Racisme is alleen 'normaal' voor hele domme en bekrompen mensen. Gelukkig heb ik die niet in mijn vriendenkring.
Echt schandalig die opmerkingen. Ook dat mensen dan nog de schuld leggen bij de anti pieten. 'Door hen gebeurd dit'. Racisme is altijd fout, geen excuus. In de voetballerij gebeurd dit al vreselijk lang. De oerwoudgeluiden in stadions etc... Ik heb er geen goed woord voor over. Waar ik me ook vreselijk aan begin te ergeren is dat gekleurde mensen steeds medelanders worden genoemd. Ik plaats mensen liever niet in hokjes.
Rasisme daar wordt je mee groot gebracht. Overal om je heen gebeurd het. Bedrijven die zoveel procent buitenlander moet aannemen omdat er anders te veel verschil ontstaat, homo's die dag in dag uit in elkaar gemept worden omdat het andere niet aan staat, geen vrouwen aan de top mannen het beter "denken" te kunnen, Marokkanen omdat bij hen het percentage criminateit heel hoog ligt en daarom ze allemaal niet te vertrouwen zouden zijn, moslims in het algemeen omdat IS moslims zouden zijn ( deze mensen zouden zich geen moslim mogen noemen) etc. Het gebeurd dus overal en wordt gewoon geaccepteerd. Zolang sexualiteit , vrouwen aan de top , en ander geloof niet geaccepteerd wordt net zoals veel andere dingen veranderd er niks. Mensen houden nu eenmaal van de massa volgen. Ik heb een half Turkse man. Mijn kinderen zijn kwart Turk. De een blond en blauwe ogen en bleek, 2e getint, donkere ogen en zwRt haar. Merk wel degelijk verschil bij de behandeling van mijn 2 kinderen en de manier zoals andere je aanspreken. Vaak hoor ik bijv in een binnen speeltuin , zo veel apen hier ( donkere kindjes) , of zo was zeker gratis dagje entree vanuit de moskee etc. Zodra ze zien dat mijn zoon niet blank is draaien ze hun verhaal. Ja ik ben geen rasist hoor maar ze verpesten het voor hun zelf Nou sorry hoor maar we hebben het dan over kinderen. Pfff diep triest
Ik word spontaan anti-piet, ik weiger me te identificeren met mensen die vanuit hun frustratie en kortzichtigheid dit soort opmerkingen maken. Hopelijk kan ik mijn zoon respect voor de medemens bijbrengen. Waarom gaan we niet met zijn allen de dam op in een protest tegen racisme? Dat blijkt veel belangrijker dan de discussie rond zwarte piet. Ik word hier zo verdrietig van.
Mijn (van Antilliaanse afkomst, maar in Nederland geboren) vriend vertelde me dit al. Hij was echt in shock, en ik met hem. Ik vind het verschrikkelijk en te beschamend voor woorden dat in een land zoals Nederland,wat normaal gesproken heel openminded is, zo wordt gedacht. Het lijkt alsof we jaren terug in de tijd worden gegooid. de afgelopen jaren zijn mensen zo extreem geworden in het schaamteloos uiten van hun mening over bepaalde zaken. Wat duidelijk is is dat deze bekrompen mensen het voorbeeld volgen van een aantal vooraanstaande "belangrijke" personen, die ook hun ongezouten mening maat spuien. Ik schaam me er echt voor dat er in het jaar 2014 nog steeds zulke domme mensen wonen in Nederland.
Racisme is natuurlijk ook vreselijk, maar toch heb ik het idee dat mensen zichzelf al snel benadeeld voelen. Voor mij maakt het namelijk helemaal niets uit of iemand, zwart, bruin, geel of blank is, het gaat om het gedrag wat mensen vertonen. Ik denk wel dat er veel gediscrimineerd wordt, bewust en onbewust. Door deze discriminatie, wat soms ook zeker terecht kan zijn omdat sommige mensen het nu eenmaal voor andere verpesten waardoor veel groeperingen over één kam worden geschoren, voelen veel mensen zich benadeeld en halen dan racisme aan. En dat is erg jammer. Daarnaast zijn er natuurlijk ook veel domme mensen die zich "bedreigd" voelen in eigen land en er daardoor gewoon achterlijke dingen uitgooien zonder er over na te denken, maar moet je dit dan racisme noemen?
Ik vind het wel een discutabele uitspraak om te zeggen dat mensen dingen met een gekleurde bril zien of dat ze het zichzelf teveel aantrekken. Ik denk dat dit toch uit onwetendheid komt. Ik denk namelijk dat je als blank persoon in NL ook niet veel met racisme in aanmerking komt. Maar het is er wel veel. Kijk alleen al naar het verhaal van Lovewinnie. Dat is geen uitzondering. Er zal vast een klein groepje zijn dat om de haverklap met de term racisme strooit uit provocatie maar roepen dat mensen die zich benaderld voelen het verkeerd interpreteren..? Mwah...als mijn kind aap wordt genoemd, of een homo door een groepje in elkaar wordt geslagen weet ik niet hoe ik dat anders zou moeten interpreteren. Het is wel iets van alledag.
