Heeft iemand een tip tegen nachtelijk neuspeuteren? Zeg maar gerust "graven" want minstens 1x per week zit alles onder het bloed: zoon, pyama, beddengoed, molton zit vol bloedvlekken die er niet meer uitgaan in de was. Vanochtend kwam hij bloedend uit bed en pas na een klein half uur stopte het na herhaaldelijk dichthouden. Dat was de eerste keer dat het echt nog doorbloedde. Hij peutert overdag ook veel in zijn neus, maar dan corrigeren we hem. Ik vind het zo'n akelig gezicht telkens...en daarnaast ben ik bang dat hij echt iets kapot maakt, hij gaat er zo diep in met zijn vingers.. Wie heeft er advies?
Weet je zeker dat het door het peuteren komt? Hier ook vaak bloedneuzen, maar hij ligt ‘s nachts ook vaak op zn neus (beetje gek gezegd) waardoor de boel weer opengaat. Ook met warm weer of na lichamelijke inspanning. En als het dan gebloed heeft, is het vervolgens lastig om er af te blijven want het kriebelt... Wij hebben vorig jaar een smeerseltje gekregen om zn neusje een beetje vettig te houden vanbinnen maar het maakt niet veel uit.
Hij zegt zelf wel dat hij gepeutert heeft. Met tegenzin, maar hij geeft het wel toe. Opvallend genoeg, als hij "bebloed" is komt hij niet zelf uit zijn kamer en anders wel. Als ik dan kom doet hij ook een beetje afwerend, alsof hij zich ervoor schaamt. Ook als ik zijn kamer 's ochtends binnenkom zit hij vaak te neuspeuteren.
Dan is de vraag is het een gewoonte of heeft hij ergens last van. Misschien allergisch en zit de boel dicht/ jeuk/ irritatie?
Ik zou even langs de HA gaan. Er kan een heel kwetsbaar vaatje aan de binnenkant van de neus zitten. Een KNO arts kan dit zo even dichtbranden ( klinkt veel enger dan het is).
Afgelopen herfst is zijn neusamandel verwijderd ivm altijd verkouden en hoesterig 's nachts. Dit heeft eigenlijk niets geholpen, hij is tot eind maart nonstop verkouden geweest (wat op zijn leeftijd heel normaal is vlg kinderarts) en daarna niet meer tot nu. Afgelopen week weer licht verkouden geworden. Ik zie nu wel opeens verband. De hele winter was er dat bloed minstens 1x per week en nu sinds een ruime week weer een paar keer al. Hij is ook het duimen aan het afleren. Sinds hij dat minder doet is het neuspeuteren toegenomen. Maar als ik dan zie dat zijn halve vingerlengte er vrij ruw ingestoken wordt, dan is daar geen enkel bloedvat tegen bestand denk ik. Hij gaat echt heel diep, brrr ziet er ook eng uit
Maar als hij zo vaak verkouden is hebben ze dan ook gekeken naar allergieën? Zelf ook allergieën en heb dan ook het gevoel dat alles dicht zit. Heeft hij nog meer klachten? Als je allergisch bent voor bomen en gras en kun je heel wat maanden last hebben. Met eventueel een stofallergie en je bent het jaar rond.
Geen oplossing maar wel herkenning. Hier ook heel wat keren gebeurd, inderdaad door het peuteren want vingers zitten dan ook onder. Heb er geen oplossing voor, heb er zelf ook niets bij gedacht behalve dat het qua was vervelend was. Hier is het tot nu toe al heel lang niet meer gebeurd.
Hij heeft een allergietest gehad. Daaruit kwam AANLEG voor huisstof en graspolallergie. Wij hebben zijn kamer gesaneerd en speciaal beddengoed aangeschaft, en op proef Desloratadine gegeven. Dit hielp niets. Bij een volgend consult zei de kinderarts ook dat het aanleg was, niet de allergie zelf. Ikzelf heb wel huisstofmijtallergie
Nagels kort houden? Verder heb je geloof ik van die handschoentjes, tegen o.a. krabben bij eczeem bijvoorbeeld. Ik weet niet of hj daar aan mee wil werken natuurlijk
Wat lastig, het speciaal beddengoed schijnt niet te helpen, althans niet bewezen en geven ze nu niet meer als advies. Het beddengoed op 60 graden wassen. Verder weet ik ook even geen tips meer