Roken en drinken verminderd de vruchtbaarheid.. Dit wil niet zeggen dat je onvruchtbaar bent meteen... Je wordt verminderd vruchtbaar en je kan dus wel zwanger worden... Je verhoogt alleen je kansen wel als je stopt met roken en drinken... Maar deze factoren zijn zeker niet de enige factoren die voor verminderde vruchtbaarheid zorgen.. Mannen dienen bijvoorbeeld niet te strak ondergoed te dragen... ook goed op hun eten te letten en lang zitten is niet bevordelijk... Dus heb je een man met een kantoorbaan... is dat niet bevorderlijk Het komt er op neer dat wil je een optimale kans om zwanger te raken dat je dan zo gezond mogelijk moet leven! Waarom het dan bij de een die ongezond leeft wel lukt en bij de ander die gezond leeft niet...? Je levensstijl is niet de enige oorzaak... je kan ook lichamelijke afwijkingen hebben... En bovenal is het heeel belangrijk te weten dat zwanger worden voor het grootste gedeelte gewoon puur dom geluk is! Je hebt als alles goed is 20 a 25% kans per cyclus om zwanger te worden... De rest is geluk hebben! De meeste vrouwen (zo een 85%) raakt binnen een jaar zwanger... Pas daarna kan je gaan nadenken of het misschien beter is om de hulp van een arts in te roepen, tenzij je duidelijk aanwijsbare redenen hebt om eerder te gaan natuurlijk... Dus dames... wanneer je nog maar net bezig bent... panikeer dan niet... Geef het de tijd... Zwanger worden kan de nodige tijd in beslag nemen... Succes en heeeeeel veel geluk toegewenst!
In ieder geval niet de enige of ik moet ook een hersenafwijking hebben Ik begrijp het hele roken en tegelijk zwanger zijn niet. Waarom kies je er als vrouw voor om een verhoogd risico te hebben op onvruchtbaarheid, miskramen, te laag geboortegewicht, vroeggeboorte, doodgeboorte en ademhalingshaling en gedrag- en leersproblemen bij je kind? En natuurlijk het is een verhoogd risico en betekent niet dat je altijd met deze problemen te maken krijgt. Ik zou het mezelf moeilijk kunnen vergeven als ik dit mezelf en/ of mijn kind aan zal doen en niet wetend of het mijn eigen schuld is of pure pech van de natuur. Weet dat dit niet van toepassing is op de vraagsteller, maar ik word echt een beetje verdrietig als vrouwen met dikke buiken een sigaret zie opsteken...
wat ik met mijn boerenverstand niet goed kan begrijpen is het effect van roken op het zwanger raken van de vrouw. Feiten: - de vrouw heeft alle eicellen al bij de geboorte - de eerste 2 of 3 weken na innesteling is er nog geen bloedband tussen embryo en moeder Komt mij raar voor dat roken op deze zaken betrekking heeft. MAar wie ben ik?
Ik ken iemand die dmv ivf na lange tijd zwanger is geraakt en die puft ook nog iedere dag net zoveel sigaretten weg..... Ik vind dat ook moeilijk te begrijpen!
Feiten: - die eicellen zijn half-rijp. Die moeten dus nog een ingewikkelde celdeling doormaken, waarbij de helft van het genetisch materiaal wordt afgestoten. Door toxische stoffen, o.a. nicotine, kan dit proces negatief beïnvloed worden! - Er is inderdaad nog geen echte bloedband tussen embryo en moeder in dit vroege stadium, maar het embryo zit niet in een vacuüm. Dat embryo bevindt zich in het lichaamsvocht van de moeder. Ook daarin bevindt zich nicotine als de moeder rookt.