Nee en daarom vind IK veel dingen, die als racisme worden bestempeld, discriminatie. Mensen voelen zichzelf snel benadeeld, terwijl het vaak niet eens om een ras of huidskleur gaat maar om bepaalde vooroordelen en gedrag van sommige groeperingen.
Ik vind racisme niet normaal en gelukkig is het in mijn omgeving ook niet normaal. Er zullen nou eenmaal altijd mensen zijn die anders denken en dit ook willen/moeten uitspreken. Zelf kan ik mij er ook niet zo druk om maken, er zijn meer mensen die geen racisme/discriminatie kennen dan wel en die gedachte vind ik positiever dan denken dat er zo veel racisme is. Wij zijn beide NL maar mijn man heeft Libanese roots (3generaties terug) hij wordt regelmatig aangezien voor een Turk maar eerlijk gezegd wel op een positieve manier. Mijn naam kan als Arabische gezien worden en heb weleens meegemaakt dat mensen op basis van mijn naam al een indruk van mij hadden.
Ik verbaas me vooral dat mensen zo verbaasd reageren op dit soort 'bewijzen' van racisme. Het komt zo enorm veel in Nederland dat het raar is dat het verbazing oproept.
Bah, wat een commentaar. Om misselijk van te worden. Helaas schrik ik hier niet van. Zo ontzettend veel gebeurd dit. Neem maar eens een kijkje op facebook alleen al. Leef en laten leven. Hou elkaar in hun waarde. Het valt mij alleen wel altijd op dat het meestal aso's zijn die hun mening op deze manier uitten. Misschien kort door de bocht, maar zo komen ze toch echt (vaak) op mij over. Wat hier eerder al gezegd is "Het wordt kinderen met de paplepel ingegoten".
Nederland is helemaal niet zo tolerant als wij denken te zijn, in tegendeel. Twintig jaar geleden al in Den Haag wanneer ik een winkel in liep met mijn Antilliaanse vriendje, alle ogen op hem gericht wanneer ik bvb naar een ander gangpad liep. Hij werd dan vaak op de voet gevolgd door de verkoopsters, naar mij keken ze niet om. En zo ook weer een jaar of vijf geleden toen ik met mijn licht getinte man naar een zogenaamde (!!!) zeer goede buurt verhuisde even buiten de stad, een klein stadje in het Oosten des lands. Allemaal ingenieurs, advocaten, artsen en noem maar op in onze straat. Ik had vantevoren nooit en te nimmer verwacht dat dit het grootste en meest racistische schorem zou zijn wat ik ooit in NL ben tegengekomen. Kortom, racisme komt overal voor in Nederland onder alle lagen van de bevolking en in grote steden en kleine dorpen.
Ik was het met je eens, totdat ik het volgende zinnetje las: Het valt mij alleen wel altijd op dat het meestal aso's zijn die hun mening op deze manier uitten. Misschien kort door de bocht, maar zo komen ze toch echt (vaak) op mij over. Edit: Of bedoel je dat deze mensen eerder hun mening op facebook zetten en de niet aso's dit voor hun zelf houden of met elkaar bespreken en dit niet zwart op wit zetten?
Mijn kinderen worden opgevoed met dat we allemaal gelijk zijn, mijn dochter ziet geen kleur. Mijn zoon tegenwoordig wel, dit is helaas gekomen doordat kinderen op school hem hebben uitgescholden voor aap en andere woorden die ik niet eens meer wil herhalen. Sindsdien is hij zich erg bewust van zijn kleur wat erg pijnlijk is om als ouders te zien helemaal als je juist je kinderen opvoed met het idee dat iedereen gelijk is. Is het gek dat mijn zoon zich door zo'n ervaring sneller benadeeld voelt? Wij willen absoluut niet dat hij zich zo voelt en doen er ook alles aan om dit gevoel bij hem weg te nemen, we leren hem dat de kinderen die hem zo hebben behandelt er niets aan kunnen doen dat ze zo denken. Hij is bijna 13 en krijgt momenteel veel mee van het gebeuren rondom zwarte piet, ik hoop dat we door veel praten er voor kunnen zorgen dit niet nog meer zijn eigenwaarde gaat aantasten. Dat het voor jou niet uitmaakt wat voor kleur iemand heeft betekend niet per definitie dat racisme niet voorkomt in mijn ogen komt het in deze tijd helaas te veel voor. En dit baat als moeder van 2 getinte best veel zorgen.