Het is heel afhankelijk van de studierichting hoor. Hoger en Wetenschappelijk onderwijs zijn veel meer gericht op Engels. En ook al heb je dan wel groter vocabulaire en kun je je waarschijnlijk beter uitdrukken met bepaalde onderwerpen, in de meeste B studies wordt totaal geen aandacht besteed aan de Nederlandse taal of grammatica.

19. raspberry

Maar daar gaat het dus wel om, als je kinderen de taal eigen wilt maken: groter vocabulaire en je beter uit kunnen drukken. Dat zijn net de twee dingen die maken dat je kind de taal goed ontwikkelt.
    En HBO-ers doen dat gemiddeld genomen gewoon beter dan MBO-ers.
    En dan zijn er uiteraard altijd uitzonderingen. Ik heb ook HBO-collega's gehad die erbarmelijk nederlands schreven. Die zijn er natuurlijk ook gewoon.

20. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    TS, ik zou dat ook echt te veel vinden ... hier alleen even kort meespelen bij brengen en af en toe informatie op een flyer over het thema die maand. Binnenkort zullen we vast een afrondend gesprek hebben, omdat de oudste 4 wordt eind van de zomervakantie.

Voor mij is de peuterspeelzaal echt een speelochtendje en een ochtend waarop ik, mijn partner en jongste even vrij zijn met zijn 3-en. De kinderen gaan al 2 dagen naar de opvang, spelen met vriendjes en de oudste gaat naar peutervoetbal. Voor de taal hoeft hij het zeker niet te doen, want naast hem zijn maar 2 andere kindjes zonder taalachterstand ... maar hij vindt het heerlijk om te gaan en speelt leuk met kinderen uit de buurt. Dus nodig zeker niet, maar wel leuk!

Deel Deze Pagina