Snap dat ook niet, vraag me dan ook af of ik dan wat wereldvreemd ben Op het moment dat bij ons de kinderwens ter sprake kwam gingen zowel de sigaretten van mij als van mijn vriend de deur uit. Het leek ons niet meer dan normaal dat we ons toekomstige kindje de beste kansen wilden geven. Helaas is mijn eerste zwangerschap niet goed verlopen, maar ik ben opgelucht dat ik 100% zeker weet dat het niet mijn eigen schuld is. Waarom zou je voor zo risico kiezen en wat dacht je van alle emotionele gevolgen die dit met zich meebrengt? Je mag er toch wel vanuit gaan dat alle medici en biologen die hier jarenlang onderzoek naar hebben gedaan, dit vast niet uit hun grote duim hebben gezogen... Misschien begrijpen we niet helemaal hoe dit van invloed kan zijn, maar het is niet voor niks een jarenlange universitaire opleiding!
zullen we het eens hebben over de lekker fris bespoten groente en fruit. : al die auto gassen : , laat jij je auto staan? vliegtuigen : ga jij lopend of op de fiets op vakantie ? ik kan zo nog wel ff doorgaan maar daar word het niet beter door. roken is niet goed voor je, vet eten is niet goed voor je, drank is niet goed voor je enz enz zelf ben ik ook gestopt met roken, voor ik aan mijn kinderwens begon. na de zwangerschap heb ik inderdaad weer gerookt, maar rookte wel buiten. niet bij mijn kind. nu weer kinderwens en weer na verwijdering van spiraal gestopt met roken. ik vind voormezelf dat ik dit voor mijn kinderen moet doen. maar ik vind ook dat je andere mensen die niet willen of kunnen stoppen hiermee in hun waarde moet laten. iedereen bepaalt zelf wat hij of zij belangrijk vind in het leven. het is zo makkelijk om anderen over iets afte vallen. maar de echte reden waarom, iemand iets doet of niet doet daar word nooit naar gevraagt. en maar sugereren en veroordelen feiten ja die zijn er, medishe wetenschap is er. maar wie geeft je het recht om iemand daarop te veroordelen?
Sorry hoor edithdeb maar ik veroordeel helemaal niemand! Ik zeg alleen dat ik het niet kan begrijpen dat iemand met heel veel moeite zwanger raakt en dan nog een pakje peuken per dag staat weg te paffen! Ik snap dat niet?! En wat je zegt, ik laat een drankje, vet eten en dat soort dingen dus ook staan omdat ik zeker wil weten dat ik het allerbeste doe voor mijn kindje! En mijn man die wel rookt doet dat ook niet meer in huis of bij mij in de buurt! Is dat een garantie dat het allemaal goed gaat met de kleine, nee! Maar ik weet wel zeker dat ik er alles aan gedaan heb!
Ik wil ook niemand veroordelen. Het is mensen hun eigen keuze wel of niet te roken. Maar als de vraag luidt: "Is roken nu echt zo slecht?" dan is het antwoord gewoon "Ja". Wat mensen daar dan mee doen, moeten ze zelf weten. Ik ben heel dankbaar dat ik nooit gerookt heb en ook nooit heb hoeven stoppen. Want je hoort altijd dat dit niet makkelijk is. Daarom heb ik alle respect voor mensen die weten te stoppen. Petje af voor deze mensen.
roken is inderdaar slecht tijdens de zwangerschap en ook tijdens het worden! zelf ben ik gelijk gestopt toen ik wist da tik zwanger was en daarna nooit meet begonnen en het resultaat is er nu in de 2e ronde zwanger of puur toeval of omdat ik meer vruchtbaar ben nu ik niet meer rook! en nooit meer 1 heb aangeraakt! iedereen zegt altijd ja zoveel is slecht voor je maar het is bewezen het is gewoon slecht simpel meer heb ik er niet over te zeggen
Nou ik zal maar heel eerlijk bekennen dat ik het wel veroordeel. Weet je waarom? Omdat ik het zielig vind dat het kindje bij elke teug van de moeder geen zuurstof krijgen of dat een kindje dat te vroeg geboren is zo moet vechten voor zijn leven. De moeder draagt in deze toch echt de verantwoordelijkheid voor de gezondheid van haar kind en deze heeft zelf geen keus. Iedereen mag zijn eigen keuze maken, maar als het kindje de keuze heeft zal deze toch voor voldoende zuurstof kiezen. Ja natuurlijk zijn er een heleboel dingen die slecht voor je zijn, en daarom laten veel moeders de meeste dingen ook. Sommige dingen zijn niet/ moeilijk te vermijden, zoals de uitlaatgassen. In mijn opinie valt roken hier niet onder, want er zitten genoeg vrouwen op dit forum die succesvol zijn gestopt. Niet roken is net zo vanzelfsprekend als niet drinken, geen drugs, ongezond eten tijdens de zwangerschap. Of in ieder geval het hoort zo vanzelfsprekend te zijn.
