is raam in babykamer verplicht?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Augmam, 27 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Augmam

Augmam Actief lid

4 dec 2010
    113
    0
    0
    Zweden
    over paar weken krijg ik de sleutel van een 2 kamer appartement en het heeft dus ook een inloopkast wat groot genoeg is voor een kleine babykamer. maar het heeft dus geen raam is dat verplicht? we willen de deur er dan natuurlijk uithalen en er waarschijnelijk een gordijn of iets ophangen dus licht en frisse lucht krijgt het wel.

2. Ros84

Ros84 Fanatiek lid

25 nov 2010
    3.479
    2
    36
    hee mede-augustusmama!

'verplicht' weet ik niet maar lijkt mij persoonlijk echt wel nodig, het kamertje moet goed ventileren toch? frisse lucht zou ik wel heel belangrijk vinden iig en lijkt me in een inloopkast-kamer moeilijk!
    zou zelf het kleintje dan eerder bij mij (dus: jou ;)) op de kamer leggen maar weet niet of dat een mogelijkheid is, misschien kun je dit ook eens aan je verloskundige o.i.d. voorleggen.

3. angel229

angel229 Niet meer actief

Mij lijkt een raam ook wel handig om te ventileren.

4. Sila24

Sila24 Niet meer actief

idem

5. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Verplicht misschien niet maar het lijkt mij ook handiger... Vervelend zeg dat je dus geen kamertje met raam hebt.

6. patje20

patje20 Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.871
    13
    38
    Vrouw
    Ergens in de polder
    Niet alleen om te ventileren is het handig,maar als je kindje een beetje geel ziet moet het ook bij het raam kunnen staan. Plus dat het ook slim is voor een dag/nacht ritme. Neem niet aan dat je overdag het licht aan zal laten

7. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Kijk als jij een slaapkamer maakt van een inloopkast dan moet je dat zelf weten. Maar ik weet wel dat je (dacht dat het bouwbesluit heet weet ik niet zeker) als je de tekening inlevert voor een bouw te zetten je het geen slaapkamer mag noemen als het niet hoog genoeg is of als er geen raam in zit. Ik denk dat het kraambureau er ook over kan vallen, maar ook dat is een advies waar je niets mee hoeft te doen. Persoonlijk zou ik het niet doen en een inloopkast een inloopkast laten.

8. fafje

fafje Niet meer actief

ze zeggen slechte ventilatie de kans op wiegendood ook vergroot, dus perosonlijk zou ik het niet doen hoor

wettelijk verplicht is het geloof ik niet..

Sowieso, vieze poepluiers (bijv midden in de nacht)...of als je kindje met een uitje naats het bed slaapt omdat het een snotneusje heeft...

dat kan je dan ehct niet goed genoeg luchten, en is dan zeker nodig hoor !

9. Rosado

Rosado Niet meer actief

Het is vast niet verplicht, maar ik vind het persoonlijk heel ongezond om in een ruimte te slapen die je niet kan luchten en waar een mindere ventilatie is. Ik zou de baby dus gewoon lekker bij jou op de kamer nemen.

10. Amfy

Amfy Niet meer actief

meerendeel in hier al gezegd ook op met het oog op veiligheid ik het helemaal niet handig.

nu lees ik zweden bij jou?? klopt dat?

11. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    'in een slaapkamer moet altijd minimaal een raam aanwezig zijn volgens het bouwbesluit. Een slaapkamer is namelijk een verblijfsruimte. De oppervlakte van dit raam (het glas) moet minimaal 10% zijn van de oppervlakte van de slaapkamer met een minimum van 0,5 m2.
    Het is zelfs zo dat dit raam te openen moet zijn (draai of draai-kiep) om spuiventilatie mogelijk te maken. Dit heeft als doel om in korte tijd grote hoeveelheden vervuilde lucht te verversen en is eveneens verplicht volgens het bouwbesluit.'

Lijkt mij niet gezond om je baby in een kamer te leggen waar geen ventilatie is. Als je de deur weghaalt en er een gordijn ophangt, heb je nog steeds geen frisse lucht maar luchtcirculatie vanuit een andere kamer. Ik zou je kindje op je kamer nemen

12. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    tja, zou er zelf niet te moeilijk over doen als je als het kindje niet slaapt en evt snachts het "kamertje" niet afsluit.

ik heb hier 3 slaapkamers, op onze kamer kan het raam normaal open. Op daniel zn kamer op een kier en op de babykamer nog niet en het is de vraag of het uberhaupt nog open kan! (oud schip wat lang heeft stilgelegen) Een ander raam erin zetten is geen optie nog, te duur, zeker omdat er dan weer van die patrijspoortjes moeten komen. Maar ik vind dat als je overdag de deur open hebt staan er toch ook frisse lucht naar binnen kan?

@Zoe1983, van welke site heb je dat stukje?

13. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    @guppekop: op de site van eigenhuis.nl, t is een uitspraak van een architect.
    Tja, ik zou er zelf niet voor kiezen, overal lees ik dat een goede ventilatie van groot belang is op de kinderkamer ivm een te hoog CO2 gehalte (bijv. De inrichting van de babykamer:Ouderschap.nl). Ik ventileer zelf in onze kamer 24 u p/d. De babykamer heeft ook als ideale temperatuur tussen de 15 en 18gr. Lijkt me lastig om voor elkaar te krijgen als je geen raam open kan zetten maar bij ons is het dan ook altijd warm in huis.

14. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    Is het geen idee om alle babybenodigdheden (commode, kledingkast etc.) in die kast te zetten en het kindje dan ergens anders te laten slapen?

15. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Lijkt mij niet bepaald veilig.
    Ik lees in elke folder dat goede ventilatie heel belangrijk is.

Deel Deze Pagina