Schrijnende armoede kan een eigen keuze zijn, maar het kan ook het gevolg zijn van handelingen waarvan je niet wist dat ze niet verstandig zouden zijn,bijvoorbeeld een klein dingetje verkeerd ingevuld bij de belasting waardoor je veel mag terug betalen. Ik ben dan wel van mening dat die schrijnende onbewust veroorzaakte armoede van korte duur zou moeten zijn, als het om een paar duizend gaat. Iemand met 50 000 schuld heeft het er al gauw zelf naar gemaakt door door te gaan met bepaalde dingen, luxe te blijven leven. ( Dan heb ik het niet over mensen die door bijv. een scheiding hun huis met schuld moesten verkopen) Armoede kan ook het gevolg zijn van dingen die je zelf niet in de hand hebt. Stel je zit in een arbeidsconflict en je werkgever stopt met betalen dan heb je ook een probleem, kun je je vaste lasten niet betalen, stapelt alles op. Dit zou zich dan weer in de loop der tijd terug moeten betalen, maar kan ook lang duren. Ook zoals eerder genoemd, stel je gaat scheiden en je moet je huis verkopen met schuld en de NHG is niet van plan dit te betalen omdat je misschien net op de inkomensgrens zit, dit heb je zelf ook niet in de hand. En zo zijn er nog wel veel voorbeelden te noemen. Ja en Nee dus.
Je hebt armoede en armoede. Een deel zal niets kunnen doen aan hun huidige situatie en proberen op allerlei manieren om uit de shit te raken. En daar heb ik niets anders dan respect voor. Dat zulke mensen dan misschien een iPhone hebben e.d. kan me dan niet zo boeien. Mensen zoals gisteren in het programma zijn echter zo dom als het achtereind van een varken. Sorry dat ik het zo hard moet zeggen, maar zulke mensen verdienen geen vrijblijvende hulp en mogen wat mij betreft ook levenslang onder curatele (en wat mij betreft mag Jeugdzorg ook ingrijpen in het gezin van gisteren, maar dat is een ander verhaal). Mensen die menen "recht" te hebben op allerlei luxe, terwijl ze daar totaal niet het geld voor hebben. Dus ja, in die gevallen is schrijende armoede echt hun eigen keuze. En helaas verstiert deze groep het danig voor de andere groep.
klopt idd ! snap je ook zeker ! alleen uit sommigen eerdere reactie,s van mensen over een auto en of mooie telefoon vind ik nog al kortzichtig dat zegt niets over hoe de situatie is. ik oordeel zelf om die reden ook niet snel omdat dingen heel anders kunnen lijken dan ze zijn. vandaar ook dat ik dit even wilden delen want waarschijnlijk hadden hun onterecht ook bij dat groepje gehoord. zij doet overigens dus wel alles met de fiets gezien man de auto nodig heeft voor naar zijn werk daar ging mij reactie dus meer naar uit betreft de aflevering tja daar ben ik het met jullie zeker eens !
Onwijs tof dat de werkgever daar zo aan meewerkt ... maar je moet wel oppassen met die regeling. Als de belastingdienst daarvan lucht krijgt, dan kunnen ze ook nog een naheffing krijgen. In feite rijdt die vriend een lease auto en kan dat meegerekend worden als inkomen ...
Soms denk ik af en toe echt zat ik maar ij de bijstand of had ik maar een uitkering. Zie hey hier in de omgeving voor vanalles krijgen ze ontheffing of word het kwijt gescholden dan gaan ze hier of daarheen en hup komt weer een bedrag vrij en dan rijden ze zo door op hun brommert naar de zwart werk huisjes. Soms geloof ik echt dat hun het beter hebben.
ooh dat weet ik allemaal niet geloof dat het wel een prive auto is van zijn werk gever. het was geloof ik de auto van zijn vrouw maar die wilden een nieuwe
In Nederland wel. Uitzonderingen daargelaten. Verschrikkelijk alleen als er weer kindertjes de dupe zijn, die gun ik zó graag een zorgeloze jeugd en mooie toekomst......
Al ken ik nog een gezin met 4 kids (laatste niet in de planning en ook nog is een 2ling) Die hebben ook eem.giga schuld schuldsanering maar die lopen echt allemaal te rennen om het zsm af te betalen. En doen doen idd voor rond de 40 perweek boodschappen en doen alles op de fiets voor dat soort mensen heb ik ook respect.
(Hard) werken wordt niet beloond in NL maar keihard afgestraft idd. Een van de vele redenen waarom we naar het buitenland zijn vertrokken.
Ik trek het eigenlijk nog wat verder. Zelfs een gezin met noem eens wat raars 80.000 euro heeft dus als absoluut minumum (90% van bijstand en toeslagen) 1525 per maand! Dus ik vind dat hoe dan ook geen schrijnende armoede. Dan kan je heel respectabel leven. Ik bedoel dus niet de schuldvraag hoe iamand in de problemen komt maar hoe iemand leeft als ze dus al helemaal op het minimum zitten.