sorrie meiden maar vond het een beetje een oneerlijke discussie worden voor de wel rokers of voor mensen die kei hard geprobeerd hebben te stoppen maar het om welke reden dan ook niet lukte roken is slecht voor je en al helemaal voor je ongeboren kindje. dat is gewoon een feit, dat is waar, maar de andere feiten, natuurlijk kan het zwanger worden beinvloeden,maar staat niet rots vast, dat is wat ik wilde vertellen met mijn verhaal waar ik mee starte. het blijft een kwestie van heel veel geluk hebben. misschien heb ik me verkeerd er in uitgedrukt,
Het werd inderdaad ook een hele felle discussie en als je het allemaal goede bekijkt denken we er eigenlijk allemaal hetzelfde over. Ik besef ook wel dat ik de laatste weken wat heftiger op dit soort discussies reageer dan eerder. Eigenlijk is het ook helemaal niet bedoeling dat ik hier met mijn vingertje kom zwaaien, maar ik wil mensen waarschuwen of dat ze in ieder geval goed gaan beseffen dat het heftig is als jouw kindje iets overkomt. Het laatste waar je op dat moment zit op te wachten is een potje schuldgevoel. Uiteindelijk is het inderdaad ook een kwestie van geluk of het wel en niet goed gaat. Sommige hebben nu eenmaal geluk en anderen niet. Edith bij deze ook van mij kant sorry
trees waarom sorrie? naar mij toe : ik voelde me er niet persoonlijk in aangevallen hoor. "ik rook niet" vind het jammer alleen dat mensen zo kortzichtig zijn je rookt dus, kan je niet zwanger worden. als je rookt en toch stiekum zwanger word, en je krijgt een mk dan is het je eigen schuld : je man rookt, dus die heeft zwak zaad. enz enz. dat is wat er teminste vertelt word hier, dat vind ik dus heel erg kortzichtig denken. en erg jammer. ondanks dat de feiten zijn, dat roken slecht voor je is. kun je sommige dingen niet zeggen.
Volgens mij werden er alleen maar een aantal feiten op een rijtje gezet die zijn gebleken uit onderzoeken. Vind niet echt dat meiden hier zo kort door de bocht gingen?!
Inderdaad zo zwart-wit is het niet. Was het maar waar dan zou ik bij mijn volgende zwangerschap op een hutje op de hei gaan wonen, ver weg van alle schadelijke stoffen Het verhaal is gewoon dat je een groter risico hebt en het zijn gemiddelden, je hebt gemiddeld meer kans op allerlei afwijkingen. Je zou mij ook nooit horen zeggen dat het je eigen schuld is dat je een miskraam hebt gehad. Misschien wel, misschien niet dat is gewoon iets wat je nooit zal weten. Het lijkt me alleen zo rottig als je die twijfel achteraf hebt, want je gaat toch denken als ik nou niet..of als ik dat nu wel...pff lastig
als je alles terug gaat lezen staat het er wel zo zwart wit. alleen iets minderhard dan ik het net heb neergezet. ik ga het niet voor jullie siteren,want ik denk dat jullie heel erg goed kunnen lezen maar goed,we zijn het in elk geval al meer eens dan in het begin groetjes edith