Voel me in de zeik genomen..

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Mangoo, 30 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mangoo

Mangoo Actief lid

23 sep 2009
    464
    0
    0
    Bussum NH
    Ik voel me echt in de zeik genomen en wil me werk hierop wel aanspreken...maar hoe..

Komt ie:

Ik werk in de zorg met dementerende, en veelal bewoners in een rolstoel, zwaar lichamelijk werk dus.
    Op een avond 'schoot' het erg in mijn buik, en had ik erg veel last tot wel 2 uur snachts voor de pijn wegtrok.
    Nu dacht mijn verlos dat het wel eens verrekte baarmoederbanden kunnen zijn, ala, advies 50% werken en niet meer in de zorg.
    Sinds 21-6 werk ik 50%,

Uwv belde die had staan dat ik 100% ziek was gemeld door mijn werkgever, ik het verhaal verteld.
    Volgende dag mijn leidinggevende gevraagd, die vertelde, nee joh je staat 50% ziek en de overige 50% werk je gewoon en ook niet op at basis...heb nog met het uwv gesproken erover,

Vertrouwde het niet helemaal, dus volgende dag uwv gebeld, sta ik toch 100% ziek gemeld... :$
    Ik vind dat zo achterbaks en smerig he..
    Hun vangen 100% ziektegeld, en ik kom daarbovenop nog eens 12 uur in de week..

Mijn leidinggevende gaf trouwens nog aan dat ik misschien wel weer normaal kon gaan werken, en dat ik naar de arbo arts moet..
    Heb het idee dat ze dat willen en daarboven op nog eens 100% ziektegeld willen vangen..

Nou ben ik niet van plan weer 100% te gaan werken, ook ivm met veel pijn onderrug ( bekken? heb woensdag afspraak ceasar)

Maar ik vind het gewoon oplichterij,
    Uwv adviseerde wel om dit aan te kaarten en te vragen naar 50% ziekmelding en een bewijs zwart op wit..
    Maar heb het idee dat ze toch gaan ontkennen.. :x

Iemand een idee hoe dit aan te pakken???
    Want wil hier wel iets mee..

2. ona81

ona81 Bekend lid

19 aug 2011
    844
    0
    0
    Heerlijk thuis geweest tot onze zoon 8 manden was,
    Dit voelt.niet helemaal ok....heb je rechtsbijstand. Binnen 5 werkdagen spreek je met een jurist als jeje 'zaak' hebt aangemeld. Ik natuurlijj niet of ze er wat mee kunnen...

Succes en sterkte n iedergeval!

3. Mayke1717

Mayke1717 Bekend lid

15 jun 2011
    656
    2
    18
    Vrouw
    Tilburg
    ik zou je leidinggevende gewoon aanspreken: of ze gaan je op 50% neerzetten en je komt dan daadwerkelijk 50% en anders ben jij het niet verpicht die 50% nog te komen werken.. Hen hebben jou 100% ziek gemeld.. En daarbij; zij kunnen niet beslissen (ook niet de arbo arts) of dat jij wel of niet weer gaat werken. Jouw vk heeft je dat advies gegeven en jij neemt dat aan. Jij en je kindje zijn belangrijker op dit moment!! Succes

4. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ik had het uwv een mail laten sturen met daar precies ieder detail er in en dit aan je leiding gevende gegeven.
    Even apart nemen en vragen waar dit op slaat.
    Ook er even bij zeggen dat ze het kunnen veranderen of dat je anders thuis blijft want je bent toch ziek gemeld.

Ze is heel erg fout bezig das wel duidelijk

5. Rinajusase

Rinajusase Fanatiek lid

17 jun 2012
    2.078
    0
    0
    Secretaresse
    Midden Nederland
    Helemaal mee eens!!

6. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Ik zou het ook zo doen! Succes! xx

7. Mangoo

Mangoo Actief lid

23 sep 2009
    464
    0
    0
    Bussum NH
    @Mayke1717, ja dit lijkt me een goed begin,

In principe volg je dus gewoon het advies van je verloskundige, er staat dus niemand 'boven' ??

De arboarts is toch een onafhankelijke partij? of toch niet??