In sommige gevallen zal het zeker schrijnend zijn, maar in sommige gevallen ook zeker niet. Zie het ook wel in mijn omgeving, en kan er soms echt niet bij hoe sommige mensen leven. Dingen kopen op afbetaling, pinnen pinnen pinnen.... Boodschappen kopen die zo duur zijn. Zondag avond was dat programma er op over deurwaarders. Was een mevrouw die een boete van rond de 65 euro niet had betaald, deze was opgelopen tot 400 euro. Mevrouw gaf aan dat ze al 4 jaar opzoek was naar werk maar niks kan vinden. Tja sorry maar ik geloof niet dat je als je 4 jaar lang echt actief opzoek bent geen werk kunt vinden. 4 jaar!! Je pakt dan toch echt alles aan wat je kunt.... Nee in sommige gevallen heb ik absoluut geen medelijden
Ik ken veel mensen die het met minder moeten doen, 100 euro per maand vind ik echt een mooi bedrag. Zelf heb ik het tot een paar maanden geleden anderhalf jaar lang met 50 euro per maand moeten doen, door baanverlies en een ww die fors minder was dan mijn salaris. En ja, dit was inclusief eten en drinken, kadootjes, kleding, uitstapjes enz voor 2 volwassenen, een dreumes, en om het weekend nog twee kinderen extra. Bijna niet te doen dus, kleding voor onszelf kon niet, voor de kleine kregen we veel tweedehands, kind met 2 jaar zindelijk gemaakt om luiers uit te sparen, uitstapjes slim plannen via kortingsbonnen of vakantieveilingen, eten slim inkopen en vooral niets weggooien enz. Toch is het gelukt en hebben we (met heel veel plannen, af en toe bij schoon/ouders eten enz) deze periode overleefd zonder een euro schuld te maken. Ik denk dus zeker dat veel mensen er echt wel een handje in hebben. Zoals die man gisteravond, zo veel schulden en dan toch continue boetes. Ik kan je wel vertellen dat ik in die anderhalf jaar geen meter te hard gereden heb, simpelweg omdat ik me geen boete kon veroorloven.
En zo is het! Vakantie is een luxe, een auto is een luxe, make-up, haarverf en overige smeersels (die niet medisch nodig zijn zoals bv exzeem) zijn een luxe, Kleding voor volwassenen tweedehands of nieuw, is een luxe (mits gewoon een aantal setjes je in de kast heb natuurlijk, gewoon 1 keer in het jaar ervoor zorgen dat je basis geregeld is, dus niet elke maand bv) Snoep, koek, lekkernijen, alcohol ed zijn luxe. (Fruit is ook lekker! En dat behoort toch tot de basis van een goede voeding vind ik, ik heb liever een gezonde appel dan koek die ik eigenlijk niet kan veroorloven tussendoor) En zo nog meer. En al die stomme toeslagen en bijdrages die je overal kunt aanvragen, daar begin ik niet aan. Er zitten overal zoveel haken en ogen aan dat ik bang ben dat tegen de tijd mijn kinderen 18 zijn er ineens een rekening op de mat ligt aangezien ze "per ongeluk" en reken foutje hebben gemaakt en je het bedrag + rente terug mag gaan betalen. Ik red het liever met de eigen verdiende inkomsten waarvan ik zeker weet dat het van ons is en dan je basis toeslagen van de belasting dienst. Zorg toeslag en de kinderbijslag. Geef dan maar mijn "gemiste" toeslag aan ouders die het echt nodig hebben als ze bv door ernstige ziekte niet KUNNEN werken, maar wel willen. Ik irriteer me ook aan die meiden die het allemaal zo zwaar hebben, maar wel altijd tip top er bij lopen, haren gevefd, nageltjes bij de manicure, nieuwe kleding, mooie schoentjes. Kijk, het is niet aan mij om te zeggen waaraan je jou eigen geld aan uit moet geven hoor, maar als je het zo zwaar heb kies dan een ding uit waar je niet zonder kan, je haar bv. En biknibbel verdorie niet op de noodzakelijke dingen zoals je voedsel. Zeker niet als je ook gewoon je kind(eren) elke dag eten moet geven. Dan zou ik toch zeker stoppen met roken en die +- 28,- (uitgaande van ong 4,- p pakje en 1 pakje p dag) aan de week aan sigaretten lekker besteden aan een zak aardappelen, vlees en groenten, brood en melk. Zo haha mijn gal is eruit
Ik denk dat het in een hoop gevallen inderdaad een 'keuze' is. Het is ook maar net hoe ver je wilt gaan, denk ik. Ik zag laatst op de weggeefgroep een vraag voorbijkomen van een moeder 'die haar kinderen, waaronder een baby, alleen maar water kon geven', want ze had geen geld. En sorry, maar ik geloof niet dat je op dat punt bent aangekomen door hele verstandige keuzes te maken. Dat kán gewoon niet. Als jij van je inkomsten alleen netjes je vaste lasten hebt betaald, heb je geld over voor boodschappen en zo niet, dan kom je in aanmerking voor de voedselbank. Daarnaast zou ik nog liever met m'n benen wijd gaan om m'n boodschappen te kunnen betalen, dan dat ik m'n kinderen, waaronder een baby nota bene, alleen maar water voor kan zetten en ze verder niet te eten kan geven. Dat klinkt keihard misschien, maar je kinderen en baby laten honger laten lijden, lijkt me echt gruwelijk.
