zwanger worden met hartafwijking

Discussion in 'Zwanger worden' started by bloem16, Nov 30, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. bloem16

bloem16 Lid

Aug 5, 2011
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar mensen die mee kunnen/willen praten over dit onderwerp..

Wij zijn bezig met zwanger worden. Ik heb zelf een hartafwijking, dus een zwangerschap zal niet zonder risico's gaan. Ik lijd aan cardiomyopathie (verminderde kracht in hartspier) en met medicatie is dit stabiel :). Ik gebruik nu medicatie die je mag gebruiken tijdens eventuele zwangerschap, alleen ben ik toch wel een beetje bang voor wat me te wachten staat..

Mijn kinderwens is erg groot en ik heb de risico's met de cardioloog besproken. De risico's wil ik toch nemen, want ik ben van mening dat als ik het niet 'probeer', dat het dan altijd zal blijven knagen..

De risico's die de cardioloog opnoemde zijn voornamelijk extra vocht vasthouden waardoor het hart het extra zwaar krijgt, dit ten gevolge van de hoeveelheid bloedtoename in het eerste trimester. Er kan niet van te voren gezegd worden hoe groot dit risico is en in welke mate het kan ontstaan.

Het is allemaal koffiedik kijken, maar het lijkt me fijn om ervaringen te delen..

2. Juliaaa

Juliaaa Fanatiek lid

Nov 25, 2011
    1,102
    0
    0
    N-H
    Geen ervaring, maar heel veel sterkte/succes!!!

3. nyncke

nyncke Fanatiek lid

Aug 10, 2007
    1,661
    0
    0
    in het brabantse land
    Een vriendin van mij is zwanger geworden en heeft ook een hartkwaal. Ik zal haar eens op je onderwerp wijzen, miss kan zij je helpen

4. minniemouse25

minniemouse25 VIP lid

Oct 31, 2009
    5,712
    68
    48
    Female
    disneyworld
    Hoi bloem,

Nyncke had me een berichtje over dit topic gestuurd. Hier dus iemand met een dubbele hartafwijking die zwanger is geweest. Ondertussen bevallen van een 2ling.

ik ben geboren met een VSD (gaatje in het hart) en een verdwaalde spier die dwars door het hart heengroeide. Ben geboren met een hartstilstand en na wat medische handelingen ademde ik weer. Toen bleek na de geboorte dat ik dus een dubbele hartafwijking had. Ik zou geopereerd moeten worden. Omdat ik steeds ziek of verkouden was kon de operatie pas doorgaan toen ik net een jaar was. Het gaatje is toen dichtgemaakt en de spier verwijderd.

Er is me altijd gezegd op controles dat als ik zwanger wilde raken ik eerst een cardiologisch onderzoek zou moeten krijgen om te zien of mijn hart in de conditie was om toch een zwangerschap aan te kunnen. Echter heb ik sinds de puberteit last van hartritmestoornissen. Dit wordt veroorzaakt door littekenweefsel van de openhartoperatie. Dus ik was heel erg bang dat ik niet meer zwanger mocht raken.

4 jaar geleden raakte ik dwars door de pil zwanger. Helaas een mk maar onze kinderwens werd nog sterker. Ik heb toen een gesprek aangevraagd met de cardioloog. Ik wilde alles weten van erfelijkheid en risico's. De erfelijkheidsfactor was bij ons nog goed te doen. De cardioloog zei dat hij vanwege de erfelijkheidsfactor de kinderwens echt niet zou laten. Tot zover groen licht. Toen zelf nog onderzocht. Natuurlijk krijg je dan te horen dat er wat meer risico's zijn op complicaties maargoed wij vonden dat niet gegrond om de kinderwens weg te leggen. Ik zou natuurlijk extra controles krijgen en ook mijn baby zou extra gecontroleerd worden.

na 3 jaar mmm eindelijk een goede zwangerschap. Superspannend! Met 12 weken een echo en onderzoek bij de cardioloog. En zo om de twee weken. Ook kreeg ik met de 14,20,32 weken extra controles op de hartjes van de kinderen.

Met 33w3d kreeg ik echter een spoedkeizersnede. Hierbij was voor mij ook een cardioloog aanwezig voor het geval dat.

Ongeveer een maand na de bevalling weer bij de cardioloog geweest voor controle. Een zwangerschap is voor hartpatienten een behoorlijke aanslag op je hart en je conditie. Gelukkig wordt je goed in de gaten gehouden en als de artsen geen reden zien om niet zwanger te raken dan zou ik het zeker gaan proberen!

mocht je iets willen vragen of wat anders dan kun je me een berichtje sturen.

groetjes minniemouse

5. Debs1

Debs1 Bekend lid

Feb 10, 2011
    899
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hi bloem,

Hier ook een kinderwens en hartritmestoornissen.
    Mijn hartritme is geregeld boven de 200. Ik heb onze kinderwens besproken met de cardioloog. Besloten om geen medicatie te gebruiken. Ik moet bij een zwangerschap vaker op controle komen. Ze hebben geen idee wat een zwangerschap met mijn hartritme doet. Maar de mogelijkheid is er zeker dat ik er meer last van ga krijgen.