Kreeg vanmiddag een brief van het uwv met daarin mijn dagloon, en dit uitgerekend en dit is toch echt weer die 100%..

Daarbij is het netto hetzelfde als anders, maar het vakantiegeld zit hierbij in, terwijl dat normaal gesproken er al af is... daar word ik dus ook op 'gekort' om het maar zo te zien..

Daarbij heb ik vakantie opgenomen, en bij 100% ziekmelding moet je die toch ook terugkrijgen??

Word steeds nadeliger.........

8. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    Als jij 12 uur in de week werkt, mogen ze je niet 100% ziek melden. Heel simpel. Je zal binnenkort wel een oproep van de arboarts krijgen en zodra jij daar aangeeft dat je 12 uur werkt, zal de arboarts aan je werkgever aangeven dat ze het terug moeten draaien.

Ook zou ik dit bij het UWV aankaarten, wellicht dat hun je werkgever kunnen sommeren om het terug te draaien.

9. kieke77

kieke77 Actief lid

5 jul 2008
    467
    7
    18
    Als het goed is krijg je van het UWV nog een brief, kreeg ik wel me daarin de details. Anders inderdaad vragen.
    Mocht je 100 % ziek zijn gemeld, dan inderdaad het aankaarten bij je manager.

Arbo-arts is niet altijd afhankelijk, die van mij wilde in mijn situatie dat ik mij weer 10 % beter melde omdat ik wel achter de computer kon werken. In overleg met manager was dit juist therapeutisch. UWV stond achter mij en manager en heeft me gewoon 100 % ziek laten staan. Heb trouwens bekkeninstabiliteit.

Ik zou als het echt zo is bij het UWV aankaarten en bij je eigen P en O ( om je zelf in te dekken) en alles op papier laten zetten zodat je altijd weer terug kan terugvallen daarop.

Heel veel succes!

10. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Alleen een arbo arts kan bepalen voor hoeveel procent je afgekeurd ben. Een gyn kan volgens mij in bepaalde gevallen wel een schriftelijke aanbeveling doen aan je arbo arts.

11. Mangoo

Mangoo Actief lid

23 sep 2009
    464
    0
    0
    Bussum NH
    Had al bij mijn leidinggevende gezegd dat ik 100% sta ziekgemeld, maar die ontkent dit ( wel ondertussen vangen voor 100% en ik kom ook nog)

Ik belde net het uwv, die er trouwens ook niet echt erop zitten dat het word teruggedraaid, heb het idee dat ze het wel best vinden??

Uwv vertelde me dat ik een brief had gekregen ( was ook zo) daar staat het dagloon in, en die meneer vertelde mij dat het dagloon gebaseerd was op 100% ziekmelding, dus dat heb ik dan zwart op wit.

Ik zal vanzelf wel een belletje krijgen van de arbo arts..

Maar moet donderdag weer werken, en dan is mijn leidinggevende nog niet jarig :D

12. douglas84

douglas84 Fanatiek lid

17 jun 2008
    1.677
    0
    0
    Drenthe
    in principe is het zo dat je binnen 8 weken na je 1e ziektedag bij de arbo arts moet zijn geweest(oproep), meestal is dit in de 6e week. Er wordt dan een zogenaamde probleemanalyse opgesteld.
    In de probleemanalyse geeft de bedrijfsarts aan wat de beperkingen van de werknemer zijn en hoe dit zijn (toekomstige) werk en de mogelijkheid op een werkhervatting belemmert.

Wat moet in een probleemanalyse naar voren komen?
    Datum eerste dag van verzuim;

<UL>Eerste contact datum tussen werknemer en bedrijfsarts;

Datum van opstellen probleemanalyse;

</UL>Diagnose/oorzaak verzuim;

Klachten;

<UL>Behandeling huidige/toekomstige;

Mate arbeidsongeschiktheid;

</UL>Eventuele beperkingen;

<UL>Toekomst beeld;

Aanvullende informatie mbo de re-integratie;

</UL>Verhoudingen op de werkplek;

<UL>Arbeidsrelatie werknemer/werkgever werkgever/werknemer;

</UL>Verhoudingen in de privé sfeer;

Beoordeling gegevens;

Visie werknemer.

