Is racisme dan werkelijk zo 'normaal'?

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by Berte, Nov 15, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Islah

Islah Niet meer actief

Het feest komt voort uit het christendom, wat volgens jou dus verzonnen is...

2. Vagans

Vagans Niet meer actief

Dan ga je lekker op een stil veldje staan demonstreren. Niet op een feest voor kindjes!
    En daarbij, ik ga toch ook in Turkije niet demonstreren tegen het offerfeest. Ik weet dat dit los staat van elkaar hoor maar ik wist ff geen goede vergelijking...

Dat hoort bij het land, dus dat doe je niet.. Zal daar ook nniet echt gewaardeerd worden denk ik. Waarom dan wel in Nederland demonstreren tegen iets wat in dat land hoort.... Gaan ze straks ook demonstreren dat je geen kaas of drop mag eten? Moeten in België de Vlaamse frieten verboden worden? Een land is speciaal door zn eigen gebruiken, waarom dat om zeep helpen? Dat vind ik geen respect hebben voor een land.

3. sydneys

sydneys Niet meer actief

Het christendom is ook verzonnen, heb je geen enkel bewijs van. Die ouwe vent heeft wel bestaan, daar is wel bewijs van. Dat hij christelijk was moest hij zelf weten maar hij heeft wel degelijk bestaan.

Omdat mijn buurman christelijk is wil niet zeggen dat hij niet bestaat,...
    En als hij iets goeds doet in de wereld, zo goed dat mensen het nog willen vieren lang na zijn dood heeft in mijn ogen niks met het christendom te maken maar wel met die man

4. Islah

Islah Niet meer actief

Haha, als iedereen zoals jou dacht, dus dat tradities nooit mogen veranderen (en je niet eens zou mogen uitspreken tegen een bepaalde traditie), dan liepen we nu misschien nog wel rond in berenvellen ;)

5. sydneys

sydneys Niet meer actief

Kleine verandereringen kunnen velen mee leven. Maar elke gek weet dat het niet om kleine veranderingen gaat! Het gaat om het willen afschaffen van tradities.

6. Islah

Islah Niet meer actief

Het was een katholieke bisschop, dus een christen. Ik vind het vreemd om iedere keer te roepen dat het christendom een sprookje is (evenals andere religies) maar je dan wel te beroepen op een bisschop uit die religie. Dan moet je ook niet iedere keer zitten zeuren en miepen vind ik over sprookjes maar gewoon een keer respecteren dat er nou eenmaal geloven bestaan.

7. Islah

Islah Niet meer actief

Niet afschaffen maar veranderen zei ik.

8. sydneys

sydneys Niet meer actief

Jij vind veranderingen goed maar je weet ook dat deze groep niet stopt voordat alles afgeschafd is.

En wat interesseerd mij het of hij katholiek of christen is? Iedereen mag geloven wat hij wil. Ik geloof in de wetenschap wat volgens velen ook niet bestaat. Wat boeit mij het dat anderen denken dat de wetenschap een verzonnen iets is?
    Mij gaat het erom dat die ouwe vent, sinterklaas zoals we hem in deze tijd noemen veel goeds heeft gedaan en dat wij hem kunnen vieren zoals wij het al jaren doen.
    Dat sint nicolaas een geloof had moest hij zelf weten, leuk voor hem. Maar dat hij gelovig was vieren we niet, wel dat hij veel goeds heeft gedaan!

9. Islah

Islah Niet meer actief

Zoals je misschien hebt kunnen lezen was mijn eerste opmerking naar Vagans gericht. Niet naar jou dus (waarmee ik niet wil zeggen dat je niet je visie mag uiten). Iedere keer als ze de kans krijgt heeft ze het over sprookjes (wel bijzonder voor iemand die een heks zegt te zijn... :D), en dan niet echt op een aardige manier zeg maar. Daarom dat ik zei dat wanneer die 'sprookjes' er niet waren, sinterklaas er ook niet was. Niet meer en niet minder dan dat.
    Hoe jij het zelf ziet is jouw zaak, maar nogmaals, het was aan Vagans gericht.

