Is racisme dan werkelijk zo 'normaal'?

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by Berte, Nov 15, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

Sep 16, 2008
    16,607
    7
    38
    Mars
    #81 BuffySummers, Nov 16, 2014
    Last edited: Nov 16, 2014
    Wat erg voor je zoontje! Mijn zoon van 5 is pas ook voor het eerst uitgescholden omdat hij bruin is. Nou je wil niet weten hoe hij binnen kwam. Tranen met tuiten en hij snapte maar niet waarom hij stom was om zijn kleur...:( ga dat maar eens uitleggen aan een kind van 5. Ik heb me ingehouden omdat t niet in onze buurt was (waren ergens op bezoek) maar ik was woedend! Het deed me zoveel pijn dat hij nu al op zo'n jonge leeftijd hiermee te maken heeft gehad.
    Ik heb zelf ook met racisme&discriminatie te maken gehad. Dit had niks, maar danook niks te maken met een gekleurde bril.

Hiervoor was hij nooit met kleur bezig en nu valt hem ineens op dat mama bruin is en papa wit.
    Ik vind het heel erg wat er nu gaande is, ja racisme en discriminatie was er altijd al, maar ik heb het idee dat t steeds erger wordt...

2. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Ik vind het echt heel erg voor iedereen die zich gediscrimineerd voelt, het is inderdaad niet altijd eerlijk en vaak gebaseerd op vooroordelen.
    Maar ik denk ook wel dat sommige mensen (en dan bedoel ik niet de meiden uit dit topic!), zich sneller benadeeld voelen dan anderen, en het ook wel een beetje op zich afroepen, een soort van uitlokken.

3. Eerlijk gezegd denk ik niet dat dit waar is. Maar er wordt gewoon veel te veel aandacht aan gegeven in de media momenteel, waardoor het inderdaad wel zo lijkt. Elk incident wordt enorm uitvergroot. Maar tegelijk: elk incident is er 1 teveel!

4. LoveLjh

LoveLjh Actief lid

Aug 6, 2011
    204
    3
    18
    NULL
    NULL
    Het Sinterklaasfeest is geen verzonnen sprookje, het is een kinderfeest wat gewoon gevierd moet kunnen worden zonder dat mensen moeilijk gaan doen over discriminatie enz.
    Als iedereen nou gewoon niet zo moeilijk erover doet en anderen het Sinterklaasfeest laat vieren is al dat gedoe er ook niet.

5. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    Waarom gaat dat verder? Dan heb ik het over kinderen hoor, niet over volwassenen.
    Mijn man durfde op een dag (basisschool tijd) niet naar beneden te komen toen hij werd geroepen voor het eten. En waarom? Hij had na schooltijd stiekem haarverf gekocht en zijn haar geverfd, nadat hij wéér was uitgescholden, nageroepen en gepest was vanwege zijn rode haar. Denk je dat dat voor een kind minder erg is dan voor een donker kindje dat is nageroepen voor 'vul maar in'?
    Ik vind het triest dat een kind op de basisschool zijn haar denkt te moeten verven. Hij had genoeg vrienden, daar lag het niet aan, maar toch is er een gevoel geweest dat zijn haarkleur anders moest.

Onze oudste werd op de opvang door een donker meisje gepest. Hij zegt op een dag; 'mama, mijn haar is lelijk he, ik wil geen rood haar, ik wil ook krulletjes, net als zij' gepest vanwege zijn haarkleur door een 3 jarige. Uiteindelijk was hij er klaar mee en heeft haar een enorme mep gegeven (na eindeloos praten tussen alle partijen) en toen was het opgelost. Ze zitten bij elkaar in de klas en zijn de beste maatjes. Maar ik ben later wel gewaarschuwd door de leidsters dat er gepraat was. Mensen hadden mijn oudste zien slaan (niet goed te praten, maar begrijpelijk) en hij zou worden opgevoed met racisme. Niks is minder waar en ik heb hem nooit op zulke dingen kunnen betrappen. Het verhaal wat ervoor had gespeeld had niemand meegekregen.

