Mijn dochtertje is bijna 4 maanden, ze krijgt 5 voedingen per dag. Ik ben pas begonnen met werken (3 dagen) en dus ook pas begonnen met kolven. Ik heb al wel eerder af en toe gekolfd maar mijn kolfproductie is gewoon niet zo hoog. Zoals ik tot nu toe heb gemerkt drinkt ze per voeding meestal tussen de 100 en 150 cc, maar ben daar nog zoekende in hoeveel ze precies per voeding wil drinken, het lijkt te wisselen. We hebben af en toe gewoon een nutrilon flesje (kant en klaar eerste flesjes) moeten geven omdat ik niet genoeg heb kunnen kolven. Ik ben ook bang dat mijn melkproductie terugloopt. En eerlijk gezegd snap ik ook niet zo veel van die kolf (heb een dubbele elektrische kolf, conversieset van Ardo). Hoe hoog moet de vacuum en hoe hoog de cycli knop? Ik heb net bijna een half uur net 50cc gekolfd, in totaal! Ik kan trouwens 3 voedingen zelf geven, 2 voedingen zit ik op werk en zal ik dus moeten kolven. Zou het helpen als ik een 6e keer extra kolf per dag? Ik hoop hier tips te krijgen over de kolf en over hoe mijn kolfproductie te verhogen. Want de borstvoeding gaat goed gelukkig, ik had meteen heel veel melk alleen het aanhappen was een probleem maar vanaf een maand gaat het heel goed en ik wil zeker tot 6 maanden door blijven voeden!
Hoi, Fijn te horen dat het voeden zo lekker loopt! Over het kolven: heb je geprobeerd om te kolven in stappen? Je gaat dan als volgt te werk: - start met korte massage (30 sec is genoeg) om je lichaam signaal te geven dat je nu met kolven gaat starten - kolf gedurende 7 minuten - stop en masseer weer kort - kolf nu 5 minuten - wissel nog 1 keer het masseren en kolven af. Door steeds op dezelfde manier te werk te gaan conditioneer je je lichaam en gaat het kolven soms makkelijker. Ook stimuleer je je lichaam meer, omdat je steeds stopt en opnieuw start. Zie je dit niet terug in je milliliters, dan weet je dat het bijdraagt in het in stand houden van je productie. Het kolfschema is binnen 20 minuten uit te voeren. Het is beter het na een tijdje nog eens te doorlopen dan een uur door te blijven gaan. Wanneer je structureel niet meer kolft dan 50 ml kun je naar randvoorwaarden gaan kijken. Sluiten de kolf schilden goed aan, zijn ze niet te groot, te klein? In beide gevallen kan de melk niet vrij stromen en heb je dus minder opbrengst. Is het vacuum goed, of wordt ergens valse lucht aangezogen? Schiet je melk makkelijk toe of juist niet? dan kun je een oxytocinespray overwegen: dit is een syntetische vorm van oxytocine en verkrijgbaar via huisarts. Het heet syntocinon. Je kunt natuurlijk altijd proberen een keer te kolven als je thuis bent of als je ruim in je melk zit (bijvoorbeeld in de ochtend) Of kolf 1 kant terwijl je kindje de andere kant drinkt, vaak stroomt de melk dan toch makkelijker omdat zij het toeschieten opwekt. Dan: instellen. Meestal stel je in op zuigkracht dat het net niet lekker meer aanvoelt en dan schakel je 1 of 2 stapjes terug. Voor frequentie geldt dat hoe langer het zuigen wordt vastgehouden, hoe minder resultaat op den duur. Kijk wat voor jou werkt. kom je er echt niet uit, neem dan even contact op met Ardo, zij zijn doorgaans goed toegankelijk en zullen je graag verder helpen. Ik hoop dat je zo verder kunt? Veel succes!
Dank je wel!! Alhoewel mijn kolfproductie van mij nog wel meer mag gaat het stukken beter!! Supertips! Ik heb alleen nog een vraag: S'ochtends heb ik natuurlijk het meeste melk, het kolven gaat dan heel goed (heb ik een keer gedaan omdat ik toch vroeg wakker was en had binnen no time een voeding afgekolfd). Maar mijn borsten zijn dan wel 'leeg' als ik mijn baby aanleg. Alhoewel ik weet dat er direct melk wordt aangemaakt ben ik toch bang dat ze dan te weinig voeding binnenkrijgt. Is dit terecht?
Nee, is niet terecht: wat je kunt merken is dat ze wat onrustiger aanzuigt, omdat melk niet zo snel of krachtig komt als ze gewend is Maar als ze door blijft drinken komt het toeschietreflex gewoon hoor!