Btw, om ontopic te blijven: Als je in de wetenschap gelooft, geloof je dan ook wat Darwin heeft gezegd over donkere mensen? Want dat is namelijk niet echt vriendelijk en gewoonweg racisme.

10. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Geen stemrecht voor vrouwen hoorde ook bij dit land, daar is ook (en dat vind ik erg prettig!) tegen gedemonstreerd...
    Waarom zou je ineens geen mening mogen hebben als je niet in dit land geboren bent of als je ouders hier niet geboren zijn?

Bovendien: sinterklaas en de pieten zoals het nu wordt gevierd hoort NU op dit moment bij ons land, maar onze ouders vierden het heel anders. Veel minder uitbundig en groots. Zelfs het feest zoals ik het vierde is al anders dan het nu is. En ga je een een jaar of 200 terug was het sinterklaasfeest nog heel anders (of misschien bestond het toen nog wel niet)

Oh en goed beschouwd is Sinterklaas een importfeest, als je er van uit gaat dat het uit het katholicisme voortkomt. Het katholieke geloof is niet het geloof dat uit oorsprong in Nederland voor kwam, dat is hier ook naar toe gebracht vanuit een ander land.

11. Islah

Islah Niet meer actief

Goed gezegd.

Ik weet nog wel dat wij als kinderen best vaak bang werden gemaakt. En heus niet alleen door de ouders maar ook op school. De roe van piet, in de zak naar Spanje, Sinterklaas als een of ander almachtig wezen dat alles kan zien/horen e.d om je maar die paar weken lang lief en gehoorzaam te laten zijn. Kinderen die op hun tegen liepen uit angst anders geen cadeautjes te krijgen, of erger nog, de roe en in de zak mee naar Spanje...
    Nou daar vind ik eerlijk gezegd niks feestelijks aan.

12. Vagans

Vagans Niet meer actief

Het gaat mij er puur om dat er een handje vol mensen zijn die nu ineens gaan roepen dat zwarte piet racisme is. Dat wij dus heel rracistisch zijn en slecht omdat we zwarte piet leuk vinden en verdedigen... Wie denken ze wel niet dat ze zijn! Zwarte piet zoals die in de huidige vorm is is niet racistisch. Als we dit dus toch gaan veranderen, waar ligt de grens dan?

Het is niet racistisch. Door het te veranderen laat je zien dat het dus toch racistisch is omdat je met die kul mee doet! Dat vind ik zoooo fout! Ons een beetje racisme aanpraten!

Wbt sprookjes. Hoe moet ik t dan zeggen? Iets wat iemand verzonnen heeft en waar mensen als een mak schaap achteraan hobbelen? Lijkt mij minder netjes.

Ik ben voorheen altijd ongelovig geweest, dan is iemand zn geloof niet meer dan verzonnen verhaaltje, sprookje dus.

Ja mijn levensstijl / geloof is idd hekserij, maar niet op een bezemsteel of met een zwarte kat. Een natuur religie, tastbaar dus. Net als vroeger kruiden vrouwtjes. En dat mag een ander best een sprookje noemen! Want zeg nou zelf, de meeste kennen alleen sprookjes heksen.

Ik gebruik sprookje juist om aan te duiden hoe ik er over denk op een nog wat vriendelijke manier.

13. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    In Turkije zijn ook mensen die protesteren tegen het offerfeest hoor, of denk je dat iedereen daar altijd enorm eensgezind is? Overigens kan hier met het offerfeest op dit forum nog geen dag een topic geopend blijven om elkaar een fijne dag toe te wensen, ik probeer het al heel wat jaren. Suikerfeest vaak ook nog want dan komt er toch weer iemand in de bocht die het verschil tussen het offer en suikerfeest niet weet en zn gal wil spuwen en dan loopt het weer uit de hand. En dan kun je nu natuurlijk zeggen dat dit ook geen feest van dit land is maar wanneer is dat het nou eens wel? Hoe lang mensen nog apart behandelen? De opa van mijn man kwam hier 50 jaar geleden. Of ja natuurlijk, ze zijn niet goed genoeg geintegreerd.

Drop en kaas begrijp ik niet wat het met deze discussie te maken heeft.

14. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Misschien vinden mensen die lactose-intolerant zijn kaas beledigend :D:D:D:p

15. Vagans

Vagans Niet meer actief

Drop En kaas zijn Hollandse dingen, ging mij om de cultuur en het speciale aan een land om zeep helpen omdat het je niet aan staat.

Offerfeest en suikerfeest wordt hier gewoon gevierd, krijgen kinderen vrij van, komen spullen voor in de winkel, doen ze allemaal (ik persoonlijk ben tegen halal slacht en dus ook offerfeest) maar t kan hier allemaal, wordt allemaal toegelaten en zelfs op in gespeeld. Maar ons eigen sinterklaas feest is niet goed.

T kwaku festival mag niet ingekort worden ookal geeft t overlast want dat is traditie, maar onze piet moet wel verdwijnen...

Das toch niet eerlijk of wel...

16. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Sinterklaas word hier toch ook gewoon gevierd, alles ligt toch in de winkels? Het offerfeest is trouwens ook aangepast hoor, en je krijgt genoeg protesten te horen. Eigenlijk hetzelfde als Sinterklaas dus. Kwaku was vorig jaar al ingekort btw.

17. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Ik denk dat het hier fout gaat. Jij voelt je beledigd omdat mensen de dingen die jij doet racistisch vinden. Maar die mensen zijn er niet op uit om jou te beledigen, net zoals jij er niet op uit bent om hen racistisch te benaderen. Maar feit blijft dat iets wat niet racistisch bedoeld is, wel zo kan over komen. Jij kunt niet oordelen over hoe iemand dat vind overkomen, je kunt alleen zeggen dat je het niet zo bedoeld hebt en er over praten waar het dan misgaat.

Dat vind ik jammer aan deze hele discussie, dat er geen greintje ruimte is om de positie van de ander te bekijken en echt te praten over wat er nou gebeurt.

18. evelien69

evelien69 VIP lid

Sep 16, 2007
    5,531
    3
    38
    verzorgende
    Je hebt geijkte umm, maar in Nederland is een groep mensen die grote moeite hebben met het feit dat Nederland veranderd, en dat het veranderd dat staat vast. Zijn bang dat de Nederlandse cultuur verdwijnt en dat er steeds meer andere culturen op de voorgrond komen..... Deze angst wordt heerlijk aangewakkerd door Wilders.
    Het gekke is dat we als Nederlanders zelf ook heel veel buitenlandse invloeden binnen halen, denk aan Valentijnsdag van halloween, cadeautjes met kerst en de kerstman.
    Men vergeet dat Door de komst van andere gebruiken en invloeden niet hoeft betekenen dat je eigen cultuur verdwijnt.....
    Tijden veranderen nu eenmaal.... mensen en gebruiken veranderen ook.... We wonen nu in een multiculturele samenleving en we hebben veel meer beïnvloeding van De Wereld door internet etc. Leven is veranderen denk ik...

maar als je de angst van deze Nederlanders niet serieus neemt krijg je problemen denk ik , en dat zie je ook gebeuren..... er is een hakken in het zand cultuur, men verhard zich, etc

19. evelien69

evelien69 VIP lid

Sep 16, 2007
    5,531
    3
    38
    verzorgende
    Eens

20. Vagans

Vagans Niet meer actief

Maar dan vertel je dat het niet racistisch is. Je legt uit dat piet zwart is van roet. Op tv wordt het de kinderen nog eens even heel duidelijk gemaakt dat piet zwart is van roet. Maar nee het is nog niet genoeg. Dan is nederland nog zo achterlijk en laf ook om verschillende pieten mee te laten doen en zelfs dan is het niet genoeg. Dat is toch van die mensen uit schandalig! Wordt er zo de best gedaan (wat ik nog niet eens nodig vind maar goed) is het nog niet goed!

Dan denk ik echt, ga lekker op een onbewoond eiland zitten en rot hier op!

En ja hoor er is genoeg te krijgen... De meeste winkels hebben gekeurde of geen pieten! Belachelijk! Wordt er zo woest van! Er is niks mis met ons feest!

Share This Page