Volwassenen kunnen enorme kleuters zijn als het om gekleurde mensen gaat.

6. Islah

Islah Niet meer actief

Ik neem aan dat Vagans wel begrijpt waar ik op doel.

7. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

Sep 16, 2008
    16,607
    7
    38
    Mars
    Pesten is sowieso erg, of het nou om rood haar, een bril, kleur, geslacht, gewicht of lengte gaat!
    Zeker voor kinderen kan dat echt vreselijke gevolgen hebben.

8. evelien69

evelien69 VIP lid

Sep 16, 2007
    5,531
    3
    38
    verzorgende
    #88 evelien69, Nov 16, 2014
    Last edited: Nov 16, 2014
    Even voor alle duidelijkheid ik vind dat ook kul.... wilde alleen maar even aangeven dat de pro pieters die alleen maar zwarte piet willen, ook konden vertrekken.... op curaçao en in België heb je nog wel zwarte piet....😆

De roep om te vertrekken werd Door Vagans dan verhuizen of emigreren genoemd, maar dat is de 1e keer dat ik die woorden hoor..... De andere 99 procent zeiden ze gewoon ga maar naar je eigen land als het je niet zint......rot maar op.

9. Tuuttuterdetuut

Tuuttuterdetuut Actief lid

Jan 22, 2014
    378
    0
    16
    NULL
    NULL
    Vreselijk,.. Sorry, je hebt gelijk met dit voorbeeld. Zo had ik het niet bekeken.
    Ik legde idd al de lading door hoe die kinderen erbij komen dat een bruine huidskleur een pestobject zou zijn. Dat heeft een racistische lading, al weet een kind dat natuurlijk niet.

10. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik zeur niet over sprookjes.... Ik zei als ik geloof een sprookje noem (als voorbeeld) is dit dan discriminatie. Was gewoon een vraag. Ik heb verder niks tegen sprookjes, ze zijn toch niet echt.

Sinterklaas bestaat ook niet, maar dat vind ik wel heel erg leuk

11. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar de realiteit is helaas zo dat voor best veel mensen het heel normaal lijkt te zijn om een ander op basis van 1 kenmerk te beoordelen. En er zullen vast mensen zijn die zich sneller benadeeld voelen dan een ander, maar het is vaak genoeg echt zo dat racisme een rol speelt. Mijn man heeft in het verleden regelmatig dubbele sollicitaties verstuurd met zijn eigen buitenlandse achternaam en mijn oerhollandse naam. Hij gebruikte bijna identieke CV's, 3 keer raden met welke naam hij wel op gesprek mocht komen.... Dus ik begrijp heel goed als je vaak zulke situaties meemaakt dat je er dan gevoeliger voor bent.

12. Vagans

Vagans Niet meer actief

Overegens wil ik wel even duidelijk maken dat ik pesten/racisme uiteraard heel erg vervelend vind en verschrikkelijk vind. Degene ook hier op het forum die er mee te maken hebben wens ik dat ect niet toe. Ik ben dan misschien hartstikke blank maar ben onwijs veel gepest vroeger, ze vinden altijd wel wat.

Maar op een gegeven moment moet het klaar zijn, ga ik ook geen eisen stellen aan zo vele die mij nooit wat gedaan hebben.

Maar nee om op de begin vraag terug te komen Racisme is niet normaal. Het speelt helaas overal en dat zou niet moeten

13. Islah

Islah Niet meer actief

Dit is echt niet de eerste keer dat jij geloof een sprookje noemt... En Sinterklaas bestond wel degelijk. Dat was namelijk een katholieke bisschop.

14. Vagans

Vagans Niet meer actief

Maar ik blijf daar ook bij, ik bedoel het niet rot maar zo zie ik dat. Als ik telkens wat anders zou zeggen zou vreemder zijn toch...

En de sinterklaas van nu, de man die nooit sterft en met zn pieten pakjes komt brengen is natuurlijk wel een soort van 'sprookje'

15. Islah

Islah Niet meer actief

Ja, maar juist daarom vind ik het zo vreemd dat jij Sinterklaas dan zo belangrijk vindt. Als het christendom, zoals jij het ziet dan, nooit 'verzonnen' was, dan bestond sint Nicolaas van Myra immers ook niet.

