Ik heb vorig jaar met de pietendiscussie zeker 10 mensen verwijdert omdat ze maar door bleven gaan met racistische teksten neerzetten, maar ik zou nu alweer kunnen beginnen met het verwijderen. In heel veel gevallen is het ook een stukje angst en onbekendheid, denk ik. Ik woon zelf in een multi-culti stad en ik ben dus eigenlijk voor geen enkele bevolkingsgroep bang en ik kijk ook niet snel ergens van op. Maar kan me voorstellen dat in een dorpje mensen al snel alles baseren op wat ze van het nieuws horen. Als jij nooit in contact komt met moslims denk je al snel dat ze allemaal terroristen zijn. Ik geniet juist altijd zo van de verschillen en ook van hoe mijn zoontje ermee omgaat, of beter gezegd juist hoe dat het geen issue is. Hij lacht net zo breed naar de kassa-dame als naar een vrouw met een hoofddoek of met een Surinaams oud heertje. Ik hoop dat hij nog lang zo zal blijven
Ja ik begrijp je, ik kan me voorstellen dat het erg vervelend is om er op die manier mee geconfronteerd te worden.
Ik heb niet alles meer gelezen hoor maar denk dat t meeste wel gezegd is. Racisme is fout Maar sommige mensen zien in alles racisme daar ben ik het wel mee eens. Ook het racisme tegen zwarte piet is fout, maar de meeste erkennen dit niet als racisme en wijzen alleen met t vingertje naar piet en piet liefhebbers. Ik weet iig hoe ik er over denk en ik hoop dat Nederland eens gaat opkomen voor zichzelf Wbt sprookjes, hekserij en dat geneuzel. Ja binnen de hekserij heb je de God en godin. Maar je kunt het op 2 manieren beleven, heel goddelijk of heel tastbaar. Laten we hopen dat mensen hun ogen is openen voor elkaar en dat dit gezeik is afgelopen is. Hoeveel pietjes moeten er nog geslagen worden? Hoe ver moet Nederland nog buigen? Genoeg is genoeg, dan wordt het allemaal een stuk vrolijker
Ik voel mij niet gediscrimineerd als; *ik dom blondje genoemt word *ik in de hoofdstad van mij land engels moet spreken *ik of mij man in bv Italië niet met ontblote delen een winkel in mag * ik bij de chinees met stokjes moet eten *ik in bepaalde landen een hoofddoek op moet *etc etc Ik voel mij wel gediscrimineerd als ik in mijn eigen land geen traditioneel feest kan vieren waarbij zwarte piet zwart is maar eigenlijk niet bestaat...
Racisme is verschrikkelijk en het enige positieve aan die hele &^$%-ing Pieten discussie is dat weer eens werkelijk duidelijk wordt hoeveel mensen racistisch zijn in dit land. Valt me erg tegen ... De hoeveelheid bagatelliserende opmerkingen die ik in dit topic lees vind ik ook echt bizar. Het racisme tegen zwarte piet? Werkelijk???
Niet positief in fijn, maar positief in dat in ieder geval duidelijk is hoe sommige mensen werkelijk denken. Irritant dat ik dat niet duidelijker verwoord heb ... Precies, die ware aard van sommige is niet positief, maar de ware aard is wel zichtbaar. En dat het zichtbaar is vind ik positief. In ieder geval duidelijk hoe de maatschappij er echt voor staat.
Geen goed woord over voor mensen die zulke uitspraken doen. Welke veranderingen onze tradities ook ondergaan, discriminerende uitspraken als deze vallen niet goed te praten. Ik ben heel erg pro-Piet, maar ik zou me bijna gaan schamen om bij die groep te horen. Om de haverklap zie ik racistische onzin en totale non-argumenten voorbij komen in deze discussies en ook op Facebook. En ik vind het ook vreselijk om onze traditie zo te zien veranderen, maar kan daar simpelweg niet alle mensen met andere afkomst voor verantwoordelijk houden, dat slaat werkelijk nergens op. Jammer genoeg dat er echt teveel mensen zijn die dat wél doen: ik snap wat dat betreft best dat de pro-pieten niet worden gehoord. Het enige wat er gebeurt is dat mensen als een stelletje kleuters lopen te roeptoeteren, in plaats van een rustige discussie te hebben en daarbij op een normale manier je punt proberen maken. Maar fijn dat deze mensen in de veronderstelling zijn dat ze met een opmerking als "FC aap" vast wel wat bereiken :')
Maar is dat dan ware aard of gewoon boosheid naar de mensen toe die een stukje traditie van een kinderfeest af willen pakken en daarbij ook bewust kinderen kwetsen door stampij te gaan lopen schoppen op een intocht? Niet dat er dan een excuus is hoor! Want veel uitspraken zijn ook vreselijk, maar ik denk meer uit woede dan uit een excuus om eens lekker te gaan discrimineren. En er zijn zeker afschuwelijke mensen die deze gebeurtenis aanpakken om mensen bewust kwaad te doen, kijk maar naar die extreemrechtse relschoppers, maar ik geloof ook echt dat er bij veel mensen gewoon woede meespeelt.