Sorry - ff totaal off topic ... maar ik weet niet uit welk tijdperk jij komt een pakje sigaretten kost ongeveer 7,00 tegenwoordig. dus ga gerust uit van ca. 50 per week aan ciggies ...
Hahaha nou "vroegah" toen ik nog rookte *kuch wat een pakje malboro 4.20 haha. Ik rook al een jaar of 6, 7 niet meer haha
Een kilo appels; gemiddeld 1,69 per kilo. Pak met koekjes kun je al voor 50 cent kopen. Dat zegt dus niets over het uitgavepatroon. Ik lees hierboven iemand met 50 euro per maand, dat is 12,50 per week? Bedoel je niet 50 euro per week? Sja, wat is armoede. Ik ben gestopt met kijken naar dergelijke programma's. Het is hoe dan ook sensatie-tv en het levert je geen zak op. Althans; mij niet. Het enige wat het oplevert is dat we met zijn allen een norm gaan bepalen op basis van 60 minuten tv. Hoe reëel is je beeld dan, vraag ik me af. Zwart werken is niet altijd zwart werken bijvoorbeeld. Als jij netjes je inkomsten opgeeft aan de belasting, heb je altijd nog een belastingvrije voet van ik meen zo'n 6000 euro. Dat is dus 500 euro per maand die je bij kunt verdienen als je geen inkomsten hebt bijvoorbeeld. Voor heel veel mensen is dat genoeg. Je weet niet of die mevrouw op haar brommer, die gaat schoonmaken, zwart verdient en het wel of niet opgeeft. Dat zie je niet aan het merk sigaretten of aan het merk cola. Natuurlijk is make up een luxe artikel. Maar het kan wel zo zijn dat j het nodig hebt om fatsoenlijk op een sollicitatiegesprek te verschijnen. Alsof je de mascara van je buurvrouw gaat lenen. Misschien ben je wel allergisch en kun je maar één merk wel hebben. Keuzes dus, want die allergische reacties oplossen kost je veel meer dan een tientje aan mascara. Een stelling die ver gaat, maar wel om aan te geven dat er vaak meer achter een keuze zit dan wij kunnen zien. Als ik in zo'n situatie zou zitten, zou ik kunnen worden afgerekend op de hond die ik bezit en op het voer wat hij krijgt. Al kocht ik de hond acht jaar geleden in een stabiele financiële toestand en heb ik altijd voor hem kunnen zorgen. En weet niemand dat, als ik de hond iets anders te eten geef dan het voer van de dierenarts dat hij dood en doodziek zal worden. Moet ik dan mijn hond na 8 jaar naar het asiel doen? Of verkopen? Natuurlijk niet. Doe normaal. Ik ben het er mee eens dat iemand zegt "zou je nu wel een pup aanschaffen? ". Wat ik bedoel te zeggen is dat gedachtes vaak heel zwart wit zijn. Er wordt van alles ingevuld zonder dat we zeker weten dat het klopt. Aannames zijn het meestal. Ps; wij doen het met 50 euro per week. Het is niet anders. Niet altijd tof, maar haalbaar.
Nee vind ik niet in alle gevallen, er zijn ook gevallen waarbij je gewoon weinig kan doen,, in onze situatie kreeg mijn man al 3 maanden niet uitbetaald van zijn werkgever, toen mijn man zwaar depressief raakte, Hij belande in de ziektewet, en dat was niet genoeg om de hebbende schulden af te betalen, al deden we gigantisch ons best. Daarna is mijn man langzaam op zoek gegaan naar werk, maar helaas werk lag neit voor het oprapen, pakte alles aan wat ermaar kwam maar nog kwamen we niet uit de schulden we redde het iedere keer net niet of gewoon niet.. Toen mijn man weer een baan kreeg hebben we alles op alles gezet op af tegaan betalen, en nu nog we betalen ons suf. wat uitkomt op heel weinig per maand.. Noem ik dat armoede nee.. Mijn kinderen hebben kleren aan en ja soms met een gat er in, maar ik zorg altijd dat daarna een nieuw shirtje komt, Kinderbijslag gaat voornamelijk naar nieuwe kleding voor de kinderen.. Ik noem het geen armoede, ik heb een dak boven mijn over en mijn kinderen altijd een bord eten voor hun neus.. dan is het goed,,
hahahaha - nee, dat is niet meer hoor. ik komt nog uit het stenen tijdperk waar een pakje Marlboro 3,75 GULDEN kostte .... those were the days!!!