16. sydneys

sydneys Niet meer actief

#96 sydneys, Nov 17, 2014
    Last edited by a moderator: Nov 17, 2014
    Door dat hele zwarte pieten gedoe zijn mensen wel veel agressiever geworden en daar zit nu het grootte probleem. Sinterklaas is voor velen het mooiste feest van het jaar en je wll dat je kinderen dezelfde herinneringen krijgen als je zelf hebt van sinterklaas in je kindertijd. Niks is nog hetzelfde maar sinterklaas min of meer wel.
    Door dit hele gedoe worden mensen heel erg opgefokt, je fokt elkaar op en jammer genoeg is er een deel bij die dan alle buitenlanders of getinte mensen als zwarte pieten haters gezien worden. Wat helemaal niet is want van alle getinte mensen is er ook maar een heel klein procent wat tegen zwarte pieten is.

Als dit hele gedoe niet was dan was het racisme ook stukken minder.

Ik ben heel erg tegen die mensen die zo fel tegen zwarte piet zijn, ze kunnen me de hoogste boom in. Sorry dat ik het zeg maar zo denk ik! Maar ik realiseer me wel heel goed dat dit maar een heel klein groepje is dus ik ga niemand boos aankijken en dat kinderachtig gedoe.

Mensen die nu iemand uitkafferd omdat de ene of de andere een andere een gitinte huidskleur heeft kunnen me ook de hoogste boom in!

Zelf ben ik vroeger ook regelmatig uitgemaakt voor stomme belg! Sta je als 16 jarige op de bus te wachten komen ze op je af, stomme belg.
    Ja rot op! Als ik zo een stomme belg ben wat doe je dan in België?
    Dit is toch ook racisme.

Ook heb ik het gevoel dat als wij iets willen het racisme en discriminatie is, als "anderen" iets willen heet het multicultireel. Nou echt niet! Dan heet dat ook maar discriminatie!

17. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Dat is een beetje een daders-excuus... dit is wat tegen vrouwen wordt gezegd die verkracht zijn: je had ook wel een laag truitje aan; of bij andere mensen die met geweld te maken hebben : je komt ook wel agressief / onbenaderbaar over.

De schuld ligt altijd bij de dader en niet bij het slachtoffer! Racisme of discriminatie roep je niet af of lok je niet uit. Het is de dader die dat bedenkt!

18. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    je woont in Nederland toch? Demonstreren is hier het middel om je mening te laten horen ;) gebeurt te pas en te onpas... zou een leeg land worden als iedereen die ergens voor of tegen demonstreert weg moet...

19. Islah

Islah Niet meer actief

Racisme heeft altijd al bestaan, lang voordat die hele zwartepietendiscussie er was... Ik geloof dan ook niet dat dit minder zou zijn geweest.

Maar waarom heet iets discriminatie wanneer een autochtone Belg/Nederlander iets vindt en wanneer een allochtone Belg/Nederlander iets vindt niet? M.i is dit altijd hetzelfde, en ik denk dat sommigen hiermee bedoelen dat bepaalde mensen zich heel snel benadeeld voelen. Net zoals sommigen roepen dat een moslim altijd van alles mag doen/laten/zeggem en een niet-moslim nooit iets over moslims mag zeggen, maar ik als moslim, merk juist bijna het tegenovergestelde. Vaak is het dan ook maar net hoe je iets wíl zien.

20. Vagans

Vagans Niet meer actief

Maar een verzonnen feest vind ik heel wat anders dan een geloof. Die man heeft ooit ook echt bestaan. God niet. Dus das voor mij totaal anders. Ik vind de paashaas ook leuk, die heeft nooit bestaan, ook een verzonnen feest, en dat t af stamt van een geloof weet ik wel, logisch ook aangezien dat vroeger zo enorm belangrijk was en je er toen niet omheen kon. Maar voor mij staat dat geheel los van elkaar.

Share This Page