13. Kiewie

Kiewie Fanatiek lid

10 okt 2011
    1.341
    5
    38
    wow.. ook best wel gevaarlijk dat ze dat doen!
    Ik ben de afgelopen 2 weken een paar dagen ziek geweest en het UWV belde gelijk om te vragen wat er aan de hand was en hoe het er voor stond. 2 dagen later had ik een brief in de bus met daarin een afspraak dat ze me op een bepaalde datum tussen bepaalde tijden zouden bellen. Als ik dan niet op zou nemen dan zou dat gevolgen kunnen hebben voor een eventuele uitkering.. (even kort uitgelegd dan he :) ) Wel schandalig dat je werkgever dit zo doet zeg!

Als ik jou was zou ik idd een gesprek aan gaan met je leidingevenden, mocht dat niets opleveren.. dan de rechtstbijstand inschakelen!

14. Moekje

Moekje Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.021
    1
    38
    NULL
    Zuid-Holland
    Dat het een rare situatie is dat staat vast.
    maar ik wil je erop wijzen dat er bij het UWV vaak ook heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel mis gaat.
    Zelf zit ik ook in de molen bij het UWV ivm ziektewet en failisement werkgever maar je moet overal zelf achteraan gaan want er klopt geen hout van (bij mij dan)

15. Ook ik heb precies het zelfde met mijn werk.. Mij werd door het uwv verteld dat dit standaard is, en mijn baas de door mij gewerkte uren door geeft aan het uwv en dat dat dan verrekend wordt...

Ik werk 50% dus vond het ook al vreemd, misschien toch ooknog maar even navragen bij mijn baas en het uwv...

16. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Dat is wel vervelend zeg! Voor wat betreft je vakantiedagen klopt het wel. Er is een nieuwe regel, heb je een vakantie staan en word je daarvoor ziek moet je die dagen toch opnemen ( blijkbaar werd er veel mus ruik van gemaakt ofzo) word je ziek in je vakantie en meld je je ziek, dan krijg je je dagen wel terug.

Succes morgen

17. sannie30

sannie30 Fanatiek lid

24 jan 2011
    1.050
    9
    38
    Formeel klopt het wel, want je bent 100% arbeidsongeschikt voor je eigen werk. En je dagloon is gewoon je eigen loon omgerekend naar een dagbedrag. Dus stel je loon is gemiddeld 100 euro per dag, dan krijg je (of je werkgever) bij ziek ten gevolge zwangerschap 100% van 100 euro per dag. Als jij 50% werkt in je eigen functie (bijvoorbeeld halve dagen, 4 van de 8 uur) dan word er 4/8 per dag x 100% x € 100,- betaald. Je zou je vraag ook even aan het webcare team van het UWV kunnen stellen.

18. Mangoo

Mangoo Actief lid

23 sep 2009
    464
    0
    0
    Bussum NH
    Nou, volgens mijn leidinggevendesta ik nu echt 50% ziek gemeld, ze heeft ervoor gebeld en aan p en o doorgegeven,
    Ik wacht het af, want dan moet ik een nieuwe brief krijgen van het uwv :)

Daarbij hebben ze bekkenpijn/bekkeninstabilitiet (blijkt hetzelfde te zijn) geconstateerd, dus die 50% werken raden ze me ook niet aan,

Tis allemaal wel een gedoe..

Moet straks bij de verzuimdeskundige komen op het werk, en mag dan de arbo afbellen.
    Omdat dit duidelijk zwangerschaps gerelateerd is..

19. Corry1985

Corry1985 Actief lid

12 okt 2008
    383
    0
    0
    Noord Holland
    Ik heb ook zoiets gehad, het verhaal is anders, maar er zit wel iets soortgelijks in, al denk ik bij mij niet dat het bewust gedaan is.
    Ik heb gemailt naar de Salarisadministratie en alles uitgelegt... nadat ik meerdere malen op het werk bovenstaande had uitgelegt... ze vonden het eigenlijk wel prima... dus gemailt en gedaan en toch mijn gelijk gekregen.
    Nu wordt jij er niet slechter van eigenlijk, maar het is inderdaad niet eerlijk. Ik miste 30 uur...

Deel Deze Pagina