Ik ben er niet bang voor. Natuurlijk blijft het een spannende tijd mocht het zover zijn. We kunnen niet meer dan afwachten en tijdig aan de bel trekken, extra controles.. Maar idd het blijft koffiedik.

Greetz debs

6. bloem16

bloem16 Lid

Aug 5, 2011
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sorry dat ik wat laat reageer, zit nu ziek op de bank :(..

@Nynke, super bedankt dat je je vriendin hebt gevraagd om te reageren! :)

@Minniemouse25, een tweeling, wat superleuk zeg!! Helaas willen ze bij mij gaan proberen om dat te voorkomen (ivm de belasting van m'n hart). Moest je tijdens je zwangerschap ook medicijnen gebruiken? Ik gebruik nu betablokkers, die je tijdens de zwangerschap mag blijven gebruiken. Ik had andere medicijnen (ace remmers), waar ik in principe wel beter op reageerde, maar die mogen absoluut niet gebruikt worden bij een zwangerschap. Ik gebruik ook nog een lage dosering plaspillen. Die zullen wrs wel opnieuw ingesteld moeten worden bij een zwangerschap, maar dat zien we dan wel.
    Ik maak me het meeste zorgen over het eerste trimester. Voelde je toen al dat je hart het moeilijker had? Of voelde je het juist later? En hoe ging het na de bevalling?

@Debs1, wat fijn dat je het zonder medicijnen kunt doen! Helaas is dat bij mij echt niet mogelijk. En het is net wat je zegt, afwachten maar en dan zien we wel verder. Ik moet dan, hoe dan ook vaker op controle, maar dat vind ik alleen maar fijn (daarnaast werk ik zelf in het ziekenhuis, dus dat is ook goed te doen).

7. minniemouse25

minniemouse25 VIP lid

Oct 31, 2009
    5,712
    68
    48
    Female
    disneyworld
    @bloem: hier was een tweeling ook geen voorkeur. Maar als t dan toch gebeurt....ik heb wel vanaf een week of 7 wat vaker last gehad van ritmestoornissen. Maar dat kwam natuurlijk ook door de hormonen. Ik heb er gelukkig geen medicijnen voor hoeven gebruiken. Na de bevalling merkte ik wel dat mijn conditie natuurlijk nog slechter was geworden.

8. karin1981

karin1981 Fanatiek lid

May 11, 2011
    1,482
    0
    0
    Zuid Holland
    Zelf geen ervaring, maar mijn zus wel...Zij heeft HOLCOM , ook een vorm van cardiomyopathie, misschien zegt je dat iets. Ondertussen is ze zwanger van de 3de :D Ik weet dat ze soms meer ritmestoornissen heeft, maar ze gaat maandelijks naar de cardioloog en wordt goed in de gaten gehouden..
    Later in de zwangerschap wordt het zwaarder maar dat geldt voor elke vrouw, maar zoals zij het beschrijft is het goed te doen.
    Vertrouw in je eigen lichaam en ga voor dat wondertje. Als de arsten het echt niet vertrouwen zullen ze dat zeker tegen je zeggen! Suc6 met zwanger worden!!!

9. bloem16

bloem16 Lid

Aug 5, 2011
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal!

Meiden, wat geven deze berichten me een goed gevoel!! Thanx! Ik begin toch stiekem weer in wonderen te geloven, als ik dat allemaal zo lees!

@Karin: jeetje de 3de al! Wat te gek zeg!! Ze zeiden tegen mij dat ik er wel bewust van moet zijn, dat het evt bij 1 kindje blijft, aangezien de kans bestaat dat de cardiomyopathie verslechterd door de zwangerschap. Maar goed, daar ga ik me nu nog geen zorgen om maken. Elk lichaam is anders en reageert weer anders. En als ik zie dat jouw zus nu voor de 3de keer zwanger is, weet ik dat het ook anders kan! Geeft me weer een beetje moed!

@Minniemouse; is jouw hart verslechterd door de zwangerschap, of was het meer conditioneel? Een zwangerschap van een 2-ling lijkt me sowieso al zwaar, met of zonder hartkwaal hihi! Gaat het goed met de kleintjes? Ik zie dat ze nu 8 maanden zijn!

Liefs,
    Bloem

Share This Page