Dat weet ik. Alleen vergelijk je appels met peren. Wat in het ene land wordt gezien als onbeleefd/racisme, is soms in een ander land en niet te vergeten andere taal 'normaal'.
Haha idd dat vergeten mensen nog wel eens. Er zijn ook vele Afro-Amerikanen die al decades lang proberen om te zorgen dat onderling het woord 'nigger/nigga' ook niet meer gebruikt wordt. Vraag me af of t lukt want het is zo ingeburgerd, met name onder de wat lagere klassedaar. Als je kijkt naar de gewone opgeleidde Afro-Amerikanen komt het veel minder of niet voor. Ik heb ook veel Afro-Amerikanen op mn twitter en heb t er ook eens met hen over gehad. Sommige hadden geen problemen met t woord en anderen vinden het vreselijk dat het te pas en te onpas gebruikt wordt. Liedjes zoals 'Mah Nigga' werken daar niet echt aan mee moet ik zeggen. Hoewel ik echt wel van hiphop en rap hou vind ik dat soort dingen vaak vreselijk hilarisch. Daarnaast wordt het bijv in Vines ook nog veel gebruikt. Snap dus dat veel mensen het niet meer als scheldwoord zien...de grens is nogal vervaagd.
Ik neem aan dat wel duidelijk is dat door dit te plaatsen in een historisch kader je dit niet kan vergelijken. Zo werd ik bijvoorbeeld in Afrika continu nageroepen als toubab (blanke, witte van Europese afkomst), maar dit is op geen enkele manier vernederend of onderdrukkend bedoelt en zo voelde het ook niet. Noemt iemand mij hier bleekscheet of iets in die richting, dan denk ik ok ... lekker boeiend. Terwijl het woord nigger juist werd gebruikt als scheldwoord door de blanke onderdrukker voor de slaven in de VS. Dus kan me voorstellen dat daar even iets anders op wordt gereageerd. De historische en emotionele beladenheid is gewoon niet te vergelijken.
Late reactie, maar hier komt ie Ik vind het enorm aso om je zo uit te spreken over anderen. Welk recht heb jij om zo te praten over iemand anders? Dat is een beetje wat ik bedoel met aso.... Misschien niet helemaal duidelijk
Ik ben het deels wel met je eens. Maar ik vind ook dat je als 'nakomeling van' dan zelf ook het goede voorbeeld kunt nemen door geen onderscheid te maken als het gaat om huidskleur, laat staan ermee roepen/schelden. Ik vind ook niet dat je altijd maar kunt blijven schuilen achter het leed van je voorouders..
Eens. Zou mooi zijn als niemand dit doet. Maar ik word gewoon een beetje lacherig van de blanke europeaan of amerikaan die zich gediscrimineerd voelt door blanke vla of woorden zoals bleekscheet. In 99.9% is het alleen maar een voordeel om blank te zijn ... en vind ik het nogal denigrerend overkomen als gemiept wordt over die eerder genoemde vla (wat ik hier natuurlijk gebruik omdat het zo'n lekker overdreven voorbeeld is ...). En dan bedoel ik denigrerend richting groepen die werkelijk onderdrukt zijn op basis van kleur en waar nog steeds vooroordelen tegen bestaan.
Dus wat je zegt is dat als je blank bent moet je niet zo miepen en als een zwart bent heb je alle reden om je gediscrimineerd te voelen?? Apart Dus kleur doet er voor jou dus wel degelijk toe??
Helemaal mee eens. En dan vooral dat racisme wat er gescheeuwd word van voetbaltribunes. Dat is echt zo belachelijk. Van hamas joden aan het gas tot: joden joden! Overigens als ze zwarte Piet verbieden dan ook graag de jodekoeken, dat vind ik pas echt beledigend. Alsof een koek van joden is gemaakt? Ik weet wel dat ze lampekappen van joden maakten
Het is inderdaad letterlijk a-sociaal om dat soort ongenuanceerde, opzettelijk beledigende opmerkingen te plaatsen. In sommige lagen van de bevolking komt zulk gedrag meer voor maar dat maakt niet dat dat allemaal aso's zijn. Dat is hetzelfde als zeggen dat alle getinte mensen het sinterklaasfeest verzieken.
Ik ga even een bommetje droppen: Is dit racisme?Molukkers willen Nederlands gezin weg | Binnenland | Telegraaf.nl
Dit gaat helaas nog geen verder dan racisme... Ik hoop dat die gek snel gepakt wordt met z'n doodsbedreigingen! Net alsof dat Nederlandse gezin iets te maken heeft met wat de regering destijds heeft gedaan. Wel vreemd natuurlijk dat je bepaalde types dan ineens níet hoort over integratie he.
Dit vind ik alles behalve normaal en absoluut vallen onder racisme, wat denken die mensen wel niet. Die man sowieso direct oppakken met zn bedreigingen met zn kapmes (gestoorde). En dat een stel mensen zo de 'baas' kunnen spelen over wie er wel of niet in de wijk komt wonen, bizar dat dit mogelijk is. Stel dat het andersom was, een moluks gezin wordt weggejaagd uit een wijk waar alleen Nederlanders woonden.
Ik meng me even in de discussie als dat mag. Ik zit zelf op Tumblr en volg daar veel Amerikanen en ik zie steeds dingen voorbij komen over Ferguson en politie agenten die onschuldige zwarte jongens en mannen neer schieten. Mike Brown, Tamir Rice (12 jarig jochie) en afgelopen zomer heeft een agent een man dood gewurgd. Het staat op camera, maar de desbetreffende agent wordt niet vervolgd! Weer wordt een Amerikaanse agent niet vervolgd na de dood van een arrestant - nrc.nl We hebben het hier in Nederland maar over Zwarte Piet, maar dit vind ik echt hartverscheurend!!
In eerste instantie was ik er ook erg verontwaardigd over, maar ik las hierover vanmorgen een artikel in de volkskrant en ik vind dat wel veel verduidelijken. Dit soort wijken zijn ontstaan uit afspraken die in het verleden zijn gemaakt tussen molukse nederlanders en de gemeente/overheid en de woningcorporaties. Die afspraken worden nu nog geëerbiedigd. Er is gekozen voor deze constructie om molukse nederlanders als groep te laten integreren in Nederland, dat werd toendertijd (jaren 60) als wenselijk gezien. En idd is het nu misschien uit de tijd, maar dit soort dingen zijn lastig aan te passen. Daarnaast vind ik het wegpesten van een gezin altijd verkeerd!