Als je vanuit woede zulke uitspraken doet, zie ik dit als je ware aard, ja. Want werkelijk, hoe verzin je het? Die uitspraken bedoel ik dan. En denk je dat deze uitspraken geen kinderen kwetsen? En een hele hoop mensen die niets te maken hebben met die kleine groep mensen die tegen pieten demonstreerde tijdens de intocht (wat ik totaal ongepast vond, trouwens)?
wow nederland heeft een lange weg te gaan Ik zie geen kleuren... ik zie mensen en hun acties... en momenteel schaam ik mij voor heel wat mensen
Er zijn meerdere mensen tegen zwarte piet. Logischerwijs zijn daar meer gekleurde mensen bij. Anderen worden daar boos om, op zich niets ergs aan. Maar hoe kom je dan op het idee dat je daardoor een geheel ongerelateerde foto zo mag bespotten? Op geen enkele manier was er ook maar enige associatie tussen deze groep spelers en de discussie om zwarte piet. Behalve de kleur van hun huid. Dat is de enige link! Stel, jij hebt blond haar. En een blonde vrouw zegt op het nieuws dat ze boerenkool met worst dierenmishandeling vindt. Is het dan ook maar enigszins begrijpelijk als wildvreemden bij jouw selfie dan beginnen te schelden puur en alleen omdat jij ook een blonde vrouw bent? Dat is toch net zo idioot? Er is dan toch geen mens die van jou verwacht je te verantwoorden omdat iemand anders met dezelfde haarkleur iets zegt waar mensen zich door aangevallen voelen! Het is gewoon racisme en die hele zwarte pieten associatie die er nu aan gehangen wordt is eerder bewijs van de racistische toon van zwarte piet, dan wat voor vergoeilijking dan ook. Ik ben groot fan van zwarte piet en Sinterklaas. Maar ik vind het compleet idioot dat mensen er zo absurd om reageren. Ik kan mijn kind een stuk makkelijker een blauwe piet uitleggen dan dat ik hem moet uitleggen dat sommige mensen zijn vriendje voor aap uitschelden.
Ik vind het nogal schokkend dat die foto (meer het commentaar erop) nieuws van de dag is.. Aangifte? gevangenisstraffen? Moeten we dan niet een heel groot deel van de bevolking hier dan niet de cel ingooien???? Vind het zwaar overdreven Hoewel ik racisme verschrikkelijk vind !
Huh, wat tegenstrijdig. Je vindt racisme verschrikkelijk, maar als er iets tegen gedaan wordt, dan vind je dat overdreven. De reacties op de foto vind ik schokkend, niet dat de foto met commentaar nieuws van de dag is. Op racisme hoort altijd een reactie (van justitie en andere in de maatschappij) te komen, maar dit gebeurt zelden. Zou goed zijn als dit nu wel gebeurt.
Nee, ik zou daar dan een andere blonde vrouw niet op aanspreken. Maar als een blonde vrouw in het nieuws zegt dat ze wil dat alle blondjes-moppen worden afgeschaft, dan zou ik misschien wél aan andere blonde vrouwen vragen of zij het met haar eens zijn. Denk dat er wel een verschil tussen zit of het een random mening is, of een mening over een uiterlijk-dingetje. Voorbeeld: ik ben lang en de meeste erg succesvolle basketbalspelers zijn lang. Dus ik krijg echt heel vaak de vraag of ik ook basketbal speel. Mensen gaan daar al direct vanuit, omdat ik lang ben. Niet om het goed te praten hoor, maar vond je voorbeeld gewoon niet zo goed
Er zit ook een verschil tussen iets vragen over een onderwerp en gaan schelden en racistisch commentaar leveren ... over dat laatste heeft femkes het. Dat ik aan mijn gelovige collega iets vraag over misbruik in de kerk en hoe hij zich hierbij voelt, ok. Ook al snap ik dat hij dat na meerdere vragen ook vervelend kan vinden. Dat ik hem persoonlijk ga aanvallen en op hem ga schelden naar aanleiding van misbruik lijkt me zeker niet ok.
Ja, maar ook in dat geval zijn er een aantal mensen die dat verschil niet kunnen zien en direct alle gelovige mensen uitschelden voor hypocriet etc.